6 híres gyümölcsös festmény

Frida Kahlo: Viva La Vida

Gyümölcsöket festeni nem csak csendéleteket ábrázoló képekre lehet, bár kétségtelenül ezek a leginkább magától értetődő témák. Amikor festményeket kerestünk ehhez a válogatáshoz, találtunk pár igazán különlegeset és nem annyira megszokott megoldást is, amelyek jó messze visznek az egyszerűen csak szemet gyönyörködtető látványtól.

A XX. század festészete már nem csak a szemünkre szeretne hatni, hanem komolyan megdolgoztatja az agyunkat és a gondolatainkat is, valamint az érzelmi vetület sem maradhat ki.

 

Frida Kahlo: Viva La Vida

A festőnő utolsó festménye ez, amelyen hosszú hónapokig dolgozott és a ’Viva la Vida’ feliratot úgy tudjuk, hogy a halála előtt nyolc nappal festette a képre. Olyanok a betűk, mint valami kiáltvány, ami az életről szól. Jelentése: Éljen az élet.

A szimbolika azért is érdekes, mert Mexikóban a görögdinnye a halottak napjához kötődő gyümölcs, de a mexikói halottak napja inkább az öröm ünnepe, vidámsággal, találkozásokkal, lakomákkal gazdagított és eseménydússá tett ünnep. A görögdinnye gazdag, buja zöld és vérvörös színei pont azt hirdetik, hogy az élet mindig győzedelmeskedik a halál felett.

 

René Magritte: Az ember fia

Ez a festmény tulajdonképpen egy önarckép. A képen egy alacsony fal előtt állva látjuk a festőt, elegáns kabátban és kalappal a fején, az arcát pedig majdnem teljesen eltakarja egy lebegő zöld alma, csak a szeme látható az alma szélénél.

Az alkotó maga így vall a kép keletkezéséről és értelméről: „A látszólagos arc, az alma elrejti a személy látható, de rejtett arcát. Ez valami olyasmi, ami folyamatosan történik. Minden, amit látunk, egy másik dolgot rejt magában, amit mindig is szeretnénk látni. Ami rejtve van, és amelyet a látható nem mutat nekünk. Ez egy meglehetősen intenzív érzés lehet, egyfajta konfliktus.”

Magritte tökéletesen megfestett munkái gyakran jelenítenek meg egyszerű tárgyakat szokatlan összefüggésben, új jelentést kölcsönözve a megszokott dolgoknak. A tárgyak reprezentációs használata, másként, mint aminek látszanak, tipikus, visszatérő motívum nála.

 

Salvador Dalí: Gránátalma körül röpködő méhecskétől kiváltott álom, egy pillanattal ébredés előtt

A festmény címe önmagáért beszél, de maga Salvador Dalí egy hosszabb magyarázattal is a szemlélő segítségére siet, hogy megmagyarázza, mit láthat a képen.

“Első ábrázolása ez Freud felfedezésének, amely szerint az álom-történetet a felébredés előtti pillanatban váltja ki valami. Ha az alvó nyakát pálcával érintik, az érintés fölébreszti őt, ám egyúttal hosszú álomjelenet sort indít meg, amely a guillotine lezuhanásával végződik; hasonlóképpen a méhecske zümmögése a képen a bajonett hegyének álomképét váltja ki, amely Galát felébreszti. Az egész kreatív biológia a megnyílt gránátalmából ömlik elő. A háttérben Bernini elefántja: a hátán obeliszk a pápai jelvényekkel.”

 

Paul Cézanne: Egy kosár alma

Többféle gyümölcsös csendéletet is festett Cézanne, amelyek hol almákat, hol körtéket és barackokat is ábrázolnak, esetenként kancsókkal és tálakkal is tarkítva a mozgalmasnak épp nem mondható témájú festményeket.

A művészete pedig korszakalkotó volt, amit manapság a művészettörténészek posztimpresszionista művészetnek neveznek, az vele kezdődött. Sőt, még azt is kijelenthetjük, hogy ő maga a posztimpresszionizmus, hiszen az utána következő időszakban már nem voltak olyan egyértelmű stíluskorszakok.

 

Édouard Manet: A citrom

A kép különlegessége abban rejlik, hogy semmi más nem szerepel a képen, mint egy szép, formás citrom egy tálon.

Az 1860-as évektől Manet csodálatos csendéleteket is festett a sok más témájú kép mellett, amelyeken komplett reggeliző asztalt vagy éppen gyümölcsöket és zöldségeket ábrázolt. A reggeliző asztalán felszolgált többféle módon elkészített omlett, lazac, és tenger finomságai és egyéb ételek szinte megelevenednek a képein. Készített képet egy darab sonkáról, egy köteg spárgáról és egy citromról is.

A modern festészettel és a plein air szellemével kacérkodó Manet mindvégig megőrizte a realista festői hagyományokat. Két korszak és két stílus határán állva a művészetének egyediségével a legnagyobb európai festők sorába illeszkedik. Saját munkásságáról így vallott: „Azt festem, amit látok, nem pedig azt, amit mások látni akarnak”.

 

Caravaggio: Gyümölcskosár

A kép különlegessége az, hogy teljesen élethűen ábrázolja a gyümölcsöket, semmi idealizálás. Az alma és a körte kissé benyomódott, már-már rohadásnak indult, a barack leveleit valami szétrágta, a fügelevél sem túl egészséges, a füge pedig láthatóan túlérett. Caravaggio végre pont olyannak festette ezeket a gyümölcsöket, amilyenek voltak és a művész abbéli meggyőződését fejezik ki, hogy az élettelen világ legalább akkora hatással van a szemlélőre, mint az emberalakok és az arcok, emiatt pedig a gyümölcsök és a virágok élethű megfestése sem kíván kevesebb tudást, mint mondjuk egy portré megfestése.

 

Egy-egy ilyen inspiráló festmény alkotásra ösztönöz kicsiket és nagyokat egyaránt. Ilyenkor az élményfestés az egyik legjobb kreatív tevékenység, amit végezhetünk. Ahogy közelednek a hidegebb napok és már korán sötétedik, egyre kevésbé vágyunk hosszú sétákat tenni és kint tartózkodni a szabadban. A szabadidő eltöltése áthelyeződik a belső terekbe és elmélyült alkotás kezdődik. Gyere el hozzánk egy élményfestésre és töltsük el együtt a hosszú estéket!

Az aktuális festményeket az Események menüpontban tudod megnézni és kiválasztani. Szeretettel várunk!

Blog

Élményfestés – Szarvasok

Az évnek a hűvösebb felében, a karácsony közeledtével valahogy mindig több figyelem irányul a szarvasokra. A szarvasbőgés és az egymásnak csapódó agancsok zaja már az őszi erdő csendjét felverik. Télen pedig, az ünnepek közeledtével a szarvasok a Mikulás érkezése és a karácsony kapcsán is felbukkanó szereplők, dekorációként, hangulatelemként is sok otthonnak válnak díszévé ebben az időszakban.   Tudnivalók a szarvasokról A szarvas a párosujjú patások közé tartozó emlősállat. A szarvasok legtöbb faja az őzekkel együtt a szarvasfélék családjába tartozik. Egyes nyelveken egyazon szó jelöli a szarvast és az őzet is. A magyar nyelvben a szarvasmarhához hasonlóan a szarvas hímjét bikának, a nőstényét tehénnek, a kicsinyüket pedig borjúnak nevezzük. A szarvasbika legfeltűnőbb testi jellegzetessége az agancsa. A rénszarvasnál a tehénnek is van agancsa, a többi szarvasfajnál pedig csak a bikának. A Kárpát-medencében ma élő két szarvasfaj közül csak a gímszarvas őshonos. A dámszarvas (vagy más néven dámvad) betelepítéssel került a régióba, amely esemény pontos időpontja vitatott. Európa, Ázsia és Amerika északi vidékein él a hatalmas termetű jávorszarvas és a háziállatként is tenyésztett rénszarvas. Indiában a pettyes szarvas, az amerikai földrészen pedig a fehérfarkú szarvas a leggyakoribb.   A szarvasok agancsa Az agancsokat minden évben levetik, és helyette újat növesztenek. Az agancs

Olvass tovább »

Színkombinációk

A blogon olvasható bejegyzés a színek jelentéséről és a színkeverés módozatairól is. A mostani cikkben pedig arról lesz szó, hogy milyen színpárosok „működnek” jól a képzőművészetben vagy akár a lakberendezésben. Ezek azok a színpárosítások vagy színhármasok, amelyek együttes használata mindenképp harmonikus eredményt ad. Ha egy ilyen festményre vagy akár helyiségre ránézünk, nem biztos, hogy tudatában vagyunk, hogy miért, de azt érezzük, hogy minden a helyén van.   A színek harmóniája Aki a színek harmóniájáról beszél, két vagy több szín együttes hatását ítéli meg, amely minden esetben szubjektív. A tapasztalatok és a kísérletek, amelyeket a témában végeztek azt bizonyítják, hogy a harmónia és diszharmónia megítélésében az emberek véleménye igencsak eltérhet egymástól a színek esetében is. Az átlag szemlélő többnyire azokat a színösszeállításokat nevezi harmonikusaknak, amelyekben hasonló karakterű színek szerepelnek, vagy különböző színek azonos tónusértékei. Ezek a színek erős kontrasztok nélkül állnak egymás mellett. A színek harmóniájára és diszharmóniájára vonatkozó kijelentések általában csak a kellemes-kellemetlen és szimpatikus-antipatikus benyomások érzelmi vetületére vonatkoznak. Az efféle kijelentések csupán személyes véleménynek tekinthetők, és nincs objektív értékük. Ki kell emelnünk a színharmónia fogalmát a szubjektívan meghatározott érzelmi kötődésből, és áthelyezni az objektív törvényszerűségek közé, hogy megértsük a működését. A harmónia egyensúlyt jelent, az erők szimmetriáját. A színes

Olvass tovább »

Nyári programajánló – Henri Matisse kiállítás a Szépművészetiben

2022. június 30-tól megcsodálható Henri Matisse első tárlata Budapesten, a képek pedig egyenesen a párizsi Centre Pompidou – Musée national d’art moderne termeiből érkeztek hozzánk.  A több mint 100 művet magába foglaló  kiállítás  a művész életművének minden meghatározó szakaszát bemutatja: a fauve periódustól egészen a késői gouache papírkivágatokig. A tárlaton gyönyörködhetünk a művészre jellemző könnyedséggel ábrázolt ragyogó szín-, fény- és formaharmóniákban. Emellett  kirajzolódnak az életműnek a tér és a sík, az enteriőr és az alak, továbbá a szín és a vonal kapcsolatára vonatkozó alapkérdései is. A kiállítás végigkíséri, ahogy Matisse életművében folyamatosan megújuló színakkordokként és vonalritmusokként ölt formát a gondolatok színe. A tárlatra nemcsak festmények, hanem szobrok is érkeztek, emellett Matisse egyedi, sokszorosított és alkalmazott grafikai munkái is megtalálhatók. Igazi csemege a Matisse rajongóknak, hogy a gouache papírkivágásokkal megtervezett és saját kézírású szövegével együtt közreadott Jazz (1947) című művészkönyve is Budapesten van.   Matisse jogászból lett művész Henri-Emile-Benoît Matisse 1869. december 31-én látta meg a napvilágot Észak-Franciaországban. Szülei kereskedők voltak, saját kisboltjukban dolgoztak, gabonafélék és festéket árulásából keresték kenyerüket. Henri gyermekkorában nem utalt semmi jel arra, hogy  különleges tehetsége lenne bármihez is, az alkotás iránti vágy fiatal felnőttkorában ébredt fel benne. Szülei jogi pályára szánták, ez ellen Henri Matisse-nek se

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü