A római kori festészet

A római kori festészet

A festészet különböző korszakait és stílusai bemutató cikksorozatunk az időszámításunk szerinti X. századtól foglalkozik ezzel a szerteágazó témával, és egyáltalán nem szerepel benne a megelőző időszak, sem annak meghatározó szereplői. Most ezt a hiányosságot szeretnénk pótolni valamelyest és sokak személyes kedvencét, a római kort vesszük górcső alá a festészeti vonatkozások szempontjából.

 

Művészetek a római korban

A római kultúra és művészet egyik meghatározó alapja a vallás, amelyre erősen hatott a görög többistenhit, tulajdonképpen „átvették” a görög isteneket a saját vallásukba, új néven nevezve őket.

A művészet alakulására is nagy hatással voltak a görögök, egész pontosan a kézművesek, a művészek és a tanítómesterek, mivel ők is nagy számban érkeztek bevándorlóként vagy behurcolt rabszolgaként a hatalmas változásokon keresztülmenő Római Birodalomba.

Az időszámításunk előtti III. századig a képzőművészetek fejlődése meglehetősen lassan zajlott. A római művészetek kialakulásában jelentős hatása volt az ősi itáliai, ezek közül is elsősorban az etruszk művészek alkotásainak. A görög művészet hatása csak később válik uralkodóvá, abban az időben, amikor a hódító hadjáratok során elsősorban a görög szobrászat kiváló alkotásait tömegével hurcolják hadizsákmányként Rómába. Az i.e. II. századtól  a görög vagy görög hatású szobrok szinte elmaradhatatlan tartozékai lettek a római középületeknek és az előkelő lakóházaknak. A szobrokra mutatkozó egyre növekvő kereslet a görög eredetik sorozatban történő másolásához vezetett.

A római kori festészet fennmaradt emlékei részben díszítő jellegű falfestmények, részben pedig mitológiai jeleneteket ábrázoló képek. Pompeii, Herculaneum és Róma területén maradtak leletek falfestmény részletekről, de jelentős töredékeket tártak fel a provinciák, így Magyarország területén is.

A római épületek belső tereinek lényeges díszítőelemei a padlómozaikok, ember és állatábrázolásokkal, geometrikus vagy növényi mintákkal. Gyakran görög falfestményeket másoltak le a római művészek mozaikképekre átültetve az eredeti művet. Mozaik lelet jóval több helyen fennmaradt ebből a korból, mint falfestmény.

 

A római kori festészet korszakai

Korai és érett etruszk művészet (i.e. VIII – IV. századig)

A tarquiniai sírkamráknak köszönhetően az etruszk falfestészetnek gazdag hagyatéka maradt ránk, melyek közül a legtöbb az i.e. VI. század utolsó felében készült. A falfestményeket mésszel elsimított falfelületre előrajzolták, majd egyszerű alapszínekkel – főleg rozsdavörössel – kifestették az alakokat. Témáikat a mondákból, a természet történéseiből és a mindennapi életből merítették. A hitüknek megfelelően a sírkamrát az elhunyt halál utáni lakhelyének tekintették, ezért igyekeztek azt széppé és használati tárgyakkal jól felszereltté tenni. A képeken növényeket és madarakat láthatunk elsősorban, a falakon megelevenedik az állatok mozgalmas világa.

A természet ekkora teret sem a görög, sem a későbbi római művészetben nem kapott, a korabeli egyiptomi falfestményeken viszont találhatunk hasonló ábrázolásokat.

A IV. századtól fokozatosan eltűnt a sírfestmények életigenlő jellege, a hangulatában harmonikus életképeket és természetábrázolást felváltják a komor alakok és a véres jelenetek. Ez a változás összefügg az etruszk nép belső válságával és a külső fenyegetettség megjelenésével.

 

A római kultúra virágkora (i.e. III. – i.sz. I. századig)

A legkorábban alkalmazott falfestési módszer ebben a korszakban az olyan nemes burkolóanyagok, mint a márvány és az alabástrom mintázatának utánzása volt. Ezt a stílust nevezzük első festészeti stílusnak is, ami a maga teljességében az i.e. II. század végén alakult ki. Az ajtókat keretező oszlopok festésével igyekeztek a szemlélőben azt az érzetet kelteni, mintha azok kiemelkednének a fal síkjából.

A pompeji házakat díszítő festmények második stílusa az architektonikus, azaz építészeti stílus. Ebben az esetben a falakra perspektivikusan megjelenített építészeti elemeket festettek. A festményeken történő ábrázolás a valós épületek pontos képét igyekszik visszaadni. A festett oszlopok olyanok, mintha valójában elválnának a faltól, ezzel a helyiség mélységet kap,  szinte kitágul.

 

A Római Birodalom aranykora (I. – III. századig)

Az időszámításunk szerinti I. század folyamán a falfestészetnek két újabb stílusa alakult ki, melyeket harmadik és negyedik pompeji stílusnak nevezünk. Ezeknél  a stílusoknál már nem a térillúzió megteremtése volt a cél, hanem inkább a helyiséget határoló falak díszesebbé tétele. Ehhez továbbra is használták az épülethomlokzat ábrázolásokat, de a valóságtól elszakadva egyre fantasztikusabb elemekkel kombinálták azokat.

A falfelületeket nagy méretű, többnyire sötét színű (pompeji vörös, fekete) falmezőkre tagolták és ezek középpontjába figurális jeleneteket festettek, amelyek úgy lettek elhelyezve, mintha egy-egy táblakép lenne felakasztva a falra. A leletek alapján a legkedveltebbeknek a mitológiai témák, a tájképek, a mindennapi élet jelenetei tűnnek. A portrék ritkák, de amelyek fennmaradtak, azok igazán különleges szépségűek, mind az ábrázolt embert, mind a festést tekintve.

A Nero császár által építtetett Domus Aurea palota freskómaradványai is ezen korszak stílusának felelnek meg. A talált freskókat Raffaello és Michelangelo korában tárták fel, és felfedezésük után jelentős hatást gyakoroltak a XVI. századi reneszánsz díszítőművészetre. A reneszánsz korában még ismeretlenek voltak azok a pompeji házak, amelyekben később feltárták a különböző díszítési stílusok legváltozatosabb motívumait és figurális ábrázolásait.

 

A római kori festészet meglehetősen inspiratív a mai kor embere számára is. Az alkalmazott színek és az ábrázolások sokfélesége alkotásra csábít, akárcsak a KreatívLiget Élményfestő Stúdió változatos festmény kínálata. Nézz körül az Események menüpontban és válassz egy kedvedre való képet, amit a megjelölt időpontok valamelyikén – instruktoraink segítségével – el is készíthetsz.

Blog

Élményfestés – Angyalok

Az elmúlt néhány évszázadban természettudományos magyarázatra alapozva tagadták az angyalok létezését. Az emberiség különböző népei azonban egymástól függetlenül is mindig, minden korban hitték, hogy igenis vannak ilyen lények. A keresztény vallások legfőbb írásos alapja, a Szent Biblia pedig első könyvétől az utolsóig egységesen állítja a létezésüket.   Kik az angyalok? A Biblia eredeti nyelvei nem használtak rájuk olyan speciális szót, mint amilyen a magyar nyelvben az angyal kifejezés. Héberül és arámiul a nevük (’maleach’) jelentése hírvivő, hírnök, küldött vagy követ és pontosan ugyanezt jelenti a görög nyelvben az ’angelosz’ szó is. Ha össze akarjuk foglalni az angyalok természetéről a bibliai leírásokban adott képet, akkor azt mondhatjuk, hogy az angyalok teremtett, azaz nem öröktől fogva, de a jövőben örökké létező, elpusztíthatatlan, természetfölötti, szellemi lények. A teremtő Istenhez és a földi halandókhoz hasonlóan személyiséggel és intelligenciával, a beszédre való képességgel, érzelmekkel, akarattal és öntudattal rendelkeznek. A szintén személyiséggel bíró szellemi lények egy másik csoportjától, a démonoktól, valamint az elhunyt emberek szellemeitől pedig abban különböznek, hogy minden esetben van szellemi testük, nem test nélküliek. Éppen ezért a démonoktól eltérően nem tudnak beköltözni az emberek testébe, viszont képesek testet ölteni a földi szférában, és így részt tudnak venni földi eseményekben. Vannak jó, illetve gonosz

Olvass tovább »

Élményfestés – A páva

Az egyik legdekoratívabb madárfaj a világon, nem csoda, hogy népszerű témát ad a fotósoknak és a képzőművészeknek is. Általában nem túl sokat tudunk azonban az „előéletéről”, ezért ebben a bejegyzésben összegyűjtöttünk pár érdekes információt és tudnivalót erről a pompázatos madárról.   Szebb a páva, mint a pulyka A pávák feje tollas, a fejtetőn felmereszthető tollbóbitával. A csőre vastag, szárnyai rövidek, lekerekítettek, de ennek ellenére jól repül, bár elég nagy zajt csap közben. A vadon élő pávák éjszakára fák vagy bokrok ágaira röppenek fel és ott ülnek reggelig. A hím páva a farkát képes legyező szerűen felmereszteni, ezzel támasztva alá a módosult, színes felső farkfedőket, amelyek végén a pompás, kékes színű foltokat, az úgy nevezett pávaszemeket láthatjuk. A fejdíszét aranyos zöld fémfényű tollak teszik, háta zöldesen fénylő, néhol kék, hasa barnás-zöldes. A pávakakas dísztollainak kialakulása kétéves korában kezdődik, a teljesen kifejlett uszályt a harmadik évtől láthatjuk. A tojó madár mindig egyszerűbb színű, jellemzően barnás, esetleg kis mértékben színezett más árnyalatúra, a melle és a hasa fehér. A pávák hangja igen kellemetlen, szinte rikácsoló. A páva az a díszmadár, amely az idők során a kevélység és a nagyravágyás jelképe, valamint szólások alapja is lett. A fehér páva egy alkalmanként felbukkanó színmutáció, az

Olvass tovább »

Adventi készülődés élményfestéssel

Lassan ráfordulunk az év utolsó hónapjára. A december rengeteg örömöt, de az átlagnál jóval több tennivalót és stresszt is tartogathat sokunknak. Sok munkahelyen van év végi zárás, a Karácsony közeledtével az ünneppel kapcsolatos teendőink is sokasodnak. Az ajándékok beszerzése, a háztartások kitakarítása, a menü megtervezése, az ajándékok beszerzése, a rokoni, baráti találkozók szervezése mind-mind elvileg örömteli feladatok, de ugyanakkor tűnhetnek egy végtelen maratonnak is.   Senki sem tud kimaradni a Karácsonyból A sok teendő, amit december tartogat számunkra, sokszor elvonja a figyelmet a Karácsony lényegéről. A keresztények Jézus születésében Isten végtelen szeretetét látják megnyilatkozni. Úgy tartják Isten elküldte fiát a Földre, ezáltal Isten is emberré lett, megtestesült. A Karácsonyt a nem hívő emberek is meg szokták ünnepelni, sokan a család és a szeretet ünnepeként tekintenek erre a jeles eseményre. Akárhogy is viszonyulunk a téli napfordulóhoz igazított ünnephez, decemberben mindenképp valamilyen formában kapcsolatba kerülünk vele. A fényes dekorációk, a karácsonyi vásárok, a kidíszített kirakatok,  az adventi koszorúk a lakásokban, a karácsonyi zene és hangulat a boltokban és bevásárlóközpontokban mind a Karácsony előhírnökei. Sokan készítenek gyermekeiknek, vagy párjuknak adventi naptárat is, amely minden napra tartogat valamilyen meglepetést. A legkézenfekvőbb megoldás az ajándékok tekintetében sokaknak valamilyen apró édesség szokott lenni. Azonban egyre nagyobb

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü