Élményfestés – Vitorlások

Ha nyár, akkor vízpart. Ha vízpart, akkor vitorlások mindenfelé. Ez a látvány különösen gyakori azok számára, akiknek a magyarok tengere, a Balaton mellett van szerencséjük a nyári pihenésüket tölteni. Tekintsük hát át, hogyan alakult a vitorláshajók több ezer évre visszanyúló történelme.

 

A hajók, mint a történelem fontos alakítói

Manapság a vitorláshajók kifejezetten fenntartható és környezetbarát járművek, hiszen szélenergiát használják ki haladásuk során, még ha ma már motorok is segítik haladásukat szélcsend idején. Ezt megelőzően viszont több száz évig csak a természet erőire hagyatkozhattak a vitorlások legénységei.

Vitorláshajók már több ezer éve szelik a világ vizeit. Az ókori kínaiak, egyiptomiak, görögök és rómaiak hajózásáról rengeteg a szakirodalom áll rendelkezésre. Az emberiség egész történelme másként alakul, ha a vízen való közlekedés nem teszi lehetővé, hogy az első telepesek eljussanak Amerikába, vagy Ausztráliába.

 

A hollandok voltak a hajózás úttörői

Van Európában egy ország, amely különösen élen jár a vitorlázáshoz szükséges két természeti elem, a víz és a szél felhasználásában, valamint az ellenük vívott küzdelemben – ez Hollandia. A holland vitorlázás fénykora a XVII. század második felében, a harmincéves háború után, a Holland Királyság függetlenné válásakor kezdődött. Ebben az időben az ország tengeri flottája, hajós szakértelme és iskolái verhetetlenek voltak. Vitorlásaik eljutottak a világ minden szegletébe, és ott gyarmatokat alapítottak.

 

A hajózásnak sajátos nyelvezete van

A világ körüli terjeszkedéssel a hajós szakértelmük is eljutott mindenfelé, így hozzánk is. Némi nyelvújítást és magyarosítást követően alakultak ki azok a szakkifejezések, amelyeket közös nyelvként minden vitorlázónak értenie és beszélnie kell.

A jómóddal és fényűzéssel gyakran társított jachtok első példányai is az aranykorát élő Hollandiából származnak. Ők nevezték ugyanis először jachtnak a szabadidős és sportolási célra felhasználható hajókat, melyek meghajtását a vitorlák mellett egy hajócsavar is segíti. Az elnevezést magyarul „üldöző hajónak” mondanánk, mivel a holland haditengerészet előszeretettel hajszolta ilyenekkel a szökésben lévő rabszolgákat, vagy a csempészeket.

A holland kifejezéseken túl a másik hajós nemzet, az angolok szakszavai is részévé váltak a hajós nyelvezetnek. Ezen túl még a német kifejezések is begyűrűztek, így e népek szavaiból egy keveréknyelv lett az, amelyet a világ bármely pontján a vitorlázók egységesen megértenek.

 

A vitorlázás története hazánkban

A magyarországi vitorlázás története nem több évszázados, mint a hollandoké. A szabadidős jellegű vitorlázásnak elsőként a Balaton adott otthont. 1866-ban kapott szárnyra egy bulvárhír, mely arról számolt be, hogy Erzsébet királyné a nyár egy részét Balatonfüreden óhajtja eltölteni. A hír hallatán néhány vagyonos főúr – többek közt a Széchenyi család – teljes erőbedobással állt neki rendbe szedni a Balaton környékét. Többen hajókat vásároltak, hogy a királynénak kedvében járjanak, ha ringatózni támadna kedve. Rá egy évre, 1867. március közepén alapította meg Széchenyi István két fia, Béla és Ödön, és még néhány magyar főúr a Balaton-Füredi Yacht Egyletet, amely hazánk első vitorlás klubja lett. A klub elnöki posztján gróf Batthyány Ödön volt, aki gyakorlott vitorlázóként Angliában is nyert versenyeket.

Innentől nem volt megállás, 1879-től angol és magyar hajóácsok közös együttműködésével megkezdődött a balatoni vitorlások építése, három évvel később pedig megrendezésre került az első magyart vitorlásverseny is. Azonban sokáig nem találtak széles törzsközönségre a vitorlások, mivel a gőzhajók hazánkban is kiszorították azokat a kereskedelmi forgalomból. Hobbiként viszont csak keveseknek adatott meg a vitorlázás lehetősége. A sors furcsa fintora, hogy a gőzhajókat épp a füredi jacht klub alapítóinak apja, Széchenyi István promotálta a legsikeresebben.

 

A vitorlázás nálunk sosem volt tömegsport

A két világháború közötti időszakban kezdett felfutni a hazai vitorlázás, de továbbra is csak a gazdagabb társadalmi réteg körében. Ennek az időszaknak egyik napjainkban is fennmaradt hagyománya a Kékszalag vitorlásverseny, amelyet 1934-ben rendeztek meg először.

A gazdagabb elit a „felszabadulást” követően elvesztette hajóit, így évtizedeken keresztül csak a rezsim kiváltságosai vitorlázhattak. Szép lassan végül a vitorlázás is bekerült a támogatott sportok csoportjába. Bujtor Istvánnak, avagy Ötvös Csöpinek köszönhetően pedig a képernyőkön keresztül is sokan megismerkedhettek ezzel az egyre népszerűbb hobbisporttal.

Habár a legtöbb ember számára anyagi okok miatt nem elérhető a vitorlázás, azért több tucat oktatóiskolában, valamint nyári táborban tudja ezt a sportot elsajátítani az, akiben kellő lelkesedés megfelelő anyagi helyzettel párosul. Hazánk tavain már közel 10 000 vitorláshajó cirkálhat hatósági engedéllyel, és majdnem kétszer ennyien hódolnak ennek a hobbinak. Ezek a számok pedig évről évre gyarapodó tendenciát mutatnak.

 

Ha számodra is nagyon kedves  látvány a kék vízen ringatózó vitorlás, ha benned is feleleveníti a balatoni hűvös csobbanások, békés naplementék, esti beszélgetések emlékét ez a vízi jármű képe, akkor nálunk a helyed! Számos élményfestő eseményünk tematikája a vitorláshajó. A letisztult, bézs színekkel operáló absztrakt vitorlások szépen mutatnak a lakás bármelyik helyiségének falán, a vitorlás a naplementében címet viselő képen a nyár színeiben gyönyörködhetünk minden évszakban. A görög kikötő fantázianevű kép pedig a tengerhez repíti képzeletünket. Reméljük találtok kedvetekre való képet széles kínálatunkból.

Blog

Céges csapatépítés? Élményfestés!

Napjainkban nagy népszerűségnek örvendenek a céges csapatépítő programok. Arra már sok munkáltató vagy főnök rájött, hogy jól együtt dolgozni azok az emberek tudnak, akik a munkafolyamatokon és a napi rutinon is kapcsolódnak. Így aztán egy kicsit többet is megtudhatnak egymásról, mintha csak a munkával kapcsolatos lenne minden kapcsolódásuk. A motiváltság is könnyebben megtartható, ha egy kicsit mindenki megengedheti magának, hogy kikapcsolódjon. Ha pedig feladatról van szó a csapatépítés közben, az legyen a kreativitást serkentő és a szokásostól eltérő élményeket adó dolog. Az élményfestés nagyon is megfelel az efféle szempontoknak. Ezért is javasoljuk felnőtteknek is születésnapi programként vagy akár céges csapatépítésre, mint kreatív tevékenységet.   A csapatépítés célja Mi a csapatépítő rendezvények lényege? Az, hogy az egy helyen, egy csapatban dolgozó munkavállalók közötti kommunikáció és kapcsolat javuljon, a bizalom elmélyüljön, a cég és az egymás iránti lojalitás erősödjön. Ha ezekben a dolgokban eredményeket tudunk elérni, akkor az kihat a cég teljes működésére. Csökken a fluktuáció, azaz a munkavállalók hosszú távon megmaradnak és a jobban összeszokott munkahelyi csoportok hatékonyabban tudnak együtt dolgozni. Egy jó csapatépítő program az új munkavállalók beilleszkedését is segítheti a számukra új környezetbe, ismeretségeket is könnyebben tudnak kötni a kötetlenebb keretek között, mint a munkahelyi szabályozott légkörben.   A

Olvass tovább »

Híres női festők – Georgia O’Keeffe

A mai cikkünkben Georgia Tottoeanocomita O’Keeffet mutatjuk be, aki amerikai festőnőként élete második felében Mexikóban találta meg a nyugalmat és inspirációt. Festményei főként mexikói tájképek, absztraktba hajló virág ábrázolások, sajátos stílusban festett amerikai felhőkarcolók. O’Keeffe-re sokszor úgy hivatkoznak, mint az amerikai modernizmus anyjára.   Magyar származású nagyapjáról nevezték el Georgia 1887. november 15-én látta meg a napvilágot egy tejüzemi farmon Sun Prairie-n, Wisconsin-ban. Szülei, Francis Calyxtus O’Keeffe és Ida Totto O’Keeffe, a farmon dolgoztak. Anyai nagyapja egy magyar bevándorló volt, aki a George Totto nevet használta Amerikában, édesanyja pedig apja iránt érzett tiszteletből választotta lányának a Georgia nevet. Lakóhelyükből adódóan a kis Georgia első vizuális élményei a határtalan kukoricamezőkhöz kötődtek. A végtelen táj, az ég bárányfelhőkkel tarkított változó színű kéksége, a természet ereje olyan meghatározó élménnyel bírtak, ami O’Keeffe  egész életművében megjelent. A természettől sosem szakadt el, még abban az életszakaszában sem, mikor városban élt, hiszen még a várost is tájnak látta. A felhőkarcolók számára varázslatos erővel bírtak, mint az égbolt felé nyújtózkodó mamutfenyők. Tehetsége hamar megmutatta magát, tanulmányai során mindenhol kitűnt tehetségével és hamar eltökélte, hogy festő lesz belőle. Azonban mire befejezte tanulmányait, a reklámiparba szegődött grafikusnak, mert nem hitt benne, hogy festőként el tudná magát tartani. Később rajztanárként

Olvass tovább »

Élményfestés – New York

Egy város, amelynek a nevét mindannyian ismerjük hatalmas és sokszínű. Biztosan fel tudunk sorolni néhányat a híres és népszerű turisták számára is elérhető célpontok közül, amelyek mindenki számára egyértelműen New Yorkot jelentik. Ezek az épületek, hidak, szobrok vagy parkok annyira jellegzetesek, hogy egy fotón vagy akár egy festményen is felismerhetővé teszik a keleti part legnyüzsgőbb metropolisát.   New York rövid története Az európai telepesek érkezése előtt a mai New York körüli mocsaras területeket indiánok lakták. 1524-ben Giovanni de Verrazzano volt az első európai, aki kikötött azon a részen, ahol napjainkban a város van. Őt Henry Hudson követte 1609-ben. Hudson expedíciója után egy holland kereskedelmi állomás jött létre Manhattan déli csücskén, Új-Amszterdam néven. Ugyanebben az évben történt, hogy Peter Minuit egész Manhattant és a mai Staten Islandet megvette az ott lakóktól néhány árucikkért. 1664-ben az angol flotta harc nélkül elfoglalta a várost, amely ezután angol kézen is maradt jó ideig. A várost ekkor keresztelték át New Yorkra, az angliai York hercegének, Jakabnak a tiszteletére. Miután 1685-ben ez a herceg II. Jakab néven az angol trónra került, New York királyi birtok lett. Az amerikai függetlenségi háborúban a Brooklynban vívott csatában a város nagy része leégett és egészen 1783-ig brit megszállás alá került.

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü