Festők fordulatos élete – Leonid Afremov

Ha a helyszíni élményfestő alkalmaink, vagy az otthoni élményfestő szettjeink között válogattok, egyaránt találhattok Leonid Afremov képet. A festő élénk színhasználata, impesszionista stílusa és lelket nyugtató témái olyan sajátos stílusjegyekké váltak, amely alapján messziről ki lehet szúrni, ha egy Afremov festményt látunk. Nem véletlenül népszerűek alkotásai, melyek közül jópárat nálunk is elkészíthetsz. Ismerjük meg jobban ezt a milliók életére hatással lévő művészt.

 

Orosz-zsidó gyökerek

A kis Leonid 1955-ben látta meg a napvilágot a fehéroroszországi Vitebskben, zsidó szülők gyermekeként. Szülei munkások voltak, apja cipészként, anyja egy közeli gyárban kereste a kenyerét. Hamar kiderült, hogy az átlagnál sokkal jobban rajzol, szülei támogatták a fejlődésben, így miután felcseperedett, grafikus szakra ment egyetemre. Itt szeretett bele a 19. századi francia impesszionizmusba, valamint különösen nagy hatással voltak rá Chagall, Picasso, Dalí és Modigliani alkotásai. Egyetemi tanulmányai idején rendezte első kiállítását, ahol néhány képet sikerült is értékesítenie.

 

A szerelem hamar rátalált

Fiatalon, 20 évesen házasodott meg Inessa Kagannal, és hamarosan családdá váltak fiuk érkezésével. Kezdetben Afremov családját abból tartotta el, hogy címkéket tervezett a helyi likőrgyár termékeinek. Később színházi díszleteket festett, propaganda posztereket készített, kommunista ünnepek falfestményeit alkotta meg.

Habár egyértelműen tehetséges volt, zsidó származása miatt nem vették be helyi művészeti szervezetekbe, így képeit sem tudta értékesíteni. Tetőzte a család gondjait, hogy a csernobili atomkatasztrófa lakhelyüktől néhány száz kilométerre történt, a sugárzás pedig Afremov kisebbik fiának, Borisnak egészségére is hatással volt. Nem csoda hát, hogy amikor Gorbacsov lehetővé tette az emigrációt Izraelbe, a család nem habozott élni a lehetőséggel.

 

Akadályokkal teli élet Izraelben

Izraelben 1990-ben kezdtek új életet, ahol először egy reklámügynökségnél dolgozott Afremov, majd egy galériában kapott munkát. Itt megtanult képkeretet készíteni és itt ismerte meg a festőkéssel alkotó technikát, amelyet az évek során tökélyre fejlesztett.

A festést itt sem hanyagolta, különböző galériákba kopogtatott alkotásaival. De mivel Izraelben orosz bevándorlóként tekintettek rá, képeit nagyon nyomott áron vették meg, majd akár tízszeres, olykor százszoros áron értékesítették. Ez a tény – bár mélyen érintette – nem vette el a kedvét az alkotástól, és serényen festette akrillal és vízfestékkel készült képeit.

16 éves fia, Dmitry felajánlotta, hogy a szomszédságban házalva megpróbál értékesíteni néhányat apja képeiből. A fiatal fiú igen ügyes kereskedőnek bizonyult. Hamarosan az  általa eladott képek bevételéből Afremov saját galériát nyitott. Annak érdekében, hogy festményei kelendőbbek legyenek, Afremov háttérbe szorította saját művészi ötleteit és a megrendelők által kedvelt témákat festette meg. Azonban a helyi közösség továbbra sem fogadta be és támogatta a tehetséges fiatal művészt. A galériába többször betörtek és még a helyi újságban sem jelenhettek meg a galériát népszerűsítő hirdetések.

A szélesebb körű ismertséget és az elfogadást végül egy rövid ideig tartó barátság hozta meg neki. Megismerkedett Leonid Ptashka izraeli jazz zenésszel, aki felkérte Afremovot, hogy készítsen képeket zenész társairól. Ezen képek, melyek már festőkéssel készültek,  kiállításra kerültek a Nemzetközi Jazz Fesztiválon.

 

Irány Amerika, a lehetőségek hazája

2001-ben nagy csapás érte az addig is sok megpróbáltatást átélt festőt. Galériája vandalizmus áldozata lett, képei nagy része megsemmisült, festő eszközeit ellopták. Ez adta meg a véső lökést Afremovnak, hogy felszámolja izraeli életét és új fejezetet nyisson Amerikában. A család kiköltözése előtt közel 100 képét eljuttatta Brooklynban élő testvérének. Így kiköltözésük után Afremov – fia kíséretében – nyakába vette a New York-i galériákat. Itt azt tapasztalták, hogy  főleg a zsidó témájú képek és a muzsikusokat ábrázoló alkotások iránt volt érdeklődés. Ezen felismerés hatására  továbbra sem a saját művészi ötleteit valósította meg, hanem olyan képeket festett, ami a piaci igényeket kiszolgálta.

Bár egészen jól megélt már New Yorkban, az itt lévő klímát nem bírta a szervezete. Egy gyermekkori vesefertőzés következtében megmaradt magas vérnyomás betegsége, ízületi fájdalmai felerősödtek a nagy hőingadozásban. 2002-ben Fort Lauderdale-ben telepedtek le, az itteni galériákban is népszerű témájú képek eladásával foglalkozott.

 

Az első festő, akit az internet emelt igazán magasra

2004-ben kisebbik fia, Boris az érettségije után kezébe vette apja kép eladásainak menedzselését. Meghirdette a képeket az Ebay-en, ahol meglepően nagy érdeklődéssel fogadta Afremov alkotásait az internetes vásárló közönség. Méltó összegekért kerültek új tulajdonosukhoz a festmények, és a művésznek végre nem kellett kreativitását korlátok közé szorítania a megélhetésért.

Az interneten való aktív jelenlétének hála Afremov Amerika-szerte egyre ismertebbé vált és temérdek műsorba hívták szerepelni, interjúkat adni. Azonban a nagy pörgésnek ára volt, az akkor 49 éves festő szíve kezdte felmondani a szolgálatot. Orvosai javaslatára felhagyott a szerepléssel és az értékesítéssel. Szerencséjére fiai kiváló üzleti vénával voltak megáldva, így rájuk bízhatta az eladásokat.

Annak ellenére, hogy mind zsidó, mind orosz származása miatt bőven érte diszkrimináció élete során, Afremov festményei politikailag semlegesek. Nem céljuk konkrét célközönség kielégítése és nincs semmilyen rejtett tartalmuk. Érzéseket, pillanatokat örökítenek meg, a nézőre bízva, hogy belőle ez mit vált ki. Nyugalmat, békességet sugároznak a képek, ennek jótékony hatását felismerve számos orvosi rendelő falát díszíti Afremov kép.

Nehézségekben, újrakezdésekben, optimizmusban és fantasztikus alkotásokban gazdag élete 2019. augusztusában ért véget egy váratlan szívroham következtében mexikói otthonában. Képei örök emlékeztetői annak az életszemléletnek, amely szerint élt és alkotott: “A szépséget, a harmóniát, a lélek gazdagságát igyekszem ábrázolni a képeimen.”

 

Ha te is szívesen látnál a faladon egy Afremov festményt, mi segítünk az elkészítésében. Szeptemberben a következő képeket tudod nálunk megfesteni: Táncoló pár, Séta a tónál, Csók az esőben, Hajnali szarvasok.

Akkor se búslakodj, ha nem tudsz eljönni hozzánk. Afremov képei az otthonodban is elkészülhetnek. Otthoni szettjeink között megtalálhatod a művész következő alkotásait: Esti séta a parkban, Táncoló pár és Séta a tónál.

Blog

A házi kedvencek festője – Henriette Ronner-Knip

A viktoriánus korban, Angliában nagy becsben tartották házi kedvenceiket. A kor felfogása szerint a gyermekeket felelősségre nevelték, amelynek egyik módja az volt, hogy egy háziállatról kellett gondoskodniuk. A kisállat tartás nem csak a jómódúak kiváltsága volt, hanem minden társadalmi réteg élvezte a házi kedvencek nyújtotta örömöket. Ebben a korban egy nagyszerű holland művésznő, Henriette Ronner-Knip észrevette a piaci rést, és a jómódúak állatainak megfestéséből tartotta el népes családját.   Szinte az anyatejjel szívta magába a művészetet Henriette Ronner-Knip 1821-ben Amszterdamban született, művészcsaládban. Az első ecsetvonásokat édesapjától, Josephus Augustus Kniptől tanulta el. Nagyapja, Nicolas Frederick Knip szintén művész volt, akárcsak édesanyja, Pauline Rifer de Courcelles, akinek legkedveltebb témái a madarak voltak.  Ő az édesapja első felesége volt, de mire Henrietta megszületett, apja már szeretőjével, Cornelia van Leeuwennel élt. Mivel a kislány főként apjánál tartózkodott, Corneliát általában Henriette anyjaként tartják számon.   Kamaszként nagy felelősség hárult rá Henriette nem igazán részesült rendszeres oktatásban, mivel apja munkája miatt a család gyakran költözött. Josephus ugyanis művészetet oktatott ott, ahol épp állást kínáltak neki. Azonban 1823-ban apja az egyik szemére megvakult, 1832-re pedig teljesen elveszítette a látását. Így történt, hogy 1835-ben, 14 évesen Henriette lett a felelős a család pénzügyeiért és egyéb jogi kötelezettségeiért is.

Olvass tovább »

Festők fordulatos élete – Moïse Kisling

Moïse Kisling lengyel származású festőművész volt, aki a 20. század első felében Párizs művészvilágának egyik meghatározó alakja volt. Stílusát nehéz behatárolni, mivel az évek alatt több irányzatot is kipróbált, de egyik mellett sem kötelezte el magát. Gazdag életművében nyomon követhető kísérletező kedve. Képei között találunk fauvista, expresszionista, kubista, konstruktivista és szürrealista alkotásokat is.  A Párizsi Iskola külföldről származó tagjaként ő is beletanult a párizsi festészetbe, miközben a Lengyelországból származó hagyományaival nem szakított.  Mestere volt annak, hogy összeegyeztesse saját népi hagyományait az európai festészet hagyományaival és a modern stílusokkal.   Korán otthonra lelt Párizsban Moïse Kisling 1891 -ben született Krakkóban, de alig 19 évesen Párizsba költözött a krakkói képzőművészeti iskola tanárának, Józef Pankiewicz-nek tanácsára. Kiköltözése után nem sokkal a párizsi bohém művészvilág fontos alakjává vált, gazdag kapcsolatrendszerének köszönhetően a „Montparnasse hercegének” is becézték. A párizsi kávézókban ismerkedett meg Picassóval, Braque-val, Gris-szel, Derainnel. Eleinte egy műteremben dolgozott Kees van Dongennel, később saját stúdiót hozott létre. Barátja volt Marc Chagallnak, Chaim Soutine -nak és különösen mély barátság fűzte Amadeo Modiglianihoz.   Saját stílust teremtett Az első világháború kitörésekor, 1914-ben jelentkezett a francia idegenlégióba, 1915-ben azonban olyan súlyosan megsebesült, hogy leszerelték. Ezután megkapta a francia állampolgárságot. Párizsba visszatérve folytathatta festői pályáját, ekkor festette le

Olvass tovább »

A színek jelentése

Mit nevezünk színnek? Színesnek nevezzük a fényt, ha különböző hullámhosszokon eltérő intenzitása van, a nem átlátszó felületeket, ha különböző hullámhosszokon más és más mértékben verik vissza a fényt és az átlátszó vagy áttetsző anyagokat is, ha különböző hullámhosszokon különböző mértékben bocsátják át a rájuk vetülő fényt. Összességében azt mondhatjuk tehát, hogy a szín nem más, mint a szemünkbe érkező fénynek az a tulajdonsága, hogy különböző hullámhosszúságú összetevői más intenzitásúak.   A színek pszichológiája A színeknek kiemelkedő szerepük van az életünkben és az erre a témára irányuló vizsgálatok szerint egyes érzelmek sokkal jobban társíthatók egy adott színhez, mint bármely másikhoz, amely társítások ráadásul a világ nagy részén egyformán működnek. Ilyen szín-érzelem társítás például az, hogy a depressziós vagy szorongó állapotot legjobban a szürke szín fejezi ki, a vidámságot pedig a sárga szín jeleníti meg. A színválasztásaink legtöbbször tükrözik az életünk aktuális helyzeteit, állapotát és az ezek miatt kialakuló hangulatunkat is, de ne feledjük, hogy ez a jelenség akár meg is fordítható. Ha vidámabb, pozitívabb hangulatra ösztönző színekkel vesszük körül magunkat, azt az életünk minden területére hatni fog. Az otthonunkban lévő színek befolyásolják hangulatunkat és viselkedésünket. A körülöttünk lévő színek le tudják csillapítani az elménket vagy fel is tölthetnek energiával. A színek

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü