Eltűnt és megkerült festmények – Orsós Madonna

Jézus születésének ünnepéhez közeledve egy olyan híres képet mutatunk be, amely a kisgyermek Jézust ábrázolja édesanyjával, Máriával. A képet Leonardo da Vincinek munkájának tartják, bár abban nincs egyezség a művészettörténészek körében, hogy teljes egészében Leonardo keze munkája, vagy valamelyik tanítványa műve, melyben a festő is közreműködött. A kép az Orsós Madonna címet viseli és 2003-ban akasztotta le a falról két turistának álcázott tolvaj a skóciai Drumlaring -kastélyban.

 

A képet a francia udvarba szánták

A 16. század eleji források alapján XII. Lajos francia király államtitkára, Florimond Robertet volt a festmény megrendelője. 1501. áprilisából fennmaradt levélben Fra Pietro megírta Isabella d’Estének, hogy Leonardo a francia király államtitkára számára festi az Orsós Madonnát. Jelenleg úgy tartják, hogy ez az eredeti mű elveszett, de Leonardo pár vázlata (például egy vörös krétás rajz a Windsor Kastélyban) és a képről készült több műhelymásolat megmaradt az utókornak.

Leonardo a második firenzei korszakában  tanítványaival többször is lemásoltatta a képet. Az egyik feltételezhető másolat a skót Buccleuch-hercegek gyűjteményének értékes darabja már kétszáz éve, kivéve azt a  négy esztendőt, amíg a műkincstolvajok bitorolták.

A friss kutatások alapján a skóciai festmény csak részben Leonardo saját kezű műve, részben tanítványainak munkája. A mester közreműködését bizonyítják az előrajzon megfigyelhető apróbb változtatások és a jellegzetes festői megoldások, mint a precíz levegőperspektíva vagy lágyan kidolgozott  arcok.

 

A mű címének eredete

A festmény a  címét a gyermek Jézus kezében látható, két rövidke keresztléccel ellátott fapálcának köszönheti. A vékony eszköz egy fonál nélküli orsó, de egyszerre utal Jézus keresztjére a Golgotán. Mindeközben Mária védőn emeli jobbját gyermeke fölé, Jézus a kezében tartott orsót figyeli és tartja, mintegy megjövendöli későbbi kereszthalálát.

A festmény azért is különösen fontos darabja Leonardo életművének, mert a művész reneszánsz polihisztorként nagyon kevés képet hagyott az utókorra. Idejének jelentős részét  mérnöki találmányaira és a természettudományos kutatásaira fordította.

 

6 fontot fizettek a belépőjegyért, 30 millió font értékű képpel távoztak

Egy derűs, 2003-as augusztus végi napon  két turista jelezte a skóciai Drumlanring-kastélyba látogatási szándékát. Az idegenvezető azonnal a rendelkezésükre állt és negyed órán keresztül tudta végezni zavartalanul munkáját, lelkesen mutatta be a dúsgazdag hercegek nagy értékű gyűjteményét. Amikor azonban a  tölgyfaburkolatú nagyterembe értek, a turisták felfedték igazi szándékukat. Az idegenvezetőt rövid úton ártalmatlanná tették, majd nemes egyszerűséggel leemelték Leonardo da Vinci festményét a falról. A riasztóval mit sem törődve az ablakon keresztül távoztak, majd egy autóval elhajtottak.

A tolvajok nem véletlenül választották ezt a képet. A szakértők a képet  stílusa és hangulata miatt gyakran a Mona Lisához hasonlították, így mű értékét 20-50 millió fontra (mintegy 7,3-18 milliárd forintra) becsülték. A festmény biztosítói annak idején hat számjegyű összeget ígértek a nyomravezetőknek.

 

A festmény Skóciában maradt

A rendőrségnek 4 év után sikerült megtalálnia a képet és letartóztatni 4 embert az ügyben. A nyomozásról nem árultak el sok részletet, de azt tudni lehet, hogy egy Glasgow-ban található ügyvédi irodában tartóztatták le a gyanúsítottakat. Vélhetően egy nagyon gazdag műgyűjtő akarta a magángyűjteményét gazdagítani vele, hiszen a kép hatalmas médiafigyelmet kapott, a feketepiacon nehéz lett volna értékesíteni. A kép szerencsére sértetlenül visszakerült eredeti helyére, továbbra is megtekinthető Skóciában.

Ha szívesen kipróbálnád a festést, de tanácstalan vagy abban, hogyan kezdj hozzá, a legjobb helyen keresgélsz. Profi instruktoraink bevezetnek a festés világába és segítenek az első ecsetvonásokban. Gyere el hozzánk valamelyik helyszíni élményfestő alkalmunkra és tapasztald meg a közös alkotás örömét. Ugyanakkor otthonod biztonságában is kipróbálhatod magad festőként, ha az otthoni élményfestő szettjeink közül választasz neked tetszőt.

Blog

Kevésbé ismert festők – Gellért Imre

Elérkezett minden idők legfurcsább, legnagyobb körültekintéssel szervezett olimpiája. Minden szem Tokióra szegeződik, és megkezdődik a küzdelem a ötkarikás játékokon. A résztvevő sportolók közül sokaknak van civil szakmája is magas szintű sportkarrierjük mellett. Mi magyarok, egy tornában és festészetben is egyaránt sikeres sportolóval, Gellért Imrével büszkélkedhetünk ebből a szempontból. Grünfeld Imre néven született 1889. július 24-én Budapesten. Később, 1915-ben magyarosította nevét Gellértre. Amerikában Emery Gellert néven vált ismertté, a mai napig igen népszerűek festményei az amerikai aukciós oldalakon.   A bohém tornász Az 1912-es – Stockholmban rendezett – olimpiára 121 fővel érkezett a magyar csapat. Végül 8 éremmel tért haza a küldöttség, ebből 3 arany volt. Különösen emlékezetes év volt ez a magyar tornasportnak, hiszen ebben az évben állhatott először dobogóra magyar tornászcsapat olimpián. Akkor még más volt a kerete a versenynek, öt nemzet 91 sportolója vágott neki a megmérettetésnek, ahol a magyar csapat szerezte meg a történelmi ezüst érmet Olaszország mögött, Nagy-Britannia előtt. Ezen csapat tagja volt a művészlelkű Gellért Imre is, aki háromszor nyert magyar bajnokságot 1909-ben, 1911-ben és 1912-ben. Többek között a Postás és az MTK sportolója volt, egyik klubtársa, Dückstein Zoltán ezt nyilatkozta róla: “Gellért festőművész, bohém, művészhajlamú ember, egész tornászásában kifejezésre juttatta ezt a jellemvonását. Egy-egy

Olvass tovább »

Nyári programajánló – Kedvezményes keddek a Műcsarnokban

A Műcsarnok filléres kulturális élményt kínál a nyáron erre szomjazóknak. Kedden kétszáz névre keresztelt kezdeményezés során 2022. július 26-tól augusztus 16-ig minden kedden (egyenként) 200 forintért látogathatóak a Műcsarnok Budapesten jelenleg futó kiállításai. Aki tágítaná a látókörét, annak iparkodnia kell, hiszen valójában három kedvezményes nap van hátra: augusztus 2-án, 9-én, illetve 16-án lehet egy jelképes összegért belépni az alábbi három kiállításra.   Közös tér | II. Ipar- és Tervezőművészeti Nemzeti Szalon 2022 A Közös tér című kiállítás Arisztotelész Kategóriák című művét hívta segítségül, hogy elmélyült sétára hívjon a tárgyak között. Az utóbbi öt évben megvalósult művek befogadásához a kiállítás két utat is felajánl. Az egyik a konkrétan megformált anyagtól az anyag nélküli szubsztanciákig, a tervezett gondolatokig vezet, míg a másik a szigorúan vett funkcionalitástól az autonóm művészet területéig kalauzol el. Ezeket követve a kerámia – mely a legősibb, az emberi kultúra születésének titokzatos pillanatával egyidős – művészetétől eljuthatunk a virtuális térben létrehozott kommunikációs terekig. Bár az egyes alkotói területek elkülönülnek, térbeli kapcsolataikkal mégis egy összefüggő folyamatként mutatkoznak be. A különböző területek és a két gondolati ív izgalmas találkozásokat hoznak létre. Mivel 2022 az Üveg Nemzetközi Éve, a Szalonon különleges hangsúlyt kap az üvegművesség: mind a történeti vonatkozások és jellegzetességek megismerésére,

Olvass tovább »

Páros élményfestés

Gondoltál már arra, hogy milyen jó lenne valakivel úgy megosztani az alkotás élményét, hogy a készülő művet közösen készítitek el? Neked ajánljuk azokat az élményfestés foglalkozásainkat, amelyeken a meghirdetett képet az egyéni festések esetén szokásos 40×50 cm-es méret mellett 55×70 cm-es méretben, ketten közösen is megfesthetitek. A közös alkotás pszichológiája Szülő – gyermek élményfestés A szülő és a gyerek közös festése elsősorban a gyerekről szól. Az ő alkotásának folyamatát a felnőtt csak kíséri és támogatja, magát nem előtérbe tolva, közreműködésével segíti és kiegészíti azt. A szülő igyekszik maximálisan figyelembe venni, hogy a gyerek mit szeretne és mit tud elvégezni a feladatból, amely előttük áll. Ennek megfelelően kiegészíti a munkáját és segíti a folyamatot. A felnőttre hárul nagy részben annak a felelőssége is, hogy elő tudja-e segíteni, hogy a kreatív foglalkozás, a közös alkotás inkább élménnyé váljon, ne pedig küzdelemmé.   Páros élményfestés felnőtteknek Ha két felnőtt embernek kell együtt dolgoznia egy képen, annak egészen más lefolyása és hatásai vannak, mint amiket a szülő-gyermek élményfestéseken tapasztaltunk. Teljesen más a dinamikája egy foglalkozásnak is. A felnőtteknél mindig van egy gát az alkotással szemben, aminek tulajdonképpen át kell szakadnia. Ez alól csak azok a személyek kivételek, akiknek ez a szakmája, vagy már nagyobb

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü