Festészeti stílusok, irányzatok – 1. rész

A festészet fogalma

A képzőművészet azon ágát, amelyben egy sík hordozófelületre visznek fel különböző anyagokat (ilyen anyag az olajfesték, a tempera, a gouache, az akvarell, de akár ide sorolható a tűzzománc, a mozaik, az üvegfesték és az olyan anyagok, mint a fonal vagy a textil) festészetnek vagy festőművészetnek nevezzük.

A festmények típusai

Megkülönböztetünk figuratív (ábrázoló) és nonfiguratív (nem ábrázoló) festményeket. A figuratív festészet különböző műfajokra osztható az ábrázolás tárgya alapján, lehet arckép (portré), csendélet, tájkép és életkép.

A festészet rövid története

Az őskorban elsősorban azért készített az ősember a barlang falára képeket, hogy jelentős eseményeket örökítsen meg vagy hogy a jövőbeni történések számára kedvező végkifejletet készítsen elő afféle képes imát a falra vetve.

Az ókorban sokféle téma került a falakra, a padlóra és a plafonra freskók és mozaikok formájában. Az abban az időben elkészült alkotások megmutatták az emberek életét és vágyait, az isteneket és a követett vallás témáit. Kevés olyan volt ezek között, ami tabu lett volna és ezért nem kerülhetett be az ábrázolt dolgok közé. Olyan viszont többször is előfordult, hogy valami vagy valaki utólag vált „nem kívánatossá” és ezen okból megpróbálták utólag eltűntetni minden nyomát, hogy egyáltalán létezett, még a műalkotások szintjén is.

A középkorban előtérbe kerültek a vallási témájú festmények és egyéb műalkotások. Nagyjából a XV. századig nem is nagyon volt más téma, a művek zöme valamilyen módon kapcsolódott a keresztény valláshoz, bibliai jelenetek és szentek szerepeltek rajtuk.

Az igazi változást a reneszánsz kor beköszöntése hozta el. Ebben az időben jelentek meg a képeken a perspektíva (valósághű térábrázolás) és a meztelen testek, amelyek ettől kezdve az ember szépségét hivatottak megmutatni.

Sokáig tartotta magát a festészetben a valósághű ábrázolásra való törekvés, azonban a fotográfia fejlődésével és bárki számára elérhetővé válásával olyan új lendületet kapott, amelyben a festők végre elszakadhattak a korábbi keretektől és korlátoktól, koncentrálhattak végre a saját érzelmeikre és azoknak a kifejezésére a festészet eszközeivel. A festészet felszabadult a korábbi „szabályok” alkalmazása alól és számtalan új stílus alakult ki a szabadság talaján.

 

Stílusok a festészetben (a X. századtól a XIX. századig)

Ez a felsorolás időrendi sorrendben készült, de korántsem tartalmazza az összes stílust, csak főbb, a korszakokat meghatározó irányzatokat. A XIX. század második felétől és a XX. században kialakuló festészeti irányzatokat egy másik bejegyzésben tárgyaljuk, mert abban az időszakban annyi új és egymásból ugyan következő, de merőben eltérő stílus alakult ki, amelyek „megérdemlik”, hogy egy saját cikket kapjanak.

A romanika vagy román stílus

A román kor Európa meghatározó művészettörténeti korszaka, amely az ezredforduló környékén kezdődött és a gótika elterjedéséig tartott. Jellemző rá, hogy a stílusjegyeit az ókori Róma művészetéből meríti. Az itáliai részeken bizánci hatás, Britanniában kelta hatás figyelhető meg, de összességében mindenhol megjelenik a klasszikus díszítőművészet jegyeinek használata. Az építészetben erőd-szerű templomokat és várakat, vastag, zömök falakat, lőrésszerű ablakokat találunk.

A festészetről viszonylag keveset tudunk, mert a falfestmények közül kevés maradt meg jó állapotban. Csak a kódexek lapjain fennmaradt könyvfestészeti emlékek nyújtanak elegendő információt a román stílusú ábrázolásmódról. Eszerint a festmények leggyakoribb témája Krisztus élete, csodatételei és szenvedéstörténete. Az emberalakok ábrázolása csoportkompozícióban történt, amely lehet additív (egymás mellett álló) és integratív (egymás mögött álló). Ez utóbbi ábrázolásmód egymáshoz képest fedésben lévő figuráival igyekeztek érzékeltetni a teret a középkori művészek, nem túl sok sikerrel.

A gótikus stílus

A gótika kibontakozásában és elterjedésében nagy szerepe volt a polgárságnak és a mesterek céhes rendszerekbe való tömörülésének, hiszen a segítségükkel az építőművészet és a képzőművészet hihetetlen fejlődésnek indult, míg a korábban csak a templomok és kolostorok közelében lehetett szó ezeknek a műveléséről.

Ebben az időszakban a festészet nagy részben még mindig egyházi témákat ábrázol, egyházi megrendelésre, de komoly átalakulás figyelhető meg az ábrázolásmódban és az alkalmazott eszközökben.

Megjelenik a természethű ábrázolásmódra való törekvés, a korábbi merev, kifejezéstelen arcú alakokat felváltják az érzelmeket kifejező figurák, a természet, az embereket körülvevő környezet pedig a festmények szerves részévé válik. A templomokban megjelennek a színes üvegablakok, illetve ezeken a festmények erőteljes és határozott árnyalatokkal.

A reneszánsz

A szó eredetije francia és újjászületést jelent. A korszak pedig egy a művészetbe és a tudományba egyaránt megújulást hozó mozgalmat hozott el, véget vetve ezzel a középkornak is. A reneszánsz festészet fokozatosan eltávolodott a vallásos témáktól, az emberi testet és az embert körülvevő természeti környezet ábrázolását helyezve a középpontba.

A természeti jelenségek megfigyelése és megértése, az antik kultúra tanulmányozása és az élő modell után való rajzolás által megismert törvényszerűségek alkalmazásával születtek a reneszánsz remekművek. A különböző festéstechnikai újítások, a szín és térperspektíva, a lazúros, fátyolos festésmód mind hozzájárultak, hogy a merev hagyományokkal szakító, merőben új stílus jöjjön létre.

Az egyik legjelentősebb újítás a perspektivikus ábrázolás használata a festményeken, amely a térbeli tárgyak sík felületre történő leképzését jelenti. A reneszánsz korban rájöttek, hogy a térben egymással párhuzamos egyenesek a perspektíva miatt látszólag egy pontba tartanak. Ennek eredményeként a valóságban ugyanakkora, ám a szemlélőtől nem egyenlő távolságra lévő tárgyak különböző méretűnek látszanak és a térbeli elhelyezkedésük jól érzékeltethető egy festményen is. A perspektivikus ábrázolásmód alkalmazásával egyre népszerűbbé váltak az épület- és a belső térábrázolások.

A manierizmus

Ez a stílustörténeti korszak nagyjából 1530-tól az 1600-as évek elejéig tartott és a reneszánsz korszakot kötötte össze a barokk korszakkal. Az elnevezés az olasz ’maniera’ szóból ered, ami magyarul manírt, stílust, de akár modorosságot is jelent.

A manierizmus afféle lázadás az addig ismert túlzott tökéletesség ellen. A festészetben világos, majdnem rikító színek használata, alaposan kidolgozott kompozíciók, némileg eltúlzott formák és a mozgás drámai hatású érzékeltetése jellemzik.

A barokk

A stílus elnevezése az olasz ’barocco’ szóból ered, amelynek a jelentése különleges, bizarr. A barokk festészet az időben lejátszódó cselekményt, a konkrét történést mutatja be, még akkor is, ha portré-szerűen csak egyetlen alakot ábrázol.

Az ábrázolásmód megmozgatja a formákat és a szereplőket, ennek érdekében pedig előszeretettel használja a fény és az árnyék festményen jól megjeleníthető kontrasztjait. A legjelentősebb megbízások a barokk korban a főúri megrendelőktől és az ellenreformációs egyháztól érkeztek. A megrendelések finanszírozói azt várták a barokk festőktől, hogy a képzeletet megragadó, látványos alkotásokkal fokozzák a gazdagság kifejezésének hatását. Ez a tény lényegében meghatározta a témáját és a módszereit.

A rokokó

A stílus elnevezése a francia ’rocaille’ szóból ered, amely a szökőkutak díszítésére használt díszes kagylók és kövecskék neve volt, jellemzője a finomság, az elegancia, a játékosság és a pasztellszínek gyakori használata.

Ebben a korban a történelmi, allegorikus és vallásos festészet teljesen háttérbe szorult, megnőtt viszont a jelentősége két, az emberek intimebb szférájához kapcsolódó műfajnak, az életképnek és a portrénak. A hétköznapi, az emberi, az idilli, a természetes, a szép iránt lelkesedő néző igényelte az életkép új formáját. A képeken vidám társaság látható a szabadban, kosztümszerű ruhában, a férfiak és a nők is felszabadultan szórakoznak, zenélnek, táncolnak. Igazi cselekmény nincs is, a képek valódi témája az idill, a gondtalan, vidám élet, az időtlen boldogság. A művész szándéka az, hogy a színek fizikai szépségével és a mozgalmassággal nyújtson élményt a szemlélőnek.

A romantika

A 18. század végén és a 19. század elején virágzó művészeti mozgalom, amelyben a romantikus festők elfordultak az intellektuális fegyelemtől és a képzeletre, az önkifejezésre helyezték a hangsúlyt. Gyakran ábrázoltak emelkedett érzelmeket, ilyen például a szerelem, a győzelem, de akár a félelem is.

Előszeretettel ábrázolnak drámai helyzeteket, szenvedélyes vagy akár indulatos jeleneteket. A megjelenített táj is az érzelem kifejezését segíti. A festményeken erőteljes fény-árnyék hatások és az élénk színek használata jellemző. Az alkotók vonzódtak az egzotikushoz és a történelmi témákhoz, amelyeket fantáziájuk segítségével jelenítettek meg.

A stílusok bemutatását a cikk második részében folytatjuk. Érdemes lesz akkor is velünk tartani, és várunk szeretettel egy élményfestésre a Kreatívliget Stúdióba, ahol gyakorlatban is elmerülhetsz a festészeti stílusok tanulmányozásában.

Blog

Híres női festők – Lavinia Fontana

Lavinia Fontana azon ritka női reneszánsz festők közé tartozik, akinek ismerjük a munkásságát. Valójában ő volt az első nő, aki saját jogán sikeres festői karriert futott be, a királyi udvar, vagy az egyház különösebb támogatása nélkül. Ez tette Fontanát úttörővé a női festőművészek között, no meg az a tény, hogy a bolognai egyetemen diplomát szerzett és nőként női aktokat is festett.   A festés, mint családi vállalkozás  Lavinia 1552-ben született Bolognában, édesapja nagy tekintélyű festőművész volt, tőle tanulta az első ecsetvonásokat. Úgy tűnik, az apák művészi vénája előfeltétele volt annak, hogy egy tehetséges nő is kibontakozzon, hiszen csak így juthatott megfelelő képzéshez. Több ismert női reneszánsz festő is az apjától tanulta az alapokat, mint például Artemisia Gentileschi és Angelica Kauffmann is. Ugyanakkor Fontana sikere -mint ahogy az előbb említett két hölgyé is- magas színvonalú munkáján és tehetségén múlott, nem a családi kapcsolatain. Már 13 évesen ő lett a családfenntartó, olyan kiemelkedően festett kamaszként is.   Fontana, a portréfestés mestere Fontana leginkább portéiról ismert, amelyek jól szituált olasz nemeseket és méltóságokat ábrázolnak. A képek tanulsága szerint elsősorban bolognai nemes hölgyek voltak a legelkötelezettebb pártfogói, de olyan bolognai hátterű egyházi személyek, mint XIII. Gergely pápa is megbízója volt. Nem csak elhalmozták rendeléseikkel,

Olvass tovább »

A mandalák típusai, mintái, színei és jelentésük

Mi a mandala? A mandala egy spirituális szimbólum az ázsiai művészetben és a különböző keleti kultúrák népszerű, meditációval is kapcsolatos eleme. A hindu és buddhista kultúrákban a mandalák a világegyetem ábrázolásaként jelennek meg és a megvilágosodás útjára lépéshez szolgálnak egyfajta vezetőként. A mandala szó eredetileg a szanszkrit nyelvből származik, jelentése kör, körszelet, korong vagy ív. A szanszkrit az egyik legősibb indoeurópai nyelv, az egyik köznyelvi változatából származnak a mai észak-indiai ún. indoárja nyelvek. Az ókori India és a hindu vallás máig használt, szoros szabályok közé szorított, de választékos és művészi igényű liturgikus nyelve. A szanszkrit nyelv tudományos használatú és költői nyelvként hasonló szerepet tölt be az indiai kultúrában, mint a latin és az ógörög az európai kultúrában. Egy mandala sokkal több, mint egy egyszerű geometriai alakzatokból felépített dekoráció a falon. A buddhista és a hindu kultúrában olyan szimbolikus jelentéssel bír, amelynek meghatározó szerepe van egy hívő ember számára. A mandalák a hitük szerint a világegyetem különböző aspektusait képviselik. Kínában, Japánban és Tibetben a meditációhoz és az imádsághoz mandalákat használnak, az elhelyezett szimbólumok segítségét igénybe véve. A hinduizmusban és a buddhizmusban az a hitbéli meggyőződése az embereknek, hogy a mandala képes rá, hogy végig vezesse a hívőket az univerzum átváltozásának folyamatán.

Olvass tovább »

Élményfestés – Férfi és nő

Vannak olyan dolgok, amelyek múlhatatlan és örök érvényű témák az emberi művészet történetében. Ilyen a szerelem, a misztikus kapcsolat férfi és nő között és az ehhez kapcsolódó érzések. Lehetünk boldogok vagy éppen boldogtalanok egy szerelem hatására. Ha pedig már benne vagyunk a kapcsolatban, biztosan lesznek benne szép és örömteli élményeink, de ugyanígy lesznek fájdalmas és nehéz pillanataink is. A művészek nem mindig a boldog pillanatokat örökítik meg a két nem kapcsolatából, de ha a saját otthonunk falára szeretnénk egy szép páros képet, akkor jobban tesszük, ha pozitív üzenettel és tartalommal ruházzuk fel azt és nem fájdalommal, meg az elmúlás érzésével.   A szeretet ábrázolása a festészetben A múlhatatlan témák közül az egyik legfontosabb a szeretet, amely, ha férfi és nő között áll fenn, akkor legtöbbször szerelemnek nevezzük. Minden bizonnyal mindig is volt, és mindig is lesz ilyen téma mindenfajta művészetben. A szeretet a létezés egyik értelme, a mitológiákban is megjelenő érzelem, az ember vágyának örök tárgya. Ahogy az átlagemberek, úgy a képzőművészek is annyiféleképpen tekintenek erre az érzelemre. Lehet mámorító boldogságunk forrása, de ugyanúgy szomorúságot és pokoli gyötrelmeket is okozhat a szerelem, attól függően, hogy az érzelem viszonzásra talál-e a vágyott partner oldaláról vagy sem.   Érzékiség és csókok Mi

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü