Festők fordulatos élete – Edward Hopper

Ebben a cikkben egy tengerentúli festőt, az amerikai Edward Hoppert (1882-1967) mutatjuk be. Hopper alkotásaira a noir, mint festészeti stílus jellemző, a realizmus mellett. Ábrázolásmódjának egyik jellegzetessége a fények és árnyékok erős használata. Lényegében ezek adják Hopper képeinek igazi atmoszféráját, a művész ezáltal is igyekezett megragadni az ember tudatalattijában megbúvó apróságokat.

 

Edward Hopper békés gyermekkora

Holland származású szülők biztos anyagi körülmények közé született gyermeke volt. Nővérével, Marionnal együtt a New Yorkhoz tartozó Nyackban nevelkedtek egy dombtetőn álló, kényelmes viktoriánus házban, kilátással a Hudson-folyóra. Szülei művészetre érzékeny, művelt emberek voltak, akik gyakran vitték gyermekeiket koncertekre, kiállításokra. Azon szerencsés festők egyike ő, akinek szülei büszkék voltak fiúk művészi ambícióira, és támogatták ez irányú törekvéseit, ahogy önképzését is. Az iskolában alapvetően jól teljesítő Edward tehetsége nagyjából ötéves korában mutatkozott meg. Édesanyja különösen fontosnak találta, hogy gyermeke tehetségének kibontakozását támogassa. Nem ritkán oktatói folyóiratokat, festészettel kapcsolatos szakkönyveket és az alkotáshoz szükséges eszközöket vásárolt fiának.

1899-ben kezdte meg művészeti tanulmányait, egyik mentora az amerikai korai realista festészet egyik meghatározó alakja Robert Henri lett. Mint a legtöbb festő palánta, Hopper is többször járt Párizsban, hogy tanulmányozza az európai mesterek, főleg az impresszionisták kiállításait, és az ott ellesett fogásokat is alkalmazza saját stílusa kialakítása során. Hopper rendkívül tudatosan készült a festői pályára , de rögtön csalódás érte pályafutása elején.

 

A fényes karrier rögös kezdete

Amikor Párizsból végérvényesen visszatért New Yorkba, bérelt egy saját műtermet. Hamar belátta azonban, hogy ez elhamarkodott döntés volt, mert amíg nem tett szert saját kiforrott stílusra, és az ezzel járó hírnévre, a festészetéből nem fog megélni. Így aztán különböző reklámügynökségeknél és folyóiratoknál kopogtatott alkalmi megbízások után, és ez végül átmenetileg megoldotta anyagi nehézségeit is. Gyermekeket is tanított festeni a szülővárosában, Nyackben. Végül 1913-ban adta el első festményét, amely a ‘Sailing’ címet viselte. 250 dollárt keresett. Bár felsejlett előtte a lehetőség, hogy most végre kizárólag azzal keresheti a kenyerét, amivel igazán foglalkozni akart, végül rá kellett jönnie, hogy ez korántsem ilyen egyszerű.

Hopper filmstúdióknál és ügynökségeknél kezdte kamatoztatni tehetségét, ahol főként plakátokat tervezett. Eleinte nehezen barátkozott meg ezzel a munkával, végül olyannyira szerelmese lett a mozinak, hogy élete végéig készített megrendelésre reklámanyagokat különböző filmekhez.

 

A házasság, mely szárnyakat adott

Élete fordulata 1924-ban következett be, amikor házasságot kötött Josephine Nivisonnal. Vele még 1914-ben diákként ismerkedett meg Hopper, és barátság szövődött közöttük. Útjaik 10 évvel később újra keresztezték egymást, ekkor Jo egy állami iskolában tanított, és elismert festőművésznek számított.

Szeretnek Hopperre úgy hivatkozni, mint kiegyensúlyozott magánéletű művészre, de Jo fennmaradt naplóbejegyzései szerint Hopper sajnos többször bántalmazta őt. Ennek ellenére hosszú életük végéig együtt maradtak, és közös életük során minden erejüket Hopper kiteljesedésének szentelték. Felesége szervezte a hétköznapi ügyes-bajos teendőket, és a Hopper karrierjével kapcsolatos dolgokat is. Az interjúkat, a kiállításokat, a képek értékesítését, a könyvelést. Ő volt a festő első számú modellje is, nagyon sok képen jelen van. Az arca csak kevés esetben felismerhető, Hopper általában elmosódott vonásokkal ábrázolta az arcokat. A nő az alkotómunkában is részt vett a háttérben, cím javaslatokat tett, konstruktív kritikákat adott, akvarellek festésére ösztönözte férjét.

Ez az együttműködés olyannyira virágzó volt, hogy pár éven belül Hopper már évi 30 festménynél is többet értékesített. A képeket ráadásul busásan megfizették,  darabjáért több ezer dollárt adtak a különböző galériák és múzeumok. Az 1940-es évektől alkotta legfontosabb és legjobb műveit, köztük a címlapképen látható Éjjeli baglyokat, de ekkor született többek közt a Morning Sun, a New York Movie, a Girlie Show, valamint a Morning in the City című festménye is.

 

Edward Hopper munkássága

Ő elsősorban new yorki művész volt. Rengeteg időt töltött New York bohém negyedében, Greenwich Village-ben egy tetőtéri stúdióban. Hoppert még a nem túl komfortos körülmények sem zavarták, mert a fényes terek és a kilátás a stúdióból kárpótolták azon kellemetlenségekért, hogy nem volt hűtőszekrény, fűtés és fürdőszoba sem.

New Yorkban és más nagyvárosokban éttermeket, moteleket, benzinkutakat és vasúti jeleneteket festett. Kiemelte a tégla, a beton és az üveg színét és textúráját. Az építészeti részletekre összpontosítva az emberi elidegenedést hangsúlyozta. A melankóliára hajlamos festő vigaszra lelt a szélfútta tengerpartokon. Felnőtt életének nagy részében a nyarakat New England-ben töltötte. Világítótornyok, tengert ábrázoló képek és vidéki falvak jeleneteit festette Maine-ban, New Hampshire-ben, Vermontban és Massachusetts-ben.

Hopper festményei sokszor felkavaróak és pszichésen zavaróak. Ezek a tulajdonságok különösen olyan belső jeleneteken mutatkoznak meg, mint az Éjszakai ablakok  (1928), a  Hotel szoba  (1931). A New York-i film (1939) és az  Iroda egy kisvárosban (1953). Az emberi alakok mozdulatlanok, mintha megállt volna körülöttük az idő. Sok festménynél az szemlélőnek az a benyomása, mintha ablakon keresztül kukkolná a jelenet szereplőit.

Hopper festményei manapság hihetetlen árakon cserélnek gazdát, a Keleti szél Weewhawken felett című képért pédául 40 millió dollárt fizettek. A hopperi jelenetek az amerikai kultúra részei lettek. Számos művészt és filmrendezőt inspiráltak alkotásra a képei. Az ‘Éjszakai baglyok’ című festmény Herbert Ross 1981-es filmjében, a Filléresőben egy az egyben visszaköszön. Ugyanez a kép a Simpson család egyik 1997-es epizódjában is feltűnik.

Ha úgy érzed, te is szívesen kipróbálnád a festést, de egyedül nem mernél belevágni, gyere el hozzánk! Számos élményfestő alkalmunk közül válogathatsz, de ha csak otthon van lehetőséged festeni, akkor is tudjuk vezetni a kezed.

Keress hát egy neked tetsző otthoni szettet és ragadj ecsetet!

Blog

Mitől kék a szem?

A szemünk színe a szivárványhártya látható színe, amelyet az örökölt gének határoznak meg. A kutatások szerint a kék szem egy olyan genetikai mutáció eredménye, amely kb. 6-10 ezer évvel ezelőtt ment végbe. Minden olyan embernek, akinek kék a szeme, egy közös őse lehetett, aki ebben a korban élt és a barna szemszín nála mutálódott.   A kék szem valódi színe Az eddigiek alapján tehát azt gondolhatjuk, hogy ez viszonylag könnyű, hiszen a dolgok színe egy aránylag egyszerűen és egzakt módon meghatározható jellemző, csak rájuk nézünk és látjuk. De elég csak a napra vagy a tükör felületre gondolnunk ahhoz, hogy belássuk ez nem ennyire egyértelmű, mint elsőre látszik. Az emberi szem színét, ahogy a hajét vagy a bőrét is, a pigmentsejtek által termelt festékanyag, a melanin adja. A melanin az élőlények szinte minden csoportja által termelt sötét színű pigmentek összefoglaló neve, ez az anyag az íriszben, avagy szivárványhártyában is jelen van, ez a szemünk színes része. A szem közepén van a fekete pupilla, körülötte meg a szemfehérje. Az írisz három rétegű, és bármelyik rétegben előfordulhat festékanyag. Az előforduló pigment minden esetben vagy barna, vagy sárga árnyalatú pigment. Kék vagy zöld színű melanin: nem létezik. Ezzel a barna szemek különféle árnyalataira már

Olvass tovább »

Festészeti stílusok, irányzatok – 3. rész

Ez a harmadik része a festészeti stílusokról és irányzatokról szóló cikkünknek. Az első részben sorra vettük a legjelentősebbeket a X. századtól, amelyek több művészeti ágban és így a festészetben is megjelentek és értékes művek születtek az égiszük alatt. A második részben az irányzatok bemutatásával a XIX. század második felétől indulunk, amikor annyi új és egymásból ugyan következő, de merőben eltérő stílus alakult ki, hogy szinte nem is győztük felsorolni őket. Ez pedig a harmadik rész, amelyben bemutatjuk a XX. században kialakult legújabb kori irányzatokat.   Stílusok a festészetben (XX. és XXI. században) A fauvizmus (1905-től 1907-ig) A ’fauves’ francia szó jelentése magyarul vadak, amely úgy lett egy festészeti irányzat elnevezése, hogy Louis Vauxcelles műkritikus ezzel a jelzővel illette az 1905-ös párizsi Őszi Szalon tárlaton a 7-es számú teremben kiállított képeivel bemutatkozó festőcsoportot. A Henri Matisse francia festőművész köré szerveződő új irányzat azt tartotta a legfontosabb küldetésének, hogy az erős és kifejező színek használatával újra meg tudja érinteni a szemlélőt, mert nézetük szerint a XX. századra a festészet kifejezőereje megkopott, eszközei kimerültek, arra van szükség, hogy visszatérjenek az alapokhoz. Vincent van Gogh és Paul Gauguin ábrázolásmódja is hatott a művészetükre. A vadak új művészeti irányzata kedvező fogadtatásra talált Párizsban, a körbe

Olvass tovább »

Élményfestés – Éjszakai ragyogás

Az éjszakai égbolt egyszerre lenyűgöző és megfoghatatlan. Olyan, mint egy rendkívül szélesre tárt ablak az univerzumra, amelyről az emberiség ismerete szaporodik ugyan, de még mindig nagyon sok kérdés megválaszolatlan.   A csillagos égbolt mindig misztikum volt  Ismeretes, hogy az ókori mezopotámiai népek is mitológiájuk alakjaival népesítették be az eget. A csillagok geometriai alakzataiból inspirálódva különféle állatokat, képzeletbeli lényeket jelenítettek meg. A görögök is mitológiájuk képes illusztrációjaként tekintettek a csillagok által formált alakzatokra. Az ókori kínaiaknak is megvoltak a maguk csillagképei. Különböző szélességi fokokon más és más látvány tárul elénk az eget kémlelve. Amikor az európai hajósokat a déli féltekére sodorta a jószerencse,  addig ismeretlen csillagok tárultak szemük elé. Így újabb csillagképeket neveztek el, többek közt a Dél Keresztjét. A 20. század elején még meglehetős zűrzavar uralkodott a csillagképek körül. Épp ezért 1928-ban a Nemzetközi Csillagászati Unió órakörökhöz igazodóan 88 tartományt különített el az égbolton. Ezeket arról a csillagképről nevezték el, amely az illető tartományban van. A tudományos publikációk a csillagképeket a hivatalos, latin nevén említik, a népszerű irodalomban szokás a magyar fordítást is használni. Olykor a csillagképek neve a magyar köznyelvben nem a latin szó fordítása. Például az Usa Maior alakzat jelentése Nagy Medve, amit mi csak Göncölszekérnek hívunk nyári

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü