Buddha ábrázolások az ókortól napjainkig

Buddha ábrázolás

Először is érdemes tisztáznunk, hogy ki volt Buddha és mi volt az „igazi” neve, utána pedig jöhetnek a szobrok és más alkotások, amelyek megörökítették a számunkra az ókori bölcs karakterét vagy legalábbis azt a testet, amilyennek a művészek őt ábrázolták.

 

Gautama Sziddhártha, a Buddha

A Sziddhárta egy sákja nemzetségbeli király fiaként született, a mai Nepál területén található Lumbiniben, a hagyomány szerint időszámításunk előtt 563-ban. Huszonkilenc évesen feleségét és fiúgyermekét elhagyva az igazság keresésének szentelte életét.

Több évi remeteség után rájött, hogy testének kínzásával inkább elhomályosítja az elméjét, ahelyett, hogy közelebb jutna az igazi bölcsességhez, ezért felhagyott az aszkéta életmóddal. Végül a Bódhifa alatt meditálva buddhává, azaz „megvilágosodottá” vált. Életének további részében Észak-Indiát bejárva terjesztette életfilozófiáját, és már haláláig is ezrek váltak a követőivé.

Buddha felismerte, hogy semmi sem állandó, és mint ilyen végső soron nem kielégítő, csakis feltételek függvényében, átmenetileg létezik. A tanításának alapja az, hogy felismerjük: semmilyen világi érték – sem a test, sem a pénz, sem a hírnév vagy a hatalom, sem a kapcsolataink nem óvnak meg minket az elmúlástól, a fájdalomtól, az elégedetlenségtől és a kiábrándulástól.

Buddha ráébredt arra, hogy belső erőforrásaink megfelelő felismerése és használata révén a tartós boldogság mégis elérhető és megvalósítható. Az igazi buddhista tanítás szerint élvezetek hiábavaló hajszolása helyett energiáinkat érdemes a tudatunkban rejlő lehetőségek kibontakoztatására fordítanunk.

 

Hogy nézett ki Buddha valójában?

A nyugati kultúrából felszínesen kitekintve a keleti tradíciókra és filozófiákra hajlamosak vagyunk a jelképeket is felületesen szemlélni. Így lehetséges az is, hogy a felületes szemlélő számára ismert Buddha ábrázolások sokszor egy kövér, de legalábbis nem éppen karcsú, meghatározhatatlan korú, kopasz, nagyfülű, mosolygós embernek mutatják be a megvilágosodott vallásalapítót.

Turisták ezrei hoznak haza egzotikus útjukról szerencsehozó vagy nevető Buddha szobrocskát, abban a hitben, hogy tudják: kit ábrázol. Ezek az alkotások azonban valójában nem Buddhát, hanem egy X. században élt kínai szerzetest, Pu-tajt ábrázolják, aki afféle buddhista Mikulásként azért lett híres, mert a legenda szerint egy nagy zsákból osztogatta a gyerekeknek az ajándékot.

És hogy miért lett Pu-taj karakteréből mégis ennyi szobor? Ehhez azt kell tudni róla, hogy a köré szőtt legendának köszönhetően nagyon népszerű népmesei figurává vált a kora középkorban Ázsiában, sőt, sokan hisznek abban, hogy ő nem egy „egyszerű” megvilágosodott szerzetes, hanem maga Buddha reinkarnációja. Pu-taj alakja összefonódott a gazdagsággal, a szerencsével, a nagylelkűséggel, a bölcsességgel, a boldogsággal és az élettel való megelégedettséggel, illetve ezeknek egyfajta védőszentje lett. Ilyen minőségében került a szobra a buddhista szentélyek bejárataihoz és a turistáknak szánt ajándékboltokba.

 

Buddha fizikai megjelenése és jellemzői

A valódi Buddháról nem készült semmilyen ábrázolás egészen az időszámításunk szerinti II. századig, mert a buddhizmusnak ebben a korai szakaszában csak szimbólumokkal (üres trón, lovas nélküli felszerszámozott ló, lábnyom, dharma kerék) ábrázolták a megvilágosodottat.

A buddhista művészet ezen korszakát anikonikusnak nevezzük, mely elnevezést az 1980-as évektől használjuk, amikor kutatók alaposabban kezdték el tanulmányozni a buddhizmus művészettörténeti vonatkozásait. Egyesek szerint az anikonizmus annak kapcsán alakult ki, hogy nem illett olyanokat ábrázolni, akik megvilágosodtak és elérték a nirvánát.

1990-ben Susan Huntington amerikai kutatónő cáfolta az anikonizmus fogalmát a buddhizmusban. Szerinte a korai buddhizmus időszakában ábrázolt és anikonistának mondott alkotások valójában nem Buddha életéből való történeteket mutatnak be, hanem ereklyék, amelyeket a hívők a történelmi helyszíneken újra felavattak. Ez a vita a mai napig nem zárult le a kutatók között .

A Buddhát ábrázoló első szobor és mellszobor a mai Afganisztán területén, Kandahár régióban készült. Buddha fizikai testének jellemzése néhány korai buddhista írásból ismert. Ezekből meríthették ihletüket a korai Buddha szobrok és domborművek készítői is. Főleg a páli kánonban szereplő „Egy nagyszerű ember 32 jellemzője” írás volt nagy hatással a művészekre, amely konkrétumokkal határozta meg, hogy milyen is volt a megvilágosodott.

 

Buddha ábrázolások az ókortól napjainkig

Ahány kultúra és nép, amelyek a buddhista vallást elfogadták sajátjuknak, annyi féle ábrázolás és jellegzetes buddhista alkotás keletkezett az idők során. Még felsorolni is nehéz lenne mindazt a művészeti és építészeti értéket, amely a buddhizmus elterjedésének köszönhető. Ezért mi is csak érintőlegesen írunk erről a témáról, akit különösen érdekel a buddhista művészet, sok jó olvasni- és néznivalót találhat az interneten.

Lábnyom

Ázsiában sok helyen találhatunk különböző korból származó Buddha lábnyomokat. Egy buddhista legenda szerint Buddha még életében elrepült (!) Srí Lankára és a Sri Pada hegyen otthagyta a lábnyomát, hogy ezzel is jelezze Srí Lanka fontosságát tanításainak terjesztésében. Ugyanilyen módon hagyta lábnyomait több különböző ázsiai helyszínen, ahol a tanításait később tényleg el is ismerték.

Festmények és szobrok

Az időszámításunk előtti második századtól a szobrok már egyértelmű jeleneteket ábrázoltak Buddha életéből és tanításaiból. Ezek a plasztikus ábrázolások általában sztúpák díszítésében, szegélydíszeken vagy fogadalmi táblákon jelentek meg, a jeleneteket igen, de magát Buddhát nem jelenítették meg. A művészek idegenkedtek Buddha ember alakú ábrázolásától, ezért kifinomult szimbolizmust fejlesztettek ki még az olyan jelenetek esetében is, ahol más embereket viszont ábrázoltak.

Egyes feltételezések szerint létezhettek Buddha emberalakban történő, fából készült szoborábrázolásai, amelyek azóta tönkrementek a nem túl tartós és kezeletlen alapanyag miatt, de ezt a verziót eddig régészeti leletekkel még nem sikerült bizonyítani.

Később két fő irányzat alakult ki a szobrászatban és így a Buddha szobor ábrázolásokban is. A gandhárai szobrászati iskola jellemzője volt többek között a hullámos haj, a mindkét vállat fedő szerzetesi ruházat, a lábbeli, úgy, mint cipő és szandál, az akantuszfű leveleivel való díszítés és más jellegzetes buddhista szimbólumok.

A másik irányzat, a Mathura művészete pedig az ősi indiai hagyományokra épült és olyan isten-szerű lények ember alakban történő ábrázolására, mint például a jáksák. Az ábrázolás stílusa archaikusnak mondható Buddha későbbi ábrázolásaihoz képest. Az irányzat egyedi jellegzetessége volt Buddha muszlin kendővel eltakart bal válla, a tenyéren ábrázolt dharmacsakra (életkerék) vagy a lótuszülésben történő ábrázolás.

A falfestmények tekintetében az adzsantai barlangtemplomokban talált leletek igazán különlegesek, mivel Indiában máshol ilyen méretű és összefüggő felületű alkotások nem maradtak fenn. A falakra készített festmények kiemelkedő művészi színvonalúak. Megtalálhatók közöttük magasztos, kegyetlen, erotikus vagy titokzatos történetek egyaránt. Buddha alakján kívül zenészek, táncosok, nők és démonok is feltűnnek a képeken.

Modern kori ábrázolások

Általánosságban elmondhatjuk, hogy az ázsiai országokban az újabb keletű buddhista festmények, vallási tárgyak, szobrok és épületek is mind hagyományos irányultságúak. A Buddha ábrázolások jellemzői, mint például a test- és kéztartás, a kilyukasztott fülcimpák, a haj elrendezése és a szimbólumok (bódhifa, lótusz, dharmacsakra) kanonizáltak, és így a legapróbb részletekig kötöttek.

Tehát az új művészeti alkotások is a hagyományos mintákat követik. Ezeknek megfelelően kiemelkedő fontosságú a szimbolizmus és csak másodlagos szempont a művészi kifejezés egyedisége. Ennek ellenére láthatjuk, hogy Japánban, Thaiföldön, Dél-Koreában, Srí Lankán és Balin a nyugati világgal történő intenzív élmény és tapasztalat megosztás hatására a helyi művészek már nyitottabbá váltak a nyugatról érkező irányzatok és lehetőségek felé, és ennek eredményeként kialakultak új, regionális stílusok, megjelentek a Buddha ábrázolásban is új irányzatok.

Ezeknek az új irányzatoknak a képviselőivel a KreatívLiget Élményfestő Stúdió foglalkozásain is találkozhatsz, amikor eljössz valamelyik Buddha kép festésére. Az aktuális lehetőségeket keresd az Események menüpontban. Szeretettel várunk! Namaste!

Blog

Fessük meg a tavaszt!

Februárban jön el az az idő, amikor már nem csak a farsang és a busójárás szól a téltemetésről, hanem az ember gondolatai és vágyai is egyre inkább a tavasz körül forognak. Sokan várjuk már nagyon a téli időszak végét, még akkor is, ha megvannak a télnek is a maga szépségei. A tavasz jót tesz a lelkünknek. A megújulást, a több napsütést, a természet ébredését és sok virágot hoz magával.   Mi a tavasz? A tavasz a mérsékelt éghajlati övezet egyik évszaka. A trópusi éghajlatú tájakon pedig sajnálatos módon ez az évszak egyszerűen nem létezik. A tavasz arról ismerhető meg, hogy ilyenkor felélénkül az élővilág, virágba borulnak a növények, zöldellenek a mezők és lombot növesztenek az erdők. Földünk északi féltekéjén a március, az április és a május, míg a déli féltekén a szeptember, az október és a november a tavaszi hónapok.   A tavasz kezdete A csillagászati tavasz a tavaszi napéjegyenlőségtől a nyári napfordulóig tart. Tehát az északi féltekén megközelítőleg március 21-től június 21-ig, a déli féltekén pedig szeptember 23-tól december 21-ig örülhetünk ennek az évszaknak. Tavasszal emelkedik az átlaghőmérséklet nappal és éjszaka is, de az is sokszor előfordul, hogy szeszélyessé és kicsit kiszámíthatatlanná válik az időjárás. Elvileg ebben az évszakban

Olvass tovább »
Olajfesték vagy akrilfesték

Akrilfesték vagy olajfesték? – Tanácsok kezdő festőknek

A KreatívLiget élményfestéseken akrilfestéket használunk, de időről időre felmerül a kérdés a foglalkozásaink résztvevőiben, hogy milyen festéket válasszanak és vásároljanak, amikor otthon szeretnének nekiállni festeni. Ebben a bejegyzésben a festékválasztás témakörét járjuk körbe és adunk pár támpontot a döntés meghozásához.   A festékválasztás szempontjai   Csak úgy tudunk jól választani, ha végig gondoljuk, hogy milyen képet szeretnénk készíteni és azt mekkora anyagi és időráfordítással tudjuk kivitelezni. Ezeken kívül az sem volna baj, ha tisztában lennénk a saját képességeinkkel, illetve azzal, hogy melyik technika az, amelyik igazán közel áll hozzánk. Érdemes akár többféle technikát és festéket is kipróbálni, mielőtt letesszük a voksunkat valamelyik mellett, bevásárolva a festékekből és a hozzá való eszközökből. Keressünk lehetőségeket a kipróbálásra és a gyakorlásra, valamint konzultáljunk a nálunk tapasztaltabb ismerősökkel, a művészellátó boltok eladóival vagy az élményfestés instruktoraival. Most két alapvető festéktípust fogunk összehasonlítani, hogy megkönnyítsük a döntést. A vízfestéket, mint lehetőséget most nem tárgyaljuk, hiszen a használata nagyban különbözik az itt említett másik két festéktípusétól.   Az olajfesték Egy kis történelem Ennek a festéktípusnak a korai elődeit a XV. században élt flamand festő Jan van Eyck kezdte el alkalmazni a képeihez és a használat során fokozatosan kísérletezte ki a számára legideálisabb összetételt, amely lehetővé tette,

Olvass tovább »

Érdekességek a tulipánról

A tulipán kehely alakú virággal rendelkező, sokféle színben és ezek kombinációjában létező, hagymás dísznövény, a liliomfélék családjának egyik nemzetsége. Összesen mintegy 100 faj és ezen felül még több ezer nemesített fajta tartozik ide. A tulipán neve a perzsa ’toliban’ szóból származik, mivel a virág fejének alakja eléggé hasonlít az iszlám világban használt fejfedőre, a turbánra.   A tulipán eredete A közhiedelemmel ellentétben a tulipán őshazája egyáltalán nem Hollandia, és legnagyobb szomorúságunkra nem is ősi magyar virág. Egyesek szerint a tulipán Perzsiából származik, de abban nagyjából mindenki egyet tud érteni, hogy Közép- vagy Belső-Ázsia, és Ázsia mérsékelt égövi területén őshonosnak tekinthető. A legkorábbi ismert tulipán ábrázolást egy, az időszámításunk előtti 7. századból való dél-kaukázusi szkíta leleten találták meg régészek. A tárgy egy aranyból készült pecsétnyomó, amelyen öt tulipán látható. Írásos emlékek elsőként időszámításunk után 1000 körül említik a tulipánt, mint virágot. Az első tulipán nemesítők Törökországban éltek és már a 16. században elkezdték kifejleszteni a virág különböző változatait. A Török Birodalom terjeszkedésével jutott el a tulipán Európába, ahol egyébként korábban nem is ismerték.   A tulipán, mint díszítőelem Magyarországon a török hódoltság idején terjedt el igazán, de sokan úgy tartják, hogy a magyar népművészet olyan ősi motívuma a tulipán, amelyet a

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü