Gondoltál már arra, hogy milyen jó lenne valakivel úgy megosztani az alkotás élményét, hogy a készülő művet közösen készítitek el? Ha a válaszod erre a kérdésre igen, akkor Neked ajánljuk azokat az élményfestés foglalkozásainkat, amelyeken a meghirdetett képet az egyéni festések esetén szokásos 40×50 cm-es méret helyett 55×70 cm-es méretben, ketten közösen festhetitek meg.

A közös alkotás pszichológiája

 

Szülő – gyermek élményfestés

A szülő és a gyerek közös festése a legtöbb esetben elsősorban a gyerekről szól. Az ő alkotásának folyamatát a felnőtt csak kíséri és támogatja, a magát nem előtérbe toló közreműködésével segíti és kiegészíti azt. A szülő igyekszik maximálisan figyelembe venni, hogy a gyerek mit szeretne és mit tud elvégezni a „feladatból”, amely előttük áll.

A felnőttre hárul nagy részben annak a felelőssége is, hogy előtudja-e segíteni, hogy a kreatív foglalkozás, a közös alkotás élménnyé váljon, ne pedig küzdelemmé.

 

Páros élményfestés felnőtteknek

Ha két felnőtt embernek kell együtt dolgoznia egy képen, annak egészen más lefolyása és hatásai vannak, mint amiket a szülő-gyermek élményfestéseken tapasztaltunk. Teljesen más a dinamikája egy foglalkozásnak is.

A felnőtteknél mindig van egy gát az alkotással szemben, aminek tulajdonképpen át kell szakadnia. Ez alól csak azok a személyek kivételek, akiknek ez a szakmája, vagy már nagyobb rutint szereztek az alkotásban, mert már nem először csinálják.

 

Különbségek gyerek és felnőtt között az alkotó folyamatban

A tapasztalat azt mutatja, hogy az emberek gyerekkorukban olyan 14-15 éves korukig vehetők rá könnyen a rajzolásra, a festésre, az agyagozásra, vagy más alkotási módokra, a képzőművészetben való elmélyülésre. A gyerekeknél az a jó, hogy nekik még nem az a fontos, hogy jól nézzen ki a rajz. Ők egyszerűen örülnek annak, amit csinálnak. Nem feltétlenül zavarja őket, hogy az ábrázolt figura kicsit esetlen, vagy akár lába sincs, mert rosszul osztották be a lapot, és nem fért rá, vagy hogy teljesen aránytalanná válik a kép emiatt.

Felnőtt korukra ez a hozzáállás igencsak megváltozik. Ha nem bizonyulnak elég tehetségesnek, vagy ők maguk elkedvetlenednek a kiemelkedő sikerek híján, akkor hajlamosak arra, hogy teljesen elhagyják ezeket a tevékenységeket a mindennapokból. Így tulajdonképpen a művészet gyakorlása egyszerűen kimarad az életükből, pedig az alkotás a tehetség mértékétől függetlenül minden művelőjének örömet kellene hogy szerezzen, hiszen mindannyian szeretünk létrehozni valamit. Valamit megalkotni és a teremtő energiáinkat megmozgatni semmihez sem hasonlítható élmény.

A kreatív vagy művészi tevékenység során olyan rejtett energiák, képességek szabadulhatnak fel, amelyeket nem mindig tudunk teljesen tudatosan megtervezni és irányítani, de az adott pillanatban mégis úgy tűnik, hogy minden a helyére került.

Az alkotó a folyamat elején csak áll a vászon mögött, majd egyre inkább ő maga is ott lesz a képben. Aztán belefeledkezve az alkotásba, ő maga lesz a kép. Még érdekesebb ezt a változást megfigyelni, amikor két ember egyszerre dolgozik egy festményen, és kettőjük együttes alkotása jelenik meg a vásznon.

 

 

A közös alkotás járulékos hatásai

 

Az alkotásnak felszabadító ereje van, segítségével megkerülhetjük, illetve megszüntethetjük a gondolkodásunkban lévő gátakat. Két ember között pedig tovább erősödhet a kötelék egy ilyen alkotó folyamatban. Ha pedig nincsenek egy hullámhosszon, az az alkotási folyamatban még inkább napvilágot láthat. Ugyanakkor remek lehetőség arra is, hogy fejlesszék egymást és a kapcsolatot.

Együttműködés, munkamegosztás, közös kikapcsolódás és ezek megtanulása, gyakorlása: ez a páros élményfestés. Ezért is gondoljuk úgy, hogy a hétköznapok rohanásából tudatosan kitörve megéri időt szánni arra, hogy közösen alkossunk, fessünk vagy akár más művészeti tevékenységet végezzünk.

A KreatívLiget Élményfestő Stúdióban várjuk szeretettel a vállalkozó kedvű, alkotni vágyó párokat egy nagyszerű, közös élmény megélésére. Az aktuális páros festéseket az Események menüpontban tudjátok megnézni és kiválasztani. A részletesebb tudnivalók a képekre kattintás után megnyíló oldalon olvashatók el.

Gyere el hozzánk és hozd magaddal a párodat vagy egy barátodat is egy közös alkotásra!

Blog

Festők fordulatos élete – Edward Hopper

Ebben a cikkben egy tengerentúli festőt, az amerikai Edward Hoppert (1882-1967) mutatjuk be. Hopper alkotásaira a noir, mint festészeti stílus jellemző, a realizmus mellett. Ábrázolásmódjának egyik jellegzetessége a fények és árnyékok erős használata. Lényegében ezek adják Hopper képeinek igazi atmoszféráját, a művész ezáltal is igyekezett megragadni az ember tudatalattijában megbúvó apróságokat.   Edward Hopper békés gyermekkora Holland származású szülők biztos anyagi körülmények közé született gyermeke volt. Nővérével, Marionnal együtt a New Yorkhoz tartozó Nyackban nevelkedtek egy dombtetőn álló, kényelmes viktoriánus házban, kilátással a Hudson-folyóra. Szülei művészetre érzékeny, művelt emberek voltak, akik gyakran vitték gyermekeiket koncertekre, kiállításokra. Azon szerencsés festők egyike ő, akinek szülei büszkék voltak fiúk művészi ambícióira, és támogatták ez irányú törekvéseit, ahogy önképzését is. Az iskolában alapvetően jól teljesítő Edward tehetsége nagyjából ötéves korában mutatkozott meg. Édesanyja különösen fontosnak találta, hogy gyermeke tehetségének kibontakozását támogassa. Nem ritkán oktatói folyóiratokat, festészettel kapcsolatos szakkönyveket és az alkotáshoz szükséges eszközöket vásárolt fiának. 1899-ben kezdte meg művészeti tanulmányait, egyik mentora az amerikai korai realista festészet egyik meghatározó alakja Robert Henri lett. Mint a legtöbb festő palánta, Hopper is többször járt Párizsban, hogy tanulmányozza az európai mesterek, főleg az impresszionisták kiállításait, és az ott ellesett fogásokat is alkalmazza saját stílusa kialakítása során. Hopper

Olvass tovább »

Az élményfestés hatásai

Sokszor halljuk és már közhely szerűnek érezhető a megállapítás, hogy a képzőművészek, a grafikusok és festők, de még a fotósok is máshogy látják a világot, mint azok az emberek, akik nem végeznek semmiféle vizuális alkotó tevékenységet. Ez a látásmódbeli különbség az agyuk felépítésében és működésében is megmutatkozik.   Megváltozik az agy? Az alkotás és ezen belül a festészet rendszeres gyakorlása megváltoztatja az agyműködést. Ez pedig  nem egy szubjektív alapokon megfogalmazott állítás, hanem tudományos kutatómunka eredményeivel bizonyítható tény. Az emberi agyon belül a jobb oldali agyfélteke felelős a kreatív gondolkodásért, az alkotóképességért, a különleges vizuális látásmódért. Amikor pedig azt vizsgáljuk, hogy mennyiben más a folyamatosan alkotó tevékenységet végző emberek agyi tevékenysége mondjuk egy rajzos feladat végzése közben, mint az átlagembereké, akkor azt látjuk, hogy a jobb agyfélteke jóval nagyobb aktivitást mutat. Sőt, a folyamatos „használat” miatt „megedződött”, és a művészek agyában a szürkeállomány sűrűsége a jobb féltekén kimutathatóan nagyobb. A nem képzőművészettel foglalkozó embereknél jellemzően ez a bal agyféltekére igaz inkább. A művészeknél megfigyelhető agyszerkezeti sajátosság okai a rajzoláshoz és festéshez szükséges finom-motorikus mozgások és a nem tudatosan alkalmazott megfigyelések (ez az ún. procedurális memória), illetve ezek folyamatos fejlődése, fejlesztése. A képzőművészek, a festők, a grafikusok azért is olyan kreatívak, mert

Olvass tovább »

Próbáld ki nálunk a fluid art technikát!

Egy kép akkor is tud gondolkodásra sarkallni vagy emlékeket, érzelmeket előhívni, ha nonfiguratív. Kínálatunkban eddig csak megadott képek újrafestése volt elérhető, azonban bővítettük a választékot a folyatásos technikával, ahol garantáltan nem születik két egyforma kép. A végeredmény mindenkinél különböző lesz és a képre tekintve mindenkiben más asszociációt ébreszt. Ha eljössz a foglalkozásunkra, akkor megismerkedhetsz a fluid art, azaz a „folyékony művészet” varázslatos világával!   Mi az a fluid art? A fluid art egyfajta absztrakt festészeti technika. Akril festéket vegyítünk speciális hígítóval, ettől a festék folyóssá válik, de a konzisztenciáját megőrzi. Ez azt jelenti, hogy ez a speciális folyadék úgy hígítja a festéket, hogy annak színe és fedőképessége szinte változatlan marad. Ezentúl kondicionálja a festéket, így kevésbé valószínű, hogy a száradás során a festményen repedések keletkeznek. A kép teljes száradás után teljesen vízálló lesz.   Hogyan készül egy fluid art kép? A festéket nem ecsettel visszük fel a vászonra, hanem folyatjuk, így a különböző színű festékek gyönyörű színátmeneteket képezve keverednek össze.  Egy-egy keverékbe olajat is csepegtetünk, ettől nagyon érdekes cellás és hálós elemeket lehet képezni az alkotásban. A kiöntött festékben több rétegben vannak a színek, az olaj pedig – ahogy a keverék felszínére jön – előcsalogatja az alatta lévő színrétegeket is.

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü