Festészeti stílusok, irányzatok – 3. rész

Ez a harmadik része a festészeti stílusokról és irányzatokról szóló cikkünknek. Az első részben sorra vettük a legjelentősebbeket a X. századtól, amelyek több művészeti ágban és így a festészetben is megjelentek és értékes művek születtek az égiszük alatt. A második részben az irányzatok bemutatásával a XIX. század második felétől indulunk, amikor annyi új és egymásból ugyan következő, de merőben eltérő stílus alakult ki, hogy szinte nem is győztük felsorolni őket. Ez pedig a harmadik rész, amelyben bemutatjuk a XX. században kialakult legújabb kori irányzatokat.

 

Stílusok a festészetben (XX. és XXI. században)

A fauvizmus (1905-től 1907-ig)

A ’fauves’ francia szó jelentése magyarul vadak, amely úgy lett egy festészeti irányzat elnevezése, hogy Louis Vauxcelles műkritikus ezzel a jelzővel illette az 1905-ös párizsi Őszi Szalon tárlaton a 7-es számú teremben kiállított képeivel bemutatkozó festőcsoportot.

A Henri Matisse francia festőművész köré szerveződő új irányzat azt tartotta a legfontosabb küldetésének, hogy az erős és kifejező színek használatával újra meg tudja érinteni a szemlélőt, mert nézetük szerint a XX. századra a festészet kifejezőereje megkopott, eszközei kimerültek, arra van szükség, hogy visszatérjenek az alapokhoz. Vincent van Gogh és Paul Gauguin ábrázolásmódja is hatott a művészetükre.

A vadak új művészeti irányzata kedvező fogadtatásra talált Párizsban, a körbe tartozó festők egymás után szervezhették a kiállításokat és élénk társasági életet éltek, összejárva a kor több meghatározó művészével.

Henri Matisse 1908-ban saját művészeti akadémiát alapított, amely lépés eredményeként a vadak művészeti csoportja nem működött tovább, még abban az évben feloszlott.

 

A futurizmus (1909-tól)

A XX. század elején Olaszországban kibontakozott művészeti irányzat, melynek követőit lenyűgözte a kor technikai fejlődése. A közlekedés, a távközlés és a városok erőteljes fejlődése hatott a művészetre is, így alakult ki a futurizmus irányzata.

Alakulására hatással volt a kubizmus, de a futurizmus esetében a fő hangsúly a mozgáson van, amivel a futurista festők igyekeztek kifejezni a modern élet dinamikáját és előszeretettel (ki)használták a fény okozta optikai illúziókat is az ábrázolásban. Eszköztárukban megtalálhatjuk a mozgásábrázolás azon módját, amikor a mozgás több, egymás utáni fázisa egy képre kerülve tudja érzékeltetni azt, illetve a mozgás vagy a dinamikus történés közben fellépő erő iránya vonalakkal ábrázolt.

A futurizmus Nyugat-Európában a fasizmus ideológiájához került közel, a Szovjetunióban pedig a kommunizmushoz. A múltat elutasító, csak a jövőben gondolkodó művészeti irányzat stílusjegyei megfelelően illeszkedtek az abban a korban megerősödő ideológiákhoz és segítették annak kifejeződését a művészet eszközeivel.

 

A konstruktivizmus (1913-tól)

Ez az irányzat Oroszországból indult hódító útjára és mint a futurizmus esetében itt is arra a törekvésre találunk, hogy a múltban gyökerező, hagyományos művészetet felülírja a modern technológia, illetve az abban alakuló formák és folyamatok. A konstruktivista művészet ezeket hivatott utánozni és „leképezni”.

Kassák Lajos fogalmazta meg a legátfogóbban az irányzat hitvallását, miszerint „Nem tudunk többé elhelyezkedni az adott keretek között sem a társadalomban, sem a művészetben. Nem akarunk a régiből újat komponálni. A mi korunk a konstruktivisták kora. Művészet, tudomány, technika egy ponton érintkeznek. Az új forma az architektúra.”

A konstruktivista irányzatba tartoznak a mértani elemekből építkező, dinamikus mozgáson alapuló művek a koruktól függetlenül is, tehát akár napjainkban is készülnek ilyenek.

 

A metafizikus festészet (1914-től)

A futurizmushoz hasonlóan ez az irányzat is Olaszországban alakult ki, névadó művésze Giorgio de Chirico, aki már az 1910-es évek elején festett olyan képeket, amelyeket később a metafizikus festészet néven határoztak meg.

De Chirico egy futurista festőművésszel, Carlo Carra-val közösen indította útjára ezt az új irányzatot, melynek főbb jellemzői a torzított perspektíva, a túlhangsúlyozott fény-árnyék hatások, az ember és más élőlények nélküli terek. Sokban hasonlónak láthatjuk a szürrealizmus alkotásaihoz a metafizikus festményeket, azonban azoktól eltérően szigorú szabályok szerinti kompozícióba rendezi az ábrázolni kívántakat és az élettelen tárgyak álomszerű ábrázolásával eléri, hogy egy erősen melankolikus hangulat uralkodjon el a szemlélőn.

 

A bauhaus (1919-től)

A konstruktivizmus irányzatával rokon, eredendően az építészet modernizálására létrejött weimari Bauhaus iskolát 1919-ben Walter Gropius német építész alapította és azt afféle tanműhelynek szánta, egyszerre képző- és iparművészeti területen. A XX. századi alkotóművész képzést muszáj volt megújítani, a gazdaságilag és technikailag megváltozott külső feltételekhez új pedagógiai módszerek kidolgozására, új tantárgyak bevezetésére is szükség volt.

Gropius ezt felismerve haladó szellemű tanárokat keresett az általa alapított iskolába, így került a tanári karba Paul Klee, Vaszilij Kandinszkij, Lyonel Feininger, Johannes Itten, Oskar Schlemmer. Az avantgárd céljait értő személyiségeket hívta meg az iskolába, nemzetiségtől függetlenül. Így került a neves iskolába a magyar származású Moholy-Nagy László, aki aztán 1923-tól vezette a kétszemeszteres alapképzést. A bútortervező, leginkább hajlított csőbútorairól ismert Breuer Marcell és Molnár Farkas építészmérnök is tanult és dolgozott a Bauhausban.

Gropius úgy vélte, hogy a képzőművészeknek, iparművészeknek és építészeknek úgy kell tevékenykedniük, mint a régi idők kézműveseinek, közös műhelyekbe tömörülve, a megvalósított műveik pedig praktikusak és olcsók lesznek ezáltal. A Bauhaus iskola köré szerveződő festők, építészek, keramikusok, szobrászok, textilművesek és formatervezők közös műhelymunkában vettek részt, hasonlóan, mint annak idején a reneszánsz kézművesek. A Bauhaus stílusát az egyszerűség és a kifinomultság jellemzi, valamint előszeretettel alkalmazzák a geometrikus formákat.

 

A szürrealizmus (1920-tól)

A művészeti irányzat elnevezése a francia ’surréalisme’ szóból ered, melynek jelentése realizmus felettiség. A követői azt vallották, hogy a művészet és az alkotás segítségével felszínre kell hozni az emberi elme és lélek legmélyebb, tudatalatti rétegeit, mert éber állapotban nem lehet valódi értékkel bíró alkotásokat létrehozni.

A szürrealizmuson belül két fő irányzatot különböztethetünk meg. Az egyiknek a legjelentősebb alakja Salvador Dalí, aki által nagy ismertségre tett szert a fényképszerű pontossággal megfestett, de ugyanakkor képtelen víziókat, elsőre összefüggéstelennek tűnő álmokat és fantáziákat ábrázoló szürrealista festészet. A másik irányzat pedig nonfiguratív festészet, a képeken mitikus jelképek és a tudatalattiból előtörő ősi formák jelennek meg. Ezeket láthatjuk Paul Klee, Joan Miró vagy akár Yves Tanguy képein.

André Breton francia író szavaival élve a szürrealizmus művészetének célja nem más, mint hogy “feloldja az álom és a valóság között korábban feltételezett ellentmondást”, amely gondolat a festészetben remekül megvalósítható volt a már említett művészek vásznain.

 

Az op-art (1960-tól)

Az irányzat neve egy rövidítés az ’optical art’ kifejezésből, amely optikai, azaz a látáson és az emberi szem becsaphatóságán alapuló művészetet jelent.

Az op-art legfőbb jellemzője, hogy a festő olyan alkotásokat (festményeket, kollázsokat, szobrokat) hoz létre, amelyek az optikai illúzión alapulva vibrálnak és pulzálnak. Az alkalmazott színek és mértani formák, illetve ezek összessége a mozgás optikai illúzióját keltik a szemlélőben.

Ez az irányzat nem jöhetett volna létre a konstruktivizmus mintegy fél évszázaddal korábbi létezése és eszközeinek használata nélkül.

Kiemelkedő képviselője Victor Vasarely (Vásárhelyi Győző) magyar származású festő, grafikus, aki 1930-ban Franciaországba emigrált és kezdetben sokáig reklámgrafikusként dolgozott. Csak az 50-es évektől kezdett optikai és kinetikai alapú ábrázolásokba, először átlátszó üvegre és plexire készült rajzokat helyezett egymásra, majd utóbb kettős mozgó szerkezeteket készített fehérben és feketében.

A sokak által ismert tipikus Vasarely képeket a 60-as évektől készítette és tette szinte bárki számára elérhetővé azzal, hogy viszonylag nagy példányszámban előállítható szerigráfiákat nyomott. A szerigráfia a szitanyomatnak egy olyan változata, amikor a művész maga készíti el a sablont és alá is írja az elkészült példányokat, ezzel hitelesítve a mű eredetiségét.

Vasarely alkotásait meg lehet tekinteni Pécsett és Budapesten a róla elnevezett múzeumokban, valamint Franciaországban Aix-en-Provence-ban, az általa alapított múzeumban.

 

A festészeti stílusok bemutatásának ezennel a végére értünk, de várunk sok szeretettel a KreatívLiget Stúdióban egy élményfestésre, ahol gyakorlati tapasztalatokat is szerezhetsz a különböző festészeti irányzatokról. Tarts velünk! A megfesthető képeket az ’Események’ menüpontban találod.

Blog

Legtöbbször lefestett emberek – Jézus Krisztus

Akár kereszténynek valljuk magunkat, akár nem, Jézus Krisztus hatása mindenképpen jelen van az életünkben. Az utóbbi bő 2000 évben senki nem tűnt fel a történelem színpadán, akinek élete, tanítása ekkora hullámokat vetett, ilyen mértékben befolyásolta az emberiség történelmét. Mivel Jézus a világvallássá vált kereszténység központi alakja, megszámlálhatatlanul sok képzőművészeti alkotáson szerepel. Jézus életének jelentős eseményeit megörökítő  festményeket mutatunk be az utóbbi 2000 év terméséből.   Egy különleges ember különleges születése Jézus születésének történetét minden karácsonykor felelevenítjük, a magyar népi kultúra is rendkívül gazdag népdalkinccsel, népszokásokkal rendelkezik e témában. A Bibliában, Jézus életét bemutató evangéliumok azt írják, hogy édesanyjának, Máriának egy Gábriel nevű angyal adja hírül, hogy szűzen fogant fia fog születni, aki nem más, mint a zsidók által olyan régen várt Messiás, a Megváltó. Ezt a jelenetet ábrázolja Jan van Eyck oltárképe. Mária vőlegényének, Józsefnek szintén megjelent Gábriel, arra kérvén, hogy állapotos  jegyeséhez maradjon hű és jó szívvel fogadja a nyilvánvalóan nem tőle fogant gyermeket. Az ácsként dolgozó József teljesíti ezeket az angyali kéréseket és áldott állapotban lévő feleségével útnak indul Betlehembe, hogy a népszámláláskor ott jegyezzék fel őket. Szállás híján egy állatokkal teli istállóban jön világra Jézus, születését csodák övezik. Angyalkórus szól a közelben tanyázó pásztoroknak, hogy megszületett a

Olvass tovább »

Élményfestés – Bicikli

Egy korábbi bejegyzésünkben már pontról pontra végigjártuk, hogy milyen állomásai voltak a kerékpár fejlődésének, amíg végül elérte azt a kinézetet és működési mechanizmust, ahogyan napjainkban is használjuk ezt a remekbe szabott közlekedési és sporteszközt. Most egy kicsit tovább kalandozunk a témában, tartsatok velünk!   Kerékpár vagy bicikli? Mindkét elnevezést használjuk, a kerékpár talán kicsit szofisztikáltabb, a bicikli pedig utal a járgány kétkerekű mivoltára és a köznyelvben ez a szó formálódott tovább szlenggé. Ennek a szónak lettek aztán becézett formái, amelyeket a fiatalabb generáció tagjai is szívesen használnak, mert viccesek. Így lett a bicikliből bringa, bicaj, bicó, canga és néha még cenga is. Ugye, hogy mindannyiunknak ismerősek ezek? A kerékpár szó megalkotása egyébként Szekrényessy Kálmán nevéhez fűződik, aki korának egyik legsokoldalúbb férfija lehetett. Egy személyben ő volt az első magyar úszó, az első magyar sportlap-alapító, szerkesztő, író, repülőgép-konstruktőr, több sportág hazai meghonosítója, az MTK és számos más sportklub alapítója, dísztagja és elnöke, a Balaton és a Boden-tó első átúszója, az Irodalmi Társulat titkára, dzsidáskapitány, a kerékpár mellett az erőgép szavunk megalkotója is.   A kerékpár feltalálása Vannak, akik szerint már a kereket és aztán később pedig a kerékpárt is egy lusta ember találhatta fel, vagy legalábbis olyan valaki, aki nem szeretett

Olvass tovább »

Élményfestés – Buddha

Gautama Sziddhárta egy sákja nemzetségbeli király fiaként született, a mai Nepál területén található Lumbiniben, a hagyomány szerint időszámításunk előtt 563-ban. Huszonkilenc évesen feleségét és fiúgyermekét elhagyva az igazság keresésének szentelte életét. Több évi remeteség után rájött, hogy testének kínzásával inkább elhomályosítja az elméjét, ahelyett, hogy közelebb jutna az igazi bölcsességhez, ezért felhagyott az aszkéta életmóddal. Végül a Bódhifa alatt meditálva buddhává, azaz „megvilágosodottá” vált. Életének további részében Észak-Indiát bejárva terjesztette életfilozófiáját, és már haláláig is ezrek váltak a követőivé. Buddha felismerte, hogy semmi sem állandó, és mint ilyen végső soron nem kielégítő, csakis feltételek függvényében, átmenetileg létezik. A tanításának alapja az, hogy felismerjük: semmilyen világi érték – sem a test, sem a pénz, sem a hírnév vagy a hatalom, sem a kapcsolataink nem óvnak meg minket az elmúlástól, a fájdalomtól, az elégedetlenségtől és a kiábrándulástól. Buddha ráébredt arra, hogy belső erőforrásaink megfelelő felismerése és használata révén a tartós boldogság mégis elérhető és megvalósítható. Az igazi buddhista tanítás szerint élvezetek hiábavaló hajszolása helyett energiáinkat érdemes a tudatunkban rejlő lehetőségek kibontakoztatására fordítanunk.   Hogy nézett ki Buddha valójában? A nyugati kultúrából felszínesen kitekintve a keleti tradíciókra és filozófiákra hajlamosak vagyunk a jelképeket is felületesen szemlélni. Így lehetséges az is, hogy a felületes

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü