Henri Rousseau festménye

Amikor az élményfestést illetik kritikával, sokszor jönnek elő azzal az érvvel az emberek, hogy ez az egész nem más, mint egyszerű másolás és semmiképp nem nevezhető művészetnek. Igen ám, de attól még, hogy egyszerű másolásnak nevezzük az élményfestést, attól még igenis lehet értékes időtöltés, amely nem csak szórakoztató, hanem fontos része lehet egy olyan tanulási folyamatnak is, amelynek egy előrehaladott szakaszában már elmondhatjuk, hogy az addig festmények másolásával nem kevés időt töltő és gyakorló festő tanonc a megszerzett és elmélyített technikai tudás birtokában képessé válhat saját elgondolása alapján új alkotások létrehozására.

 

A másolás nem lopás

Picasso már elismert és keresett művész volt, amikor állítólag elhangzott tőle az a mondat, hogy „A középszerű művész másol, a zseniális pedig lop.” Nem tudjuk, hogy valóban mondott-e ilyet, de az biztos, hogy érdemes egy kicsit átgondolnunk, hogy mit is jelent ez a gyakorlatban? Mi a különbség a másolás, a hamisítás és a plagizálás között?

Másolásnak azt a gyakorlatot nevezzük, amikor az általában kezdő művészek korábban élt és alkotott mesterek műveit próbálják lemásolni és ezt leginkább gyakorlás céljából teszik. A másolás egy fontos alkotórész a festészetben, hiszen a tanuló ezáltal új technikákat ismerhet meg, és gyakorlatban is el tudja sajátítani a festészet különböző szakmai fogásait és ábrázolási módszereit. A másolás minden korszakban természetes részét képezte a művészeti tanulmányoknak. A régebbi időkben szinte minden képtárban és múzeumban voltak olyan napok, amikor a kezdő művészek bejárhattak a kiállított műveket másolni. Előfordult olyan helyszín is, ahol a látogató jegyen kívül ún. “másoló jegy” is létezett.

Hamisítás az, amikor valaki kifejezetten anyagi haszonszerzés céljából, megtévesztő módon megpróbálja reprodukálni, hihetően leutánozni más alkotók művészetét. Kétféle hamisítás van, az egyik mikor egy létező és ismert vagy egy létező, de elveszettnek hitt művet másol le a hamisító.  A másik típus pedig az, amikor egy sohasem létezett alkotást hoz létre a hamisító egy adott művész stílusában, úgy, mintha az egy hirtelen előkerült, eddig nem ismert műve lenne az illetőnek. Mindkét módszer bűncselekménynek számító csalás, lebukás esetén a törvény szigorúan bünteti.

Plagizálásnak azt a gyakorlatot nevezzük, amikor valaki lemásol egy már létező alkotást vagy annak egyes részleteit és a végeredményt a sajátjának tünteti fel. Ez sem etikus eljárás, sőt a hamisítás mellett a másik olyan jogsértés a témához kapcsolódóan, amelyről törvény is rendelkezik.

 

Híressé lett festők gyakorlási módszere

A már létező, galériákban vagy múzeumokban kiállított képek másolásának gyakorlata tehát korántsem újkeletű dolog, egyáltalán nem a mai kor és az élményfestés kitalálóinak érdeme.

A régebbi időkben is másolással tanultak és gyakorolták a különböző ecsetkezelési vagy ábrázolási technikákat a – még az amúgy akadémiai képzésben is résztvevő – festők. Ennél is jelentősebb azonban azoknak a művészeknek a létezése, akik semmilyen hivatalos festőiskolába nem jártak, amit tanultak a festészetről, az ábrázolásról és az alkalmazható technikákról, azt mind saját maguknak köszönhették, a kitartó gyakorlásnak és a másolásnak, amivel hosszú órákat töltöttek a múzeumokban. Őket autodidakta művészeknek nevezzük.

 

Az autodidakta festők

Gustave Courbet

Az egyik jelentős önképző festőművész Gustave Courbet (1819-1877) volt, akit a franciaországi realizmus egyik vezéralakjának is tekintünk. Ő az életében és a művészetében is a szabadság élharcosa volt, elvből nem vett részt a művészeti akadémia oktatási rendszerében, helyette inkább a Louvre kiállítótermeiben töltötte el a napjait, ahol a nagy mesterek műveit másolta.

A realista stílus nem csak az ecsetkezelésben nyilvánult meg nála, hanem az általa választott témákban is. Festményein az akkor élt parasztemberek mindennapjait mutatta be, mert fontosnak tartotta, hogy a tehetősebb emberek is lássák a szegényebbek életét. Zsenialitása abban rejlett, hogy kendőzetlen őszinteséggel tudott nyúlni a korábban még senki által nem ábrázolt témákhoz, néha teljesen szembe helyezkedve a kor erkölcsi felfogásával. Ez utóbbi miatt sajnos a saját korában nem igazán értékelték a művészetét, csak néhány olyan fiatal követője, akik mesterüknek tekintették, illetve szívesen tanultak is tőle.

A budapesti Szépművészeti Múzeumban is megtalálható egy 1875-ben festett képe, a Neufchateli-tó című.

Henri Rousseau

Egy másik festő, aki sosem tanulta a festészetet Henri Rousseau (1844-1910). Abban a korban élt, amikor a híres impresszionisták is alkottak, de neki egészen más elképzelései voltak arról, hogy milyen képeket szeretne festeni és valami egészen új dolgot hozott létre.

Egyébként hivatalnokként dolgozott, a szabadidejében pedig járt a Louvre-ba a kiállított képeket másolni és sok időt töltött botanikus kertekben is, ahol megfigyelhette a legnagyobb ihletforrását, a természetet. Az anatómia, a perspektíva és a kompozíció ismerete nélkül alkotta meg a saját képeit, amelyeken ösztönösen rendezte el a színeket és a formákat. Gyermekinek tartott kifejezésmódját sok kritika érte és azok a festők, akik iskolákban fejlesztették a tudásukat tanulatlannak és képzetlennek tartották, a kor fiatal avantgárd művészei viszont rajongtak érte. Képei ma a világ legnagyobb galériáiban tekinthetők meg New Yorktól Párizsig, főleg az Egyesült Államokban nagyon népszerű és keresett művész.

 

Az élményfestés, mint gyakorlás

Mint azt az előbbiekből is láthatjuk, senkiből nem lesz azonnal művész, még abból sem, aki iskolában tanulja a művészeti fogásokat. Sok gyakorlás is kell ahhoz, hogy a kezdő festő elsajátítsa a biztos ecsetkezelést, megismerje a különböző stílusokat és irányzatokat valamint rátaláljon a saját útjára mindezek után.

Az élményfestés egy kellemes időtöltés és remek lehetőség a gyakorlásra, akár teljesen kezdő valaki, akár pedig már van némi tapasztalata a festészet terén.

Gyere el hozzánk Te is egy élményfestés alkalomra és fejleszd magadat és a tudásodat instruktoraink segítségével! A festhető képek közül az Események menüpontban tudod kiválasztani a Neked kedves festményt és jelentkezni az időpontok valamelyikére. Szeretettel várunk!

Blog

Élményfestés – Hangolódás a tavaszra

A tavasz sokunk kedvenc évszaka, ami nem csoda, hiszen a természet újjászületésénél és virágba borulásánál kevés szívderítőbb látvány és hozzá kapcsolódó érzés van a világon. A kipattanó rügyek és virágok illata, a megjelenő lombkoronák színei igazán jó hatással vannak mindenkire a tél hideg és szürke napjai után. Nem véletlen, hogy a téltemető és tavaszváró népszokások még napjainkban is nagy népszerűségnek örvendenek. A tél után mindenki vágyik már a melengető napsütésre és a tavasszal együtt járó jóságokra. Van egy jó ötletünk! A tavaszi hangulatú képek segítségével akár egész évben megőrizhetjük otthonunkban ennek az évszaknak az üdeségét és frissességét.   A tavasz színei A tavaszi virágok éppen akkor jelennek meg, és vidítanak fel bennünket, amikor a legnagyobb szükségünk van rájuk – a tél vége felé. Finom pasztellszíneikkel és vidám foltjaikkal változtatják a környezetünket üde csodává szinte pár nap alatt, amikor megérkeznek az első virágbontogató, melengető napsugarak. Ahogy a ruháink vagy a bútoraink színét is mi magunk választjuk ki, ugyanígy érdemes a környezetünkben megtalálható virágok színét is jól meghatároznunk. Jó, ha oda tudunk figyelni a színek jótékony hatására, ha épp rosszkedvűek vagyunk vagy akár depresszióra hajlamosak a napfény hiánya miatt. A színeknek különböző frekvenciái vannak és a fény egyfajta energiaforrás is egyben. Így

Olvass tovább »

Legtöbbször lefestett emberek – Jézus Krisztus

Akár kereszténynek valljuk magunkat, akár nem, Jézus Krisztus hatása mindenképpen jelen van az életünkben. Az utóbbi bő 2000 évben senki nem tűnt fel a történelem színpadán, akinek élete, tanítása ekkora hullámokat vetett, ilyen mértékben befolyásolta az emberiség történelmét. Mivel Jézus a világvallássá vált kereszténység központi alakja, megszámlálhatatlanul sok képzőművészeti alkotáson szerepel. Jézus életének jelentős eseményeit megörökítő  festményeket mutatunk be az utóbbi 2000 év terméséből.   Egy különleges ember különleges születése Jézus születésének történetét minden karácsonykor felelevenítjük, a magyar népi kultúra is rendkívül gazdag népdalkinccsel, népszokásokkal rendelkezik e témában. A Bibliában, Jézus életét bemutató evangéliumok azt írják, hogy édesanyjának, Máriának egy Gábriel nevű angyal adja hírül, hogy szűzen fogant fia fog születni, aki nem más, mint a zsidók által olyan régen várt Messiás, a Megváltó. Ezt a jelenetet ábrázolja Jan van Eyck oltárképe. Mária vőlegényének, Józsefnek szintén megjelent Gábriel, arra kérvén, hogy állapotos  jegyeséhez maradjon hű és jó szívvel fogadja a nyilvánvalóan nem tőle fogant gyermeket. Az ácsként dolgozó József teljesíti ezeket az angyali kéréseket és áldott állapotban lévő feleségével útnak indul Betlehembe, hogy a népszámláláskor ott jegyezzék fel őket. Szállás híján egy állatokkal teli istállóban jön világra Jézus, születését csodák övezik. Angyalkórus szól a közelben tanyázó pásztoroknak, hogy megszületett a

Olvass tovább »

Kiállítás ajánló – Pierre-Auguste Renoir a Szépművészeti Múzeumban

Renoir – A festő és modelljei címmel nyílik új tárlat a Szépművészeti Múzeumban szeptember 22-én, a párizsi Musée d’Orsay-val és a Musée de l’Orangerie-vel együttműködésben. A kiállítás 2023. szeptember 22. és 2024. január 7. között látogatható majd. A kiállítás kurátorai: Cécile Girardeau, Kovács Anna Zsófia, Paul Perrin   Renoir művészete a fókuszban A francia impresszionista és posztimpresszionista korszak jelentős művészeit bemutató kiállítások után (Monet és barátai, 2003; Van Gogh Budapesten, 2006; Cézanne és a múlt, 2012; Cezanne-tól Malevicsig; 2021) a Szépművészeti Múzeum ebben az évben Renoir életművét helyezi fókuszba. A tárlat apropója, hogy 2019-ben a múzeum megvásárolta a mester Fekvő női akt (Gabrielle) című kései remekművét. A szeptember nyíló kiállításon korai portrékon keresztül bemutatva láthatjuk majd, hogyan változott Renoir megközelítése modelljei státuszától függően (impresszionista barátok és hivatalos megrendelők). A kiállítás a Párizsban és külvárosaiban divatos szabadidős tevékenységek iránti érdeklődését is feltérképezi, egyúttal alkalmat nyújtva arra is, hogy bemutassák, hogyan modernizálta Renoir a 18. századra jellemző fête galante, a „gáláns ünnepségek” témáját. A tárlaton a Fiatal lányok zongoránál című alkotásváltozatain figyelhetjük meg, hogyan ábrázolta Renoir modelljeit enteriőrben. Az otthon, az intimitás témáját a festő családportréin is felfedezhetjük. Számos, a kiállításon szereplő 1869 és 1919 között festett akton kísérhetjük figyelemmel Renoir törekvését

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü