Híres női festők – Lavinia Fontana

Lavinia Fontana azon ritka női reneszánsz festők közé tartozik, akinek ismerjük a munkásságát. Valójában ő volt az első nő, aki saját jogán sikeres festői karriert futott be, a királyi udvar, vagy az egyház különösebb támogatása nélkül. Ez tette Fontanát úttörővé a női festőművészek között, no meg az a tény, hogy a bolognai egyetemen diplomát szerzett és nőként női aktokat is festett.

 

A festés, mint családi vállalkozás 

Lavinia 1552-ben született Bolognában, édesapja nagy tekintélyű festőművész volt, tőle tanulta az első ecsetvonásokat. Úgy tűnik, az apák művészi vénája előfeltétele volt annak, hogy egy tehetséges nő is kibontakozzon, hiszen csak így juthatott megfelelő képzéshez. Több ismert női reneszánsz festő is az apjától tanulta az alapokat, mint például Artemisia Gentileschi és Angelica Kauffmann is. Ugyanakkor Fontana sikere -mint ahogy az előbb említett két hölgyé is- magas színvonalú munkáján és tehetségén múlott, nem a családi kapcsolatain. Már 13 évesen ő lett a családfenntartó, olyan kiemelkedően festett kamaszként is.

 

Fontana, a portréfestés mestere

Fontana leginkább portéiról ismert, amelyek jól szituált olasz nemeseket és méltóságokat ábrázolnak. A képek tanulsága szerint elsősorban bolognai nemes hölgyek voltak a legelkötelezettebb pártfogói, de olyan bolognai hátterű egyházi személyek, mint XIII. Gergely pápa is megbízója volt. Nem csak elhalmozták rendeléseikkel, hanem busásan meg is fizették Fontanát. Ez abban a korban igazán kuriózumnak számított az amúgy is ritka festőnők körében. Olyan elismert lett a szakmájában, hogy 1603-ban VIII. Kelemen pápa meghívta,  jöjjön Rómába pápai arcképeket festeni.

Nagyon részletgazdagon ábrázolta a modelljei környezetét is, ez tette igen népszerűvé a jómódúak körében, hiszen a portré az őket körülvevő pompát is bemutatta. Volt olyan nemesasszony, akivel a munka közben annyira közeli barátságba került, hogy később gyermeke keresztanyjának kérte fel egykori megrendelőjét.

 

Az első nő, aki aktokat is festett

Lavinia egyházi témájú képek alkotásában is jeleskedett, oltárképei több olasz és spanyol templomban megtalálhatóak. Az, hogy nőként megbízásokat kapott oltárképek festésére, szokatlan dolognak számított abban a korban. Az, hogy történelmi festményeket is készített, még szokatlanabb. De egyik sem olyan figyelemre méltó, mint az a tény, hogy néha meztelen alakokat is ábrázolt, ez évszázadokon keresztül ugyanis tiltott volt a női festők számára. Aktjai gyakran olyan klasszikus alakokat idéztek meg, mint Mars, Vénusz és a Minerva.

 

A művésznő rendhagyó családja

Lavinia egy művésztársához, Gian Paolo Zappihoz ment feleségül, aki egyben apja tanítványa is volt. Önarcképét, melyet a Zappi családnak festett eljegyzési ajándékként, fő műveként tartják számon. Saját magát tükörben nézte festés közben, hogy minél pontosabban ábrázolhassa vonásait. A kép címe Egy szűz portéja szolgájával, melyen egy korabeli zongoránál ülve ábrázolja magát, háttérben szolgálólányával.

Férjével meglepően modern felfogásban irányították családi életüket. Fontana volt a kenyérkereső, míg házastársa munkájához asszisztált neki és ügynöke volt,  valamint a gyermekeiket nevelte. Igen népes családról gondoskodtak, de tizenegy gyermekük nem jelentett akadályt Fontana fényes festői karrierjének kibontakozásában. A sok munka és a család  mellett doktori címet szerzett a Bolognai Egyetemen, és a Római Akadémia tagja lett.

 

Róma, a végső nyughely

Élete utolsó évtizedében Rómában élt és dolgozott, ahol annyira tisztelték, hogy arcmását gyönyörű bronz pénzérmére tették nagyrabecsülésük jeléül. Fontana több önarcképet festett, ahol sikeres művészként és művelt nőként ábrázolja magát. Úgy tűnik, nem érdemtelenül. 1614-ben, 62 éves korában, Rómában érte a halál és a Santa Maria Sopra Minerva templomban temették el.

Több, mint száz művéről van tudomása a kutatóknak korabeli dokumentumok alapján, de csak 32 aláírt és keltezett műve ismert. Ezeken túl még 25 képet tulajdonítanak neki, így ő a legnagyobb ismert életművel rendelkező reneszánsz női festő.

 

Amennyiben te is kedvet kaptál festéshez, bátran válassz elérhető eseményeink, vagy otthoni festő készleteink közül. Szeretettel várunk, minden segítséget megadunk ahhoz, hogy te is megtapasztald pár órára az alkotás örömét!

Blog

Fluid art a KreatívLiget Élményfestő Stúdióban

Egy kép akkor is tud gondolkodásra sarkallni vagy emlékeket, érzelmeket előhívni, ha nonfiguratív. Kínálatunkban eddig csak megadott képek újrafestése volt elérhető, azonban bővítettük a választékot a folyatásos technikával, ahol garantáltan nem születik két egyforma kép. A végeredmény mindenkinél különböző lesz és a képre tekintve mindenkiben más asszociációt ébreszt. Ha eljössz a foglalkozásunkra, akkor megismerkedhetsz a fluid art, azaz a „folyékony művészet” varázslatos világával!   Mi az a fluid art? A fluid art egyfajta absztrakt festészeti technika. Akril festéket vegyítünk speciális hígítóval, ettől a festék folyóssá válik, de a konzisztenciáját megőrzi. Ez azt jelenti, hogy ez a speciális folyadék úgy hígítja a festéket, hogy annak színe és fedőképessége szinte változatlan marad. Ezentúl kondicionálja a festéket, így kevésbé valószínű, hogy a száradás során a festményen repedések keletkeznek. A kép teljes száradás után teljesen vízálló lesz.   Hogyan készül egy fluid art kép? A festéket nem ecsettel visszük fel a vászonra, hanem folyatjuk, így a különböző színű festékek gyönyörű színátmeneteket képezve keverednek össze.  Egy-egy keverékbe olajat is csepegtetünk, ettől nagyon érdekes cellás és hálós elemeket lehet képezni az alkotásban. A kiöntött festékben több rétegben vannak a színek, az olaj pedig – ahogy a keverék felszínére jön – előcsalogatja az alatta lévő színrétegeket is.

Olvass tovább »
Élményfestés, mint céges rendezvény

Élményfestés, mint céges rendezvény

Napjainkban nagy népszerűségnek örvendenek a céges csapatépítő programok, mert arra már sok munkáltató vagy főnök rájött, hogy jól együtt dolgozni azok az emberek tudnak, akik a munkafolyamatokon és a napi rutinon kívül egy kicsit többet is tudnak egymásról. A motiváltság is könnyebben megtartható, ha néha mindenki megengedheti, hogy egy kikapcsolódjon és ha feladatról van szó a csapatépítés közben, az legyen a kreativitást serkentő és a szokásostól eltérő élményeket adó dolog. Az élményfestés nagyon is megfelel az efféle szempontoknak, ezért is javasoljuk felnőtteknek is születésnapi programként vagy akár céges csapatépítésre is, mint kreatív tevékenységet.   A csapatépítés célja A csapatépítő rendezvények lényege az volna, hogy az egy helyen, egy csapatban dolgozó munkavállalók közötti kommunikáció és kapcsolat javuljon, a bizalom elmélyüljön, a cég és az egymás iránti lojalitás erősödjön. Ha ezekben eredményeket tudunk elérni, akkor az kihat a cég teljes működésére, hiszen csökken a fluktuáció, azaz a munkavállalók hosszú távon maradnak és a jobban összeszokott munkahelyi csoportok hatékonyabban tudnak együtt dolgozni. Egy jó csapatépítő program az új munkavállalók beilleszkedését is segítheti a számukra új környezetbe, ismeretségeket is könnyebben tudnak kötni a kötetlenebb keretek között, mint a munkahelyi szabályozott légkörben.   A munkavállalók közötti személyes kapcsolat Fontos, hogy a munkavállalók között ne csak

Olvass tovább »

Festők fordulatos élete – Szinyei Merse Pál

Ha csak annyit mondunk, hogy Majális vagy hogy a Lilaruhás nő, akkor bizonyára sok olvasónk egyből tudja, hogy melyik festményekről van szó és talán beugrik nekik Szinyei Merse Pál festőművész neve is, akiről egy utcát Budapesten és az ott található gimnáziumot is elnevezték. Festészeti stílusnak, irányzatnak vagy mozgalomnak Szinyei nem lett névadója és a legnépszerűbb képei is csak évtizedekkel az elkészülésük után lettek igazán elismertek, mégis elmondhatjuk róla, hogy a magyar XIX. századi festészet egyik legfontosabb alakja volt ő. Az általa alkalmazott technika pedig az impresszionistákat megelőzve varázsolt pompázatos színeket, oldott körvonalakat és napfénytől sugárzó ragyogást a vászonra.   Szinyei Merse Pál életének története Régi nemesi családból származott, mintegy 700 évre visszavezethető családfával. A XIX. századra nem számítottak különösebben vagyonosnak, de a fiatal Szinyeinek biztosan nem voltak anyagi gondjai. 1845. július 4-én született, a család harmadik gyermekeként, és őt követte még öt testvére, így összesen nyolcan nevelkedtek a jernyei családi kúriában. Eperjesen egy katolikus iskolában, majd Nagyváradon tanult, ahol aztán érettségi vizsgát tett és megalkotta első képeit, azaz elkezdett festeni tanulni. 1864-től a müncheni Képzőművészeti Akadémián tanult, ahol az egyik mestere az akadémikus Karl von Piloty volt. Szinyei művészetére erősen hatott Gustave Courbet friss természetszemlélete, akit az 1869-ben megrendezésre került

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü