A reneszánsz és barokk festők különleges technikái

Reneszánsz és barokk festők trükkjei

Olvasóink közül valószínűleg sokan nem is gondolnák, hogy már jóval a modern technikai lehetőségeket felvonultató jelenkor előtt is előfordult, hogy némi „segítséggel” készítették el a festőművészek a képeiket. Ebben a bejegyzésben részletesen kielemezzük, hogy hogyan.

Természetesen egy percig sem vitatjuk a reneszánsz festők tehetségét és festészeti tudását, inkább azt szeretnénk megmutatni, hogy bizonyos segédeszközök igénybevétele még a legnagyobb tehetségek esetén is előfordulhatott és ez egyáltalán nem csökkentette az elkészült mű értékét, a későbbi korok által való megítélését. Szeretnénk egy kicsit más megvilágításba helyezni azt a hatalmas munkát, amelyet a festőművészek egy-egy kép elkészítésével végeztek, ezzel inspirálva mindenkit a festésre, még azokat is, akik elsőre úgy gondolják, hogy képtelenek bármit megvalósítani, ami egy alkotó folyamat által keletkezik.

 

Festészet a reneszánsz és barokk korban

Nem csak a jóval később színre lépő realizmus korában törekedtek a festők arra, hogy a műveik minél tökéletesebben hasonlítsanak a valóságra, mind a színekben, mind a térbeli ábrázolásban, mind pedig az emberábrázolásokban. Előfordultak olyan festmények, amelyeknek valósághű ábrázolása szinte fénykép-szerűen tökéletes, a szemlélőben óhatatlanul is felmerülhet a kérdés, hogy ezeket, hogy tudták ilyenre festeni?

Ez a kérdés nem csak a műkedvelő múzeumba járó emberekben merült fel, hanem a téma szakértőjeként meghatározó véleményű kutatókban is. Sőt, ők, akik jobban rálátnak a témára, mint mi laikusok, azt is tudták, hogy valamilyen racionális magyarázat van erre, talán létezhetett ezeknek a festőknek valamiféle „trükkje”. Ennek aztán jobban utána is jártak a kutatók és érdekes dolgokat találtak.

 

„Trükkös”, azaz tükrös festészet

A mostani Olaszország területén a milánói születésű Caravaggio (születési nevén Michelangelo Merisi da Caravaggio), Hollandia területén Vermeer (Jan Vermeer van Delft) és Anthony van Dyck, Spanyolországban pedig Diego Velázquez munkásságát megvizsgálva arra jutottak, hogy ezek a festők „csaltak” egy kicsit, ugyanis tükrökből és lencsékből álló komplex optikai rendszerekkel vetítették vászonra a kiválasztott témát és ezt a képet rajzolták körül, majd festették ki.

A firenzei egyetemen is tanító Roberta Lapucci publikált erről a témáról több cikket is, amelyekben felsorolja, hogy elméletét milyen tények támasztják alá. Lapucci arról ír, hogy az optikai rendszerek alkalmazása egyértelmű „nyomokat” hagyott a kész festményen. Ezek nagyobb részben olyan hibák, amelyek a lencsék beállításával kapcsolatosak. Alkotás közben a festőnek el kellett mozdítania a lencséket, hogy azok a kompozíció más-más részletére fókuszálhassanak, de ezek a változtatások az egységes perspektíva rovására mentek.

Lapucci szerint szemléletesen megmutatható ez a perpektíva hiba Caravaggio Emmauszi vacsora című képén, amelyen furcsamód a közelebb lévő kezek kisebbnek látszanak, mint a távolabbiak, a gyümölcsök pedig szintén a kezekhez viszonyítva aránytalanul kicsik. A másik „hiba” igazából nem is hiba, inkább csak érdekesség és a lencsékből álló képtovábbító szerkezetek kezdetlegességéből adódott. Ezek ugyanis fordított képet vetítettek a vászonra és bal oldalon mutatták, ami a valóságban a jobb oldalon volt, és jobb oldalon, ami pedig a valóságban a bal oldalon volt. Erre a megállapításra is Caravaggio a példa, és az ő balkezes Bacchusa.

David Hockney amerikai művészettörténész szintén kutatta a témát és végül nagyon hasonló véleményre jutott, mint Lapucci. Ráadásul az ő olvasatában a lencsék segítségével való vetítéssel magyarázható, hogy a XVI. századi festészetben miért készült annyi balkezes portré. A későbbi időkben az optika fejlődésével ezek eltűntek.

A vetítéses elmélet mellett szól az is, hogy Caravaggiónak nem maradtak fenn saját kezű rajzai, sem tanulmány-vázlatai. A sejtés szerint ő úgy állíthatta be modelljeit, mint egy csendéletnél a tárgyakat, majd megfestette a vászonra vetített képmásukat. Beláthatjuk, hogy mennyire jól alkalmazható ez a technika olyan mozdulatok, vagy arckifejezések rögzítésére, amelyet egyetlen modell sem tudott volna olyan sokáig tartani, ameddig a festő megfesthette volna.

 

Selymes csillogás némi segédanyaggal

Régóta tudjuk, hogy a reneszánsz kor festői, üvegfúvói és keramikusai mindannyian megtalálták a módját, hogy különleges alapanyagokhoz és adalékokhoz jussanak az átlagos festékeken kívül. Ilyen lehetőség volt, hogy a patikusoktól beszerezhető alapanyagok felhasználásával teljesen új technikai eljárásokat dolgoztak ki és hatásos színkompozíciókat állítottak elő.

Louisa Matthew – aki a Schenectady-i Union College Vizuális Művészeti tanszék vezetője – nemrég arra is talált bizonyítékot, hogy Velencében az európai trendet egy évszázaddal megelőzve kialakult a különleges festékek- és színezőanyagok adás-vétele. A kutatónő a velencei levéltárban a helyi művészek üzletvitelét, beszerzési forrásait és munkásságát tárta fel, végrendeleteket és nyilvántartásokat böngészett. Ezekben bukkant rá Domenico de Gardignano velencei kereskedő és bolttulajdonos 102 tárgyat tartalmazó hagyatéki leltárára. A kereskedő leltára alapján, aki a festéküzleteket ellátó utazó vállalkozók közt ismert névnek számított a kutatónőnek sikerült feltárni és megérteni a kor művészeinek és kereskedőinek sajátos kapcsolatát, és azt is hogy milyen alapanyagokból dolgoztak a festők, illetve a kereskedők honnan szerezték be a szükséges anyagokat és hozzávalókat.

A legérdekesebb felfedezés az volt, hogy az 1534-es évben a leltár egyes festékei üvegport is tartalmaznak, mások nem. Úgy tűnik, hogy a vevők legtöbbször csak az alapanyagokat vették meg, nem előre elkészített festéket, de előfordult olyan is, hogy a különleges festékeket előre megrendelték. A kutatónő szerint a kereskedő üzletében sokféle gyártó portékáját értékesítették. Még az is lehetséges, hogy az ideérkező mesterek megosztották egymással az ötleteiket és a szakmai elképzeléseiket. A leltár alapján elmondható, hogy az üvegfúvók művészete is inspirálta a festőket: a tőlük átvett speciális anyagokkal szívesen kísérleteztek a vásznon is.

A kutatás keretében elektronmikroszkópos vizsgálattal azonosították az üvegport tartalmazó festékek nyomát már elkészült festményeken is. A kutatók Lorenzo Lotto két képét, valamint egy Tintoretto festményt is megvizsgáltak.  A képek festékanyagában üvegpor nyomait találták meg, még ha nagyon kis mennyiségben is. Lotto egy Szent Katalint ábrázoló képén a palást pirosába, a Jézus születése című képen pedig József narancsvörös kabátjának festékanyagába keverhetett üvegport. Tintoretto esetében pedig a Jézus a Galileai-tengernél című képének sárga színében találták meg a porított üveg nyomait.

Könnyen lehet, hogy cikkünk elolvasása után Te is kedvet kaptál kipróbálni a festést vagy akár a különleges anyagok használatát. Nálunk, a KreatívLiget Élményfestő Stúdióban mindkét dolgot megvalósíthatod. Keresd a számodra kedves képet az Események menüpontban, a különleges anyagok használatáról pedig még több információt találsz az erről szóló bejegyzésünkben.

Blog

Élményfestés – A párizsi Eiffel-torony

Élményfestő alkalmaink közül töretlen népszerűségnek örvendnek Párizs ikonikus tornyát, az Eiffel-tornyot megfestő foglalkozások. Nem csoda, hiszen a világ egyik legromantikusabb városának jelképe ez. Párizs sokszínűsége, történelme, a művészetek iránti nyitottsága sokakat magával ragad. Aki járt már Párizsban, az visszavágyódik, aki nem, az odavágyódik. Azonban azt kevesen tudják, hogy Párizs egyik jelképét, az Eiffel-tornyot a történelem talán legügyesebb szélhámosa, Victor Lustig eladta. Ráadásul kétszer is. A karrierje a lebukás után sem tört derékba, hanem csak utána indult be igazán.   Victor Lustig, a csalókat átverő szélhámos Az osztrák származású Lustig Amerikában kezdte bűnözői pályafutását, egy rendkívül pofátlan trükkel: pénzhamisító gépet sózott más bűnözők nyakába. A gépről azt hitette el, hogy bonyolult kémiai eljárásokkal az igazival tökéletesen egyező százdollárosokat képes nyomtatni.  De az alapos munkához idő kell: hat óra alatt lesz kész  az igazira megszólalásig hasonlító papírpénz. Ezt természetesen demonstrálta is, és a papírpénzek tökéletesen olyanok voltak, mint az igazi. Mert valóban igaziak voltak. A gépet három darab valódi százassal töltötte meg, így az 18 órán át hibátlanul működött,  ezzel majd’ egy nap menekülési időt biztosított Lustignak. A gépet szolid 10 ezer dollárért árulta, tehát azt ígérte, hogy az egy hónap alatt behozza az árát. Amikor az átverés miatt kezdett szorulni a

Olvass tovább »

Valentin napi ajándék – Az élményfestés

Magyarországon is egyre népszerűbb a szerelmesek körében megünnepelni a Valentin-napot. Érdemes nem úgy gondolni erre, mint valami ránk erőszakolt dologra, hanem inkább egy lehetőség az egymás felé fordulásra. Az év ezen napja jó alkalom arra, hogy egy pillanatra megálljunk és a hétköznapok rohanásában fordítsuk tekintetünket – lelki értelemben is – a párunkra. Arra, ami minket összefűz vele, ami miatt mellette érezzünk magunkat otthon a világban.   A szeretet, ami összeköt A párkapcsolatok ápolását és a társunk iránt érzett tiszteletet és hálát azonban nem csak évente egyetlen napon fontos kimutatni. Nem várható el, hogy életünk minden egyes napját a párunk tegye boldoggá és ragyogóvá, ez egy irreális és fals tévhit. A kezdeti lobogó szerelem a maga felfokozott érzelmi állapotával nagy magasságokba emel és mélységekbe taszít. De idővel két egészséges kötődési mintával rendelkező egyén meg tudja adni egymásnak a stabilitást, azt az ősi összetartozás élményt, amelyet a legtöbb ember keres.   A boldog párkapcsolat összetevői Az, hogy egy párkapcsolat kiállja-e az idő próbáját, sok tényezőn múlik. Egyáltalán valóban összeillik-e a pár két tagja, van-e közös érdeklődési körük, hasonló-e a világnézetük, hasonlóan bánnak-e a pénzzel? Megvan-e a kémia, kompatibilisak-e a szeretetnyelveik egymással? Tudnak-e bármikor kapcsolódni, ugyanakkor van-e olyan hobbi, amit a másik nélkül

Olvass tovább »

Privát élményfestés a KreatívLigetnél

Festeni már önmagában is nagy élmény, de vannak eszközeink, amelyek további értéket adnak ehhez az nagyszerű kikapcsolódási formához. Azon kívül, hogy sokféle festményből válogathatsz nálunk, amelyeket megfesthetsz a foglalkozásainkon, időről időre beiktatunk az eseménynaptárba olyan alkalmakat is, amikor a sima akrilfestéken kívül más anyagokat is kipróbálhatsz. További lehetőség, hogy baráti társaságok, családtagok vagy kollégák számára privát élményfestéseket is szervezünk. Születésnap, évforduló, lánybúcsú vagy akár céges csapatépítés, bármi legyen is az alkalom apropója, megszervezzük és lebonyolítjuk az eseményt. Felnőtt és gyermek csoportok számára is többféle lehetőség elérhető.   Születésnap és élményfestés egyben Ha egy igazán különleges szülinapot szeretnél szervezni magadnak, egy ismerősnek vagy éppen a gyermekednek, de nem jut eszedbe semmi izgalmas, mert már minden elképzelhető helyszínt és tematikát kipróbáltatok? Van egy jó tippünk a számodra. Gyertek el hozzánk egy közös élményfestésre. Ez garantáltan felejthetetlen élmény lesz minden egyes résztvevőnek, hiszen a képet, amit előre leegyeztetünk és majd festeni fogtok, a foglalkozás végén mindenki haza is viheti, így nem csak a születésnapos kaphat ajándékot. A közös alkotás öröme és eredménye pedig minden nap, amikor ránéztek, emlékeztetni fog benneteket arra, hogy milyen jó dolog is egy összetartó, baráti közösség vagy család tagjaként munkálkodni egy közös festőprogramon, de akár a mindennapokban is. Szakképzett

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü