Hogyan ábrázoljuk a hajat?

Az emberi hajat szépen és valósághűen sem megrajzolni, sem megfesteni nem könnyű feladat. Pedig, ha olyan képet szeretnénk festeni, amin minimum egy emberalak látható lesz, akkor érdemes megbarátkozni a gondolattal, hogy gyakorolni kell a haj ábrázolását. Másként nem megy. Ebben a bejegyzésben adunk pár tippet, hogy hogyan kezdj neki a hajfestésnek. Persze nem a valóságban, hanem a vásznon.

 

A haj ábrázolása

Egy portré rajzolásának vagy festésének egyik legnehezebb része a haj ábrázolása. Elsőre nem is gondolná senki, hogy mennyi mindenre kell odafigyelni, ha szépet szeretnénk alkotni. Olyan fortélyai vannak az élethű, fotórealisztikus haj ábrázolásnak, amelyekre az ember hosszú idő alatt jön rá és még hosszabb idő alatt tudja begyakorolni. Ne adjuk fel tehát már az elején, gyakoroljunk és próbálkozzunk kitartóan.

Nem szabad elfelejteni, hogy mennyire sokféle haj létezik a valóságban is. Létezik hosszú, rövid, raszta, világos, sötét, vizes, száraz, tiszta, piszkos, göndör, hullámos, szögegyenes stb. Sokféle hajtípus van tehát, és a különféle fajtákat más és más módon kell ábrázolni a vásznon. Ezért is különösen nehéz a haj festése vagy rajzolása.

Ha csak egyetlen jótanácsot adhatunk a témával kapcsolatban, akkor azt mondjuk, hogy legyen szó akár sötét, világos, rövid, hosszú vagy bármilyen hajkoronáról:

Ne hajat akarj festeni!

Ne hajszálakat akarj megfesteni vagy megrajzolni. Tincseket kell ábrázolnunk, nem külön hajszálakat. Ha szálanként próbálsz hajat festeni vagy rajzolni, akkor a végeredmény könnyen olyasmi lehet, mintha egy felmosófejet látnánk a vásznon.

 

Miért fontos a haj?

A haj kinézete nem csak a saját fejünkön fontos, hanem az általunk elkészített festményeken is. Az esetek túlnyomó részében egy portré nagy részét (természetesen az arcon kívül) a haj ábrázolása teszi ki. Tehát a közkedvelt téma esetén az élő szempár után a hajkorona a második dolog, ami vonzhatja a szemlélő tekintetét. Fontos foglalkozunk ezzel a résszel is, hiszen hiába fantasztikus a szem és a többi karakteres arc rész kialakítása, és szép a háttér is, ha a modellünk haja csak úgy oda van mázolva a képre.

Tudnunk kell, hogy az emberi elme mindenben a tökéletességre és a szabályosságra törekszik. Az agyunk bal fele legalábbis logikusan így szeretne minden alkotást felépíteni. Hát a haj az pont nem ilyen. Inkább néhol kicsit kócos vagy hullámos, esetleg lobogó. A hullámzás közben keletkező felületek pedig felrúgnak minden szabályt, ami a fények és az árnyékok törvényszerűségeit illeti. Legalábbis első látásra mindenképp így tűnhet.

Persze ha jobban belemélyedünk a megfigyelésbe, rájöhetünk, hogy itt is megfigyelhetők szabályok és a keletkező árnyalatok, fények és árnyékok nagy részben attól olyanok, amilyenek, mert a haj tulajdonságai befolyásolják ezeket.

A lényeg az, hogy ha nem is tudatosan, de az agyunk érzi, hogy a haj egy elnagyolt, kevésbé kidolgozott részlet, mint mondjuk az alkotás többi része. Ennek pedig igyekszik ellen szegülni, miközben az ábrázolás nagyszerűsége nem a tűpontos kidolgozásban rejlik.

Gyere el hozzánk a KreatívLiget Élményfestő Stúdióba és készítsd el az első vagy talán a sokadik festményedet saját magad. Az aktuális kínálatot az Események menüpontban találod, ahol biztosan vannak olyan képek is, amelyeken kipróbálhatod a hajfestés technikáit is. Szeretettel várunk!

Blog

Másolás vagy festés?

Amikor az élményfestést kritizálják, akkor sokszor jönnek azzal az érvvel az emberek, hogy ez az egész nem más, mint egyszerű másolás. Az ő véleményük szerint így semmiképp nem nevezhető művészetnek. Igen, de attól, hogy egyszerű másolásnak nevezzük az élményfestést, még igenis lehet értékes időtöltés. Amely nemcsak szórakoztató, hanem fontos része lehet egy olyan tanulási folyamatnak is. Ezen folyamat előrehaladott szakaszában már elmondhatjuk, hogy az addig festmények másolásával sok időt töltő és gyakorló festőtanonc a megszerzett és elmélyített technikai tudás birtokában képessé válhat saját elgondolása alapján új alkotások létrehozására is.   A másolás nem lopás Picasso már elismert és keresett művész volt, amikor állítólag elhangzott tőle az a mondat, hogy „A középszerű művész másol, a zseniális pedig lop.” Nem tudjuk, hogy Picasso valóban mondott-e ilyet. Az viszont biztos, hogy érdemes egy kicsit átgondolnunk, hogy mit is jelent ez a gyakorlatban? Mi a különbség a másolás, a hamisítás és a plagizálás között? Másolásnak azt a gyakorlatot nevezzük, amikor a kezdő művészek korábban élt és alkotott mesterek műveit próbálják lemásolni és ezt leginkább gyakorlás céljából teszik. A másolás egy fontos alkotórész a festészet tanulásában. Így a tanuló új technikákat ismerhet meg, és gyakorlatban is el tudja sajátítani a festészet különböző szakmai fogásait és

Olvass tovább »

Élményfestés – Cinegék

A cinegefélék családjába ötvennél is több fajt sorolunk. A hétköznapi nevükön egyszerűen csak cinege vagy cinke névvel illetett kedves külsejű kis madarakat a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület még 1984-ben „Az év madaraivá” választotta. Ezt a kitüntető címet a hazánkban honos 6 cinege faj érdemelte ki, amelyekkel a kertekben, parkokban, valamint kirándulásaink során a természetben találkozhatunk. A gyakoribb fajok a téli madáretetési időszakban a madáretetőkben is állandó vendégnek számítanak. A kertekben leggyakrabban a széncinegét, a kék cinegét és a barátcinegét figyelhetjük meg, míg az erdőkben a fenyvescinegét, a kormosfejű cinegét, vagy a nagyon elegáns tollazatú búbos cinegét is megpillanthatjuk, ha figyelmesen sétálunk. Széncinege A kedves külsejű széncinege az egyik leggyakoribb madarunk, Európa nagy részén, Közép- és Észak-Ázsiában, valamint Észak-Afrika egyes területein is gyakran előfordul. Szinte minden olyan élőhelyen megtelepszik, ahol fészkelésre alkalmas odút találhat magának. Városokban, parkokban, kertekben, árterekben, erdőkben és gyümölcsösökben is egyaránt fészkel. Természetes és mesterséges odúban is szívesen költ. Az sem ritka, hogy egészen különös helyeken, például kültéri lámpatestek burájában, korlátcsőben vagy postaládában neveli a fiókáit. A széncinege a nagyobb testalkatú cinegefélék közé tartozik, a hímek valamivel nagyobbak a tojóknál. Jellegzetes kinézete miatt könnyedén azonosítható madárfaj. A fajra jellemző fekete fejjel és nyaki résszel, feltűnő fehér orcával,

Olvass tovább »

Festők fordulatos élete – Pablo Picasso

A legtöbbet emlegetett spanyol származású festőről már találhattok egy bejegyzést a blogon, ahol a festészetéről és az egymást követő korszakairól írtunk részletesen. Ebben a cikkben kicsit „bulvárosabbra” vesszük a figurát és olyan részleteket mutatunk be Picasso életéből, amelyek megmutatják az esendő embert is a világhírű festmények mögött és talán azokat is egy kicsit más megvilágításba helyezik. Picasso, a sérült zseni Amikor Picasso 1881. október 25-én (éppen 138 éve) megszületett, lila volt és nem lélegzett. A legenda szerint már éppen halottnak akarták nyilvánítani a csecsemőt, amikor aztán a nagybátyja orrfacsaró szivarfüstjére mégis életjeleket mutatott és felsírt. A hosszan tartó oxigénhiányos állapot azonban nem kímélte az agyát és a bal agyféltekéje olyan mértékben károsodott, hogy az a működésére is kihatott. Az már kiskorától nyilvánvaló vált, hogy örökölte apja tehetségét a rajzolásban, de minden más nagyon nehezen ment neki. A logikus gondolkodás, az írás, az olvasás, a számolás, szinte a fogyatékosságig nehezített volt számára, amíg a kreativitásért felelős jobb agyfélteke teljes gőzzel dolgozott a bal helyett is és a kreativitásban, a festésben és a rajzolásban felülmúlhatatlan lett. Pablo soha nem tudta elsorolni az ábécé betűit, képtelen volt számokat összesorozni és azokkal osztani. 14 éves korában aztán végre eljött az ő ideje. Az édesapja beíratta

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü