Amikor egy absztrakt képet szemlélünk és nem vagyunk igazán hozzáértők, a legnagyobb jóindulattal sem tudjuk azt mondani, hogy érték, amit látunk. Pedig elég lenne csak egy kicsit másképp hozzáállnunk… Most elmondjuk, hogy hogyan tehetjük ezt.

 

Az absztrakt jelentése és kezdetei

Egy kicsit messzebbről indulunk az elemzésben, hogy könnyebb legyen megérteni és ezáltal közelebb érezni magunkhoz az absztrakt ábrázolás lényegét. Az absztrakt egy melléknév, jelentése a szokásos formákat megbontó, a valóság összefüggéseivel nem törődő. Ez egy érdekes megközelítése a festészetnek egy olyan kultúrkörben, ahol évszázadok óta csak a valósághoz közelítő ábrázolásmód, a természet egyfajta másolása volt a képzőművészet egyedüli célja és eszköze.

A 19. század közepétől kezdődött a változás, amikor megjelent és fokozatosan egyre elterjedtebbé vált a fotográfiák készítése. Innentől kezdve a festészet felszabadult annak a „felelőssége” alól, hogy kizárólag a természet, a körülöttünk lévő világ és az emberek valósághoz minél inkább hasonlító ábrázolása legyen a célja, ezzel tulajdonképpen erősen korlátok közé szorítva a művészek fantáziáját. Ezek a korlátok eltűnőben voltak és egyre másra jelentek meg az új művészeti irányzatok, melyek közül az egyik az absztrakt festészet.

 

Az absztrakt megjelenése történelmi korokban

A történelmi visszatekintésben egy fontos pontot nem szabad figyelmen kívül hagynunk, mégpedig azt, hogy az absztrakt ábrázolásmód korántsem előzmény nélküli a világon. Ha térben és időben egyaránt elhagyjuk a 19. századi Európát, akkor azt láthatjuk, hogy az elmúlt évszázadokban, sőt évezredekben mindig is létezett a nonfiguratív ábrázolás, ahol az alkalmazott színek, formák, minták és geometrikus elemek hordozzák a közölni kívánt jelentést. Ez adódhatott a vallás szigorú szabályrendszeréből (ilyen például az iszlám, ahol elvetik a figuratív megjelenítést), de abból az egyszerű igényből is, hogy az akkori művészek kifejezzék önmagukat és díszítsék tárgyaikat minden szemlélő és használó örömére. A díszítéseket megtalálhatjuk már az antik leleteken is, a görög tárgyakon ugyanúgy, mint a régi indiánok kultúrájában vagy az ősi kínai kerámiákon és porcelánokon.

 

Az absztrakt testet ölt

A modern kori absztrakt festészet közvetlen elődjének tekinthető a fauvizmus (fauvok = vadak), amely már a neoimpresszionizmust is elutasítja azzal, hogy ebben már a színek helyettesítik a kompozíciót, tudatosan alkalmazták az árnyalás nélküli, erős kontrasztokat, a sík, tiszta színű felületeket.

A nonfiguratív absztrakt festészet megszületése Vaszilij Kandinszkij orosz származású festő nevéhez fűződik, aki célul tűzte ki magának azt, hogy a festészet eszközeivel a zenéhez hasonlóan közvetlenül tudjon hatni az alkotást szemlélő emberek tudatalattijára és érzelmeire. Ezen szándéktól vezérelve a készülő képein tudatosan alkalmazta a színeket és a formákat, mint érzelmekkel telt egyszerű eszközöket, a valós környezet ábrázolásától egyre inkább elszakadva.

A szándék igazán előremutató volt abban az időben, de úgy tűnik, hogy mégis tény marad, hogy az absztrakt stílus 100 évvel a megszületése után, azaz napjainkban sem tekinthető teljesen elfogadottnak, a figuratív festészet pedig keresettebb és az aukciókon is magasabb árakat ér el. Ennek valószínűleg az az oka, hogy az absztrakt festményeket kevesebben tudják értelmezni, miközben lehet, hogy elég lenne a saját érzelmeiket figyelni a kép szemlélése közben az erőszakolt értelem keresés helyett.

 

Más szemmel nézni

Egy absztrakt festmény szemlélőjének lenni tehát nem könnyű dolog, hiszen hagynunk kell, hogy átérezzük a kép tisztán érzelmi alapú közlésmódját. Valamiért ez a zenével kapcsolatban könnyen megy, de a vizuális élmény befogadásában még gyakorolni érdemes.

A gyakorlást pedig kezdheted egy absztrakt élményfestéssel, ahol a foglalkozás 3 órájában átélheted, hogy az érzelmeidtől vezérelve, de instruktorunk segítő közreműködésével milyen egy üres vászonra komplex művet alkotni. Jelentkezz be a következő alkalomra!

Blog

A kerékpár története

A kerékpár egy igazán kézenfekvő és könnyen „feltalálható” eszköznek mondható, nem véletlen például, hogy az első kerékpárhoz hasonló szerkezet papírra vetésével már Leonardo da Vincit emlegették. A valóságban az első működőképes kerékpár-szerűség feltalálása Karl von Drais von Sauerbronn báró nevéhez fűződik. Az ő általa megalkotott és használt futógép már 1817-ben létezett. Bár furcsa módon a hajtást a lábbal előre lökdösés jelentette, a kormányozhatóság megjelenése már irányítási lehetőséget jelentett a használók számára. Az akkoriban kitalált kezdetleges szerkezet azóta jelenős fejlődésen ment keresztül.   A pedál megalkotása Kirkpatrick Macmillan skót kovácsmester Dumfriesshire-ben, a műhelyében készítette el a világ első, taposókkal felszerelt, gyorsabb haladásra alkalmas gépét, így megvalósul a napjainkban is ismert pedálhajtás. Az első kereket úgy forgatják a rudak, mint a gőzmozdony esetében. A kovácsmester az eszköz használata közben egyben a világtörténelem első kerékpáros bírságát is begyűjtötte a rendőröktől, amikor Glasgowban sajnálatos módon elütött egy gyermeket, amely eset annak is volt köszönhető, hogy a felnifék feltalálása még kicsit később fog bekövetkezni, így a lassítás módjai is igen korlátozottak voltak.   A velocipéd megjelenése Franciaországban, 1861-ben Pierre Michaux kidolgozta az első olyan járgányt, amelynél a pedál általi hajtás közvetlenül valósult meg, majd ezt a kétkerekűt velocipédként kezdte népszerűsíteni. Az új, érdekes és kicsit

Olvass tovább »

A szivárvány színei

Színesnek nevezzük a fényt, ha különböző hullámhosszokon eltérő intenzitása van, a nem átlátszó felületeket, ha különböző hullámhosszokon más és más mértékben verik vissza a fényt és az átlátszó vagy áttetsző anyagokat is, ha különböző hullámhosszokon különböző mértékben bocsátják át a rájuk vetülő fényt. Összességében azt mondhatjuk tehát, hogy a szín nem más, mint a szemünkbe érkező fénynek az a tulajdonsága, hogy különböző hullámhosszúságú összetevői más intenzitásúak.   A színek hatása A színeknek kiemelkedő szerepük van az életünkben és az erre a témára irányuló vizsgálatok szerint egyes érzelmek sokkal jobban társíthatók egy adott színhez, mint bármely másikhoz, amely társítások ráadásul a világ nagy részén egyformán működnek. Ilyen szín-érzelem társítás például az, hogy a depressziós vagy szorongó állapotot legjobban a szürke szín fejezi ki, a vidámságot pedig a sárga szín jeleníti meg. A színválasztásaink legtöbbször tükrözik az életünk aktuális helyzeteit, állapotát és az ezek miatt kialakuló hangulatunkat is, de ne feledjük, hogy ez a jelenség akár meg is fordítható. Ha vidámabb, pozitívabb hangulatra ösztönző színekkel vesszük körül magunkat, azt az életünk minden területére hatni fog. Az otthonunkban lévő színek befolyásolják hangulatunkat és viselkedésünket. A körülöttünk lévő színek le tudják csillapítani az elménket vagy fel is tölthetnek energiával. A színek hatással vannak a

Olvass tovább »

Festészeti stílusok, irányzatok – 1. rész

A festészet fogalma A képzőművészet azon ágát, amelyben egy sík hordozófelületre visznek fel különböző anyagokat (ilyen anyag az olajfesték, a tempera, a gouache, az akvarell, de akár ide sorolható a tűzzománc, a mozaik, az üvegfesték és az olyan anyagok, mint a fonal vagy a textil) festészetnek vagy festőművészetnek nevezzük. A festmények típusai Megkülönböztetünk figuratív (ábrázoló) és nonfiguratív (nem ábrázoló) festményeket. A figuratív festészet különböző műfajokra osztható az ábrázolás tárgya alapján, lehet arckép (portré), csendélet, tájkép és életkép. A festészet rövid története Az őskorban elsősorban azért készített az ősember a barlang falára képeket, hogy jelentős eseményeket örökítsen meg vagy hogy a jövőbeni történések számára kedvező végkifejletet készítsen elő afféle képes imát a falra vetve. Az ókorban sokféle téma került a falakra, a padlóra és a plafonra freskók és mozaikok formájában. Az abban az időben elkészült alkotások megmutatták az emberek életét és vágyait, az isteneket és a követett vallás témáit. Kevés olyan volt ezek között, ami tabu lett volna és ezért nem kerülhetett be az ábrázolt dolgok közé. Olyan viszont többször is előfordult, hogy valami vagy valaki utólag vált „nem kívánatossá” és ezen okból megpróbálták utólag eltűntetni minden nyomát, hogy egyáltalán létezett, még a műalkotások szintjén is. A középkorban előtérbe kerültek a

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü