Catharina van Hemessen (1528 – 1588) az első elismert flamand festőnő, aki az 1540-es évek vége és az 1550-es évek eleje között alkotott intenzíven. Fennmaradt alkotásai közül kis méretű női portrék és néhány vallási kompozíció a legismertebbek. Ő az első művész, aki önarcképet festett magáról, mely festés közben ábrázolja.
Művész családba született
Abban a korban, melyben Catharina élt és alkotott, a nők számára majdnem elérhetetlen volt a festőművészi karrier és az ezt megelőző képzés. A festőtanoncok anatómiai ismereteik mélyítése végett boncolásokon vettek részt és meztelen férfitesteket tanulmányoztak. A tehetséges gyermekek leghamarabb 9, legkésőbb 15 éves koruktól együtt éltek egy idősebb, tapasztaltabb festővel, hogy testközelből lessék el a szakma csínját-bínját. Ez az empirikus tanulás 4-5 éven keresztül tartott. Mindezen okokból nagyon kevés női művész kapott megfelelő képzést. Akik mégis hozzájutottak a tanulás lehetőségéhez, azoknak rendszerint valamelyik közeli rokonuk is festő volt, aki vállalta oktatásukat. Így volt ez Catharina esetében, akit apja, Jan van Hemessen tanított pályája első 5 évében lakóhelyükön, Antwerpenben. Úgy tartják Catharina keze munkája apja több alkotásán is megtalálható. Mikor a művésznő elismert művész lett, maga is mestere lett 3 festőtanoncnak.
A tehetség és szerencse alakította útját
Catharina van Hemessen korának híres festője volt, ami részben annak is köszönhető a nyilvánvaló tehetségén túl, hogy nagyon szerencsés volt a mecénását illetően. Ez nem más volt, mint Habsburg Mária, aki épp testvére V. Károly megbízásából régens volt az akkori Belgium területén.
Időközben a szerelem is rátalált, 1554-ben feleségül ment Christian de Morienhez. Az újdonsült férj igen előkelő állást töltött be, ő volt az antwerpeni székesegyház orgonistája. A művészházaspár azonban 1556-ban a költözés mellett döntött, mivel Catharina támogatója, Habsburg Mária Spanyolországba tette át székhelyét. A mecénásuk két évvel később meghalt, de bőséges életjáradékkal gondoskodott a művész házaspár anyagi biztonságáról. Catharina ezt követően egyre ritkábban nyúlt ecsethez, mivel a megélhetése nem függött a megrendelőktől. Nem maradt fent ismert munkája Habsburg Mária halála után.
1561-ben a pár hazaköltözött Antwerpenbe, ahol egészen 1565-ig maradtak. Élete végére azonban visszatért szeretett szülővárosába, Antwerpenbe, ahol 60 éves korában érte a halál. A párnak nem született gyermeke, Catharina alkotásai által él tovább az emberiség történelmében.
Van Hemessen legismertebb alkotásai
Portréja, mely saját magát ábrázolja a világ első női művészének önarcképe. Húsz évesen festette és igen egyértelmű módon jelezte, hogy kit ábrázol a mű. A bal felső sarokba a következő feliratot helyezte el: Én, Catharina van Hemessen, 1548-ban festettem magam 20 évesen. A kép festés közben ábrázolja Catharinát, ez az első önarckép a művészettörténetben, amely alkotás közben ábrázolja a művészt. A képről egy fiatal lány nyugodt, vizsgálódó tekintettel néz ránk, testbeszéde visszafogottságot és szerénységet közvetít.
Alkotásai realisták, egészen kis képek, egy zsebben is elférnének. Portrékat, vallási képeket festett elsősorban. Az alanyai arcát és ruházatát igen kifinomultan dolgozta ki, aprólékos részletességgel. Az általában ülő modellek sötét háttér előtt láthatók, ez az ábrázolásmód még jobban kiemeli a képen szereplő ember arcát. Úgy tartják, a Nő a csemballó mellett című alkotása nővérét ábrázolja és saját önarcképe párja. Egymás mellé kell akasztani alkotója szándéka szerint. A fiatal nő portréján jól megfigyelhető a ruházat és az arany kiegészítők aprólékos kidolgozása.
Ma már nem kell leküzdhetetlen akadályokat megugrani, ha valaki nőként ragadna ecsetet. A művészetben egyre inkább omlanak le a falak, amelyek a nők elé álltak tehetségük, vágyaik kibontakoztatásában. Nálunk nemtől, kortól, festői adottságtól függetlenül megtapasztalhatod az alkotás örömét. Válassz bátran helyszíni élményfestő alkalmaink közül, vagy nézz körül otthoni élményfestő szettjeink között!