Nyári programajánló – Henri Matisse kiállítás a Szépművészetiben

2022. június 30-tól megcsodálható Henri Matisse első tárlata Budapesten, a képek pedig egyenesen a párizsi Centre Pompidou – Musée national d’art moderne termeiből érkeztek hozzánk.  A több mint 100 művet magába foglaló  kiállítás  a művész életművének minden meghatározó szakaszát bemutatja: a fauve periódustól egészen a késői gouache papírkivágatokig.

A tárlaton gyönyörködhetünk a művészre jellemző könnyedséggel ábrázolt ragyogó szín-, fény- és formaharmóniákban. Emellett  kirajzolódnak az életműnek a tér és a sík, az enteriőr és az alak, továbbá a szín és a vonal kapcsolatára vonatkozó alapkérdései is. A kiállítás végigkíséri, ahogy Matisse életművében folyamatosan megújuló színakkordokként és vonalritmusokként ölt formát a gondolatok színe.

A tárlatra nemcsak festmények, hanem szobrok is érkeztek, emellett Matisse egyedi, sokszorosított és alkalmazott grafikai munkái is megtalálhatók. Igazi csemege a Matisse rajongóknak, hogy a gouache papírkivágásokkal megtervezett és saját kézírású szövegével együtt közreadott Jazz (1947) című művészkönyve is Budapesten van.

 

Matisse jogászból lett művész

Henri-Emile-Benoît Matisse 1869. december 31-én látta meg a napvilágot Észak-Franciaországban. Szülei kereskedők voltak, saját kisboltjukban dolgoztak, gabonafélék és festéket árulásából keresték kenyerüket. Henri gyermekkorában nem utalt semmi jel arra, hogy  különleges tehetsége lenne bármihez is, az alkotás iránti vágy fiatal felnőttkorában ébredt fel benne.

Szülei jogi pályára szánták, ez ellen Henri Matisse-nek se volt kifogása kezdetben, így Párizsban jogi végzettséget szerzett, majd ügyvédbojtár lett. Azonban gyomorbántalmai miatt kényszer szünetet iktatott be jogi karrierjében, állapotából adódóan majdnem egy évig ágyhoz volt kötve. A kórházban a mellette lévő ágyon lábadozó férfi tájképek festésével ütötte el az időt, ez pedig nagyon megtetszett Matisse-nak. Édesanyja nem sokat teketóriázott, a  következő látogatása alkalmával festőkészlettel lepte meg fiát. Innentől nem volt megállás, a festés Matisse szenvedélyévé vált.

 

Élénk színeivel robbant be a művészvilágba

1891-ben döntött úgy, hogy végleg felhagy a jogi pályájával, majd több évnyi kitartó próbálkozás után végül 1895-ben vették fel az École des Beaux Arts-ba. Matisse apránként felfedezte és igen megszerette az impresszionizmust, festményeit a műfaj stílusjegyei és az élénk színhasználat határozták meg a későbbiekben is. Műveit – vélhetően a nem mindennapi látás- és ábrázolásmódjának köszönhetően- sokan kritizálták. Olykor tanárának, Moreau-nak is sok volt az újítás, ugyanis ő inkább a szimbolizmust kedvelte, ennek ellenére védelmére kelt ifjú tanítványának, mikor bírálták és támadták.

A “vadak” központi figurája lett

Matisse 1898-ban otthagyta a főiskolát, majd feleségül vette az akkor már 4 éves kislányának Marguerite-nek édesanyját, Amélie Prayre-t, akitől még két gyermeke született a következő években Jean (1899) és Pierre (1900). A művészeti intézményt elhagyva kis időre Londonba mentek, ezt követte Korzika. Itt több mint fél évet töltött, a hely pedig fellobbantotta benne a dél iránti szenvedélyt. Tájképeket, csendéleteket és enteriőröket is festett ott tartózkodása idején. Ez az utazása művészetére is nagy hatással volt, a Földközi-tenger látványának és a fények játékának hatására  ábrázolásmódja sokkal színesebb lett, később nem véletlenül nevezték sokan a színek mesterének őt.

Végül 1905-ben érkezett meg saját stílusához, ugyanis az ő nevéhez fűződik a fauvizmus, ami a párizsi Salon d’Automne kiállításán bemutatkozott festőcsoportot fogta össze. A fauvok (ami azt jelenti: vadak), Matisse köré csoportosultak, és a francia festészet kolorista irányzatát teremtették meg. A koloristák a színek erőteljes használatát tartották lényegesnek a kép egyéb elemeivel szemben. Mindössze három évig működtek, 1908-ban ugyanis feloszlottak.

 

Kényszer szülte stílusváltás

Henri 1920-ban papírkivágásokat kezdett készíteni, 1943-tól pedig fő technikája lett a kollázs. Nemcsak újítás volt számára a kubisták (Georges Braque és Pablo Picasso) alkotásai hatására népszerűvé vált irányzat, hanem romló egészségügyi állapota  mellett – kerekesszékbe kényszerült – ezt a technikát tudta kivitelezni kényelmesen. Ő maga csak így jellemezte az új módszert: „ollóval való rajzolás”. Picassóval egyébként 1910-ben ismerkedett meg és kötött barátságot. Ez egy rivalizálással, de kölcsönös tisztelettel átitatott kapcsolat volt. A két férfi igyekezett egymás művészetét a lehető legmélyebben megismerni, gyakran egymás alkotásaira készítettek „válaszfestményeket”.

Tartalmas és produktív élete 1954-ben ért véget Nizzában, amikor szívroham következtében elhunyt. Halála pillanatáig dolgozott a 20. század egyik legmeghatározóbb francia festője.

 

Ha kedvet kaptál az alkotáshoz, de nincs ötleted, hogyan kell az ecsettel és vászonnal bánni, akkor se keseredj el. Helyszíni élményfestő alkalmainkon bevezetünk a festés és alkotás világába. Ha otthoni élményfestő szettjeink valamelyikét választod, akkor is minden fontos információt és gyakorlati teendőt megtudhatsz profi instruktoraink videójából. Szeretettel várunk!

Blog

Páros élményfestés

Gondoltál már arra, hogy milyen jó lenne valakivel úgy megosztani az alkotás élményét, hogy a készülő művet közösen készítitek el? Neked ajánljuk azokat az élményfestés foglalkozásainkat, amelyeken a meghirdetett képet az egyéni festések esetén szokásos 40×50 cm-es méret mellett 55×70 cm-es méretben, ketten közösen is megfesthetitek. A közös alkotás pszichológiája Szülő – gyermek élményfestés A szülő és a gyerek közös festése elsősorban a gyerekről szól. Az ő alkotásának folyamatát a felnőtt csak kíséri és támogatja, magát nem előtérbe tolva, közreműködésével segíti és kiegészíti azt. A szülő igyekszik maximálisan figyelembe venni, hogy a gyerek mit szeretne és mit tud elvégezni a feladatból, amely előttük áll. Ennek megfelelően kiegészíti a munkáját és segíti a folyamatot. A felnőttre hárul nagy részben annak a felelőssége is, hogy elő tudja-e segíteni, hogy a kreatív foglalkozás, a közös alkotás inkább élménnyé váljon, ne pedig küzdelemmé.   Páros élményfestés felnőtteknek Ha két felnőtt embernek kell együtt dolgoznia egy képen, annak egészen más lefolyása és hatásai vannak, mint amiket a szülő-gyermek élményfestéseken tapasztaltunk. Teljesen más a dinamikája egy foglalkozásnak is. A felnőtteknél mindig van egy gát az alkotással szemben, aminek tulajdonképpen át kell szakadnia. Ez alól csak azok a személyek kivételek, akiknek ez a szakmája, vagy már nagyobb

Olvass tovább »

A távol-keleti festészet

Amikor a távol-keleti művészetekre és azon belül is a festészetről szeretnénk írni, akkor nincs könnyű dolgunk, hiszen annyira szerteágazó és sokféle, valamint korokon átívelő témáról van szó, hogy nehéz egy bejegyzésben jól bemutatni minden részletét és jellemzőjét. Mi most ezt mégis megkíséreljük, tartsatok velünk egy képzeletbeli utazásra a Távol-Keletre és az ott elterjedt festészeti stílusok világába!   A kínai festészet A hagyományos kínai festészet a felhasznált anyagokat és az alkalmazott technikákat tekintve is teljesen eltér az európai festészettől, ráadásul az ábrázolási mód, valamint a hozzá kapcsolódó szemlélet és filozófia pedig alapjaiban más, mint amit a saját kontinensünkön a festészeti stílusok alakulásánál láthattunk. A kínai festészet fontos és elsődleges témája a természet és az ember alakította táj, tehát a természetes erdők, mezők, tavak ugyanúgy, mint a sajátos kialakítású, hagyományos kínai kert. Ez utóbbi megtervezése és kialakítása szintén művészeti ággá fejlődött az évszázadok alatt, párhuzamosan a kertek festményeken való ábrázolásával. Jellemző, hogy a kínai festők nem törekedtek arra, hogy a képeiken ábrázolt téma plasztikus legyen és nem alkalmazták a perspektíva-ábrázolás különböző módozatait sem. Az általuk készített festmények síkszerűek, a látvány elsősorban az erőteljes és dekoratív színek használatának köszönhető, amelyeket tempera jellegű festék formájában mindig ecsettel visznek fel a hordozófelületre, amely lehet papír

Olvass tovább »

Hírességek, akik festenek is – Jim Carrey

Karácsony közeledtével egyre több karácsonyi témájú film megnézésére van lehetőségünk. A tv adók és az online streaming szolgáltatók már novemberben kínálják tálcán az ilyen témájú alkotásokat. Az egyik megkerülhetetlen film a Dr Seuss regénye alapján adaptált Grincs című mű. Ennek nem más a főszereplője, mint Jim Carrey, aki nem csak a filmvásznon bizonyítja ezerarcú tehetségét, hanem a festővásznon is. Új sorozatunkban olyan alkotókat mutatunk be, akik a festés mellett más területen is magas színvonalon űzik munkájukat. Meglepően sok ismert színész ragad ecsetet, így a már fentebb említett Jim Carrey is, akinek festői munkásságát ismertetjük  jelen cikkünkben.   Gyerekként imádott középpontban lenni, de magányosan alkotni is Carrey Kanadában, egy Newmarket nevű városban látta meg a napvilágot 1962-ben egy négy gyermekes család legkisebb tagjaként. Hamar megmutatkozott komikus tehetsége, egyszerre volt benne erős vágy a szereplésre és az elvonulás iránti igényre. Az I Needed Color  (2017) című rövid dokumentumfilmben, mely Carrey festő arcát mutatja be, így nyilatkozott erről: “Az a fajta gyerek voltam, aki a fél életét a nappaliban töltötte, hogy szórakoztassa az ott lévőket. A másik felében a szobámban voltam és rajzoltam, vagy verset írtam. Engem nem lehetett azzal büntetni, hogy a szobámba parancsoltak. Az számomra maga volt a menny.”   Korán

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü