Élményfestés – Vitorlások és más hajók

Földünk valamivel több mint kétharmadát tengerek és óceánok borítják. Ezeken a nagy kiterjedésű és általában egymással összeköttetésben lévő vízfelületeken kívül tavak és folyók is szép számmal akadnak a szárazföldek belsejében. Mindezek eredményeként az emberiség előtt álló egyik legnagyobb kihívás már évezredek óta az, hogy valahogy át tudjon kelni a vizeken, illetve a nagyobb távolságokat ne csak a szárazföldön tudja legyőzni. Ennek érdekében olyan eszközöket kellett építenie már őseinknek is, amelyek egyszerre alkalmasak vízi járműnek és szállítóeszköznek.

Megszülettek tehát a csónakok, a hajók és a vitorlások, amelyek az évszázadok folyamán sokféle módozatban és stílusban fejlődtek tovább. Nincs mit csodálkoznunk azon, hogy a hajók megihlették a képzőművészeket is, amelynek eredményeként csodás festmények és más alkotások készültek minden történelmi korban.

A hajózás történetének kezdetei

A régészeti leletek és fennmaradt ábrázolások alapján is csak nagyjából tudjuk meghatározni, hogy mióta használ az ember vízi járműveket. Az első vízen használt emberi eszközök kidőlt fákból vagy hordalék fatörzsekből „készültek”, ezeket tulajdonképpen a természet szolgáltatta, nem is kellett velük különösebben semmit tenni.

Az épített hajók felé vezető úton a következő lépés a helyi alapanyagoktól függően valamilyen fatörzsből vájt csónak vagy vékonyabb fatörzsek, esetleg nád összekötözésével létrehozott tutaj lett. Az erdővel fedett területeken a fatörzsből kivájt bödönhajó, nádasok közelében, így például Egyiptomban, Mezopotámiában és a Titicaca-tó vidékén is a nádtutaj, nádcsónak válhatott vízi közlekedőeszközzé, hiszen ezeket tudták elkészíteni helyben. Ahol se nád, se semmilyen fa vagy uszadékfa nem fordult elő, ott a vízi járműveket állatbőrök és nagyobb csontok felhasználásával állították elő. Ilyenek például az eszkimók különleges kajakjai.

Az ember eleinte halászatra (végső soron élelem szerzésre) és szállításra találta ki és alkalmazta a hajóit, amelyeknek kezdetben különösebb irányítási lehetősége sem volt. Fokozatosan alakult ki, hogy miként is lehet azokat irányítani és evezőkkel hajtani. Ahogy egyre nagyobb távolságok megtételére vállalkozott az ember és lett egyre leleményesebb, hamarosan megjelentek az első vitorlák is a hajókon, amelyek a szél erejét kezdték el használni ahhoz, hogy haladjanak a vízen.

 

A hajók fejlődése az ókorban

Az ókori Egyiptom

Az egyiptomiak már az i. e. 3. évezredben elkezdtek hajókat építeni, amelyekkel a Níluson, valamint a Vörös- és a Földközi-tenger partvidékén hajóztak. Csónakjaikat és kisebb folyami hajóikat nádból építették, a nagyobb hajókhoz először helyi, később Föníciából importált faanyagot használtak.

Egyiptom klímája nem kedvezett a hajóépítéshez alkalmasabb fafajok fejlődésének, ezért az egyiptomi hajóknál a korai időszakban használt helyi fából csak rövid fadarabokból tudták összeállítani a külhéjat, amelyeket csapokkal vagy kötelekkel szorítottak össze, majd növényi rostokkat tömítettek. Az egyiptomi fahajók alakja hasonlított az általuk használt nádcsónakokra, illetve ennek a formának az egyes elemeit (például az ívben előre hajló hajófart) később a föníciaiak és a görögök is használták.

A föníciai hajózás

A föníciaiak voltak az ókor legjobb hajóépítői. Az összeomló krétai hatalom helyét átvéve előbb a Földközi-tenger keleti medencéjére terjesztették ki befolyásukat, majd folyamatosan előretörte nyugat és az Indiai-óceán felé is.

Több újítás fűződik a föníciaiak nevéhez. Ilyen a kétevezősoros hajtás és az evezősök fölé emelt fedélzet is, amelyen a harcosok tartózkodtak. Megjelenik az árbóckosár is, amelyet kötélhágcsón érnek el a matrózok. A föníciai hajók minden kétséget kizáróan bordaszerkezettel készültek, ezt bizonyítja a döfőorr a hadihajókon és az egyiptomiaknál látott merevítő kötélzet hiánya.

Az ókori görögök hajói

A görögöknél is kétféle hajótípust különböztethetünk meg, a gyors járású evezős gályákat és a vitorlás teherhajókat. A teherhajók általában 10-20 méter hosszú, egy-, ritkábban kétárbócos hajók voltak, árbóconként egy-egy négyszögletes vitorlával.

A római hajók

A rómaiak az első pun háború idején építettek először hajókat, amelyeket bizonyíthatóan a karthágóiak hajóiról másoltak. Viszonylag rövid idő alatt aztán hatalmas saját flottát építettek. A legenda szerint egy partra sodródott karthágói hadihajó mintájára építették meg a 100 hajóból álló flottájukat. A későbbiekben épülő két- és háromevezősoros hajótípusokat sem ők találták vagy fejlesztették ki, csak átvették a görögöktől birema és trirema néven.

 

A hajók fejlődése a későbbi korokban

A középkor hajói

A középkort a hajózás terén lassú, de folyamatos fejlődés jellemezte. Számos technológiai újítás jött létre, a flották létszáma és a hajók mérete is folyamatosan nőtt. Annak ellenére azonban, hogy a kereskedelemben és az áruszállításban a hajózásnak Európa szerte nagy fontossága volt, a hajók többsége nem merészkedett ki a nyílt óceánra, mert nem is voltak igazán alkalmasak erre.

A felfedezések kora és az ipari forradalom

A 16. századtól a nagy földrajzi felfedezések korában a hajózás globálissá vált, az ún. tengerész nemzetek száma ötre nőtt. Az angolok, a franciák, a hollandok, a portugálok és a spanyolok egyaránt jelentős flottával rendelkeztek.

A megteendő nagy távolságok és a hajótestben szállított értékes rakományok miatt a hajóknak képeseknek kellett lenniük az önvédelemre. Ezért ebben a korban úgy alakult, hogy nem vált el egymástól a hadihajó és a kereskedelmi hajó. A kötelező tartozékként megjelenő ágyúk ebben a korban alapvetően megváltoztatták a hajók kialakítását. A folyamatosan tökéletesedő tűzfegyverek számára a hajók ideális platformnak bizonyultak, de ehhez konstrukciós változásokat kellett tenni.

A 18. század folyamán a fregatt volt a legjellegzetesebb hajótípus. Ezeket a hajókat általában 24-28 ágyúval szerelték fel. A kor legnagyobb hajói ebben az időszakban akár több mint 100 ágyút is vihettek.

A 19. századi ipari forradalom és a dinamikusan fejlődő világkereskedelem a hajózásban is forradalmi változásokat okozott. Mivel a világ kereskedelmének meghatározó hányada vízen bonyolódott és a gyarmatokkal a kapcsolattartás leginkább tengeri úton volt lehetséges, a hajózás továbbra is a korszak meghatározó tényezője maradt. Ehhez hozzájárult a technológiai fejlődés számos olyan eredménye is, amely a hajózást közvetve vagy közvetlenül érintette és annak hatékonyságát is nagyban segítette.

A gőzhajók és a modern kori hajózás

A 19. század legnagyobb, a hajózás és a hajók jövőjét máig meghatározó újdonsága a gőzgép volt. Robert Fulton építette az első gőzgéppel hajtott hajót 1807-ben. Ez a hajó egyébként természetesen fából készült. Az első gőzhajókat elsősorban folyami és part menti hajózásban alkalmazták.

1819-ben a Savannah nevű hajó volt az első gőzzel is hajtott hajó, amellyel átkeltek az Atlanti-óceánon. Az egy hónapos út alatt a gőzgépek mindössze 85 órát dolgoztak, nagyobb részben a vitorlákra volt bízva a hajó. A gőzgépeket, hajókazánokat folyamatosan fejlesztették, így növelni tudták a gőz hasznosítható nyomását, ezzel pedig gazdaságosabbá tudták tenni a gőzgépeket. A folyami gőzhajókat lapátkerekek vitték előre. A lapátkerekek azonban nem váltak be a tengeren és az óceánon. Egészen 1845-ig kellett arra várni, hogy megjelenjen az első hajócsavarral ellátott hajó, amely már alkalmasnak bizonyult a folyamatos tengeri használatra.

1822-ben jelentek meg az első fémépítésű hajók, de csak a 19. század második felében terjedtek el. Először a hajógerinc, a bordák és a fedélzeti gerendák készültek vasból.

A dízelmotort 1904-ben szerelték először hajóba. Érdekesség, hogy 1911-ben Amundsen norvég sarkkutató a Fram nevű hajójába dízelmotort építtetett Déli-sarki útjára, így ez volt az egyik legkorábbi tengeri alkalmazása.

 

Hajók a képzőművészetben

Akár ​a tánc, a vadászat vagy a közös étkezés élménye, úgy a hajózás is az ősidők óta foglalkoztatja a történések megörökítőinek és a művészeknek a képzeletét. Amióta az ember első, egyszerű csónakjain kimerészkedett a tavakra, átszelte a folyókat, és végül tengerre szállt, képzőművészetinek tekinthető alkotások sora örökítette meg ezt a romantikusnak is mondható témát.

Amennyiben kedvet kaptál Te is hajókat, vitorlásokat vagy csónakokat festeni, keresd az ilyen és ehhez hasonló témájú képeket a KreatívLiget Élményfestő Stúdió kínálatában. Az aktuálisan elérhető lehetőségeket mindig a Helyszíni élményfestések menüpontban találod meg, dátum szerinti bontásban a megfesthető képekkel illusztrálva.

Blog

Élményfestés – Pillangók

Különleges állatokról lesz szó ebben a bejegyzésben, amelyekről a szépségükhöz képest viszonylag kevés festmény készült. De erről majd később, nézzük először a velük kapcsolatos tényeket.   Tudnivalók a pillangókról A Földön mintegy 170ezer különböző lepkefaj él és ezek többsége éjszakai életre rendezkedett be. A nappali fajok száma csak mintegy 17ezer, a színes és igen látványos példányok mind közülük kerülnek ki. A pillangók mérete a mintázatukhoz hasonlóan meglehetősen változatos. A kifejlett példányok szárnyainak fesztávolsága néhány millimétertől egészen 25 centiméterig terjed, a fajta sajátosságaitól függően. A legnagyobb pillangó az Alexandria Királynője nevű fajta. Pápua Új-Guineában találhatjuk meg a példányait és a szárnyfesztávolságuk elérheti akár a 28 centimétert is. Testüket szőrök és pikkelyek borítják, ezt nevezzük hímpornak. A pikkelyekben találhatóak a különböző alakú kutikuláris képződmények. Ezekben a különböző pigmentek változatos színeket eredményeznek, a pikkelyek finom lemezes vagy rácsos szerkezete pedig formákat hoz létre. Ez a jelenség adja a pillangók változatos színeit. A pillangó fejlődése szakaszokra osztható. Az első szakaszban a megtermékenyült petéből előbújik a kis hernyó, majd a másodikban folyamatosan nő és többször vedlik is, hogy a teste egyenletesen tudjon növekedni, ha eléri a maximális méretét, a harmadik szakaszban bebábozódik. A bábállapot egy hetekig tartó nyugalmi állapot, miközben a belső test teljesen átalakul.

Olvass tovább »

Kiállítás ajánló – Pierre-Auguste Renoir a Szépművészeti Múzeumban

Renoir – A festő és modelljei címmel nyílik új tárlat a Szépművészeti Múzeumban szeptember 22-én, a párizsi Musée d’Orsay-val és a Musée de l’Orangerie-vel együttműködésben. A kiállítás 2023. szeptember 22. és 2024. január 7. között látogatható majd. A kiállítás kurátorai: Cécile Girardeau, Kovács Anna Zsófia, Paul Perrin   Renoir művészete a fókuszban A francia impresszionista és posztimpresszionista korszak jelentős művészeit bemutató kiállítások után (Monet és barátai, 2003; Van Gogh Budapesten, 2006; Cézanne és a múlt, 2012; Cezanne-tól Malevicsig; 2021) a Szépművészeti Múzeum ebben az évben Renoir életművét helyezi fókuszba. A tárlat apropója, hogy 2019-ben a múzeum megvásárolta a mester Fekvő női akt (Gabrielle) című kései remekművét. A szeptember nyíló kiállításon korai portrékon keresztül bemutatva láthatjuk majd, hogyan változott Renoir megközelítése modelljei státuszától függően (impresszionista barátok és hivatalos megrendelők). A kiállítás a Párizsban és külvárosaiban divatos szabadidős tevékenységek iránti érdeklődését is feltérképezi, egyúttal alkalmat nyújtva arra is, hogy bemutassák, hogyan modernizálta Renoir a 18. századra jellemző fête galante, a „gáláns ünnepségek” témáját. A tárlaton a Fiatal lányok zongoránál című alkotásváltozatain figyelhetjük meg, hogyan ábrázolta Renoir modelljeit enteriőrben. Az otthon, az intimitás témáját a festő családportréin is felfedezhetjük. Számos, a kiállításon szereplő 1869 és 1919 között festett akton kísérhetjük figyelemmel Renoir törekvését

Olvass tovább »

KreatívLiget webshop

Mit tehet egy kreatív tevékenységekért rajongó ember, ha a külső körülmények következményeként nem lehet személyesen részt venni egy élményfestés foglalkozáson? Mostantól a Kreatívliget webáruházból meg tudja rendelni a számára kedves festmények alapanyagait és többféle lehetőség közül választhat, hogy azt milyen módon festi meg.   Online élményfestés Az online festés lehetősége egy új szolgáltatásunk, amellyel megoldhatóvá válik, hogy otthonodba rendelve a szükséges anyagokat és kellékeket vehess részt egy élményfestés foglalkozáson. Az online élményfestés élő bejelentkezéssel zajlik. Ennek során minden instrukciót elmondunk és lépésről-lépésre veled együtt festjük meg a képet. Lehetőséged van kérdezni az instruktortól, ha elakadnál valamiben és segítségre van szükséged. Az esemény napján küldünk részedre egy linket, amivel csatlakozni tudsz majd az online élményfestéshez. A foglalkozás időtartama 3 óra, a résztvevők maximális létszáma 6 fő.   Videós élményfestés A webshopunkban VIDEÓS élményfestő szettjeink közül is tudsz választani kedvedre valót. A szabadon megállítható és visszatekerhető videónkkal akkor alkotod meg a képet, amikor csak szeretnéd. Festő szettjeinkben minden szükséges eszközt megtalálsz ahhoz, hogy a festményed az otthonodban is tökéletesen sikerüljön.   Festmények vásárlása Nincs időd minden képet megfesteni, mégis festményeink egyikével díszítenéd otthonod vagy lepnél meg valakit? Ez sem probléma, hiszen a webshopunkban, már az instruktoraink által festett képeket is megvásárolhatod. Az

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü