Élményfestés – Ember ábrázolás

Ha portrét vagy teljes alakos emberábrázolást szeretnénk festménnyé formálni, akkor biztosan elő fog kerülni az a kérdés, hogy hogyan tudjuk az emberi bőrt megfesteni árnyalatokkal, fényekkel és árnyékokkal együtt. Ebben a bejegyzésben ezt a kérdést fogjuk körbejárni egy kicsit alaposabban.

 

Bőrszín típusok

Bőrünk színét elsősorban a melanin nevű pigmentanyag határozza meg, amelynek az a fő funkciója, hogy védje a bőrünket és ezen keresztül az egész szervezetünket az ultraibolya sugárzással szemben.

A Földön a sarkoktól haladva az Egyenlítő felé az ultraibolya sugárzás mértéke fokozatosan növekszik, ezért is van az, hogy az Egyenlítőhöz közel élő népek bőre a legsötétebb a világon. Az emberiség története során – az UV zónák vándorlása következtében – a különböző bőrszín típusok területi elhelyezkedése is folyamatosan változott.

A kutatók által elvégzett genetikai vizsgálatok azt is kimutatták, hogy a modern ember őse sötét bőrű volt és a világosabb bőrtípusokat eredményező genetikai mutációk csak később alakultak ki, azoknál a népcsoportoknál, akik az Egyenlítőtől északra vándoroltak.

A világosabb bőrtípusok a közvetlen napfény hatására sötétebbé válnak, azaz lepirulnak vagy lebarnulnak, a bőrtípustól, a napfény intenzitásától és idejétől függően. Tulajdonképpen ez a reakció is az UV sugárzás elleni védekező mechanizmus következménye.

Az emberek bőrszínét az életkor is befolyásolja. Kisgyermekként mindenkinek világosabb a bőre, mint később, mondjuk fiatal felnőtt korban. Ennek oka a genetikai, a hormonális és a környezeti hatások összeadódásában keresendő. A kor további előrehaladtával a bőr melanin termelő képessége csökken, így idős korban már ismét halványul, kivilágosodik a bőr színe. Az idős emberek fokozottan fényérzékenyek is ezért, és könnyebben le is éghetnek a napon.

 

A bőrszín, mint megkülönböztető jel

A világos bőrt a korábbi időkben számos kultúrában a magas társadalmi státusszal hozták összefüggésbe. A felsőbb körökhöz tartozók mindent el is követtek (a rizsportól a kémiai anyagokig), hogy a bőrüket minél világosabbnak mutassák. A szegény emberekre volt csak jellemző a munkavégzés, amely tevékenység közben sokat tartózkodtak a szabadban, így az ő bőrük természetes módon lett sötétebb és napbarnított.

A sötét bőr és a szegénység, ehhez kapcsolódóan pedig a civilizálatlanság közötti összefüggés sztereotípiaként sajnos napjainkban is tovább él. Ennek ellenére a 20. században a napbarnított bőr fokozatosan az egészség és a sportos élet szimbólumává vált. Az egészséges színű barna bőr divatjának manapság is csak a napsugárzás káros hatásai szabnak gátat, ugyanakkor dúl a szoláriumok használata iránti lelkesedés és az egyéb bőrbarnítási módszerek is elterjedtek a világosabb bőrűek körében. Akinek pedig sötétebb a bőre, mint amilyet szeretne, találhat magának módszereket a bőrszíne világosítására is.

 

A bőrszín ábrázolása

A legtöbb embernek, akik ecsetet fog a kezébe, a portré, az akt vagy bármilyen egyéb emberábrázolás terén a kezdeti időkben az egyik legnagyobb kihívást az jelentheti, hogy az ábrázolt személyen bőrszínét és annak árnyékos vagy épp fénnyel fedett tónusait helyesen ki tudja keverni, és a festményen azokat reálisan meg tudja jeleníteni. A régi mesterek csodálatosan élő, realisztikus bőrtónusokat tudtak festeni, tulajdonképpen ez volt az egyik titka a realisztikus emberábrázolásaiknak is.

A realista ábrázolás képessége alapvetően szükséges egy olyan festő számára is, aki egyébként nem realista, hanem inkább valamilyen modernebb stílusban alkot. Gondoljunk csak Pablo Picasso-ra vagy akár Salvador Dalí-ra.

Kezdőként főleg érdemes a realizmusból kiindulni, a későbbiekben már könnyebb lesz minden mást az ott megtapasztaltakhoz viszonyítanunk. Abban pedig megegyezhetünk, hogy a reális emberábrázolásokban mindenképpen szükség van a jó bőrtónusok kikeverésének képességére. A régi mesterek technikáinak tanulmányozása révén juthatunk el a helyes bőrtónusokhoz és végül a képesség megszerzéséhez.

Fontos felismernünk és elfogadnunk, hogy a gyárilag előállított bőrszínű festékek általában nem jók. Sokkal nehezebb a gyári bőrszínt a megfelelőre módosítani, mint inkább saját magunknak kikeverni a megfelelő színekből a szükséges tónusokat. Tudomásul kell vennünk, hogy az emberi bőrszínek annyira változatosak, sokrétűek és egyediek, hogy azokat nem lehet 2-3 tubus előre kevert színnel megfelelően visszaadni.

 

A bőrszín megfestése a gyakorlatban

A KreatívLiget Élményfestő Stúdió foglalkozásainak anyagát sokféle képből válogatjuk össze. Ezek közé mindig igyekszünk beilleszteni olyanokat, amelyeken az emberábrázolást lehet gyakorolni és ezáltal a különböző bőrszín árnyalatok keverését is.

Válassz egy kedvedre való képet az Események menüpontban és gyere el hozzánk festeni. Profi instruktoraink segítségével garantált a siker, a művedet pedig haza is viheted, hogy mások is megcsodálhassák.

Blog

Élményfestés – Levendulamező

A levendula méltán népszerű gyógy-, fűszer-, és dísznövény, mely élénk lila színével és nyugtató illatával kényezteti érzékeinket. Európában a rómaiak által jelent meg, az ókori szépségápolás egyik meghatározó alapanyaga volt. Illatát használták nyugtató fürdőhöz, szappan készült belőle, virágát földre szórva illatosították a szobákat. A görögök a levendula illatával próbálták csillapítani isteneik dühét, az egyiptomiak a balzsamozás során használták, Angliában pedig a pestisjárvány idején csuklóra kötve reméltek védelmet tőle.   A levendula hazánkban   Magyarországon a középkor óta van jelen, de csak kolostorok gyógy- és fűszernövény ültetvényein volt megtalálható. Az 1920-as évek közepén Bitter Gyula, korának neves gyógynövényszakértője telepítette az első levendulaültetvényt. A tihanyi apátságtól bérelt ehhez területet, s a szaporítóanyagot egyenesen Franciaországból hozta. Ez lett az első ipari célú levendulaültetvény-telepítés, ami olyannyira jól sikerült, hogy a Tihanyban aratott levendula illóolaj tartalma magasabb volt, mint a franciáé. Ezen sikeren felbuzdulva Bitter Gyula 100 hektárra növelte a telepítés nagyságát. Az, hogy a levendula ennyire jól érzi magát Tihanyban, a hely speciális, félsziget-jellegének köszönhető. Az egyik leggazdagabb hely Magyarországon a napsütéses órák számát tekintve, míg a csapadékmennyiségéről pont az ellenkezője mondható el. Ez a fél-mediterrán éghajlat, a déli tájolás és a vulkáni alapkőzet teszi a helyet oly ideálissá a levendulák számára. Ezen tényezők

Olvass tovább »

Eltűnt és megkerült festmények – Klimt: Egy hölgy arcképe

A mai cikkben bemutatott képet 1997-ben emelték le a falról piacenzai Ricci Oddi modern művészeti galériából. A képet Gustav Klimt készítette 1916-1917 táján és az ‘Egy hölgy arcképe’ címet viselte. A lopás előtt döbbenten álltak a művészetkedvelők és a rendőrök is, mígnem 2019-ben a kertészek megtalálták a festményt a galéria területén. A műremek a kertben egy fémajtóval fedett üregbe volt rejtve egy nejlonzacskóba tekerve. A felfedezést követően két férfi magára vállalta a rablást és “nagylelkűen” így nyilatkoztak: most ajándékként visszaadták azt a városnak.   Gustav Klimt egyetlen olyan képe, melyet átfestett 1916 és 1918 között Klimt számos nőt ábrázolt a festményein, egyaránt modellt álltak neki legmagasabb körökből származó hölgyek, és alsóbb osztályból származó fiatal lányok is. Az ellopott festményen egy barna hajú fiatal nő arca és felsőteste látható. Azonban, hogy pontosan kit ábrázol a kép, a mai napig nem tudjuk. A képpel kapcsolatos érdekesség, hogy csak 1996-ban, nem sokkal a lopás előtt fedezték fel egy röntgen során, hogy a hölgy portréja mögött egy másik kép rejlik. Klimt saját női portréját festette át, amelyet 1912-ben Drezdában állítottak ki, de később eltűnt és a művészettörténészek hiába keresték éveken át. Az átfestett képen egy fiatal nő látható kalapban és boával hasonló pózban. Az

Olvass tovább »

A nyár színei a festményeken

Ha lehunyjuk a szemünket és a nyárra gondolunk, ezernyi szín jelenik meg szemünk előtt. A nyári ég kéksége, rajta a hófehér bárányfelhőkkel, vagy a hold és a csillagok ragyogásával, a harsogó zöld fák, alattuk a fűvel. A víz kékes-zöldes árnyalata, rajta sok színes folttal, ami mögött a vidám fürdőzőket, vagy hajókat sejtjük. A naplemente narancsos fénye, a pipacsok és a nyári gyümölcsök tündöklő pirossága, a napsütés és a búzamezők sárgája. A szivárvány és a virágok tarkasága. Ezek a színek élénken meghatározzák a nyári emlékeinket. Ha szeretnéd megörökíteni a színpompás nyarat, nálunk biztosan találsz olyan képet, amit a kedvenc nyári színeid dominálnak.   Kék, mint az ég A kék a tenger, égbolt színe, a végtelenség, megfoghatatlanság, transzendencia szimbóluma. Nem véletlenül volt a hippi mozgalom egyik jelképe a kék madár, amely a békét és a szabadságot is jelentette egyben. A kereszténységben Szűz Mária színe, aki az anyai értékek megtestesítője, mint a türelem és a szeretet. A kéket szerető emberekről úgy tartják, hogy kiegyensúlyozottak, komolyak.  Világos, őszinte kinyilatkozásokat tesznek baráti és emberi kapcsolataikban. Jó tanulási képességekkel, élénk képzelőerővel, jó ítélőképességgel rendelkeznek. Ha azt szeretnéd, hogy a kék határozza meg a festményed színét, válaszd a csónakot a tengerparton, esetleg a görög kikötőt. A világítótorony

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü