A római kori festészet

A római kori festészet

A festészet különböző korszakait és stílusai bemutató cikksorozatunk az időszámításunk szerinti X. századtól foglalkozik ezzel a szerteágazó témával, és egyáltalán nem szerepel benne a megelőző időszak, sem annak meghatározó szereplői. Most ezt a hiányosságot szeretnénk pótolni valamelyest és sokak személyes kedvencét, a római kort vesszük górcső alá a festészeti vonatkozások szempontjából.

 

Művészetek a római korban

A római kultúra és művészet egyik meghatározó alapja a vallás, amelyre erősen hatott a görög többistenhit, tulajdonképpen „átvették” a görög isteneket a saját vallásukba, új néven nevezve őket.

A művészet alakulására is nagy hatással voltak a görögök, egész pontosan a kézművesek, a művészek és a tanítómesterek, mivel ők is nagy számban érkeztek bevándorlóként vagy behurcolt rabszolgaként a hatalmas változásokon keresztülmenő Római Birodalomba.

Az időszámításunk előtti III. századig a képzőművészetek fejlődése meglehetősen lassan zajlott. A római művészetek kialakulásában jelentős hatása volt az ősi itáliai, ezek közül is elsősorban az etruszk művészek alkotásainak. A görög művészet hatása csak később válik uralkodóvá, abban az időben, amikor a hódító hadjáratok során elsősorban a görög szobrászat kiváló alkotásait tömegével hurcolják hadizsákmányként Rómába. Az i.e. II. századtól  a görög vagy görög hatású szobrok szinte elmaradhatatlan tartozékai lettek a római középületeknek és az előkelő lakóházaknak. A szobrokra mutatkozó egyre növekvő kereslet a görög eredetik sorozatban történő másolásához vezetett.

A római kori festészet fennmaradt emlékei részben díszítő jellegű falfestmények, részben pedig mitológiai jeleneteket ábrázoló képek. Pompeii, Herculaneum és Róma területén maradtak leletek falfestmény részletekről, de jelentős töredékeket tártak fel a provinciák, így Magyarország területén is.

A római épületek belső tereinek lényeges díszítőelemei a padlómozaikok, ember és állatábrázolásokkal, geometrikus vagy növényi mintákkal. Gyakran görög falfestményeket másoltak le a római művészek mozaikképekre átültetve az eredeti művet. Mozaik lelet jóval több helyen fennmaradt ebből a korból, mint falfestmény.

 

A római kori festészet korszakai

Korai és érett etruszk művészet (i.e. VIII – IV. századig)

A tarquiniai sírkamráknak köszönhetően az etruszk falfestészetnek gazdag hagyatéka maradt ránk, melyek közül a legtöbb az i.e. VI. század utolsó felében készült. A falfestményeket mésszel elsimított falfelületre előrajzolták, majd egyszerű alapszínekkel – főleg rozsdavörössel – kifestették az alakokat. Témáikat a mondákból, a természet történéseiből és a mindennapi életből merítették. A hitüknek megfelelően a sírkamrát az elhunyt halál utáni lakhelyének tekintették, ezért igyekeztek azt széppé és használati tárgyakkal jól felszereltté tenni. A képeken növényeket és madarakat láthatunk elsősorban, a falakon megelevenedik az állatok mozgalmas világa.

A természet ekkora teret sem a görög, sem a későbbi római művészetben nem kapott, a korabeli egyiptomi falfestményeken viszont találhatunk hasonló ábrázolásokat.

A IV. századtól fokozatosan eltűnt a sírfestmények életigenlő jellege, a hangulatában harmonikus életképeket és természetábrázolást felváltják a komor alakok és a véres jelenetek. Ez a változás összefügg az etruszk nép belső válságával és a külső fenyegetettség megjelenésével.

 

A római kultúra virágkora (i.e. III. – i.sz. I. századig)

A legkorábban alkalmazott falfestési módszer ebben a korszakban az olyan nemes burkolóanyagok, mint a márvány és az alabástrom mintázatának utánzása volt. Ezt a stílust nevezzük első festészeti stílusnak is, ami a maga teljességében az i.e. II. század végén alakult ki. Az ajtókat keretező oszlopok festésével igyekeztek a szemlélőben azt az érzetet kelteni, mintha azok kiemelkednének a fal síkjából.

A pompeji házakat díszítő festmények második stílusa az architektonikus, azaz építészeti stílus. Ebben az esetben a falakra perspektivikusan megjelenített építészeti elemeket festettek. A festményeken történő ábrázolás a valós épületek pontos képét igyekszik visszaadni. A festett oszlopok olyanok, mintha valójában elválnának a faltól, ezzel a helyiség mélységet kap,  szinte kitágul.

 

A Római Birodalom aranykora (I. – III. századig)

Az időszámításunk szerinti I. század folyamán a falfestészetnek két újabb stílusa alakult ki, melyeket harmadik és negyedik pompeji stílusnak nevezünk. Ezeknél  a stílusoknál már nem a térillúzió megteremtése volt a cél, hanem inkább a helyiséget határoló falak díszesebbé tétele. Ehhez továbbra is használták az épülethomlokzat ábrázolásokat, de a valóságtól elszakadva egyre fantasztikusabb elemekkel kombinálták azokat.

A falfelületeket nagy méretű, többnyire sötét színű (pompeji vörös, fekete) falmezőkre tagolták és ezek középpontjába figurális jeleneteket festettek, amelyek úgy lettek elhelyezve, mintha egy-egy táblakép lenne felakasztva a falra. A leletek alapján a legkedveltebbeknek a mitológiai témák, a tájképek, a mindennapi élet jelenetei tűnnek. A portrék ritkák, de amelyek fennmaradtak, azok igazán különleges szépségűek, mind az ábrázolt embert, mind a festést tekintve.

A Nero császár által építtetett Domus Aurea palota freskómaradványai is ezen korszak stílusának felelnek meg. A talált freskókat Raffaello és Michelangelo korában tárták fel, és felfedezésük után jelentős hatást gyakoroltak a XVI. századi reneszánsz díszítőművészetre. A reneszánsz korában még ismeretlenek voltak azok a pompeji házak, amelyekben később feltárták a különböző díszítési stílusok legváltozatosabb motívumait és figurális ábrázolásait.

 

A római kori festészet meglehetősen inspiratív a mai kor embere számára is. Az alkalmazott színek és az ábrázolások sokfélesége alkotásra csábít, akárcsak a KreatívLiget Élményfestő Stúdió változatos festmény kínálata. Nézz körül az Események menüpontban és válassz egy kedvedre való képet, amit a megjelölt időpontok valamelyikén – instruktoraink segítségével – el is készíthetsz.

Blog

Nyári élményfestés

Élményfestés – Santorini

Nagyon sokunknak fűződnek a legkedvesebb nyári emlékei Görögországhoz és a görög emberek vendégszeretetéhez. Ezekhez az élményekhez szorosan kapcsolódnak azok a helyszínek is, amelyek a jellegzetes hangulatú fehér falú házaikkal, a háttérként szolgáló azúrkék tengerrel és a csodálatosan burjánzó növényekkel együtt remekül szimbolizálják a görög életérzést. Ezeket az emlékezetes életképeket a nyári utazás elmúltával is biztosan szívesen viszontlátjuk akár a lakásunkban vagy a nyaralónkban, ahol aztán akár az egész berendezést hangolhatjuk a fehér és a kék alapszínek köré, nem kihagyva a kompozícióból az élettel teli növényeket vagy gyümölcsöket, meg persze a tengert vagy legalábbis valamilyen vízpart csodálatos hangulatát.   Santorini, a csodás görög sziget Santorini tulajdonképpen nem is egy sziget, hanem egy majdnem szabályos körív mentén elhelyezkedő vulkanikus szigetcsoport az Égei-tengerben. Görögországhoz tartoznak a szigetek. A fővárostól, Athéntól pedig mintegy 200 km-re délkeleti irányban helyezkednek el. A Kükládok szigetcsoportjának legdélibb tagja Santorini. A szigetcsoport egy irdatlan nagy erejű vulkanikus robbanás maradványa, amely megsemmisítette a korabeli településeket az eredetileg csak egyetlen szigeten. Ez a robbanás alakította ki a jelenlegi, nagyrészt vízzel feltöltött kalderát, azaz kráterhez hasonló horpadást. A vulkán felrobbanása és önmagába roskadása hozta létre ezt a különleges tájat, ahol tulajdonképpen a megmaradt kráterszél alkotja a jelenlegi szigeteket. A kaldera kialakulásának közvetlen előzménye

Olvass tovább »

Élményfestés gyerekeknek – otthon

A gyerekeknek szóló élményfestés foglalkozások egyik lényeges eleme az, hogy a résztvevők egy kis közösségben együtt alkothatnak. Az élményhez valóban hozzátesz, hogy a gyerekek inspirálják és lelkesítik egymást, az instruktor pedig jelen idejű segítséget tud nyújtani annak, aki ezt kéri. Igen ám, de ez az év megmutatta nekünk, hogy a korábban teljesen természetesnek vett szokásaink és életünk egy megváltozott helyzetben egyáltalán nem olyan magától értetődő. Ráadásul az egészségünk megőrzése érdekében tett óvintézkedések új kihívásokat jelentettek nekünk, amelyekre új – az addigi gyakorlattól merőben eltérő – megoldásokat kellett kitalálnunk.   Élményfestés otthon A fent leírtak szellemében hívtuk életre a KreatívLiget Webshopot, melynek segítségével házhoz rendelhetitek a festéshez szükséges kellékeket egy csomagban akár gyerekek számára is. Az otthoni festést magyarázó videóval segítjük, hogy az mindenki számára érthető legyen és ezáltal meg tudjon valósulni az élmény, akár otthoni körülmények között is. Velünk bármit megfesthet a gyermeked is, hidd el. Festő szettjeinkben minden szükséges eszközt megtalálhattok ahhoz, hogy a festmény otthon is tökéletesen sikerüljön. A szettekhez készített, bármikor megállítható és visszatekerhető videónkban minden instrukciót elmondunk és lépésről-lépésre együtt festjük meg a képet. Ezzel garantáljuk, hogy rajztudás vagy előképzettség nélkül is tökéletesen sikerül a mű. Rendeld meg és várd a futárt!   Élményfestés a KreatívLiget

Olvass tovább »

Festészeti stílusok, irányzatok – 3. rész

Ez a harmadik része a festészeti stílusokról és irányzatokról szóló cikkünknek. Az első részben sorra vettük a legjelentősebbeket a X. századtól, amelyek több művészeti ágban és így a festészetben is megjelentek és értékes művek születtek az égiszük alatt. A második részben az irányzatok bemutatásával a XIX. század második felétől indulunk, amikor annyi új és egymásból ugyan következő, de merőben eltérő stílus alakult ki, hogy szinte nem is győztük felsorolni őket. Ez pedig a harmadik rész, amelyben bemutatjuk a XX. században kialakult legújabb kori irányzatokat.   Stílusok a festészetben (XX. és XXI. században) A fauvizmus (1905-től 1907-ig) A ’fauves’ francia szó jelentése magyarul vadak, amely úgy lett egy festészeti irányzat elnevezése, hogy Louis Vauxcelles műkritikus ezzel a jelzővel illette az 1905-ös párizsi Őszi Szalon tárlaton a 7-es számú teremben kiállított képeivel bemutatkozó festőcsoportot. A Henri Matisse francia festőművész köré szerveződő új irányzat azt tartotta a legfontosabb küldetésének, hogy az erős és kifejező színek használatával újra meg tudja érinteni a szemlélőt, mert nézetük szerint a XX. századra a festészet kifejezőereje megkopott, eszközei kimerültek, arra van szükség, hogy visszatérjenek az alapokhoz. Vincent van Gogh és Paul Gauguin ábrázolásmódja is hatott a művészetükre. A vadak új művészeti irányzata kedvező fogadtatásra talált Párizsban, a körbe

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü