A víz egy nagyon különleges anyag festészeti szempontból is. Egyrészt áttetsző és átengedi magán a fénysugarak egy részét, másrészt viszont visszatükrözi mindazt, ami a környezetében van.
A víz felülete
A felülete lehet tükörsima, de fodrozódhat is, ha épp hozzáér valami, vagy ha beledobunk egy kavicsot, esetleg végigsiklik rajta egy csónak. A szél hullámokat kelt a vízen, amelyek lehetnek alig érzékelhetők, enyhén fodrosak, kicsit habos széllel, a viharos erejű légmozgás pedig már óriási hullámokat korbácsol. Ezek a természeti hatások úgy megváltoztatják a víz nyugodt felületét, hogy nyoma sem marad a korábbi színeknek és hangulatnak. A magyar nyelvben csodálatos és egyben beszédes kifejezéseink vannak a vadul mozgó víz leírására. Ilyen például, amikor azt mondjuk, hogy tajtékzik a tenger.
A víz színe
A vízfelület messzebbről nézve egy konkrétan meghatározható színben pompázik, amely szín ráadásul elég sok mindentől függhet. Szempont lehet az ég aktuális színe, a víz alatti padozat színe, a víz mélysége, a benne található élőlények színmeghatározó tulajdonságai, hogy csak a legegyértelműbbeket említsük.
Más színeket kell használnunk, ha egy csepp vizet festünk, másokat, ha egy pohárban ábrázolunk vizet és másokat akkor is, ha egy tükröződő felületként, például egy utcai tócsaként festjük rá a képünkre.
Emiatt nehéz olyan egyértelmű szabályokat felállítanunk, amelyek meghatározzák, hogy hogyan is kell a vizet megfesteni egy képen. Természetesen az alkalmazott festék és felület sem mindegy, a műhelyfogások nyilvánvalóan különbözőek lesznek mondjuk az olajfesték és a vízfesték esetében.
Néhány tipp vízfelületek megfestésére
Mi most mégis megkíséreljük, hogy adjunk néhány jól alkalmazható tippet az akrillal való festéshez, amelynek célja, hogy igazán élethű víz ábrázolások készülhessenek.
A tükörsima víz festése
A nyugodt vízfelület ábrázolásához követnünk kell a visszaverődésekre vonatkozó szabályt. A csendes, tükröződő víz festése a reflexiók bonyolultsága miatt igen nehéz lehet. Általános szabály, hogy a vízben tükröződő tárgyak színei tompábbak és soha nincsenek erős kontúrjaik, mint a tényleges objektum esetében. Például, ha egy sötét fatörzs tükröződését festjük, akkor a törzs sötét részének visszaverődése kevésbé sötét lesz, mint a tényleges fa. Természetesen, mint bármi másnál is, itt is vannak kivételek a szabálytól, de ha nincs előtted egy valós vízfelület, amit megfesthetsz, sem egy fénykép vagy egy már elkészült kép, akkor azt javaslom, hogy mindenképp ragaszkodj az általános szabályhoz és könnyebb dolgod lesz.
Van egy másik módszer is, amelyet a tükröződő vízfelületek festésénél használhatunk, ez pedig az akril mázazás. Először a tükröződést szinte ugyanolyan színűre festjük, mint azt a tárgyat, amit visszatükröz. Ha megszáradt, használjuk az akril mázat és kis mennyiségű fehér festéket. A máz alapvetően egy vékony festékréteg, amely áttetsző, és lehetővé teszi az alatta lévő szín egy részének átjutását. A máz finoman átalakítja az alatt levő szín színét, ezzel valósághű víz ábrázolást tudunk létrehozni a segítségével.
A gyorsan folyó víz festése
Ha a víz mozgásban van, akkor nincsenek olyan egyértelmű visszatükröződések. Hogy a mozgás a víz áramából van-e, vagy a szél mozgatja a vizet, tulajdonképpen mindegy. A hatás ugyanaz, vagy legalábbis nagyon hasonló. A víz mozgása és folyása általában fehér. Ilyen például a vízesés vagy az óceáni hullámok stb. Előfordul, hogy a víz egyaránt tartalmaz mozgó és nyugodt részeket. Ez tovább bonyolítja a megfestését, hiszen a tükröződéseket és a mozgásokat egy képen kell ábrázolnunk. Ilyenkor érdemes merészen alkalmazni a kétféle technikát, mozgalmas végeredményt létrehozva ezzel.
A környezet megfestése
A víz vonala és a part ábrázolása látható földdarabokkal és más tereptárgyakkal szükséges, ha azt szeretnénk, hogy a képünk jól mutasson. Ahol a víz találkozik a parttal könnyűek és semlegesek a vonalak, nagyrészt földes színekből állnak.
Attól függően, hogy milyen típusú vizet festünk, hozzáadhatjuk a partot vagy valamilyen földi elemet, például egy strandot vagy kikötőt. A legtöbb tónak is van egy kis partja a vízvonal felett. Ha csónakokat, virágokat vagy sziklákat ábrázolunk a víz partján, ezzel még inkább élethűvé és mozgalmassá tehetjük a festményt. Ha a víz kövek körül fodrozódik a parthoz közel, azzal is segíthetjük a valósághű kinézetet.