Élményfestés – Arany páva

A páva az egyik legdekoratívabb madárfaj a világon, nem csoda, hogy népszerű témát ad a fotósoknak és a képzőművészeknek egyaránt. Általában nem túl sokat tudunk azonban az „előéletéről”, ezért ebben a bejegyzésben összegyűjtöttünk pár érdekes információt és tudnivalót erről a pompázatos madárról.

 

Szebb a páva, mint a pulyka

A pávák feje tollas, a fejtetőn felmereszthető tollbóbitával. A csőre vastag, szárnyai rövidek, lekerekítettek, de ennek ellenére jól repül, bár elég nagy zajt csap közben. A vadon élő pávák éjszakára fák vagy bokrok ágaira röppenek fel és ott ülnek reggelig.

A hím páva a farkát képes legyező szerűen felmereszteni, ezzel támasztva alá a módosult, színes felső farkfedőket, amelyek végén a pompás, kékes színű foltokat, az úgy nevezett pávaszemeket láthatjuk. A fejdíszét aranyos zöld fémfényű tollak teszik, háta zöldesen fénylő, néhol kék, hasa barnás-zöldes. A pávakakas dísztollainak kialakulása kétéves korában kezdődik, a teljesen kifejlett uszályt a harmadik évtől láthatjuk. A tojó madár mindig egyszerűbb színű, jellemzően barnás, esetleg kis mértékben színezett más árnyalatúra, a melle és a hasa fehér.

A pávák hangja igen kellemetlen, szinte rikácsoló. A páva az a díszmadár, amely az idők során a kevélység és a nagyravágyás jelképe, valamint szólások alapja is lett. A fehér páva egy alkalmanként felbukkanó színmutáció, az ilyen egyedek tollazata hófehér, ezért ezek a példányok az eredeti élőhelyükön könnyebben a ragadozók zsákmányává váltak. Az úgynevezett feketeszárnyú színváltozatot először külön fajnak gondolták, de később már úgy gondolták, hogy az feltehetőleg a háziasított kék páva és a vadon élő zöld páva egyedi mutációja. Ez a színváltozat számos új színmutáció kitenyésztéséhez szolgált genetikai alapanyagként.

 

A páva, mint szent madár

A pávák őshazája Kelet-India és Srí Lanka erdős vidékei, ahol csapatokban élnek ma is a háborítatlan vadonban. Mintegy kétszáz éve is még szentként tisztelték a pávákat India számos vidékén.

Keletről még az Ókorban Nagy Sándor hozhatta Európába, ahol hamarosan nagy kultusza támadt az ókori görögök és a Római Birodalom főurainak körében. A görögöknél Héra, a rómaiaknál Juno istennő szent madara a páva, a jóval később keletkezett festményeken is ábrázolják együtt az istennőt a díszes madárral.

A páva dísztollait a régi időkben legyezőként használták, a húsát rendszeresen fogyasztották, mint akár egy pulykát, a nyelvét és az agyvelejét különleges csemegeként tartották számon. Magyarországon a XVI. századtól esik szó pávákról feljegyzésekben, amelyekből úgy tűnik, hogy kezdetben a főúri parkok, később pedig már a gazdag paraszti porták díszmadarai is lettek ezek a csodás állatok.

 

A pávatollak évszázados mítosza

A páva nagy vitákat váltott ki azzal, amikor feltűnt az állatok törzsfejlődésével foglalkozó tankönyvekben, mint a különleges evolúciós válasz tipikus példája. Elsősorban a hím egyedek díszes farktollainak volt köszönhető a különleges figyelem, de pár évvel ezelőtt egy brit kutatásból kiderült, hogy a pávák színpompás farka esetében talán mégsem a méret a lényeg.

Ahogy a népdalban is énekeljük a pávák bizony tudnak repülni. Bár aki már megfigyelte egy kicsit jobban – mondjuk egy állatkerti sétán – e nagytestű madárfaj hím példányait, nem igazán tudja elképzelni, hogy hogyan küzdi fel magát egy magasabb pontra. A páva pedig valóban képes repülni, még akkor is, ha a nagy és díszes farka látszólag akadályozza ebben.

Az evolúciós folyamatok kutatóinak számára éppen ez a pompás tolluszály tette igazán érdekessé a pávát. Már Charles Darwin is felvetette A fajok eredete című művében, hogy a pávák faroktolla a sok egymást követő generáció alatt a tojók ízlésének nyomására fejlődhetett ilyen naggyá és színpompássá. A magyarázat szerint ezek a tollak jelzik a hím egyed kirobbanó életerejét, ami a tojók számára várhatóan egészségesebb utódokat jelent. A növekedést a biológusok szerint csak az korlátozhatja, hogy a nagyobb farok megnehezítené a mozgást. Emiatt pedig a hím pávák közül sokan áldozatul esnének, könnyebb prédát szolgáltatva a ragadozóknak.

Az angol kutatók végül háromdimenziós filmfelvételeket készítettek a felszálló pávákról farktollakkal és azok nélkül is. Ehhez szerencsére nem kellett pávákat kopasztani, hiszen a hím egyedek a párzási időszak után maguktól is levedlik a hosszú tollaikat.

A kutatás nem várt eredménnyel zárult. Nem tapasztaltak ugyanis jelentős különbséget a madarak röptében, annak ellenére, hogy a párzási időszak után már nem terhelte őket a mintegy másfél méter hosszú, harminc dekás tolluszály.

Miután a hím pávák farkát szélcsatornában is megvizsgálták, arra az eredményre jutottak, hogy a tollak ellenállása a nagyobb méret miatt ugyan kétszeres volt a párzási időszakban, azonban az ennek leküzdéséhez szükséges többlet erőfeszítés elhanyagolható a felszállás összes energiaigényéhez képest. Tehát végül megállapítható, hogy nem ezen múlik, hogy melyik hím páva végzi egy tigris gyomrában.

 

A páva, mint szimbólum

A páva a halhatatlanság, az örök élet és a világmindenség megtestesítője a mitológiákban. Az évenként megújuló tollazata miatt lett a halál feletti győzelem és a feltámadás jelképe. A tollazat szemekre emlékeztető mintázata miatt válhatott a hit szimbólumává is.

A pávát sok helyen azért tekintették szent madárnak, mert elpusztította az emberek számára végzetes mérges kígyókat. A páva Egyiptomban Ámon-Ré tiszteletéhez köthető és a Napisten szent madarának tartották.

A mai napig szent állatként tisztelik Indiában, ahol 1963. január 31-től hivatalosan is India nemzeti madarává tették.

Kínában és Japánban a méltóság, a szépség kifejezője a páva. A középkorban a kínai császár az új tisztség betöltőjének pávatollat adományozott, ezért a rang és az uralkodói jóindulat jelképévé vált.

Az ókeresztény művészetben a szarkofágok és katakombák díszítésének gyakori motívuma volt a páva. Később pedig gyakran láthatjuk ezt a madarat ábrázolva Jézus születésénél, az Angyali üdvözletnél, az Utolsó vacsoránál, illetve Mária és Szent Erzsébet találkozásánál is.

A középkorban a páva az édenkert madara, gyakran láthatjuk az élet vize mellett szarvasok és galambok társaságában. A Szűz Mária mellett elhelyezkedő páva a mennyei örök életre utal.  A szentek kezében levő pávatoll szintén az örök élet szimbóluma, Szent Borbálához és Szent Jeromoshoz kötődik. Farktollak szemei a mindent látó egyházat is jelképezik.

Bizáncban a császárnők emblémájává vált a páva, mivel akkoriban úgy tartották, hogy ez a madár viszi fel az isteni császárnő lelkét a mennybe.

A pávák negatív értelmezése is ismert. Kevély járása, farktollainak mutogatása miatt a gőg és a hiúság megtestesítője és jelképe.

 

A páva motívum a magyar népművészetben

A magyar népi művészetben jelentős helyet foglal el a páva motívuma. Megjelent a hímzéseken, a dalokban és a szólásokban is. Nehéz lenne a történelmi pillanatot meghatározni, amikor őseink ezzel a madárral találkozhattak, talán keleti gyökerekre gondolhatunk.

A népművészetben a teljesség és a hatalmasság jelképe. Farka az univerzum szimbóluma, kitárulkozása a lélek kitárulkozásával azonosítható.

Népköltészetünkben az örök szerelem jelképe és a csábítás madara is, akárcsak Indiában.

A páva motívum számtalan helyen és módon jelenik meg, a legismertebbek a textileken látható minták. A népi szőtteseken gyakori a páros páva motívum. A fafaragásokon, apró használati edényeken – például sótartókon vagy tükrösökön – is megtaláljuk a pávákat. Gyakori a minta a lepedővégeken és a párnahuzatokon is, mint a szerelem jelképe.

Ennek ellenére sok helyen kifejezetten szerencsétlenség hozóként említik, de ezek olyan ismeretlen eredetű jelentésmódosulások, amelyeknek talán népi hiedelem, vallási eredet vagy babona lehet az alapja.

 

Ennyi érdekesség elolvasása után nem csoda, ha kedvet kaptál megfesteni ezt a különleges madarat. A segítségünkkel most könnyen megteheted, nincs más dolgod, mint megkeresni az aktuális lehetőségeket az Események menüpontban és jelentkezni egy élményfestés alkalomra. Szeretettel várunk a KreatívLiget Élményfestő Stúdióban egy közös alkotásra.

Blog

Leonid Afremov - Séta a tónál

Élményfestés – Leonid Afremov

Ha egy csodálatosan színes, tudatosan megkomponált foltokból álló festményt találsz az interneten, amely még akkor is szinte ragyog, ha történetesen egy esőáztatta utcát ábrázol esti fényekkel, akkor majdnem biztos lehetsz benne, hogy Leonid Afremov egyik munkájához van szerencséd. Ő az a festő, akit szoktak a 21. század impresszionistájának is nevezni és tudható róla, hogy a munkáinak elterjedéséhez és kedvező fogadtatásához nagy részben hozzájárult az internet és az olyan – világhálón bárki számára elérhetővé váló – értékesítési csatornák, mint az Amazon vagy az eBay. Ez utóbbi segítségével sikerült eladni az első olyan festményeit, amelyeket nem megrendelésre, hanem a saját elgondolása és akarata szerint készített, a saját emlékei, érzései, benyomásai alapján.   A kezdetek A későbbi sikerek még egyáltalán nem látszottak a nehéz kezdet idejében. Leonid Afremov Fehéroroszországban született és élt egészen 1990-ig, amikor családjával Izraelbe költözött. Később Amerikában is éltek egy ideig, végül pedig Mexikóban, egy Playa del Carmen nevű üdülővárosban telepedtek le. A 90-es években még főleg vízfestményeket készített és megrendelésre dolgozott, képei értékesítésében egyik fia segítette, aki az megrendeléseken felül elkészülő festményekkel házalt és próbálta azokat eladni. A próbálkozások sikeresebbnek bizonyultak, mint amikor galériákon keresztül próbálkoztak képeket eladni, így elérkezett az az idő, amikor a művész már saját kedvtelése

Olvass tovább »

A legtöbbször lefestett emberek – Viktória királynő

Kétszázkét éve, 1819. május 20-én látta meg a napvilágot “Európa nagyanyja”, a leghosszabban uralkodó brit királynő, Viktória. A korán megözvegyült, apró termetű, mindössze 150 cm magas királynő a kor legtöbbször lefestett uralkodója volt. Nevével és személyiségével egybefonódtak a viktoriánus korszak puritán eszméi, az iparosítás, az imperializmus. Az ő uralkodása idején lett elterjedt  a fényképezés is, ezért a rengeteg festmény mellett számos fénykép is megőrizte élete fontos pillanatait. Intelligens nő lévén, hamar felismerte, hogy a róla készült ábrázolások fontos szerepet játszhatnak az alattvalóival való kapcsolatában. Egyesek úgy tartják, hogy ő volt az eső uralkodó, akik felismerte a fényképezésben rejlő potenciális erőt és politikai fegyverként fel is használta azt. Ismerjük meg jobban ezt a nem mindennapi asszonyt!   Aranykalitkában töltött gyermekkor A kis Viktória egész gyermekkorában szinte ki sem tette a lábát a Kensington-palotából, ahol rendkívül szigorú, poroszos nevelésben részesült. A 19. század elején Martin Archer Shee (1769–1850) készített róla portrét, melyen Viktória egészséges, rózsás arcú gyermekként jelenik meg, aki vadvirágokat tart. Viktóriát azonban szinte sosem engedték szabadon és vadul szaladgálni a természetben. Tudjuk, hogy gyermek évei szigorúan felügyelet alatt, többnyire a palota zárt ajtaja mögött teltek. Kora gyermekkorából származik az anyjával készült közös festmény is, melyet William Beechey (1753-1861) alkotott. Apja,

Olvass tovább »

Élményfestés – A flamingó

Sok különleges madár van a világon, amelyek szinte kikövetelik maguknak, hogy festmények témái legyenek és közkedvelt dekorációk is egyben az otthonokban. A páváról már írtunk egy korábbi bejegyzésben, most következzen egy másik különleges madár, a flamingó és amit tudni lehet vagy érdemes róla.   A flamingók típusai Korábban azt gondolták, hogy az összes, különböző helyeken élő flamingó ugyanaz a faj, de 2002 óta külön fajként beszélünk a rózsás flamingóról, a karibi flamingóról és a chilei flamingóról. A rózsás flamingó Dél-Európában, Délnyugat-Ázsia és Dél-Ázsia tengerparti vidékein, valamint Afrika egy részén honos. A tengerek, sós vízű tavak és folyótorkolatok a legjellemzőbb tartózkodási helyei. A Kárpát-medencében, így Magyarországon is ritkán fordul elő. A karibi flamingó elterjedési területe Dél-Amerika, ezen belül Kolumbia és Venezuela partvidéke, a Karib-szigetek és Mexikó Yucatán-félszigeti területe, valamint Dél-Florida és nem utolsó sorban a Galápagos-szigetek. A chile flamingó Dél-Amerika dél-nyugati, tengerhez közel eső vidékein honos, de erősen veszélyeztetett faj, szerepel a Természetvédelmi Világszövetség Vörös Listáján. Állatkertekben is élnek chilei flamingók, de ritka madárnak számítanak ilyen szempontból is.   A flamingók életmódja Hosszú lábaikkal a sekély vízben gázolva, horgas csőrükkel szántják az iszapot. Nyelvükkel kiszorítják a vizet és a finom iszapot, ezáltal a csőrükben lévő szűrők segítségével kiszűrik az apró rovarokat,

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü