Kevésbé ismert festők – Gellért Imre

Elérkezett minden idők legfurcsább, legnagyobb körültekintéssel szervezett olimpiája. Minden szem Tokióra szegeződik, és megkezdődik a küzdelem a ötkarikás játékokon. A résztvevő sportolók közül sokaknak van civil szakmája is magas szintű sportkarrierjük mellett. Mi magyarok, egy tornában és festészetben is egyaránt sikeres sportolóval, Gellért Imrével büszkélkedhetünk ebből a szempontból. Grünfeld Imre néven született 1889. július 24-én Budapesten. Később, 1915-ben magyarosította nevét Gellértre. Amerikában Emery Gellert néven vált ismertté, a mai napig igen népszerűek festményei az amerikai aukciós oldalakon.

 

A bohém tornász

Az 1912-es – Stockholmban rendezett – olimpiára 121 fővel érkezett a magyar csapat. Végül 8 éremmel tért haza a küldöttség, ebből 3 arany volt. Különösen emlékezetes év volt ez a magyar tornasportnak, hiszen ebben az évben állhatott először dobogóra magyar tornászcsapat olimpián. Akkor még más volt a kerete a versenynek, öt nemzet 91 sportolója vágott neki a megmérettetésnek, ahol a magyar csapat szerezte meg a történelmi ezüst érmet Olaszország mögött, Nagy-Britannia előtt.

Ezen csapat tagja volt a művészlelkű Gellért Imre is, aki háromszor nyert magyar bajnokságot 1909-ben, 1911-ben és 1912-ben. Többek között a Postás és az MTK sportolója volt, egyik klubtársa, Dückstein Zoltán ezt nyilatkozta róla:

“Gellért festőművész, bohém, művészhajlamú ember, egész tornászásában kifejezésre juttatta ezt a jellemvonását. Egy-egy gyakorlata, melyet jókedvében eszelt ki, valósággal drámai feszültséget váltott ki a szakértő nézőkből. Egyszer-másszor tréningben a korláton kézen állva huszonöt támaszcserét is csinált valamely divatos valcer ütemére.”

A versenyzés során, ahol a precizitás kulcsszerepet kap, nem szolgált javára ez a bohém könnyedség, könnyelműség. A korabeli sajtó azt írta róla, hogy nagyon tehetséges versenyző, munkájában csak a túlerőltetett lengéseket és a túlságos homorítást lehet hibáztatni. Ha több figyelmet fordítana az iskolagyakorlatokra, igen jó versenyző lenne belőle.

 

Utazás az ismeretlenbe

Gellért Imre időközben egyre inkább a művészet felé fordult, a rajzolást és festést helyezte előtérbe a sport helyett. Huszonnégy évesen megkezdte tanulmányait az Iparművészeti Főiskolán, 1919-ben őt érte a megtisztelő feladat, hogy elkészítse a Fővárosi Orfeum előcsarnokának festményeit.

Az ő életét is felforgatta a világháború, a  főiskoláról egyenesen a frontra vitték. A háború után folytathatta tanulmányait, de nem sokkal később, 1920-ban, minden pénz nélkül egy ingyen hajójeggyel Amerikába utazott.

 

Az amerikai karrier

Már a hajón sem ült ölbe tett kézzel, az első osztályon utazókról portrékat készített, így már 150 dollárral a zsebében léphetett a szárazföldre.

Kezdetben egy New York közelében lévő strandon készített karikatúrákat fürdőzőkről, 25 centért cserébe. Ezzel egészen jól keresett, de a strandfényképész riválist látott benne és hamarosan elintézte, hogy lapátra kerüljön. Ekkor újra munka nélkül maradt és elkeseredésében már-már azon gondolkodott, visszatér Magyarországra. Szerencséjére befutott egy nagyobb munka, amely anyagilag egyenesbe hozta. Egy frissen felújított étterem 52 yardos freskó megfestésére adott neki megbízást. Ezután Clevelandba utazott és elkészítette az amerikai magyar karrierek albumát. Az itt töltött 5 év alatt volt még egy jelentős munkája, az ottani Reform-templom freskóinak megfestését bízták rá.

Ahogy egyre ismertebbé vált, úgy szaporodtak meg az egyéni megbízásai is. Tematikája nagyon széles körű, művészetének sokoldalúságát mindig hangsúlyozzák a kiállításainak kritikusai. Itthon elsősorban expresszív tájképek festőjeként tartják számon, de Amerikában elismert grafikus, portréfestő. Portréiban sem tudta megtagadni karakter- és humorérzékét, még ha ez nem is mindig tudatosodott modelljeiben. Talán még önmaga sem vette ezt észre önarcképei készítésekor, ezeken érezni ugyanis atléta alkatának eltúlzását.

1931 után Los Angelesben talált otthonra, ott és más amerikai nagyvárosokban több kiállítása is volt. Az is megbecsültségét jelzi, hogy a new yorki zsinagóga freskójának megfestését is rábízták, amely azt a jelenetet ábrázolja, ahol József megfejti a fáraó álmát.

 

Örökké tornász

A festészet mellet azért a tornász mivoltát sem hanyagolta el teljesen. Ennek ékes bizonyítéka, hogy még 1934-ben is aranyérmet szerzett egy Los Angeles-i versenyen. Előtte 2 évvel, 1932-ben önkéntesen jelentkezett a magyar torna szövetség akkori kapitányánál, korábbi edzőjénél, hogy szívesen részt venne a los angelesi olimpián, ha szükség van rá. Még azzal is humorizált, hogy vele tudnának spórolni, hiszen helyben van, nem kell kiutaztatni drága pénzen. Végül volt edzője, Kmetykó János nem őt hívta, ami végül jó döntésnek bizonyult, mert a Magyarországot képviselő Pelle István 2 arany- és 2 ezüstéremmel térhetett haza.

Egy produktív és hosszú élet után, 1982-ben halt meg az Egyesült Államokban. Sokszínű életműve és nem mindennapi tornász teljesítménye megérdemli, hogy emlékezzünk rá és számontartsuk

 

Amennyiben Te is meg szeretnéd tapasztalni, milyen érzés polihisztornak lenni, vagy csak egyszerűen ki szeretnél próbálni valami újat, jó helyen jársz. Válassz kedvedre otthoni festő szettjeink közül, vagy gyere és látogass el műhelyünkbe. Segítünk abban, hogy megfesthesd az általad kiválasztott képet, minden eszközt biztosítunk, tanáraink pedig lépésről-lépésre végigvezetnek a munkafolyamaton.

Blog

Élményfestés – Pipacsok

Virágokat festeni és rajzolni egészen hamar „megtanulunk”. Kisgyermekként az egyik első olyan motívum, amelyet szerepeltetni tudunk a saját műveinken. A népi művészeti ágaknál is sokféle módon előfordulnak a virágok, legyen az akár díszítőfestés egy tárgyon, egy hímzés a ruházaton vagy valamilyen lakástextilen. A virágok sokfélesége a természetben lenyűgöző. Mint látvány és mint ihletadó vagy „alapanyag” a legszebb festményekhez. Minden kornak és stílusnak megvoltak a maga virágcsendéletei vagy más olyan alkotásai, amelyeken valamilyen formában megjelennek a virágok. A pipacsok pedig különleges helyet foglalnak el a rendszerben, mert a karakteres színük és megjelenésük oda emelte „őket”.   A pipacs A szántóföldek, a végeláthatatlan búzatáblák és az útszéli árokpartok messziről virító díszei a pipacsok. Ezek a csodás, piros színben pompázó virágok a vidéki táj legtöbbet fotózott főszereplői. A Dél- és Közép-Európában honos gyomnövény a sok vegyszeres gyomirtási próbálkozás ellenére is elterjedt, májustól akár októberig beszínezi a tájat a nyíló virágaival. Egyszerűsége és szépsége több művészt megihletett, akik megörökítették a pipacsmezőket az utókor számára. A pipacs vagy vadmák a mákfélék családjába tartozik, a kerti mák őse. A Papaver nemzetség más fajait szokták pipacsnak hívni, ezért szerencsésebb a közönséges pipacs, mezei pipacs vagy vetési pipacs nevet megjegyezni, hogy pontosabban azonosíthassuk ezt a csodás virágot. Teája köhögés csillapító, nyugtató, toroköblögető. A

Olvass tovább »

Valentin napi ajándék – Az élményfestés

Magyarországon is egyre népszerűbb a szerelmesek körében megünnepelni a Valentin-napot. Érdemes nem úgy gondolni erre, mint valami ránk erőszakolt dologra, hanem inkább egy lehetőség az egymás felé fordulásra. Az év ezen napja jó alkalom arra, hogy egy pillanatra megálljunk és a hétköznapok rohanásában fordítsuk tekintetünket – lelki értelemben is – a párunkra. Arra, ami minket összefűz vele, ami miatt mellette érezzünk magunkat otthon a világban.   A szeretet, ami összeköt A párkapcsolatok ápolását és a társunk iránt érzett tiszteletet és hálát azonban nem csak évente egyetlen napon fontos kimutatni. Nem várható el, hogy életünk minden egyes napját a párunk tegye boldoggá és ragyogóvá, ez egy irreális és fals tévhit. A kezdeti lobogó szerelem a maga felfokozott érzelmi állapotával nagy magasságokba emel és mélységekbe taszít. De idővel két egészséges kötődési mintával rendelkező egyén meg tudja adni egymásnak a stabilitást, azt az ősi összetartozás élményt, amelyet a legtöbb ember keres.   A boldog párkapcsolat összetevői Az, hogy egy párkapcsolat kiállja-e az idő próbáját, sok tényezőn múlik. Egyáltalán valóban összeillik-e a pár két tagja, van-e közös érdeklődési körük, hasonló-e a világnézetük, hasonlóan bánnak-e a pénzzel? Megvan-e a kémia, kompatibilisak-e a szeretetnyelveik egymással? Tudnak-e bármikor kapcsolódni, ugyanakkor van-e olyan hobbi, amit a másik nélkül

Olvass tovább »

Az absztrakt festészet

Amikor egy absztrakt képet szemlélünk és nem vagyunk igazán hozzáértők, a legnagyobb jóindulattal sem tudjuk azt mondani, hogy érték, amit látunk. Pedig elég lenne csak egy kicsit másképp hozzáállnunk… Most elmondjuk, hogy hogyan tehetjük ezt.   Az absztrakt jelentése és kezdetei Egy kicsit messzebbről indulunk az elemzésben, hogy könnyebb legyen megérteni és ezáltal közelebb érezni magunkhoz az absztrakt ábrázolás lényegét. Az absztrakt egy melléknév, jelentése a szokásos formákat megbontó, a valóság összefüggéseivel nem törődő. Ez egy érdekes megközelítése a festészetnek egy olyan kultúrkörben, ahol évszázadok óta csak a valósághoz közelítő ábrázolásmód, a természet egyfajta másolása volt a képzőművészet egyedüli célja és eszköze. A 19. század közepétől kezdődött a változás, amikor megjelent és fokozatosan egyre elterjedtebbé vált a fotográfiák készítése. Innentől kezdve a festészet felszabadult annak a „felelőssége” alól, hogy kizárólag a természet, a körülöttünk lévő világ és az emberek valósághoz minél inkább hasonlító ábrázolása legyen a célja, ezzel tulajdonképpen erősen korlátok közé szorítva a művészek fantáziáját. Ezek a korlátok eltűnőben voltak és egyre másra jelentek meg az új művészeti irányzatok, melyek közül az egyik az absztrakt festészet.   Az absztrakt megjelenése történelmi korokban A történelmi visszatekintésben egy fontos pontot nem szabad figyelmen kívül hagynunk, mégpedig azt, hogy az absztrakt ábrázolásmód

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü