Manapság gyakran találkozhatunk gyönyörű tálba ültetett mini fákkal, melyek a japán bonsai (ejtsd bonszáj) nevet viselik. A szó jelentése: fa egy edényben.  A bonsait választók a fákat a harmónia, az egyensúly, a türelem vagy akár a szerencse szimbólumaként tekintik. Mások egyszerűen a cserepes fákat élő díszként használják otthonuk dekorálásához, míg egyesek – például a zen buddhisták – úgy vélik, hogy a bonsai meditáció során a szemlélődés tárgya lehet.

Bonsait nevelni nagy öröm, de nem kis feladat. Sok türelemre és szakértelemre kell szert tenni, ha valaki minden nap gyönyörködni szeretne benne. Amennyiben szívesen nézegetnél otthonodban egy ilyen kis fát, de nincs türelmed, vagy lehetőséged a gondozásához, gyere el hozzánk és fess nálunk bonsai fát!

 

A bonsai kultúra Kínából ered

A bonsai nevelésnek körülbelül 1300 éves hagyománya van. A monda szerint a Han-dinasztia (ie. 206-220) uralkodása alatt élt egy varázsló, Jiang-feng, aki azzal a különleges képességgel volt megáldva, hogy a hegyeket, a fákat, a folyókat, a házakat, az állatokat és az embereket lekicsinyítve egy tálcára varázsolta. Ha valóban létezett ilyen varázslat, annak a császár Csin Si Huang Ti nagy hasznát vehette, mivel az ellenségeivel keményen leszámoló uralkodó joggal tarthatott merénylettől. Sokszor még legközelebbi bizalmasai sem tudták, hogy éppen 50 kastélya közül melyikben van, udvartartását folyamatosan költöztette. Viszont kedvenc növényeit is mindig magával vitte, ezzel teremtve meg magának az otthonosság érzését.

A császár halálát követő időszak Kína történetének egyik jelentősen fejlődő korszaka volt, mely kedvezően hatott a kertkultúrára is. Kezdetben  csak a tájakat és hegyeket modelleztek apró tálakban, ezeket penzsingeknek nevezték, de később növények is kerültek melléjük.

 

Japán tette világhírűvé a bonsai fákat

Japánban a VI. században jelentek meg a bonsai fák, a buddhizmust terjesztő kínai szerzetesek vitték magukkal a hazájukra emlékeztető kis növényeket. Ez a növénygondozási forma beillett a japán gondolatvilágba, ugyanis a természetet és az embert testvéreknek, a föld gyermekeinek tekintették. A bonsai-ok elterjedésével feloldódhatott az eddig fennállt határvonal a kert és a lakótér között, hiszen a természet egy darabkáját be tudták vinni magukkal a házukba.

A fák nevelését hosszas, a természetben tett megfigyelés előzte meg.  Az erdőben élő nagy példányok lényegét megőrizve alakították ki a kis méretű fák stílusát.

Hamarosan ezeknek a stílusoknak már szigorú esztétikai és kultikus szabályai alakultak ki. A bonsai felvirágzása a XII. században, a nemesség és szamuráj rétegek jóvoltából történt meg, akik a teaszertartás és ikebana (virágkompozíciók)  mellett erre is sok időt fordítottak.

Európában a portugáloknak köszönhetően jelent meg a XVI. század körül, de még nem lett általánosan ismert mindenhol.  Majd újra Japánból behozva az 1878-as, 1906-as és 1909-ben rendezett világkiállítások alkalmával került az érdeklődés középpontjába. A  kiállítások végeztével azonban a szabadba ültették őket, ahol lényegüket elveszítve normál méretű fákká nőttek. Elterjedésük végül csak a második világháború után kezdődött meg.

Hazánkban az 1980-as években terjedtek el leginkább, számos bonsai specialista üzlet létezik már. Aki szeretné magát bonsai tulajdonossá képezni, könnyedén csatlakozhat bonsai nevelő klubokhoz, zárt csoportokhoz az online közösségi térben is.

 

A kis fák titka

A bonsai fák nevelőinek az a célja, hogy  a természetet idealizáltan újjáteremtsék, ez pedig a fa életének, fejlődésének gondos tanulmányozásán alapul. Ez művészi kifejezésforma is egyben, amelyet az idő és az évszakok folyamatos váltakozása tükröz.

A kis méret titka a gyökérzóna nagyságának csökkentése és kontrollálása. Emellett az egyensúly fenntartása is fontos. Az ágak, a hajtások, a lombozat arányos metszése szükséges a szép eredményért. A tálban kifejlődő gyökértömeg ugyanis csak magával arányos mennyiségű lombot képes kiszolgálni. A kis méret elérésének másik trükkje, hogy  tápanyag-utánpótláskor a kiadott nitrogén mennyiségét csökkentik, így a hajtások zömökebbek, a levelek pedig kisebb méretűek lesznek.

 

A fa és a tál összhangja

Szót kell még ejteni a fáknak otthont adó tálakról is, hiszen a fa és a cserépedény együttesen alkotják a bonsai-t. Az edény kiválasztásakor fontos figyelembe venni, hogy milyen fajta fát ültetünk bele, a nem megfelelő színválasztás, vagy méret könnyen elnyomhatja a fa egyediségét. Egy szépen kidolgozott, ízlésesen formált, de összességében egyszerű tál mindig jó választásnak bizonyul.

A tál hosszának a növény magasságának 2/3-át kell kitennie, míg mélységének közelíteni a fa törzsének átmérőjéhez. Ha a fa gyökereinek mérete, vagy éppen a száraz klíma megköveteli, akkor mélyebb is lehet.

Oda kell még figyelni arra, hogy a lyukak megfelelő méretűek legyenek a tál alján a felesleges víz elvezetése miatt. A tál lehetőleg lábakon álljon, ami nagyobb párolgást idéz elő, így a pangó víz is elkerülhető. Mindezen alapszabályok betartásával és sok-sok munkával évtizedekig gyönyörködhetünk a bonsai-unkban.

Ha szereted a bonsai fák formavilágát és megnyugtató sziluettjét, gyere el hozzánk és fesd meg a saját fádat! Nézz körbe, hiszen számos nálunk megfesthető képen kapnak főszerepet a fák. A Nyírfák, a Szerelemfa, az Éjszakai ragyogás,  az Egymás bűvöletében, vagy az Arany-türkiz absztrakt erdő című festményeink mind üdítő színfoltjai lehetnek otthonodnak.

Blog

Élményfestés – balerinák

Kislány korában majdnem minden nő álmodozott arról, hogy balett-táncos lesz belőle és csodálatos piruettek után vastapsot kap a színpadon állva. A balerinák mindig szépek, kecsesek, hajlékonyak, a közönség imádja őket és gyönyörűen mutatnak a fényképeken, a filmvásznon és a festményeken is.   Balerinák a festészetben A leghíresebb festő, aki balett-táncosnőket festett, Edgar Degas volt. Az 1870-es évektől az Egyesült Államokból való visszatérését követően számos vázlatot készített balerinákról. Az impresszionisták első kiállításán, 1874-ben bemutatta a ’Balettpróba a színpadon’ című munkáját, 1875-76 körül pedig készre festi ’A táncteremben’ című képét. Degas több mint negyedszázadon át folyamatosan balett-táncosnőket festett, vázlatokat és szobrokat készített róluk. Életművének érdekes kiteljesítése volt a szobrászat felé tett kitérője és munkássága. Már 1881-ben kiállított egy kb. egy méteres magasságú balerina szobrot, amelyre a ruhát valódi tüllből varratta rá. A közönség és a kritikusok felháborodtak a próbálkozáson. Részben a mintázás és a mozdulat realitását és esetlenségét, részben pedig a felhasznált anyagok keverését, a képzőművészet és a textilipar tömeggyártású portékájának gátlás nélküli összevegyítését kifogásolták. Nehéz volt a választás, hogy végül is Degas-ban a briliáns ecsetnek, a hamvas színezésnek, a fény szuverén kezelésének, vagy a könnyed mozdulat meggyőző ábrázolásainak mesterét ünnepeljük-e inkább. Hiszen alkotásain valamennyinek jelentős szerep jutott. A tárgyila­gos vizsgálatok eredménye

Olvass tovább »

Élményfestés – Tenger

Mit nevezünk tengernek? Földünk valamivel több mint kétharmad részét tengerek és óceánok borítják. A tenger (vagy óceán) egy nagy kiterjedésű sós víztömeg, amely lehet peremtenger, beltenger, vagy egy nagy sósvízű tó, valamelyik kontinens belsejében. A peremtenger olyan típusa a sós vizeknek, amelyet a vízáramlatok valamelyik óceánhoz kapcsolnak. A beltenger csak vékonyabb csatornákon érintkezik az óceánnal. A tengerek meghatározása a felsorolt meghatározások ellenére nem egyértelmű, ezért több tenger, illetve tó besorolása vitatott. Hétköznapi értelemben tengernek nevezhetjük például az óceánt is a sós vize és a beláthatatlan távolságai miatt. Gyakran tenger megnevezést kapnak sós-, vagy akár édesvizű tavak is, illetve az is előfordul, hogy a széles körben tengernek tekintett vizeket mások tónak tartanak. A Kaszpi-tengert például nevezik Kaszpi-tónak is, az Aral-tavat pedig Aral-tengernek is, a jóval kisebb Holt-tengert viszont egyáltalán nem szokták tónak nevezni.   A tengerek illata A legtöbb embernek a nyaralás, a vízpart romantikája, a hajózás és csupa kellemes emlék jut eszébe, ha megérzi a tengerillatot. Főleg így van ez, ha az év nagy részében teljesen más körülmények között tölti az idejét, például egy nagyváros kellős közepén. De mi is az a sós, de egyébként nehezen körülírható és meghatározható illat, amelyet akkor érzünk, ha a tengerparton üldögélve beleszippantunk a levegőbe?

Olvass tovább »

Élményfestés anyák napja alkalmából

Az édesanyánkkal való viszonyunk egész életre meghatározza az érzelmi kötődéseinket, az önértékelésünket, a világhoz való kapcsolódásunkat.  Ideális esetben biztonságos és szerető környezetben növünk fel, amely biztos iránytűt ad a kezünkbe az életen való átevickéléshez.   Az anyánkhoz fűződő viszonyunk sokféle lehet Sokaknak azonban terhelt a viszonya az édesanyjával, nekik iránytű helyett csak egy nehéz csomag jut, tele fájdalommal, önbizalomhiánnyal, bizalmatlansággal a világ felé. Az anyákkal való kapcsolat természetesen nem ennyire végletes. A tökéletes viszony és a teljes elhanyagolás között ezerféle árnyalat van, azon belül azonban csak nagyon ritka esetben hiányzik teljesen a szeretet. Sok szülő úgy okoz esetleg sérülést a gyerekének, hogy közben nagyon szereti, csak nem tud átlépni a saját felmenőitől kapott mintáin, sérülésein. Ne felejtsük el, hogy a ma gyerekeket nevelő szülők szüleit olyanok nevelték, akik súlyosan traumatizálódhattak az első és második világháborúban. A transzgenerációs szorongások és traumák jelenlétét már a tudományos világban is elfogadottá tette a pszichológia. Az anyák napja jó lehetőség arra, hogy a terhelt viszonyok esetében a sérelmek a háttérbe kerüljenek és megkeressük magunkban az édesanyánkhoz fűződő hála és a szeretet érzését. Aki pedig az anyjával való harmonikus viszonyt kapta ajándékul az élettől, szintén kifejezésre juttathatja ezen a napon (is) köszönetét és megbecsülését.   Közel

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü