Hogyan ábrázoljuk a hajat?

Az emberi hajat szépen és valósághűen sem megrajzolni, sem megfesteni nem könnyű feladat. Pedig, ha olyan képet szeretnénk festeni, amin minimum egy emberalak látható lesz, akkor érdemes megbarátkozni a gondolattal, hogy gyakorolni kell a haj ábrázolását. Másként nem megy. Ebben a bejegyzésben adunk pár tippet, hogy hogyan kezdj neki a hajfestésnek. Persze nem a valóságban, hanem a vásznon.

 

A haj ábrázolása

Egy portré rajzolásának vagy festésének egyik legnehezebb része a haj ábrázolása. Elsőre nem is gondolná senki, hogy mennyi mindenre kell odafigyelni, ha szépet szeretnénk alkotni. Olyan fortélyai vannak az élethű, fotórealisztikus haj ábrázolásnak, amelyekre az ember hosszú idő alatt jön rá és még hosszabb idő alatt tudja begyakorolni. Ne adjuk fel tehát már az elején, gyakoroljunk és próbálkozzunk kitartóan.

Nem szabad elfelejteni, hogy mennyire sokféle haj létezik a valóságban is. Létezik hosszú, rövid, raszta, világos, sötét, vizes, száraz, tiszta, piszkos, göndör, hullámos, szögegyenes stb. Sokféle hajtípus van tehát, és a különféle fajtákat más és más módon kell ábrázolni a vásznon. Ezért is különösen nehéz a haj festése vagy rajzolása.

Ha csak egyetlen jótanácsot adhatunk a témával kapcsolatban, akkor azt mondjuk, hogy legyen szó akár sötét, világos, rövid, hosszú vagy bármilyen hajkoronáról:

Ne hajat akarj festeni!

Ne hajszálakat akarj megfesteni vagy megrajzolni. Tincseket kell ábrázolnunk, nem külön hajszálakat. Ha szálanként próbálsz hajat festeni vagy rajzolni, akkor a végeredmény könnyen olyasmi lehet, mintha egy felmosófejet látnánk a vásznon.

 

Miért fontos a haj?

A haj kinézete nem csak a saját fejünkön fontos, hanem az általunk elkészített festményeken is. Az esetek túlnyomó részében egy portré nagy részét (természetesen az arcon kívül) a haj ábrázolása teszi ki. Tehát a közkedvelt téma esetén az élő szempár után a hajkorona a második dolog, ami vonzhatja a szemlélő tekintetét. Fontos foglalkozunk ezzel a résszel is, hiszen hiába fantasztikus a szem és a többi karakteres arc rész kialakítása, és szép a háttér is, ha a modellünk haja csak úgy oda van mázolva a képre.

Tudnunk kell, hogy az emberi elme mindenben a tökéletességre és a szabályosságra törekszik. Az agyunk bal fele legalábbis logikusan így szeretne minden alkotást felépíteni. Hát a haj az pont nem ilyen. Inkább néhol kicsit kócos vagy hullámos, esetleg lobogó. A hullámzás közben keletkező felületek pedig felrúgnak minden szabályt, ami a fények és az árnyékok törvényszerűségeit illeti. Legalábbis első látásra mindenképp így tűnhet.

Persze ha jobban belemélyedünk a megfigyelésbe, rájöhetünk, hogy itt is megfigyelhetők szabályok és a keletkező árnyalatok, fények és árnyékok nagy részben attól olyanok, amilyenek, mert a haj tulajdonságai befolyásolják ezeket.

A lényeg az, hogy ha nem is tudatosan, de az agyunk érzi, hogy a haj egy elnagyolt, kevésbé kidolgozott részlet, mint mondjuk az alkotás többi része. Ennek pedig igyekszik ellen szegülni, miközben az ábrázolás nagyszerűsége nem a tűpontos kidolgozásban rejlik.

Gyere el hozzánk a KreatívLiget Élményfestő Stúdióba és készítsd el az első vagy talán a sokadik festményedet saját magad. Az aktuális kínálatot az Események menüpontban találod, ahol biztosan vannak olyan képek is, amelyeken kipróbálhatod a hajfestés technikáit is. Szeretettel várunk!

Blog

Élményfestés – Akrilfestés tippek

A KreatívLiget Élményfestő Stúdióban akrilfestékekkel dolgozunk, mert ez az a festéktípus, amely a leginkább megfelel a céljainknak és a legjobban alkalmazható az olyan kezdő művészek számára is, akik még csak ismerkednek a vászonra való festés lehetőségeivel. Egy korábbi blogbejegyzésben részletesen írtunk arról, hogy milyen szempontok alapján lehet eldönteni, hogy az adott munkához akrilfestéket vagy olajfestéket válasszunk-e, javasoljuk ezt a bejegyzést is elolvasni, hogy helyére kerüljenek a részletek mindenki fejében a témával kapcsolatban.   Az akrilfestékről Ez a festéktípus egy műanyag alapú diszperzió, amely festéskor vízzel hígítható. A száradási folyamat során nem csak a benne lévő vizet párologtatja el, hanem erős keresztkötéseket hoz létre a molekulái között. Ezt a folyamatot térhálósodásnak is szokták nevezni. Az akrilfesték fedőképessége ideális, matt és fényes változatokban is kapható. Hobbi felhasználásra ideális választás lehet. Az olajfestékeknél jelentősen kedvezőbb áron hozzájuthatunk és a munkához használt eszközöket (ecsetek, festőkés, rongyok) a festék száradásáig vízzel könnyedén kimoshatjuk, takaríthatjuk, így nem kell az egészségünkre esetenként veszélyes oldószereket alkalmaznunk. Az akrilfesték előnye, hogy nagy felületekre is használható, gyorsan szárad, ez némely esetben hátrány is lehet, utóbbi akkor, ha még javítani szeretnénk valamit a festményen, vagy össze szeretnénk dolgozni a különböző részeket vagy árnyalatokat. Az okosan felépített és tervszerűen kidolgozott képeknél ilyen

Olvass tovább »
Nyári élményfestés

Nyári élményfestés a KreatívLiget Stúdióban

Biztosak vagyunk benne, hogy sokaknak a nyár a kedvenc évszaka. Ilyenkor a hőmérséklet már esténként sem kellemetlenül hűvös, többet süt a nap. Sokat javíthat a kedélyállapotunkon az is, hogy a nappalok jó hosszúak. Ebben az időszakban véget ér az iskolákban a tanítás, senkit nem terhel már a tanulás kényszere. Akik pedig már hosszú évek óta dolgoznak, tudhatják, hogy mekkora megkönnyebbülést hozhat a számukra, amikor belátható távolságra kerül a nyári szabadság időszaka. Ebben a felszabadult időszakban igyekeztünk sok szép festménnyel készülni a foglalkozásainkon, közbeiktatva olyanokat, amelyek témájukban is a nyarat és a tengert idézi. Jó, ha ezeket elkészítve később is vissza tudunk gondolni a meleg, napsütötte napjainkra és a nyári élményeinkre.   Nyári festmények Görög hangulat a festményeken Aki járt valaha Santorini szigetén, élőben is láthatta az igazi loulaki kéket. Senki sem gondolná, hogy a képeslapokon látható görög nyaralóhelyeken, amelyek olyan elérhetetlennek tűnnek sokak számára a templomok kék kupolái egy olyan festékkel vannak festve, amely nagyjából minden háztartásban megtalálható. A régi időkben az emberek olyan színt használtak festésre, amit találtak. Ezek közül a kék volt a leggyakoribb, amelynek az oka egy régen használt, ’loulaki’ néven ismert, élénk kék színű tisztítószer volt. A neve szó szerinti fordításban magyarul indigót jelent. Ez a szín

Olvass tovább »

Élményfestés – absztrakt képek

Amikor egy három részből álló cikksorozatban bemutattuk a jelentősebb festészeti irányzatokat időrendi sorrendben, csak érintőlegesen volt szó az absztraktról, amelyet nonfiguratív művészetnek vagy tárgyatlan művészetnek is nevezni. Most ezt a hiányosságot szeretnénk pótolni azzal, hogy bemutatunk néhány olyan művészt ebben a bejegyzésben, akik maradandót alkottak a festészet területén és megalapozták vagy éppen kiteljesítették az absztrakt irányzatot.   Mi az absztrakt? Absztrakt művészetnek elsősorban az Európában létrejött, de később az egész világon elterjedt modern és posztmodern, az avantgárdban gyökerező művészeti irányzatokat és iskolákat nevezzük, amelyek kiküszöbölik és a művészi munkában tudatosan figyelmen kívül hagyják a valóság tárgyi összefüggéseit és alakjait (mint pl. a tárgyak, élőlények, tájak, tér- és időbeli viszonyok), szembe helyezkednek a hagyományos természetelvű és ábrázoló jellegű művészettel, valamint a természetben is megtalálható motívumokra még csak nem is utalnak. Az absztrakt művészetben a formákat és színeket kizárólag önmagukért ábrázolják, és főképp ezek elvont összefüggései, a szemlélőben kiváltott hatásai (ösztönös érzések) és kölcsönhatásai a fontosak, nem pedig az, hogy egy fizikai értelemben létező tárgyat, vagy akár egy társadalmi jelenséget mutassanak be. Az absztrakt tehát a műalkotás elemeinek (formák, színek, testek, szavak, mondatok) és azok jelentésének bizonyos mértékű feloldását jelenti. Egy absztrakt festményen egy négyzet nem ábrázol sem szobafalat, sem ablakot, hanem

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü