A legtöbbször lefestett emberek – Kiki de Montparnasse

Mai cikkünkben egy nagyon sokoldalú, sok művészt megihlető nőt mutatunk be. Kiki de Montparnasse Alice Ernestine Prin néven született francia kabaré-előadóművész, festőművész és művész múzsa. Az első világháború utáni szabados Párizs sokakat inspiráló személyisége volt.  Billy Klüver és Julie Martin, Kiki életrajzírói úgy jellemezték, hogy ő volt az évszázad egyik első valóban független nője. Egy másik híres francia múzsa, Suzy Solidor után ismerjük meg Kiki de Montparnasse-t.

 

Alice-nek fiatalon kellett felnőnie

Prin egy fiatal egyedülálló anya gyermekeként született egy vidéki francia kisvárosban, Châtillon-sur-Seine-ben 1901-ben. Nagymamája nevelte, mivel édesanyja Párizsba költözött, hogy szerencsét próbáljon és új életet kezdjen. A kis Alice 12 évesen követte anyját a fővárosba, ahol folytatta tanulmányait. Egy év múlva felhagyott a tanulással, hogy ő is pénzkereső lehessen, kezdetben boltokban, pékségekben dolgozott kisegítőként. 1917-ben úgy döntött, hogy szerény keresetét szobrászoknak való meztelen modellkedéssel egészíti ki. Ez konfliktushoz vezetett édesanyjával, aki dühében kitagadta és az utcára tette az akkor 16 éves lányt.

 

Hajléktalan lányból ünnepelt modell 

Az utcán élve felfedezte a Montparnasse-t, az akkori Párizs bohém művésznegyedét és hamarosan összebarátkozott Chaim Soutine művésznővel. Ő volt az, aki bevezette az ottani művész társadalomba, s Alice hamarosan olyan alkotók barátságát élvezte, mint Maurice Utrillo, Jean Cocteau, Moïse Kisling, Fujita Tsuguji és Modigliani.

1918 táján viszonyba kezdett egy Maurice Mendjisky nevű lengyel származású művésszel, úgy tartják, tőle származik a Kiki becenév. A kapcsolat alatt  Mendjisky számos portrét festett Kikiről. Pár éven belül Kiki szinte minden említésre méltó férfi avantgárd művész múzsája lett.

1921 -ben Kiki egy modell munka kapcsán ismerkedett meg Man Rayel, akivel mindent elsöprő  szerelembe esett, amely 1929 -ig tartott. Ray 1923 -as filmjében, a   Le Retour à la raison című alkotásban Kiki is szerepet kapott. Olyannyira megtetszett neki a film világa, hogy  az Egyesült Államokba utazott színészi karriert építeni. Azonban ott nem jött össze a gyors siker, így visszatért  Párizsba. Nem maradt munka nélkül, számos avantgárd filmben kapott szerepet. Ő maga is festeni kezdett, továbbra is modellt állt művészeknek és kabaréjátékban szerepelt a Montparnasse-i Le Jockey Clubban.

Kikiről készült leghíresebb kép egy szürrealista fénykép, amelyet Man Ray készített 1924-ben. A kép  Le Violon d’Ingres címet viseli és Kiki csupasz hátát mutatja, melyre utólag felrajzolták a vonós hangszereken fellelhető f-alakú nyílást, így úgy tűnik, mintha Kiki maga lenne a hegedű.

 

Kiki, a Montparnasse Királynője 

1927-ben jött el a pillanat, hogy Kiki, mint festőművész bemutatkozzon. Egy párizsi galériában megrendezett kiállítása nagy sikert aratott. Két évvel később, alig 28 évesen közzétette visszaemlékezéseit, amelyhez Ernest Hemingway írt bevezetőt. A memoár betekintést enged az 1920-as évek Montparnasse-jának bohém mindennapjaiba. 1930-ban angolul is kiadták a művet, de néhány pikáns részlet miatt betiltották az Egyesült Államokban.

Annak ellenére, hogy sokat küzdött démonaival, mindig megmaradt optimista attitűdje, pozitív életszemlélete. Így nyilatkozott: “Minden, amire szükségem van, az a hagyma, egy kis kenyér és egy üveg vörösbor. Én pedig mindig találok valakit, aki mindezzel megkínál.”

Kiki továbbra is gyakran feltűnt filmekben és kabaréjátékokban Montparnasse-ban, sőt az 1930-as és 40-es években több dalt is felénekelt. Az idővel észrevehető súlygyarapodása ellenére kedvelt modellje maradt a fotósoknak, szobrászoknak és festőknek. Moise Kisling alkotásain nagyon gyakran feltűnik Kiki alakja, Pablo Gargallo is több szobrot mintázott róla, a magyar származású Constant Detrének (Diettman Szilárd Eduárd) is állt modellt. Modigliani készített róla portrét, Gustaw Gwozdecki lefestette arcmását, Julian Mandel fotósnak szívesen állt akt modellt. Kikit rendkívül változatos módon örökítették meg, s mint ahogy a Man Ray fotó sugallja, minden művész a maga módján játszott Kiki testének megjelenítésével. Hiszen ahány művész veszi kezébe ugyanazt a hegedűt, annyiféleképpen szólal meg.

 

A fényes életút vége 

Sajnos őt is utolérte a hírnévvel és művész élettel járó önromboló életmód, mint sokakat abban a korban és közegben. Ivott és kokainozott, bár folyamatosan küzdött ellene. A kokainfogyasztás miatt többször is letartóztatták (1939 és 1946) és 1939 -ben rövid időre le is csukták miatta.

A második világháború kezdetekor a német megszállástól tartva elhagyta Párizst, ahová aztán soha többet nem tért vissza. 51 éves korában távozott az élők sorából, több betegségtől sújtva. Személyisége, külseje, jelenléte örök nyomot hagyott a huszadik századi Párizs avantgárd művészvilágában.

 

Ha te is kedvet kaptál ahhoz, hogy ecsetet ragadj és kipróbáld magad festőként, vágj bele bátran! Nem kell Párizsig utaznod egy inspiráló, támogató közegért, elég csak ellátogatnod hozzánk műhelyünkbe. Válassz helyszíni élményfestő alkalmaink közül kedvedre valót, de ha otthonodban szeretnéd megélni az alkotás örömét, annak sincs akadálya.

Blog

Élményfestés a KreatívLiget Stúdióban

Vannak olyan emberek, akik úgy gondolnak a művészeti tevékenységekre, hogy mint valami tőlük távol álló dologra. Azt mondják, hogy ők ahhoz nem értenek, művelni sem tudják, nem is akarják és egyébként pedig időrablás az egész, mert nem hasznos és nem tudunk a segítségével fejlődni sem. Nálunk a KreatívLiget Élményfestő Stúdióban mindannyiunk fontos küldetése, hogy bebizonyítsuk ennek az ellenkezőjét. Azt, hogy bármelyikünk tud értéket teremteni, alkotni és elmélyülni egy olyan művészeti tevékenységben, amely végső soron az agyát is különleges módon stimulálja.   Tervezés és várakozás Hosszú idő telt el úgy, hogy csak az online térben találkozhattunk a szeretteinkkel, a barátainkkal, személyesen nem. A kapcsolataink és a szabadidős tevékenységeink leegyszerűsödtek, térben és időben is beszűkültek, amint életbe léptek a kijárási korlátozások. A KreatívLiget Élményfestő Stúdióban is megállt az élet, ami a foglalkozásokat illeti, de már az első pillanattól vártuk és terveztük az újraindulást. Új képeket válogattunk, eszközöket rendszereztünk. Eközben pedig minden eddiginél jobban tudatosult bennünk, hogy az élményfestés egy olyan műfaj, amihez elengedhetetlen az alkotó személyek jelenléte. Ezért is vártuk, hogy eljöjjön a nap, amikor nagy örömmel bejelenthetjük Nektek, hogy újra nyitva vagyunk. Már teljes gőzzel működünk, gyere el hozzánk egy élményfestésre Te is és fejleszd tovább a benned rejlő kreativitást egy

Olvass tovább »

Páros élményfestés

Gondoltál már arra, hogy milyen jó lenne valakivel úgy megosztani az alkotás élményét, hogy a készülő művet közösen készítitek el? Ha a válaszod erre a kérdésre igen, akkor Neked ajánljuk azokat az élményfestés foglalkozásainkat, amelyeken a meghirdetett képet az egyéni festések esetén szokásos 40×50 cm-es méret helyett 55×70 cm-es méretben, ketten közösen festhetitek meg. A közös alkotás pszichológiája   Szülő – gyermek élményfestés A szülő és a gyerek közös festése a legtöbb esetben elsősorban a gyerekről szól. Az ő alkotásának folyamatát a felnőtt csak kíséri és támogatja, a magát nem előtérbe toló közreműködésével segíti és kiegészíti azt. A szülő igyekszik maximálisan figyelembe venni, hogy a gyerek mit szeretne és mit tud elvégezni a „feladatból”, amely előttük áll. A felnőttre hárul nagy részben annak a felelőssége is, hogy előtudja-e segíteni, hogy a kreatív foglalkozás, a közös alkotás élménnyé váljon, ne pedig küzdelemmé.   Páros élményfestés felnőtteknek Ha két felnőtt embernek kell együtt dolgoznia egy képen, annak egészen más lefolyása és hatásai vannak, mint amiket a szülő-gyermek élményfestéseken tapasztaltunk. Teljesen más a dinamikája egy foglalkozásnak is. A felnőtteknél mindig van egy gát az alkotással szemben, aminek tulajdonképpen át kell szakadnia. Ez alól csak azok a személyek kivételek, akiknek ez a szakmája, vagy

Olvass tovább »

Híres női festők – Georgia O’Keeffe

A mai cikkünkben Georgia Tottoeanocomita O’Keeffet mutatjuk be, aki amerikai festőnőként élete második felében Mexikóban találta meg a nyugalmat és inspirációt. Festményei főként mexikói tájképek, absztraktba hajló virág ábrázolások, sajátos stílusban festett amerikai felhőkarcolók. O’Keeffe-re sokszor úgy hivatkoznak, mint az amerikai modernizmus anyjára.   Magyar származású nagyapjáról nevezték el Georgia 1887. november 15-én látta meg a napvilágot egy tejüzemi farmon Sun Prairie-n, Wisconsin-ban. Szülei, Francis Calyxtus O’Keeffe és Ida Totto O’Keeffe, a farmon dolgoztak. Anyai nagyapja egy magyar bevándorló volt, aki a George Totto nevet használta Amerikában, édesanyja pedig apja iránt érzett tiszteletből választotta lányának a Georgia nevet. Lakóhelyükből adódóan a kis Georgia első vizuális élményei a határtalan kukoricamezőkhöz kötődtek. A végtelen táj, az ég bárányfelhőkkel tarkított változó színű kéksége, a természet ereje olyan meghatározó élménnyel bírtak, ami O’Keeffe  egész életművében megjelent. A természettől sosem szakadt el, még abban az életszakaszában sem, mikor városban élt, hiszen még a várost is tájnak látta. A felhőkarcolók számára varázslatos erővel bírtak, mint az égbolt felé nyújtózkodó mamutfenyők. Tehetsége hamar megmutatta magát, tanulmányai során mindenhol kitűnt tehetségével és hamar eltökélte, hogy festő lesz belőle. Azonban mire befejezte tanulmányait, a reklámiparba szegődött grafikusnak, mert nem hitt benne, hogy festőként el tudná magát tartani. Később rajztanárként

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü