Élményfestés – A macska

Az erre irányuló kutatások szerint a macskák mintegy 10000 évvel ezelőtt kezdtek el az emberek társaságában élni, illetve fokozatosan háziasították őket. Az első háziasított macskák valószínűleg az ókori Egyiptomban éltek, ahol nagy tiszteletnek örvendtek és különleges bánásmódban részesültek.

Napjainkban, a közösségi média korában talán egy állat sincs, amely akkora figyelmet kapna, mint a macska. A macskát ábrázoló képek népszerűsége nem most kezdődött. Amióta a macskák az emberrel együtt élnek, azóta a faliképek, a festmények, a szobrok és az egyéb iparművészeti alkotások főszereplőivé is váltak.

Ebben a cikkben nálunk is a macskákról szól minden és arról, hogy milyen szerepet töltöttek be a különböző korszakokban az emberek életében és ezzel összefüggésben hogyan ábrázolták őket.

 

A macska, mint szimbólum

Az állat szimbolikája sokrétű, pozitív és negatív értelemben egyaránt szerepelhet. Jelképezheti a hatalmat, a lustaságot, a kéjvágyat, az ördögöt, a halált, a démoni erőket és a női testet. Köztudott, hogy a macska a sötétben is jól lát, ezért az éleslátás, a belső látás megtestesítője, az éjszaka és a titkos tudás megtestesítője.

 

A macska az ókorban

A Nílus partján élő emberek szerint Ré, a hatalmas napisten éjszakánként fekete kandúr alakjában harcolt Agep, a sötétség gonosz kígyója ellen. Ezért az akkoriban élő házimacskákat is különleges tisztelet övezte és kiemelt helyre kerültek az istenségekkel kapcsolatos kultúrában.

A macskát mindenekelőtt Bastet istennő állataként tisztelték, ezért a gyermekek születéséért és a Hold égi útjáért felelős termékenységistennőt gyakran ábrázolták macskafejű asszonyként.

Bastet istennő kultuszának központja a Nílus deltájától keletre fekvő Bubasztisz városa volt. Amikor i.e. 950 körül Szeszonk fáraó itt rendezkedett be állandó tartózkodásra, az istennőt minden korábbinál jobban kezdték tisztelni és a kultusza az egész országban elterjedt. Az i.e. 450-ben Egyiptomban járt a híres görög történetíró, Hérodotosz. Írásaiban aztán beszámolt a gyönyörű, 300 méter hosszú templomról, amelyet Bastet istennő tiszteletére építettek. A fennmaradt írás szerint az épület több ezer macskának adott otthont, ahol a rendkívüli tiszteletnek örvendő papok vigyáztak rájuk. A templomot széles vizesárok övezte, a rendkívül gazdagon díszített oltáron pedig ott magasodott az istennő szobra.

Ebben az időben az összes nagyobb városban pompás Bastet templomokat emeltek, és az egyiptomi emberek fából, agyagból vagy fémből készült macska amulettet hordtak maguknál. Tavasszal a zarándokok Bubasztiszba vándoroltak, hogy egy nagyszabású ünnepségen táncokkal és énekkel, finom ételekkel és gazdag áldozatokkal ünnepeljenek.

A macskák Egyiptomban különleges védelmet élveztek. Volt olyan is, hogy halállal büntették, ha valaki megölt egy állatot, akár véletlenül vagy akarattal. A legenda szerint a perzsa király, Kambüzész ravaszul ki is használta ezt az egyiptomi szokást, amikor III. Pszammetik fáraó és serege ellen háborúzott. Állítólag macskákat köttetett saját katonái pajzsára, amely tettnek az lett az eredménye, hogy az egyiptomiak inkább megadták magukat, mint hogy a szent állatokat megsebesítsék vagy megöljék a harc közben.

 

A macska a kínai és a japán kultúrában

Az ősi Kínában a macskák elsősorban jótékony állatként jelennek meg, mivel a gabonát elpusztító egerek ellenségei, ám bizonyos esetekben megjelenhettek a rontó hatalmak és a jin állataként is.

Japánban a macska a szent iratok megóvásában nyújtott segítséget. A metszeteken gyakran hétköznapi jelenetekben örökítették meg a macskák életét. Ilyen volt az evés, az alvás, a nézelődés vagy az állat és gazdájának bensőséges kapcsolata.

 

A macska az európai kultúrában

A középkori Európában sajnos nem igazán volt jellemző és népszerű a macskák ábrázolása, mivel számos rossz tulajdonságot tulajdonítottak nekik és a macska megjelenése az ördöggel való kapcsolatot jelképezte. A keresztény vallás általában az állat negatív vonásait emelte ki, így válhatott a lustaság és a kéjvágy kifejezőjévé. A fekete macska pedig a démoni erők, a szerencsétlenség, a halál és a Sátán megtestesítője lett.

A macska gyakran volt erotikus szimbólum. Testének hajlékonysága, hullámzóan kecses mozgása, puha, nesztelen járása miatt a női testre is emlékeztetheti a szemlélőt. A macska kiszámíthatatlan és megismerhetetlen, változékony természete a női lélekre utal. Az egyik pillanatban még barátságosan doromboló macska utána hirtelen kiereszti a karmait és karmol.

A későbbi ábrázolások során gyakran jelentette a macska a női szépséget és az engedelmes szeretetet.

Leonardo da Vinci és Albrecht Dürer is festett olyan vallási témájú képet, amelyen egy macska is szerepel. A barokk kortól kezdve a macskák a vidéki életet bemutató alkotásoknak is rendszeres szereplői lettek.

A 19. századtól egyre több festményen jelentek meg a macskák. Pierre-August Renoir, Édouard Manet, Théodore Gericault és Pablo Picasso is festett macskás képeket, amelyek a leghíresebbek ebben a témakörben.

 

A macska, mint terápiás lehetőség

A macskákról szóló videók állítólag nagyon jó hatással vannak azokra az emberekre, akik megnézik ezeket a kisfilmeket. Egy kérdőíves felmérésben 7000 internetfelhasználó előzetes tulajdonságait, viselkedését, macskavideó nézési szokásait és ez utóbbi okát térképezték fel.

A felmérés szerint a videók megnézését követően a nézők jelentős többsége reménytelibbnek, pozitívabbnak és jobban inspiráltnak érezte magát, ezzel egyidőben pedig a szorongás és a düh érzése csökkent bennük.

 

Mi pedig arra biztatjuk olvasóinkat, hogy próbálkozzanak meg azzal is, hogy macskákat, illetve macskás képeket festenek. A siker és ezáltal a jó érzés garantált. Az aktuális lehetőségek az Események menüpontban találhatóak.

Blog

Festők fordulatos élete – Édouard Manet

1832. január 23-án született Párizsban. Apja, Auguste Manet jogtanácsos volt az akkori Igazságügyi Minisztériumban, anyja szintén gazdag francia polgári családból származott, így anyagi gondjaik egyáltalán nem voltak. Apja határozottan ellenezte fia művészet iránti érdeklődését, ám Manet már tinédzser kora óta titokban tanult festeni. A középiskola elvégzése után a család tengerésztiszti pályára szánta, a szükséges főiskolára viszont nem vették fel. A második sikertelen felvételi után végül az apja is elfogadta, hogy Manet festőnek tanuljon. A festészeti pályán rengeteg elutasításban volt része egészen 1870-ig, amikor is besorozták katonának a porosz-francia háború kitörésekor. Visszatérte után az 1873-as Salon már jól fogadta a képeit, művészeti körökben egyre népszerűbbé vált, összebarátkozott Émile Zola íróval és műkritikussal is. Manet 1874-től a később impresszionistáknak nevezett festőkkel dolgozott, de közben megőrizte alkotói függetlenségét, nem tartozott közéjük. Mégis elmondható róla, hogy az 1860 és 1870 közötti években készült festményeivel és festészeti technikák felfedezéseivel megalapozta a 19. század második felében kibontakozó új festészeti irányzatot, az impresszionizmust. 1883 áprilisában hunyt el.   Manet és Monet A 19. század első évtizedeiben lezajlott az ipari forradalom, amely alapjaiban változtatta meg a társadalmat és annak mindennapi életét is. Az olyan új vívmányok, mint a gőzhajó, a gőzmozdony és a vasút nagyban megkönnyítették a közlekedést,

Olvass tovább »

Élményfestés – Mostantól az otthonodban is

Hisszük és valljuk, hogy az élményfestés foglalkozások egyik lényeges eleme az, hogy egy kis közösségben együtt alkotunk. Az élményhez valóban hozzátesz, hogy a résztvevők inspirálják és lelkesítik egymást, az instruktor pedig jelen idejű segítséget tud nyújtani annak, aki ezt kéri. Igen ám, de ez az év megmutatta nekünk, hogy a korábban teljesen természetesnek vett szokásaink és életünk egy megváltozott helyzetben egyáltalán nem olyan magától értetődőek. Ráadásul az egészségünk megőrzése érdekében tett óvintézkedések új kihívásokat jelentettek nekünk, amelyekre új – az addigi gyakorlattól merőben eltérő – megoldásokat kellett kitalálnunk.   Élményfestés otthon A fent leírtak szellemében hívtuk életre a KreatívLiget Webshopot, melynek segítségével házhoz rendelhetitek a festéshez szükséges kellékeket egy csomagban. Az otthoni festést magyarázó videóval segítjük, hogy az tényleg mindenki számára érthető legyen és ezáltal meg tudjon valósulni az élmény része, akár otthoni körülmények között is. Velünk bármit megfesthetsz, hidd el. Festő szettjeinkben minden szükséges eszközt megtalálsz ahhoz, hogy a festményed az otthonodban is tökéletesen sikerüljön. A szettekhez készített, bármikor megállítható és visszatekerhető videónkban minden instrukciót elmondunk és lépésről-lépésre veled együtt festjük meg a képet. Ezzel garantáljuk, hogy rajztudás vagy előképzettség nélkül is tökéletesen sikerül a műved. Nincs más hátra, már csak ki kell választanod, melyik képet festenéd meg. Ajándékba

Olvass tovább »

Festők fordulatos élete – Diego Velázquez

A festők életéről szóló cikksorozatunk már jó néhány részt megért. A kiemelkedő és híres festőművészek közül sorra kerültek már korábban is spanyolországi születésűek, ilyen volt Pablo Picasso és Salvador Dalí. Ebben a bejegyzésben most sokkal régebbre kalandozunk, mint a múlt század, egészen a 17. századig utazunk vissza az időben gondolatban.   Velázquez korai évei Diego Rodríguez de Silva y Velázquez 1599-ben született Sevillában, Spanyolországban, kisnemesi családban. A festészet iránti tehetsége már korán megmutatkozott, amikor Juan de Herrera festőművész tanonca lett 11 éves korában. Később aztán a fiatal Velázquez öt évig tanult Francisco Pacheconál, a manierista stílusáról ismert festőnél. Velázquez feleségül vette Pacheco lányát, Juana-t, és az idős festő továbbra is a mentora maradt. Velázquez alkotásaiban ebben az időszakban meglepően ötvözött két stílust. Képei előterében hétköznapi, dolgozó embereket ábrázolt, miközben a háttérben az Újszövetség miniatűr jeleneteit festette meg. Velázquez mestere volt a fénynek és az árnyéknak, a felületek és textúrák aprólékos ábrázolásának és az emberek közötti hasonlóság megragadásának.   Az udvari festő 1622-ben Velázquez felkeltette IV. Fülöp egyik tanácsadójának figyelmét, és a következő évben már fel is kérték a király portréjának megfestésére. Az uralkodó olyan elégedett volt az elkészült festménnyel, hogy miután az udvari festője meghalt az előző évben, Velázquez átvehette ezt

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü