Híres női alkotókat bemutató sorozatunk új részében egy nem mindennapi tehetségű spanyol származású festőnőt mutatunk be. Remedios Varo Uranga leginkább szürrealista, posztmodern alkotásairól híres, ezek víziószerűen jelenítik meg kedvelt témáit, melyeket a tudomány, természet és mitológia ihletett.
Szüleitől széles látókört örökölt
Remedios Varo Uranga egy spanyol-argentin család középső gyermekeként látta meg a napvilágot a spanyolországi Anglesben 1908-ban. Édesapja Rodrigo Varo y Zajelva vízmérnök volt, munkája miatt sokat költözött a család Spanyolországon belül, de Észak-Afrikában is éltek egy ideig. Apja volt az, aki korán felfigyelt Varo tehetségére és megtanította kislányát szakmájának eszközeivel rajzolni. Felkeltette benne azt a szemléletet, hogy precízen rajzoljon és a részletekre összpontosítson, ez a fajta aprólékosság későbbi művészetében is tetten érhető. Édesanyja, Ignacia Uranga Bergareche is formálta Varo művészetét azáltal, hogy mélyen vallásos katolikusként az okkultizmus világa is nagyon érdekelte. Innen eredeztethető, hogy Varo alkotásain sokszor visszaköszönnek természetfeletti, misztikus lények. A gyermekek szüleiktől a természet, a tudomány, a vallás és a világ dolgai iránt való érdeklődést kapták örökül.
Az elveihez hű volt, még ha ez veszélybe is sodorta
Tehetsége olyan szembeötlő volt, hogy szülei mindössze 15 évesen íratták be a madridi San Fernando Akadémiára, ahol elsajátította a rajz és festészet alapjait. Itt ismerte meg későbbi férjét, Gerardo Lizzaragat, aki sokban hozzájárult felesége művészi és szellemi fejlődéséhez. Sorsuk Párizsba, majd Barcelonába vezette a művészházaspárt.
Ekkortájt Varo reklámgrafikusként kereste a kenyerét, de közben új ismeretségeket, barátságokat kötött művészi körökben, így az avantgárd irányzathoz is közelebb került. Férjével pár év után külön utakon folytatták életüket, magánéleti válsága viszont újra alkotásra ösztönözte. Csatlakozott a logofobista csoporthoz és érdeklődése a szürrealizmus irányába fordult.
Időközben Benjamin Pérettel, a szürrealista költővel keveredett romantikus viszonyba. Mivel tagjai voltak a spanyol ellenállási mozgalomnak, biztonságuk érdekében Párizsba költöztek. De Péret kommunista nézetei a francia kormány számára is ellenszenvesek voltak, Varot hamarosan a börtönben találta magát Pérettel való szoros viszonya miatt. Bár csak rövid ideig ült a rács mögött, élete egyik legszörnyűbb élményeként emlékezett vissza Varo a börtönben töltött időre.
Mexikó, a menedék
Végül 1941-ben a pár a náci megszállás elől a marseille-i kikötőn keresztül Mexikóba menekült egy amerikai származású barátjuk, Varian Fry segítségével. Remedios Varo művészi pályája a Mexikóba való költözés után kezdett igazán felívelni. Az Európában töltött idő sem volt elvesztegetett, de az az időszak inkább a tanulásról, a különböző stílusirányzatokkal való ismerkedésről szólt. Az első időszakban Varo inkább az írásnak szentelte magát, mint a festészetnek, amit inkább pénzkeresés céljából művelt. Jelmeztervezést, reklámokat vállalt és együtt dolgozott egy barátnőjével, így fából készült játékokat festett. Gyakran kapott megbízást a Bayer gyógyszergyártól, amelynek reklámokat készített.
Inspiráló közeget teremtett maga körül
Időközben azonban Mexikóban megteremtette saját szellemi miliőjét. Baráti társaságának tagjai közé többek között olyan művészek írók, költők és képzőművészek csatlakoztak, mint Leonora Carrington, César Moro, Octavio Paz, vagy a magyar származású fotós, Horna Kati. Barátságukat bizonyítja az az ismert Varoról készült portré, melyet Horna Kati készített és amelyiken Varo egy Leonora Carrington által tervezett maszkot visel.
A dél-amerikai országokba látogatásokat tett, tanulmányutakra indult, és kutatómunkát is végzett, részt vett például a malária elleni küzdelemben is.
Az ötvenes években azonban végleg lehorgonyzott Mexikóban, és ettől kezdve csak a művészetnek szentelte idejét. Pérettel való szakításuk után újra rátalált a szerelem, következő férje Walter Gruen lett. A szintén menekült osztrák író nagyban támogatta és egyengette további művészi pályafutását. A művész életébe 1955-ben rendezett kiállítás hozta meg a sikert és a későbbi anyagi függetlenséget. A Mexikóvárosban lévő Galería Dianaban tartott csoportos kiállításon művei osztatlan sikert arattak, a galéria szervezte az alkotásai eladása körüli teendőket.
Remedios Varo Uranga életműve
Korai munkáiban a szürrealista látásmód érhető tetten az El deseo (A vágy, 1935), vagy az El mensaje (Az üzenet, 1935) című képein. Igazán produktív évei alatt alkotott képeiből itt találhatunk egy válogatást. Képein sokszor androgün alakok szerepelnek, ábrázolásmódja és színválasztása középkori képekre emlékeztetnek, de témái meghökkentőek, újszerűek. Leghíresebb képei a Vegetáriánus vámpírok (1962), Microcosmos (1959), L’école Buissonnière (1962), El Labrador (1958) címet viselik.
1963. októberében, 55 évesen szívroham következtében halt meg mexikói otthonában. Élete utolsó 8 évében megkapta azt a figyelmet és elismerést, amit kivételes tehetsége érdemelt. Halála után is az egyik legnagyszerűbb mexikói szürrealista festőként tartják számon.
Ha neked is megjött a kedved a festéshez, de nem tudod hogyan fogj hozzá, itt az ideje, hogy tapasztalatot szerezz!
Profi instruktoraink megmutatják neked az első ecsetvonásokat és segítenek, hogy egy igazán szép festménnyel gazdagodj. Ők csak kinyitják az ajtót, hogy te beléphess a saját alkotói világodba. Kezdetnek válassz helyszíni élményfestő alkalmaink, vagy otthoni videós élményfestő szettjeink közül.