A legtöbbször lefestett emberek – Suzy Solidor

Suzy Solidor festmény

1900-ban Suzanne Louise Marie Marion néven látta meg a napvilágot a Suzy Solidor művésznevű  francia énekes- és színésznő. A 20. század egyik legtöbbször lefestett nőalakja lett, az emancipáció szimbóluma. Az első nők egyike, aki nagy nyilvánosság előtt felvállalta leszbikusságát és ezt a művészetében is megjelenítette.  Annak ellenére, hogy rengeteg festményen láthatjuk, sokszor nem is gondolnánk, hogy ugyanaz a modell néz ránk a képről. Mindez nem a festők ügyetlenségét mutatja, hanem azt a tényt, hogy Suzy különleges leleményességgel tudta változtatni a külalakját. 225 festő készített róla portrét, többek között Tamara de Lempicka, Pablo Picasso, George Braque, Francis Picabia.

 

Egy sikeres élet nehéz kezdetei

Gyermekkoráról és korai éveiről nem sokat tudni, édesanyja egyedülálló anyaként vállalta Suzyt.  Anyja bejárónőként dolgozott, többek között annál a férfinél is, aki Suzy apja volt. A  férfi sosem vállalta fel a lányát, Solidor azonban fontosnak és érdekesnek tartotta származását. Apja ugyanis Robert Surcouf kalóz leszármazottja volt, és ezt a tényt Suzy nagyon izgalmasnak találta, számos alkalommal készíttetett festményt magáról tengerhez kapcsolódó környezetben. Anyja 1907-ben végül megházasodott, így a kislányt nevelőapja nevére vette, ezután Suzy Rocher néven élte tovább életét. 17 éves volt, mikor az első világháború kitört, ekkor Suzy önkéntesnek állt, mentőautó vezető lett.

 

Kitartott szeretőből ünnepelt sztár

A háború után költözött Párizsba, ahol egy régiségkereskedő, Yvonne de Bremond d’Ars szeretője lett. Csinos megjelenésével, különleges arcával elbűvölte a gazdag asszonyt, aki nem is sajnált tőle semmit. “Ő alkotott meg engem” – nyilatkozta Suzy évekkel később első szeretőjéről. S valóban, Yvonne sokat hozzátett Suzy későbbi pályafutásához. Támogatta, hogy énekórákat, beszédórákat vegyen és az első róla készült képek is az ő megrendelésére készültek. Ebben az időszakban választotta magának a Suzy Solidor művésznevet is.

A pár kapcsolata 10 évig tartott, Suzy ekkor elégelte meg a kitartott szerető státuszát és fogott bele a saját karrierje építésébe. 1932-ben nyitotta meg a francia fővárosban éjszakai mulatóját, a La Vie Parisienne-t. A hely rendkívül népszerű lett, a jómódú meleg és leszbikus közösség kedvelt találkozóhelyévé nőtte ki magát. Igen előkelő és drága volt, művészek arisztrokraták adták egymásnak a kilincset. A színpadot és az egész helyet Suzyről készült képek díszítették, erre a művésznő különösen büszke volt. Már karrierje csúcsán is el kezdték róla rebesgetni, hogy ő a legtöbbször lefestett nő, ezt nem győzte ő maga is hangsúlyozni. Párizs ünnepelt kabarésztrája lett, a pletykarovatok roskadoztak a róla szóló szaftos hírektől és ő rendkívül élvezte az ezzel járó ismertséget.

 

Solidori alapelvek a túlélésért

Solidor az 1930-as években volt a csúcson, ünnepelt sztár, sanzonénekesnő volt, akinek búgó hangját tucatnyi felvétel őrzi a mai napig. Bár a férfiakat sem vetette meg, nyíltan vállalta vonzódását a nők felé, s ezt a dalaiban sem titkolta. Sikere vélhetőleg töretlen lett volna, ha a történelem közbe nem szól a második világháború kitörésével. Mikor a németek elfoglalták Párizst, Suzy élete is veszélybe került. Az volt a szerencséje, hogy megjelenése beleillett az árja faji ideológiáról alkotott képbe, hírneve miatt pedig még leszbikus hajlama felett is szemet hunytak.  A németek alkut ajánlottak számára: ha az ő szabályaik szerint dolgozik, megkímélik őt és a mulatóját is. Solidor elfogadta a feltételt, megalkuvását később solidori alapelvnek nevezte el, melynek az volt a célja, hogy megőrizhesse mindazt, amit elért a háború kitörése előtt. A La vie Parisienne náci katonatisztek egyik törzshelye lett, ő maga pedig gyakran énekelt a náci propoganda rádióban, a Radio-Paris-ban.

 

Suzy élete a második világháború után

A háború elmúltával kollaboránsnak kiáltották ki, annak ellenére, hogy a teljesen részeg katonatisztektől kiszedett információkat rendszeresen megosztotta a francia ellenállással. Az is ismert volt róla, hogy több zsidó honfitársának nyújtott segítséget a menekülésük során. Végül el kellett hagynia a hazáját, Amerikába ment, ahol végigturnézta az államokat, kedvenc festményeivel egyetemben. Az ötvenes évek elején tért vissza szülőföldjére, ahol próbálta ugyanazt az életet élni, mint előtte. De már semmi sem volt a régi, főként a teste, megjelenése, fiatal szépsége, pedig ezekre alapozta hírnevét. Kihívó, szexi öltözékét férfias ruhákra cserélte és önmagát Admirálisnak nevezte. Hogy könnyebben viselje új helyzetét, inni kezdett, de ettől csak még jobban elvesztítette a kontrollt önmaga felett.

1960-ban döntött úgy, hogy felszámolja párizsi életét és a francia Riviérára költözött, Haut de Cagnes városába. Itt egy hatalmas házat vett, melynek pincéjében szórakozóhelyet alakított ki. Mulatójának hamarosan híre ment és a város egyik fő attrakciójává nőtte ki magát. Suzy Solidor 1983-ban hunyt el, a legkedvesebb 43 festményét haláláig megőrizte, melyeket a Grimaldi Vármúzeumban lehet megtekinteni.

Nálunk, a Kreatív Liget Élményfestő Stúdióban számos portré megfestésére nyújtunk lehetőséget. Ha el szeretnéd valahol kezdeni a festés művészetét, gyere bátran hozzánk! Válogass eseményeink közül, de ha nincs lehetőséged ellátogatni hozzánk, az otthoni élményfestő szettek között biztosan találsz kedvedre valót!

Blog

Élményfestés – A jégmadár a mitológiában

Nem véletlenül nagy kedvence a közönségnek a jégmadarat ábrázoló élményfestő alkalmunk. Nagyon hálás téma ez az igazén gyönyörű, kékes árnyalatú, zömök testalkatú, karakteres madárka, akivel ráadásul hazánkban is találkozhatunk, ha kellő türelemmel és csendben várakozunk valamelyik tó, vagy folyó közelében, ahol löszfal is található.   Kiváló vadász a jégmadár Első ránézésre nem is néznénk ki belőle, hogy milyen nagy vadász. A kis halakat leginkább a víz fölé nyúló ágakról figyeli és választja ki magának. Egy-egy kiálló száraz ág legvégére telepedik, és türelmesen, mozdulatlanul ülve lesi a vizet és a benne úszkáló halakat. Amint egy pisztráng vagy más hasonló hal közel úszik a víz felszínéhez, a jégmadár lecsap rá és rendkívül éles csőrével megragadja a prédát. Utána  lerázza róla a vizet, újból egy ágra ül és elfogyasztja a zsákmányt. Hihetetlenül gyors az emésztése, a szálkákat, a pikkelyeket és az úszóhólyagot pedig kiöklendezi.   Feltűnősége ellenére jól álcázza magát A jégmadár tarka színe a védekezést és a megtévesztést egyaránt szolgálja. A hasoldal olyan színű, mint valami száraz levél, így a halak nem is veszik észre, amikor a fán ülve várakozik. A hátoldala pedig olyan, mint a csillogó kék víztükör, ezért felülről nem vehető észre olyan könnyen a ragadozó madarak számára. Ez a

Olvass tovább »

A távol-keleti festészet

Amikor a távol-keleti művészetekre és azon belül is a festészetről szeretnénk írni, akkor nincs könnyű dolgunk, hiszen annyira szerteágazó és sokféle, valamint korokon átívelő témáról van szó, hogy nehéz egy bejegyzésben jól bemutatni minden részletét és jellemzőjét. Mi most ezt mégis megkíséreljük, tartsatok velünk egy képzeletbeli utazásra a Távol-Keletre és az ott elterjedt festészeti stílusok világába!   A kínai festészet A hagyományos kínai festészet a felhasznált anyagokat és az alkalmazott technikákat tekintve is teljesen eltér az európai festészettől, ráadásul az ábrázolási mód, valamint a hozzá kapcsolódó szemlélet és filozófia pedig alapjaiban más, mint amit a saját kontinensünkön a festészeti stílusok alakulásánál láthattunk. A kínai festészet fontos és elsődleges témája a természet és az ember alakította táj, tehát a természetes erdők, mezők, tavak ugyanúgy, mint a sajátos kialakítású, hagyományos kínai kert. Ez utóbbi megtervezése és kialakítása szintén művészeti ággá fejlődött az évszázadok alatt, párhuzamosan a kertek festményeken való ábrázolásával. Jellemző, hogy a kínai festők nem törekedtek arra, hogy a képeiken ábrázolt téma plasztikus legyen és nem alkalmazták a perspektíva-ábrázolás különböző módozatait sem. Az általuk készített festmények síkszerűek, a látvány elsősorban az erőteljes és dekoratív színek használatának köszönhető, amelyeket tempera jellegű festék formájában mindig ecsettel visznek fel a hordozófelületre, amely lehet papír

Olvass tovább »
Élményfestés gyerekeknek

Élményfestés gyerekeknek

Korábbi cikkeinkben már részletesen írtunk arról, hogy mi az élményfestés, a kreativitás fejlesztésének lehetőségeiről és arról, hogy milyen hatásai vannak az élményfestésnek az agyunkra. A leírtakat elsősorban felnőttekre vonatkoztattuk, pedig a gyermekek esetében még inkább előnyös lehet, ha egy számukra is kellemes időtöltés közben az agyuk, a kreativitásuk, a kézügyességük és a rajzkészségük is fejlődni tud.   Milyen szempontokat tartunk szem előtt, amikor gyerekeknek szervezünk élményfestést? A gyerekeket különösen körültekintően vezetjük be az élményfestés „tudományába”, hiszen fontos számunkra az, hogy örömmel fessenek és sikeresen tudják befejezni az elkezdett képet az élményfestés foglalkozás előre meghatározott ideje alatt, kapkodás és sürgető kényszer nélkül. Ezért válogatjuk az elkészíthető képeket úgy, hogy azok a kezdő festőpalánták számára is megvalósíthatók legyenek, sikerélményt adva és lehetővé téve, hogy a foglalkozás végén egy csodás saját alkotást vihessenek haza.   Milyen képeket választottunk a gyerekeknek szervezett élményfestésre? Fontos, hogy a gyerekek sikerként éljék meg egy kép elkészítését, hiszen ahogy az az elnevezésből is kiderül, ennek a foglalkozásnak az élményszerzés a lényege, nem pedig az, hogy valamilyen megvalósíthatatlannak látszó teljesítményre kényszerítsük a fiatalságot. Ezért is igyekeztünk olyan képeket választani, amelyek látványosak és dekoratívak, de az elkészítésük nem igényel nagy erőfeszítést, hanem inkább kimondottan élvezetes és szórakoztató. Emellett viszont tanulásra

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü