Belgiumba születni eleve egy furcsa dolog, mert olyan, hogy belga ember, nincs is. Ott vagy flamand valaki, vagy vallon, de esetleg még lehet német származású is. Ennek ellenére mindenhol azt olvashatjuk, hogy René Magritte belga szürrealista festő. Tudjátok, ő az, aki kalapos, kabátos önarcképet festett magáról egy az arca előtt lebegő, szép, kerek zöldalmával. Ez talán a legismertebb festménye, de a többi is igazán figyelemre méltó, ahogy az élete is, amit most igyekszünk bemutatni nektek.
René Magritte származása és művészetének alapjai
Magritte anyja kalaposnő, apja pedig szabómester volt. Ha ránézünk a fennmaradt fotóira, talán ennek az információnak a birtokában az is jobban érthető, hogy miért látjuk olyan gyakran a művészt kifogástalan öltönyben és keménykalapban. Ezeket a motívumokat a festményein is megtalálhatjuk, vissza-visszatérnek valamilyen formában.
Életének meghatározó tragédiája volt, hogy tizennégy éves korában az édesanyja öngyilkos lett. A közeli folyóból halászták ki őt, arcát elfedte a rátekeredő hálóing. René fiatal fiúként jelen volt a holttest kiemelésénél, amely élmény életre szólóan bevésődött az emlékezetébe. Lepellel takart fejű és testű alakok, vízparton fekvő élettelen testek olyan motívumok, amelyek jó néhányszor ismétlődnek a képein a későbbiekben.
Először egy tapétagyárban dolgozott, majd később kedvező szerződést kapott egy galériától, így onnantól kezdve csak a festészetnek élt. Első kiállítását viszont a kritikusok elítélően fogadták Brüsszelben. Megélhetését tulajdonképpen nem is a festményei, hanem az öccsével közösen vezetett ügynöksége biztosította. Az 1920-as évek közepétől kezdve Magritte találkozgatni kezdett a művészeti avantgárd jelentős személyiségeivel költőkkel, írókkal és festőkkel. Olyan emberekkel ismerkedett meg, mint Paul Éluard, Joan Miró és Salvador Dalí.
Később New Yorkban és Rómában is bemutatták festményeit, de az igazi sikert a hatvanas évek hozták meg a számára.
René Magritte festményei
Magritte képei kérdéseket tesznek fel olyan dolgokkal kapcsolatban, amelyeket a hétköznapi életben magától értetődőnek tartunk. Az ismétlés is ezért volt fontos a számára, és nem csak az egyes képeken belüli motívumoknál. Legnagyobb festményei némelyikét több példányban is elkészítette. A saját festményeinek másolataival megkérdőjelezte az egyedülálló, eredeti művészet modernista mivoltát.
René Magritte képei gyönyörködtetik, de egyben nyugtalanítják is a szemlélőt. Műveiben tisztán kirajzolódik egyfajta hármasság: a szürrealizmus, az impresszionizmus hatásai, és a precíz tárgy- és emberábrázolásban a realizmus. A festményei mindenképpen elgondolkodásra ösztönöznek, de a válaszokat saját életünkre vonatkozólag magunknak kell megtalálni az ő képei alapján és segítségével.
Festészetében szimbólumok ábrázolásával kereste a válaszokat a lét kérdéseire ő maga is. Személyiségében, és ezen keresztül a képein is tükröződik az intelligencia, a filozofikus gondolkodás, az ironikus humor, a talányosságra és a játékosságra való képesség, amely mind a sajátja volt.
René Magritte festmények az otthonunkban
Magritte képei rendkívüliek, különlegesek nagy hatást gyakorolnak, képei elgondolkodtatóak és talányosak. Az lehet az érzésünk, hogy megtöltik élettel az egész teret, és oda már nem is illik, nem is kell más festmény. Remek választás lehet nagyobb, nem túlzsúfolt terekbe, a tárgyalóba, a nappaliba, minden olyan térbe, ahol van elég rálátás, hogy könnyebben elmerenghessünk szimbolizmusán és a képein keresztül nekünk szánt üzenetén.
Ha figyelemmel kíséred az Események menüpontban a KreatívLiget Élményfestő Stúdióban elérhető lehetőségeket, biztos lehetsz benne, hogy előbb-utóbb felbukkan egy René Magritte ihlette kép, és persze az összes többi élményfestés alkalomra is várunk szeretettel minden érdeklődőt!