Másolás vagy festés?

Amikor az élményfestést kritizálják, akkor sokszor jönnek azzal az érvvel az emberek, hogy ez az egész nem más, mint egyszerű másolás. Az ő véleményük szerint így semmiképp nem nevezhető művészetnek. Igen, de attól, hogy egyszerű másolásnak nevezzük az élményfestést, még igenis lehet értékes időtöltés. Amely nemcsak szórakoztató, hanem fontos része lehet egy olyan tanulási folyamatnak is. Ezen folyamat előrehaladott szakaszában már elmondhatjuk, hogy az addig festmények másolásával sok időt töltő és gyakorló festőtanonc a megszerzett és elmélyített technikai tudás birtokában képessé válhat saját elgondolása alapján új alkotások létrehozására is.

 

A másolás nem lopás

Picasso már elismert és keresett művész volt, amikor állítólag elhangzott tőle az a mondat, hogy „A középszerű művész másol, a zseniális pedig lop.” Nem tudjuk, hogy Picasso valóban mondott-e ilyet. Az viszont biztos, hogy érdemes egy kicsit átgondolnunk, hogy mit is jelent ez a gyakorlatban? Mi a különbség a másolás, a hamisítás és a plagizálás között?

Másolásnak azt a gyakorlatot nevezzük, amikor a kezdő művészek korábban élt és alkotott mesterek műveit próbálják lemásolni és ezt leginkább gyakorlás céljából teszik. A másolás egy fontos alkotórész a festészet tanulásában. Így a tanuló új technikákat ismerhet meg, és gyakorlatban is el tudja sajátítani a festészet különböző szakmai fogásait és ábrázolási módszereit. A másolás eddig minden művészeti korszakban természetes részét képezte a művészeti tanulmányoknak. Régebben szinte minden képtárban és múzeumban voltak olyan napok, amikor a kezdő művészek bejárhattak a kiállított műveket másolni. Előfordult olyan helyszín is, ahol a látogató jegyen kívül ún. “másoló jegy” is létezett.

Hamisítás az, amikor valaki kifejezetten anyagi haszonszerzés céljából, megtévesztően megpróbálja reprodukálni, hihetően leutánozni más alkotók műveit. Kétféle hamisítás van. Az egyik: amikor egy létező és ismert, vagy egy létező, de elveszettnek hitt művet másol le a hamisító.  A másik típus pedig az, amikor egy sohasem létezett alkotást hoz létre a hamisító egy adott művész stílusában. Teszi ezt úgy, mintha az egy hirtelen előkerült, eddig nem ismert mű lenne. Mindkét módszer bűncselekménynek számító csalás. Lebukás esetén a törvény szigorúan bünteti.

Plagizálásnak azt a gyakorlatot nevezzük, amikor valaki lemásol egy már létező alkotást vagy annak egyes részleteit és a végeredményt a sajátjának tünteti fel. Ez sem etikus eljárás, sőt a hamisítás mellett a másik olyan jogsértés a témához kapcsolódóan, amelyről törvény is rendelkezik.

 

Híressé lett festők gyakorlási módszere

A már létező, galériákban vagy múzeumokban kiállított képek másolásának gyakorlata korántsem újkeletű dolog. Egyáltalán nem a mai kor és az élményfestés kitalálóinak érdeme.

A régebbi időkben is másolással tanultak és gyakorolták a különböző ecsetkezelési vagy ábrázolási technikákat a – még az amúgy akadémiai képzésben is résztvevő – festők. Ennél is jelentősebb azonban azoknak a művészeknek a létezése, akik semmilyen hivatalos festőiskolába nem jártak. Amit tanultak a festészetről, az ábrázolásról és az alkalmazható technikákról, azt mind saját maguknak köszönhették, a kitartó gyakorlásnak és a másolásnak, amivel hosszú órákat töltöttek a múzeumokban. Őket autodidakta művészeknek nevezzük. Ismerjünk meg közülük néhányat!

 

Az autodidakta festők

Gustave Courbet

Az egyik jelentős önképző festőművész Gustave Courbet (1819-1877) volt. Őt a franciaországi realizmus egyik vezéralakjának is tekintjük. Courbet az életében és a művészetében is a szabadság élharcosa volt. Elvből nem vett részt a művészeti akadémia oktatási rendszerében. Ehelyett inkább a Louvre kiállítótermeiben töltötte el a napjait, ahol szorgalmasan másolta a nagy mesterek műveit.

