A reneszánsz és barokk festők különleges technikái

Reneszánsz és barokk festők trükkjei

Olvasóink közül valószínűleg sokan nem is gondolnák, hogy már jóval a modern technikai lehetőségeket felvonultató jelenkor előtt is előfordult, hogy némi „segítséggel” készítették el a festőművészek a képeiket. Ebben a bejegyzésben részletesen kielemezzük, hogy hogyan.

Természetesen egy percig sem vitatjuk a reneszánsz festők tehetségét és festészeti tudását, inkább azt szeretnénk megmutatni, hogy bizonyos segédeszközök igénybevétele még a legnagyobb tehetségek esetén is előfordulhatott és ez egyáltalán nem csökkentette az elkészült mű értékét, a későbbi korok által való megítélését. Szeretnénk egy kicsit más megvilágításba helyezni azt a hatalmas munkát, amelyet a festőművészek egy-egy kép elkészítésével végeztek, ezzel inspirálva mindenkit a festésre, még azokat is, akik elsőre úgy gondolják, hogy képtelenek bármit megvalósítani, ami egy alkotó folyamat által keletkezik.

 

Festészet a reneszánsz és barokk korban

Nem csak a jóval később színre lépő realizmus korában törekedtek a festők arra, hogy a műveik minél tökéletesebben hasonlítsanak a valóságra, mind a színekben, mind a térbeli ábrázolásban, mind pedig az emberábrázolásokban. Előfordultak olyan festmények, amelyeknek valósághű ábrázolása szinte fénykép-szerűen tökéletes, a szemlélőben óhatatlanul is felmerülhet a kérdés, hogy ezeket, hogy tudták ilyenre festeni?

Ez a kérdés nem csak a műkedvelő múzeumba járó emberekben merült fel, hanem a téma szakértőjeként meghatározó véleményű kutatókban is. Sőt, ők, akik jobban rálátnak a témára, mint mi laikusok, azt is tudták, hogy valamilyen racionális magyarázat van erre, talán létezhetett ezeknek a festőknek valamiféle „trükkje”. Ennek aztán jobban utána is jártak a kutatók és érdekes dolgokat találtak.

 

„Trükkös”, azaz tükrös festészet

A mostani Olaszország területén a milánói születésű Caravaggio (születési nevén Michelangelo Merisi da Caravaggio), Hollandia területén Vermeer (Jan Vermeer van Delft) és Anthony van Dyck, Spanyolországban pedig Diego Velázquez munkásságát megvizsgálva arra jutottak, hogy ezek a festők „csaltak” egy kicsit, ugyanis tükrökből és lencsékből álló komplex optikai rendszerekkel vetítették vászonra a kiválasztott témát és ezt a képet rajzolták körül, majd festették ki.

A firenzei egyetemen is tanító Roberta Lapucci publikált erről a témáról több cikket is, amelyekben felsorolja, hogy elméletét milyen tények támasztják alá. Lapucci arról ír, hogy az optikai rendszerek alkalmazása egyértelmű „nyomokat” hagyott a kész festményen. Ezek nagyobb részben olyan hibák, amelyek a lencsék beállításával kapcsolatosak. Alkotás közben a festőnek el kellett mozdítania a lencséket, hogy azok a kompozíció más-más részletére fókuszálhassanak, de ezek a változtatások az egységes perspektíva rovására mentek.

Lapucci szerint szemléletesen megmutatható ez a perpektíva hiba Caravaggio Emmauszi vacsora című képén, amelyen furcsamód a közelebb lévő kezek kisebbnek látszanak, mint a távolabbiak, a gyümölcsök pedig szintén a kezekhez viszonyítva aránytalanul kicsik. A másik „hiba” igazából nem is hiba, inkább csak érdekesség és a lencsékből álló képtovábbító szerkezetek kezdetlegességéből adódott. Ezek ugyanis fordított képet vetítettek a vászonra és bal oldalon mutatták, ami a valóságban a jobb oldalon volt, és jobb oldalon, ami pedig a valóságban a bal oldalon volt. Erre a megállapításra is Caravaggio a példa, és az ő balkezes Bacchusa.

David Hockney amerikai művészettörténész szintén kutatta a témát és végül nagyon hasonló véleményre jutott, mint Lapucci. Ráadásul az ő olvasatában a lencsék segítségével való vetítéssel magyarázható, hogy a XVI. századi festészetben miért készült annyi balkezes portré. A későbbi időkben az optika fejlődésével ezek eltűntek.

A vetítéses elmélet mellett szól az is, hogy Caravaggiónak nem maradtak fenn saját kezű rajzai, sem tanulmány-vázlatai. A sejtés szerint ő úgy állíthatta be modelljeit, mint egy csendéletnél a tárgyakat, majd megfestette a vászonra vetített képmásukat. Beláthatjuk, hogy mennyire jól alkalmazható ez a technika olyan mozdulatok, vagy arckifejezések rögzítésére, amelyet egyetlen modell sem tudott volna olyan sokáig tartani, ameddig a festő megfesthette volna.

 

Selymes csillogás némi segédanyaggal

Régóta tudjuk, hogy a reneszánsz kor festői, üvegfúvói és keramikusai mindannyian megtalálták a módját, hogy különleges alapanyagokhoz és adalékokhoz jussanak az átlagos festékeken kívül. Ilyen lehetőség volt, hogy a patikusoktól beszerezhető alapanyagok felhasználásával teljesen új technikai eljárásokat dolgoztak ki és hatásos színkompozíciókat állítottak elő.

Louisa Matthew – aki a Schenectady-i Union College Vizuális Művészeti tanszék vezetője – nemrég arra is talált bizonyítékot, hogy Velencében az európai trendet egy évszázaddal megelőzve kialakult a különleges festékek- és színezőanyagok adás-vétele. A kutatónő a velencei levéltárban a helyi művészek üzletvitelét, beszerzési forrásait és munkásságát tárta fel, végrendeleteket és nyilvántartásokat böngészett. Ezekben bukkant rá Domenico de Gardignano velencei kereskedő és bolttulajdonos 102 tárgyat tartalmazó hagyatéki leltárára. A kereskedő leltára alapján, aki a festéküzleteket ellátó utazó vállalkozók közt ismert névnek számított a kutatónőnek sikerült feltárni és megérteni a kor művészeinek és kereskedőinek sajátos kapcsolatát, és azt is hogy milyen alapanyagokból dolgoztak a festők, illetve a kereskedők honnan szerezték be a szükséges anyagokat és hozzávalókat.

A legérdekesebb felfedezés az volt, hogy az 1534-es évben a leltár egyes festékei üvegport is tartalmaznak, mások nem. Úgy tűnik, hogy a vevők legtöbbször csak az alapanyagokat vették meg, nem előre elkészített festéket, de előfordult olyan is, hogy a különleges festékeket előre megrendelték. A kutatónő szerint a kereskedő üzletében sokféle gyártó portékáját értékesítették. Még az is lehetséges, hogy az ideérkező mesterek megosztották egymással az ötleteiket és a szakmai elképzeléseiket. A leltár alapján elmondható, hogy az üvegfúvók művészete is inspirálta a festőket: a tőlük átvett speciális anyagokkal szívesen kísérleteztek a vásznon is.

A kutatás keretében elektronmikroszkópos vizsgálattal azonosították az üvegport tartalmazó festékek nyomát már elkészült festményeken is. A kutatók Lorenzo Lotto két képét, valamint egy Tintoretto festményt is megvizsgáltak.  A képek festékanyagában üvegpor nyomait találták meg, még ha nagyon kis mennyiségben is. Lotto egy Szent Katalint ábrázoló képén a palást pirosába, a Jézus születése című képen pedig József narancsvörös kabátjának festékanyagába keverhetett üvegport. Tintoretto esetében pedig a Jézus a Galileai-tengernél című képének sárga színében találták meg a porított üveg nyomait.

Könnyen lehet, hogy cikkünk elolvasása után Te is kedvet kaptál kipróbálni a festést vagy akár a különleges anyagok használatát. Nálunk, a KreatívLiget Élményfestő Stúdióban mindkét dolgot megvalósíthatod. Keresd a számodra kedves képet az Események menüpontban, a különleges anyagok használatáról pedig még több információt találsz az erről szóló bejegyzésünkben.

Blog

Milyen színekből áll a szivárvány?

Színesnek nevezzük a fényt, ha különböző hullámhosszokon eltérő intenzitása van, a nem átlátszó felületeket, ha különböző hullámhosszokon más és más mértékben verik vissza a fényt és az átlátszó vagy áttetsző anyagokat is, ha különböző hullámhosszokon különböző mértékben bocsátják át a rájuk vetülő fényt. Összességében azt mondhatjuk tehát, hogy a szín nem más, mint a szemünkbe érkező fénynek az a tulajdonsága, hogy különböző hullámhosszúságú összetevői más intenzitásúak.   A színek hatása A színeknek kiemelkedő szerepük van az életünkben és az erre a témára irányuló vizsgálatok szerint egyes érzelmek sokkal jobban társíthatók egy adott színhez, mint bármely másikhoz, amely társítások ráadásul a világ nagy részén egyformán működnek. Ilyen szín-érzelem társítás például az, hogy a depressziós vagy szorongó állapotot legjobban a szürke szín fejezi ki, a vidámságot pedig a sárga szín jeleníti meg. A színválasztásaink legtöbbször tükrözik az életünk aktuális helyzeteit, állapotát és az ezek miatt kialakuló hangulatunkat is, de ne feledjük, hogy ez a jelenség akár meg is fordítható. Ha vidámabb, pozitívabb hangulatra ösztönző színekkel vesszük körül magunkat, azt az életünk minden területére hatni fog. Az otthonunkban lévő színek befolyásolják hangulatunkat és viselkedésünket. A körülöttünk lévő színek le tudják csillapítani az elménket vagy fel is tölthetnek energiával. A színek hatással vannak a

Olvass tovább »

Nyári élményfestő programok

Sok embernek a nyár a kedvenc évszaka. Ilyenkor a hőmérséklet már esténként sem kellemetlenül hűvös, és nappal pedig egyértelműen többet süt a nap, mint bármelyik másik évszakban. Sokat javíthat a kedélyállapotunkon az is, hogy a nappalok jó hosszúak. Ebben az időszakban véget ér az iskolákban a tanítás, a fiatalságnak több szabadideje lesz. Akik pedig már hosszú évek óta dolgoznak, tudhatják, hogy mekkora megkönnyebbülést hozhat a számukra, amikor belátható távolságra kerül a nyári szabadság időszaka. Ebben a felszabadultságban igyekeztünk sok szép festménnyel készülni a foglalkozásainkon, közbeiktatva olyanokat, amelyek témájukban is a nyarat és a tengert idézi. Jó, ha ezeket megfestve később is vissza tudunk gondolni a meleg, napsütötte napjainkra és a nyári élményeinkre.   Nyári festmények Görög hangulat a festményeken Aki járt valaha Santorini szigetén, élőben is láthatta az igazi loulaki kéket. Senki sem gondolná, hogy a képeslapokon látható görög nyaralóhelyeken, amelyek olyan elérhetetlennek tűnnek sokak számára a templomok kék kupolái egy olyan festékkel vannak festve, amely nagyjából minden háztartásban megtalálható. A régi időkben az emberek olyan színt használtak festésre, amit találtak. Ezek közül a kék volt a leggyakoribb, amelynek az oka egy régen használt, ’loulaki’ néven ismert, élénk kék színű tisztítószer volt. A neve szó szerinti fordításban magyarul indigót jelent. Ez

Olvass tovább »

Készülődj az ünnepre élményfestéssel!

Megint elérkezett az idő, készülődhetünk az év utolsó hónapjára és az ünnepekre. A december rengeteg örömöt, de az átlagnál jóval több tennivalót és stresszt is tartogathat sokunknak. Sok munkahelyen van év végi zárás, a Karácsony közeledtével az ünneppel kapcsolatos teendőink is sokasodnak. Az ajándékok beszerzése, a háztartások kitakarítása, a menü megtervezése, az ajándékok beszerzése, a rokoni, baráti találkozók szervezése mind-mind elvileg örömteli feladatok, de ugyanakkor tűnhetnek egy végtelen maratonnak is.   Senki sem tud kimaradni a Karácsonyból A sok teendő, amit december tartogat számunkra, sokszor elvonja a figyelmet a Karácsony lényegéről. A keresztények Jézus születésében Isten végtelen szeretetét látják megnyilatkozni. Úgy tartják Isten elküldte fiát a Földre, ezáltal Isten is emberré lett, megtestesült. A Karácsonyt a nem hívő emberek is meg szokták ünnepelni, sokan a család és a szeretet ünnepeként tekintenek erre a jeles eseményre. Akárhogy is viszonyulunk a téli napfordulóhoz igazított ünnephez, decemberben mindenképp valamilyen formában kapcsolatba kerülünk vele. A fényes dekorációk, a karácsonyi vásárok, a kidíszített kirakatok,  az adventi koszorúk a lakásokban, a karácsonyi zene és hangulat a boltokban és bevásárlóközpontokban mind a Karácsony előhírnökei. Sokan készítenek gyermekeiknek, vagy párjuknak adventi naptárat is, amely minden napra tartogat valamilyen meglepetést. A legkézenfekvőbb megoldás az ajándékok tekintetében sokaknak valamilyen apró

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü