Ha portrét vagy teljes alakos emberábrázolást szeretnénk festménnyé formálni, akkor biztosan elő fog kerülni az a kérdés, hogy hogyan tudjuk az emberi bőrt megfesteni árnyalatokkal, fényekkel és árnyékokkal együtt. Ebben a bejegyzésben tehát a bőrszín kérdését fogjuk körbejárni egy kicsit alaposabban.
Bőrszín típusok
Bőrünk színét elsősorban a melanin nevű pigmentanyag határozza meg, amelynek az a fő funkciója, hogy védje a bőrünket és ezen keresztül az egész szervezetünket az ultraibolya sugárzással szemben.
A Földön a sarkoktól haladva az Egyenlítő felé az ultraibolya sugárzás mértéke fokozatosan növekszik, ezért is van az, hogy az Egyenlítőhöz közel élő népek bőre a legsötétebb a világon. Az emberiség története során – az UV zónák vándorlása következtében – a különböző bőrszín típusok területi elhelyezkedése is folyamatosan változott.
A kutatók által elvégzett genetikai vizsgálatok azt is kimutatták, hogy a modern ember őse sötét bőrű volt és a világosabb bőrtípusokat eredményező genetikai mutációk csak később alakultak ki, azoknál a népcsoportoknál, akik az Egyenlítőtől északra vándoroltak.
A világosabb bőrtípusok a közvetlen napfény hatására sötétebbé válnak, azaz lepirulnak vagy lebarnulnak, a bőrtípustól, a napfény intenzitásától és idejétől függően. Tulajdonképpen ez a reakció is az UV sugárzás elleni védekező mechanizmus következménye.
Ezek mellett az emberek bőrszínét az életkor is befolyásolja. Kisgyermekként mindenkinek világosabb a bőre, mint később, mondjuk fiatal felnőtt korban. Ennek oka a genetikai, a hormonális és a környezeti hatások összeadódásában keresendő. A kor további előrehaladtával a bőr melanin termelő képessége csökken, így idős korban már ismét halványul, kivilágosodik a bőr színe. Az idős emberek fokozottan fényérzékenyek is ezért és könnyebben leégnek.
A bőrszín, mint megkülönböztető jel
A világos bőrt a korábbi időkben számos kultúrában a magas társadalmi státusszal hozták összefüggésbe és a felsőbb körökhöz tartozók mindent el is követtek (a rizsportól a kémiai anyagokig), hogy a bőrüket minél világosabbnak mutassák. A szegény emberekre volt csak jellemző a munkavégzés, amely tevékenység közben sokat tartózkodtak a szabadban, így az ő bőrük természetes módon lett sötétebb és napbarnított.
A sötét bőr és a szegénység, ehhez kapcsolódóan pedig a civilizálatlanság közötti összefüggés sztereotípiaként sajnos napjainkban is tovább él. Ennek ellenére a 20. században a napbarnított bőr fokozatosan az egészség és a sportos élet szimbólumává vált. Az egészséges színű barna bőr divatjának manapság is csak a napsugárzás káros hatásai szabnak gátat, ugyanakkor dúl a szoláriumok használata iránti lelkesedés és az egyéb vegyi bőrbarnítás is elterjedt a világosabb bőrűek között. Akinek pedig sötétebb a bőre, mint amilyet szeretne, találhat magának módszereket a bőrszíne világosítására.
A bőrszín, mint kihívás
A legtöbb embernek, akik ecsetet fog a kezébe, a portré, az akt vagy bármilyen egyéb emberábrázolás terén a kezdeti időkben az egyik legnagyobb kihívást az jelentheti, hogy az ábrázolt személyen bőrszínét és annak árnyékos vagy épp fénnyel fedett tónusait helyesen ki tudja keverni, és a festményen azokat reálisan meg tudja jeleníteni. A régi mesterek csodálatosan élő, realisztikus bőrtónusokat tudtak festeni, tulajdonképpen ez volt az egyik titka a realisztikus emberábrázolásaiknak is.
A realista ábrázolás képessége alapvetően szükséges egy olyan festő számára is, aki egyébként nem realista, hanem inkább valamilyen modernebb stílusban alkot. Gondoljunk csak Pablo Picasso-ra vagy akár Salvador Dalí-ra.
Kezdőként főleg érdemes a realizmusból kiindulni, a későbbiekben már könnyebb lesz minden mást az ott megtapasztaltakhoz viszonyítanunk. Abban pedig megegyezhetünk, hogy a reális emberábrázolásokban mindenképpen szükség van a jó bőrtónusok kikeverésének képességére. A régi mesterek technikáinak tanulmányozása révén juthatunk el a helyes bőrtónusokhoz és a képesség megszerzéséhez.
Fontos felismernünk és elfogadnunk, hogy a gyári bőrszínek általában nem jók. Sokkal nehezebb a gyári bőrszínt a megfelelőre módosítani, mint inkább saját magunknak kikeverni a megfelelő színekből a szükséges tónusokat. Tudomásul kell vennünk, hogy az emberi bőrszínek annyira változatosak, sokrétűek és egyediek, hogy azokat nem lehet 2-3 tubus előre kevert színnel megfelelően visszaadni.
A bőrszín festése a gyakorlatban
A KreatívLiget Élményfestő Stúdió foglalkozásainak anyagát sokféle képből válogatjuk össze. Ezek közé mindig igyekszünk beilleszteni olyanokat, amelyeken az emberábrázolást lehet gyakorolni és ezáltal a különböző bőrszín árnyalatok keverését is.