A realista stílus nem csak az ecsetkezelésben nyilvánult meg nála, hanem az általa választott témákban is. Festményein az akkor élt parasztemberek mindennapjait mutatta be, mert fontosnak tartotta, hogy a tehetősebb emberek is lássák a szegényebbek életét. Zsenialitása abban rejlett, hogy kendőzetlen őszinteséggel tudta megmutatni a korábban még senki által nem ábrázolt témákat, néha teljesen szembe helyezkedve a kor erkölcsi felfogásával. Emiatt sajnos a saját korában nem igazán értékelték a művészetét. Csak néhány olyan fiatal követője, akik mesterüknek tekintették, illetve szívesen tanultak is tőle.

A budapesti Szépművészeti Múzeumban is megtalálható egy 1875-ben festett képe, a Neufchateli-tó című.

Henri Rousseau

Egy másik festő, aki sosem tanulta a festészetet Henri Rousseau (1844-1910). Abban a korban élt, amikor a híres impresszionisták is alkottak, de neki egészen más elképzelései voltak arról, hogy milyen képeket szeretne festeni. Ezzel pedig valami egészen új dolgot hozott létre.

Főállásban hivatalnokként dolgozott, a szabadidejében pedig járt a Louvre-ba a kiállított képeket másolni. Sok időt töltött botanikus kertekben is, ahol megfigyelhette a legnagyobb ihletforrását, a természetet. Az anatómia, a perspektíva és a kompozíció ismerete nélkül alkotta meg a saját képeit, amelyeken ösztönösen rendezte el a színeket és a formákat. Gyermekinek tartott kifejezésmódját sok kritika érte és azok a festők, akik iskolákban fejlesztették a tudásukat, tanulatlannak és képzetlennek tartották. A korszak fiatal avantgárd művészei viszont rajongtak érte. Képei ma a világ legnagyobb galériáiban tekinthetők meg New Yorktól Párizsig. Főleg az Egyesült Államokban nagyon népszerű és keresett művész napjainkban is.

 

Az élményfestés, mint gyakorlás

Mint azt az előbbiekből is láthatjuk, senkiből nem lesz azonnal művész, még abból sem, aki iskolában tanulja a művészeti fogásokat. Sok gyakorlás is kell ahhoz, hogy a kezdő festő elsajátítsa a biztos ecsetkezelést, megismerje a különböző stílusokat és irányzatokat valamint rátaláljon a saját útjára mindezek után.

Az élményfestés egy kellemes időtöltés és remek lehetőség a gyakorlásra, akár teljesen kezdő valaki, akár pedig már van némi tapasztalata a festészet terén.

Gyere el hozzánk Te is egy élményfestés alkalomra és fejleszd magadat és a tudásodat instruktoraink segítségével! A festhető képek közül a Helyszíni élményfestések menüpontban tudod kiválasztani a Neked kedves festményt és jelentkezni az időpontok valamelyikére. Szeretettel várunk!

Blog

Élményfestés – Claude Monet

Az impresszionizmus   Az élményfestés foglalkozásaink egyik legnépszerűbb alkotója Claude Monet, akit közvetve az impresszionizmus, mint művészeti irányzat névadójaként is ismerhetünk. 1872-ben festette meg az ’Impresszió, a felkelő nap’ című képét és 1874-ben állította ki az első olyan kiállításon, amelyet az új irányzatot képviselő művészek alkotásaiból rendeztek. Az akkori műértő közönség körében nem aratott egyből osztatlan sikert a „hagyományos” festészet szabályaitól elrugaszkodó új művészeti mozgalom. Louis Leroy kritikus igencsak lekicsinylő cikket írt a kiállítás kapcsán, Monet festményének címéből és az irányzat fő elvéből kiindulva pedig megalkotta az impresszionista kifejezést, amely alatt – korántsem pozitív színezettel – a képek azon tulajdonságát értette, ahogy azok megragadják a pillanatot, a fények és az árnyékok ábrázolásának segítségével és felvállalva azt, hogy nem dolgozzák ki a részleteket teljes pontossággal. Ez utóbbi tulajdonság az impresszionista stílus egyik fő lényege, hiszen az ábrázolás az aktuális érzéki benyomást, azaz impressziót rögzít a fény játékának segítségével, ahogy az a különböző felületeket különbözőképpen világítja meg, illetve bevonja az élménybe az árnyék megjelenítését is, amelynek szintén lehet akár több színe és árnyalata, amiket a vászonra folt-szerűen felvitt tiszta színekkel lehet megjeleníteni. Ezek a színfoltok megfelelő távolságból szemlélve optikailag keverednek, ezzel kiváltva a szemlélőben a megfelelő szín és kép-érzékelést, amely visszaadja számunkra

Olvass tovább »
Nyári élményfestés

Élményfestés a nyár színeivel

Ha lehunyjuk a szemünket és a nyárra gondolunk, ezernyi szín jelenik meg szemünk előtt. A nyári ég kéksége, rajta a hófehér bárányfelhőkkel, az éjszakai ég a hold és a csillagok ragyogásával, a harsogó zöld fák színe, alattuk a fűvel. A víz kékes-zöldes árnyalata, rajta sok színes folttal, ami mögött a vidám fürdőzőket, vagy hajókat sejthetjük. A naplemente narancsos fénye, a pipacsok és a nyári gyümölcsök tündöklő pirossága, a napsütés és a búzamezők sárgája. A szivárvány színei az égbolton és a virágok tarkasága. Ezek a színek élénken meghatározzák a nyári emlékeinket. Ha szeretnéd megörökíteni a színpompás nyarat, nálunk biztosan találsz olyan megfesthető képet, amelyen a kedvenc nyári színeid dominálnak.   Kék, mint az ég A kék a tenger, égbolt színe, a végtelenség, megfoghatatlanság, transzendens szimbóluma. Nem véletlenül volt a hippi mozgalom egyik jelképe a kék madár, amely a békét és a szabadságot is jelentette egyben. A kereszténységben Szűz Mária színe, aki az anyai értékek megtestesítője, mint a türelem és a szeretet. A kéket szerető emberekről úgy tartják, hogy kiegyensúlyozottak, komolyak.  Világos, őszinte kinyilatkozásokat tesznek baráti és emberi kapcsolataikban. Jó tanulási képességekkel, élénk képzelőerővel, jó ítélőképességgel rendelkeznek. Ha azt szeretnéd, hogy a kék határozza meg a festményed színét, válaszd a csónakot a

Olvass tovább »

Élményfestés – Vízesés

A víz egy nagyon különleges anyag festészeti szempontból is. Egyrészt áttetsző és átengedi magán a fénysugarak egy részét, másrészt viszont különleges módon visszatükrözi mindazt, ami a környezetében van. Egy vízesés megfestése pedig végképp nem könnyű feladat, hiszen a gyorsan és hirtelen lezubogó víz legkevésbé sem átlátszó vagy áttetsző. Inkább habos, tajtékos és színe fehéres vagy barnás is lehet, attól függően, hogy milyen anyagokat sodor és hordoz magával.   A víz felülete A felülete lehet olyan sima, mint a tükör, de fodrozódhat is. Ez a jelenség olyankor látható, ha épp hozzáér valami, vagy ha beledobunk egy kavicsot, esetleg végigsiklik rajta egy csónak. A szél vagy szellő hullámokat kelt a vízen, amelyek lehetnek alig érzékelhetők, enyhén fodrosak, kicsit habos széllel, a viharos erejű légmozgás pedig már óriási hullámokat korbácsol. Ezek a természeti hatások úgy megváltoztatják a víz nyugodt felületét, hogy nyoma sem marad a korábbi színeknek és hangulatnak. A magyar nyelvben csodálatos és egyben beszédes kifejezéseink vannak a vadul hullámzó víz leírására. Ilyen például, amikor azt mondjuk, hogy tajtékzik a tenger.   A víz színe A vízfelület messzebbről nézve egy (vagy néha több) jól meghatározható színben pompázik, amely szín ráadásul elég sok mindentől függhet. Meghatározó lehet az ég aktuális színe, a víz

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü