Az impresszionizmus
Az élményfestés foglalkozásaink egyik legnépszerűbb alkotója Claude Monet, akit közvetve az impresszionizmus, mint művészeti irányzat névadójaként is ismerhetünk. 1872-ben festette meg az ’Impresszió, a felkelő nap’ című képét és 1874-ben állította ki az első olyan kiállításon, amelyet az új irányzatot képviselő művészek alkotásaiból rendeztek.
Az akkori műértő közönség körében nem aratott egyből osztatlan sikert a „hagyományos” festészet szabályaitól elrugaszkodó új művészeti mozgalom. Louis Leroy kritikus igencsak lekicsinylő cikket írt a kiállítás kapcsán, Monet festményének címéből és az irányzat fő elvéből kiindulva pedig megalkotta az impresszionista kifejezést, amely alatt – korántsem pozitív színezettel – a képek azon tulajdonságát értette, ahogy azok megragadják a pillanatot, a fények és az árnyékok ábrázolásának segítségével és felvállalva azt, hogy nem dolgozzák ki a részleteket teljes pontossággal.
Ez utóbbi tulajdonság az impresszionista stílus egyik fő lényege, hiszen az ábrázolás az aktuális érzéki benyomást, azaz impressziót rögzít a fény játékának segítségével, ahogy az a különböző felületeket különbözőképpen világítja meg, illetve bevonja az élménybe az árnyék megjelenítését is, amelynek szintén lehet akár több színe és árnyalata, amiket a vászonra folt-szerűen felvitt tiszta színekkel lehet megjeleníteni.
Ezek a színfoltok megfelelő távolságból szemlélve optikailag keverednek, ezzel kiváltva a szemlélőben a megfelelő szín és kép-érzékelést, amely visszaadja számunkra a festő élményét, amit a kép készítése közben élt át. Az impresszionista festők előszeretettel dolgoztak a szabadban, képeiket sokszor készítették egy konkrét tájat megfestve, megörökítve a pillanatot, amelyben a fény színekre bomlik, a levegő rezgése elmossa a szilárd körvonalakat és a felületeken reflex fényhatások vibrálnak.
Claude Monet – az impresszionizmus egyik legnagyobb alakja
Monet tehetsége már gyermekkorában megmutatkozott, ahelyett, hogy – édesapja igénye szerint – a családi vállalkozásban segédkezett volna, inkább szénnel rajzolt korai zsengéinek eladásából próbált jövedelemhez jutni. Párizsba költözése után – sok más művészhez hasonlóan – a Louvre kiállítótermeibe járt az ott kiállított festményeket másolni, ezzel gyakorolva és fejlesztve a technikáját.
Hosszú ideig egyáltalán nem voltak sikerei, 1868-ban vélhetően az anyagi nehézségei miatt még egy öngyilkossági kísérlete is volt, a Szajnába vetette magát, de szerencsére megmentették.
Az első képet, amely elismerést hozott a számára, még nem sorolhatjuk az impresszionista művekhez, de mindenképp említésre méltó, hiszen ’A zöldruhás nő’ (Nő zöld ruhában és Camille címen is ismert) festményt kiállította a párizsi Salon, ezzel ismertséget adva a művésznek.
Később Monet munkásságára nagy hatással volt Pierre-Auguste Renoir, akivel igazi barátságot is ápolt, valamint John Constable és William Turner, akiknek a tájképfestészetben alkalmazott technikái nagy hatással voltak a saját újításaira is, ami a színek alkalmazását illeti.
Az 1880-as évektől kezdett sorozat képeket festeni, amelyeknek az volt a lényege, hogy ugyanazt a témát vagy esetenként ugyanazt a konkrét épületet vagy tájat festette meg több szemszögből és más napszakokban. Az eltérő fényhatásokat és a különböző időjárási viszonyok okozta eltérő színeket igyekezett megjeleníteni ezeken a képeken, amelyek közül az egyik leghíresebb sorozata a Roueni katedrálisról készült több mint 30 festménye.
Ezeket a képeket úgy készítette, hogy esetenként több vásznon is dolgozott egyszerre, a napszakok előrehaladásával párhuzamosan mozgott és dolgozott az állványai között. Az ecsetvonásai nagyszerűen tudják érzékeltetni a katedrális homlokzatának textúráját, szinte tapinthatóvá téve a szemlélő számára is a faragott köveket és a levegő vibrálását, ahogy több irányba tereli a felületekre érkező fényt. A befejezést már a műteremben végezte, megjelenítve a saját, szubjektív benyomásait is, ezzel téve tökéletessé a művet.
Élményfestés a KreatívLigetben Monet stílusában
Amikor a festő stúdiónkban megfesthető képeket válogattuk, biztosak voltunk benne, hogy Claude Monet munkái benne lesznek a kínálatban, mert az általa képviselt stílus festményei remekül alkalmasak arra, hogy az élményfestés alkalmával szépen, fokozatosan felépítve megjelenítsük azokat a saját vásznunkon is.
A „fény festészete” így elérhetővé válik a még kevesebb gyakorlattal rendelkező festők számára is, hiszen a pillanatnyi benyomások ábrázolása, a játékos és könnyed, már-már elnagyoltnak tűnő ecsetvonások használata bárki számára megvalósítható.
A Kreatívliget Élményfestő Stúdióban a következő Monet képekből választhatsz:
- Pipacsmező
- Vízililiomok