Festők fordulatos élete – El Greco

Leginkább Spanyolországban élt és alkotott, de görög származású volt, ahogy azt a neve is mutatja. El Greco ugyanis azt jelenti, hogy ’A görög’. Életéről a legtöbb esetben nincsenek pontos adataink, csak feltételezések alapján áll össze valamiféle életút és a magánéletére vonatkozó elemek.

 

A kezdeti évek

Először egy 1566-os íráson olvasható neve, melyből valószínűsíthető, hogy már ebben az időszakban is alkotott, miniatűr freskó és táblaképek készítésével foglalkozott, és ezeket sokszor értékesítette.

A bátyja adószedő volt Velencében, minden valószínűség szerint rajta keresztül szerezte 1568-ban azt a munkáját, amiben az volt a feladata, hogy egy velencei térképész munkáit készítse elő, rajzolja át. Ebben az időszakban készült munkái közül érdemes kiemelni a ’Vak meggyógyítása’ című képét, amely magán hordozza a helyi festészet elemeit, a velencei hatást.

Magával hozta a bizánci ikonfestészet gyökereit, és felvette a kapcsolatot Rómában Tizianoval, aki ebben a korban már elismert festő volt, de volt kapcsolata Tintorettoval és Jacopo da Ponte Bassanoval is. Gulio Clovo, a befolyásos és gazdag miniatúrafestő pártfogolta őt, és Alessandro Farnese bíboros figyelmébe ajánlotta.

Bár a festés alapjait Tizianotól tanulta meg, soha nem azonosult a látásmódjával. Korai képei sok hasonlóságot mutatnak Jacopo da Ponta és Tintoretto műveivel is. Átvette a manieristák szabad szerkesztésmódját, az alakok megnyújtással való ábrázolását. Raffaello munkássága nem tett rá túl nagy hatást, azonban lenyűgözte Michelangelo dinamizmusa. A manieristák közül Parmigianino tette rá a legerősebb hatást.

 

El Greco művészetének kiteljesedése

1557-ben Diego de Castillától, akivel római ismeretségei alapján került kapcsolatba megbízást kapott három oltárkép elkészítésére a toledói Santo Domingo el Antiguo templom részére. Ezekkel a képekkel már nagy hírnevet szerzett, és végleg letelepedett Toledóban. Toledo ebben az időben a művészeti élet központja volt.

Az emberek olasz írásmóddal Greconak, vagyis görögnek nevezték őt, a képeit viszont görög betűkkel, eredeti nevén szignálta, sokszor hozzátéve “a krétai” jelzőt.

Egy évvel Toledóba érkezése után fia született. A Jorge Manuel nevű fiúgyermek édesanyja Jerónima de las Cuevas, aki valószínűleg nemesi származású hölgy volt, ám El Greco valamely ismeretlen okból soha nem vette feleségül. A ’Bundás hölgy’ című képén valószínűleg gyermeke anyját festette meg.

Művészetének innentől kezdve már híre ment, így II. Fülöp Madridba hívatta, és megbízta néhány munkával. Az 1579-ben készített ’Krisztust megfosztják ruháitól’ című képe hatalmas elismerést aratott a kortársak között, azonban a káptalannal perbe került, mert egyrészt azért, mert a kép árát kifogásolták, másrészt pedig azért, mert a képen három olyan nőalak is szerepel, akikről az Evangélium nem tett említést. A tizenhat féle variációban elkészült kép néhány példányáról lekerültek a kifogásolt alakok, azonban az árban és koncepcióban a művész hajthatatlan volt. Végül a kialakult perben teljes kártérítést kapott.

1583-ban visszaköltözött Toledóba, miután az uralkodó elégedetlen volt a ’Szent Mauritius Vértanúsága’ című képével. Ezután mégis tudott megrendeléseket kapni Kasztíliából. Ugyan a királynál kegyvesztett lett, képei mégis elterjedtek az akkori műkereskedők segítségével egész Spanyolországban.

1589-től de Villen márki palotájában élt. 1604-ben a krétai török támadások elől nála menedéket kereső fivére, Manussos meghalt, amely esemény őt magát is elég rosszul érintette. A görög festőművész tíz évvel később hunyt el, 1614. április 7-én. A San Domingo el Antiguo templomban helyezték örök nyugalomra a spanyol festészet görög származású, jellegzetes, és korát jócskán meghaladó, különc alakját.

 

El Greco emlékezete

Bár halála után sokan meggyászolták, mint nagy formátumú festőt, de nem sokkal később már meg is feledkeztek róla. A kortársakat is megdöbbentő expresszivitása egyenesen érthetetlenné vált a következő századok műértői számára. Csak a 19. század végén ismerték fel igazi jelentőségét, majd paradox módon El Greco lett a 20. század egyik legnagyobb hatású festője, akinek életművéből az impresszionistáktól a kubistákon át rengetegen merítettek ihletet.

Szerencsénkre képeinek igen gazdag gyűjteménye van a budapesti Szépművészeti Múzeumban, köztük a Bűnbánó Magdolna, az Angyali üdvözlet, a Krisztus az olajfák hegyén és a Tanulmányfej című képek. Ez utóbbit egyesek El Greco önarcképének tartják. Amint lehetséges, menj Te is múzeumba és nézd meg ezeket a nagyszerű képeket!

Addig pedig kezdj el festeni és képezd magad a KreatívLiget Élményfestő Stúdió házhoz rendelhető festő szettjeit a webshopból.

Blog

Nyári élményfestés

Élményfestés – Santorini

Nagyon sokunknak fűződnek a legkedvesebb nyári emlékei Görögországhoz és a görög emberek vendégszeretetéhez. Ezekhez az élményekhez szorosan kapcsolódnak azok a helyszínek is, amelyek a jellegzetes hangulatú fehér falú házaikkal, a háttérként szolgáló azúrkék tengerrel és a csodálatosan burjánzó növényekkel együtt remekül szimbolizálják a görög életérzést. Ezeket az emlékezetes életképeket a nyári utazás elmúltával is biztosan szívesen viszontlátjuk akár a lakásunkban vagy a nyaralónkban, ahol aztán akár az egész berendezést hangolhatjuk a fehér és a kék alapszínek köré, nem kihagyva a kompozícióból az élettel teli növényeket vagy gyümölcsöket, meg persze a tengert vagy legalábbis valamilyen vízpart csodálatos hangulatát.   Santorini, a csodás görög sziget Santorini tulajdonképpen nem is egy sziget, hanem egy majdnem szabályos körív mentén elhelyezkedő vulkanikus szigetcsoport az Égei-tengerben. Görögországhoz tartoznak a szigetek. A fővárostól, Athéntól pedig mintegy 200 km-re délkeleti irányban helyezkednek el. A Kükládok szigetcsoportjának legdélibb tagja Santorini. A szigetcsoport egy irdatlan nagy erejű vulkanikus robbanás maradványa, amely megsemmisítette a korabeli településeket az eredetileg csak egyetlen szigeten. Ez a robbanás alakította ki a jelenlegi, nagyrészt vízzel feltöltött kalderát, azaz kráterhez hasonló horpadást. A vulkán felrobbanása és önmagába roskadása hozta létre ezt a különleges tájat, ahol tulajdonképpen a megmaradt kráterszél alkotja a jelenlegi szigeteket. A kaldera kialakulásának közvetlen előzménye

Olvass tovább »

Hogyan ábrázoljuk a hajat?

Az emberi hajat szépen és valósághűen sem megrajzolni, sem megfesteni nem könnyű feladat. Pedig, ha olyan képet szeretnénk festeni, amin minimum egy emberalak látható lesz, akkor érdemes megbarátkozni a gondolattal, hogy gyakorolni kell a haj ábrázolását. Másként nem megy. Ebben a bejegyzésben adunk pár tippet, hogy hogyan kezdj neki a hajfestésnek. Persze nem a valóságban, hanem a vásznon.   A haj ábrázolása Egy portré rajzolásának vagy festésének egyik legnehezebb része a haj ábrázolása. Elsőre nem is gondolná senki, hogy mennyi mindenre kell odafigyelni, ha szépet szeretnénk alkotni. Olyan fortélyai vannak az élethű, fotórealisztikus haj ábrázolásnak, amelyekre az ember hosszú idő alatt jön rá és még hosszabb idő alatt tudja begyakorolni. Ne adjuk fel tehát már az elején, gyakoroljunk és próbálkozzunk kitartóan. Nem szabad elfelejteni, hogy mennyire sokféle haj létezik a valóságban is. Létezik hosszú, rövid, raszta, világos, sötét, vizes, száraz, tiszta, piszkos, göndör, hullámos, szögegyenes stb. Sokféle hajtípus van tehát, és a különféle fajtákat más és más módon kell ábrázolni a vásznon. Ezért is különösen nehéz a haj festése vagy rajzolása. Ha csak egyetlen jótanácsot adhatunk a témával kapcsolatban, akkor azt mondjuk, hogy legyen szó akár sötét, világos, rövid, hosszú vagy bármilyen hajkoronáról: Ne hajat akarj festeni! Ne hajszálakat akarj

Olvass tovább »

A nyár színei a festményeken

Ha lehunyjuk a szemünket és a nyárra gondolunk, ezernyi szín jelenik meg szemünk előtt. A nyári ég kéksége, rajta a hófehér bárányfelhőkkel, vagy a hold és a csillagok ragyogásával, a harsogó zöld fák, alattuk a fűvel. A víz kékes-zöldes árnyalata, rajta sok színes folttal, ami mögött a vidám fürdőzőket, vagy hajókat sejtjük. A naplemente narancsos fénye, a pipacsok és a nyári gyümölcsök tündöklő pirossága, a napsütés és a búzamezők sárgája. A szivárvány és a virágok tarkasága. Ezek a színek élénken meghatározzák a nyári emlékeinket. Ha szeretnéd megörökíteni a színpompás nyarat, nálunk biztosan találsz olyan képet, amit a kedvenc nyári színeid dominálnak.   Kék, mint az ég A kék a tenger, égbolt színe, a végtelenség, megfoghatatlanság, transzendencia szimbóluma. Nem véletlenül volt a hippi mozgalom egyik jelképe a kék madár, amely a békét és a szabadságot is jelentette egyben. A kereszténységben Szűz Mária színe, aki az anyai értékek megtestesítője, mint a türelem és a szeretet. A kéket szerető emberekről úgy tartják, hogy kiegyensúlyozottak, komolyak.  Világos, őszinte kinyilatkozásokat tesznek baráti és emberi kapcsolataikban. Jó tanulási képességekkel, élénk képzelőerővel, jó ítélőképességgel rendelkeznek. Ha azt szeretnéd, hogy a kék határozza meg a festményed színét, válaszd a csónakot a tengerparton, esetleg a görög kikötőt. A világítótorony

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü