Híres női festők – Lavinia Fontana

Lavinia Fontana azon ritka női reneszánsz festők közé tartozik, akinek ismerjük a munkásságát. Valójában ő volt az első nő, aki saját jogán sikeres festői karriert futott be, a királyi udvar, vagy az egyház különösebb támogatása nélkül. Ez tette Fontanát úttörővé a női festőművészek között, no meg az a tény, hogy a bolognai egyetemen diplomát szerzett és nőként női aktokat is festett.

 

A festés, mint családi vállalkozás 

Lavinia 1552-ben született Bolognában, édesapja nagy tekintélyű festőművész volt, tőle tanulta az első ecsetvonásokat. Úgy tűnik, az apák művészi vénája előfeltétele volt annak, hogy egy tehetséges nő is kibontakozzon, hiszen csak így juthatott megfelelő képzéshez. Több ismert női reneszánsz festő is az apjától tanulta az alapokat, mint például Artemisia Gentileschi és Angelica Kauffmann is. Ugyanakkor Fontana sikere -mint ahogy az előbb említett két hölgyé is- magas színvonalú munkáján és tehetségén múlott, nem a családi kapcsolatain. Már 13 évesen ő lett a családfenntartó, olyan kiemelkedően festett kamaszként is.

 

Fontana, a portréfestés mestere

Fontana leginkább portéiról ismert, amelyek jól szituált olasz nemeseket és méltóságokat ábrázolnak. A képek tanulsága szerint elsősorban bolognai nemes hölgyek voltak a legelkötelezettebb pártfogói, de olyan bolognai hátterű egyházi személyek, mint XIII. Gergely pápa is megbízója volt. Nem csak elhalmozták rendeléseikkel, hanem busásan meg is fizették Fontanát. Ez abban a korban igazán kuriózumnak számított az amúgy is ritka festőnők körében. Olyan elismert lett a szakmájában, hogy 1603-ban VIII. Kelemen pápa meghívta,  jöjjön Rómába pápai arcképeket festeni.

Nagyon részletgazdagon ábrázolta a modelljei környezetét is, ez tette igen népszerűvé a jómódúak körében, hiszen a portré az őket körülvevő pompát is bemutatta. Volt olyan nemesasszony, akivel a munka közben annyira közeli barátságba került, hogy később gyermeke keresztanyjának kérte fel egykori megrendelőjét.

 

Az első nő, aki aktokat is festett

Lavinia egyházi témájú képek alkotásában is jeleskedett, oltárképei több olasz és spanyol templomban megtalálhatóak. Az, hogy nőként megbízásokat kapott oltárképek festésére, szokatlan dolognak számított abban a korban. Az, hogy történelmi festményeket is készített, még szokatlanabb. De egyik sem olyan figyelemre méltó, mint az a tény, hogy néha meztelen alakokat is ábrázolt, ez évszázadokon keresztül ugyanis tiltott volt a női festők számára. Aktjai gyakran olyan klasszikus alakokat idéztek meg, mint Mars, Vénusz és a Minerva.

 

A művésznő rendhagyó családja

Lavinia egy művésztársához, Gian Paolo Zappihoz ment feleségül, aki egyben apja tanítványa is volt. Önarcképét, melyet a Zappi családnak festett eljegyzési ajándékként, fő műveként tartják számon. Saját magát tükörben nézte festés közben, hogy minél pontosabban ábrázolhassa vonásait. A kép címe Egy szűz portéja szolgájával, melyen egy korabeli zongoránál ülve ábrázolja magát, háttérben szolgálólányával.

Férjével meglepően modern felfogásban irányították családi életüket. Fontana volt a kenyérkereső, míg házastársa munkájához asszisztált neki és ügynöke volt,  valamint a gyermekeiket nevelte. Igen népes családról gondoskodtak, de tizenegy gyermekük nem jelentett akadályt Fontana fényes festői karrierjének kibontakozásában. A sok munka és a család  mellett doktori címet szerzett a Bolognai Egyetemen, és a Római Akadémia tagja lett.

 

Róma, a végső nyughely

Élete utolsó évtizedében Rómában élt és dolgozott, ahol annyira tisztelték, hogy arcmását gyönyörű bronz pénzérmére tették nagyrabecsülésük jeléül. Fontana több önarcképet festett, ahol sikeres művészként és művelt nőként ábrázolja magát. Úgy tűnik, nem érdemtelenül. 1614-ben, 62 éves korában, Rómában érte a halál és a Santa Maria Sopra Minerva templomban temették el.

Több, mint száz művéről van tudomása a kutatóknak korabeli dokumentumok alapján, de csak 32 aláírt és keltezett műve ismert. Ezeken túl még 25 képet tulajdonítanak neki, így ő a legnagyobb ismert életművel rendelkező reneszánsz női festő.

 

Amennyiben te is kedvet kaptál festéshez, bátran válassz elérhető eseményeink, vagy otthoni festő készleteink közül. Szeretettel várunk, minden segítséget megadunk ahhoz, hogy te is megtapasztald pár órára az alkotás örömét!

Blog

Élményfestés – Nagyvárosok

Városban élni nem mindenki szerint a legjobb dolog a világon, de vitathatatlan tény, hogy azért van jó pár előnye. A modern életvitel minden vívmánya és szükséges eleme elérhető közelségben van és jó esetben rendelkezésre állnak az elvonulás, a kikapcsolódás és a természetjárás lehetőségei is. Ha tudományosan vizsgáljuk, akkor megállapíthatjuk, hogy a város az emberi településformák legmagasabb szerveződési szintje. Az ember számára a város az egyetlen olyan élőhely típus, ahol számban és sűrűségben élnek a benne szereplő egyedek, és mint ilyenek lényegében természetesen vannak jelen.   A városok történelme Az első állandó emberi települések és a letelepedett életmód a sikeres mezőgazdasági technikai fejlődés egyeneságú következményei voltak. Mintegy 9000 évvel ezelőtt az egyre hatékonyabbá váló földművelési módszerekkel – az emberiség történetében először – tartósan felesleg keletkezett az élelmiszerek területén. Ez a változás aztán lehetővé tette más munkaformák, más tevékenységek fejlődését is. Az állandó települések sikere abban állt, hogy bennük egyszerre több, egymást kiegészítő tevékenység koncentrálódott. Ez pedig a fejlődő kézműipar és a kereskedelem fokozódását is lehetővé tette. Nem mellékes tény, hogy városok fejlődésén át vezetett a kereskedelmi útvonalak, így a kereskedő városok hálózatának kialakulása is. A városok és a falvak közti különbség azonban nem pusztán azok méretében vagy az ott lakók számában

Olvass tovább »

Élményfestés – Naplemente

Azt a csodás pár percet, amikor a Nap olyan közel kerül a horizonthoz, hogy már majdnem eltűnik a szemünk elől, de még elidőzik ott egy kicsit, miközben elképesztő színárnyalatokat produkálva festi meg az eget, sokan és sokféleképpen megfestették már, amióta világ a világ. Ezzel pedig megsokszorozták azt az élményt, amit nehezen tudnánk csak elmagyarázni egy olyan embertársunknak, aki nem láthatja a saját szemével, mert születése óta vak.   Tények a naplementéről A napnyugta az a napi rendszerességgel lejátszódó jelenség, amely során a Föld forgásának következtében a Nap eltűnik a szemünk elől a nyugati horizonton. Az asztronómia tudománya szerint a napnyugta az egy pillanat, amikor a napkorong legfelsőbb része is eltűnik a látóhatár alatt. A Napból érkező sugarak a földi atmoszférában fénytörést szenvednek, ezért mikor a Napot lenyugodni látjuk, az valójában már nagyjából egy napátmérőnyivel a horizont alatt található. Szürkületnek a napnyugtától a teljes sötétség beálltáig tartó időszakot nevezzük. A szürkület vége és az éjszaka kezdete az az időpont, mikor a Nap már 18°-kal a látóhatár alatt van. Az északi sarkkörtől északra, ill. a déli sarkkörtől délre naplementét nem láthatunk napi rendszerességgel, csupán évente egyszer, a hat hónapig tartó sarki nappal és a sarki éjszaka váltakozásakor. A napnyugta következtében különleges légköri

Olvass tovább »

Festők fordulatos élete – Édouard Manet

1832. január 23-án született Párizsban. Apja, Auguste Manet jogtanácsos volt az akkori Igazságügyi Minisztériumban, anyja szintén gazdag francia polgári családból származott, így anyagi gondjaik egyáltalán nem voltak. Apja határozottan ellenezte fia művészet iránti érdeklődését, ám Manet már tinédzser kora óta titokban tanult festeni. A középiskola elvégzése után a család tengerésztiszti pályára szánta, a szükséges főiskolára viszont nem vették fel. A második sikertelen felvételi után végül az apja is elfogadta, hogy Manet festőnek tanuljon. A festészeti pályán rengeteg elutasításban volt része egészen 1870-ig, amikor is besorozták katonának a porosz-francia háború kitörésekor. Visszatérte után az 1873-as Salon már jól fogadta a képeit, művészeti körökben egyre népszerűbbé vált, összebarátkozott Émile Zola íróval és műkritikussal is. Manet 1874-től a később impresszionistáknak nevezett festőkkel dolgozott, de közben megőrizte alkotói függetlenségét, nem tartozott közéjük. Mégis elmondható róla, hogy az 1860 és 1870 közötti években készült festményeivel és festészeti technikák felfedezéseivel megalapozta a 19. század második felében kibontakozó új festészeti irányzatot, az impresszionizmust. 1883 áprilisában hunyt el.   Manet és Monet A 19. század első évtizedeiben lezajlott az ipari forradalom, amely alapjaiban változtatta meg a társadalmat és annak mindennapi életét is. Az olyan új vívmányok, mint a gőzhajó, a gőzmozdony és a vasút nagyban megkönnyítették a közlekedést,

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü