Nyári programajánló – Henri Matisse kiállítás a Szépművészetiben

2022. június 30-tól megcsodálható Henri Matisse első tárlata Budapesten, a képek pedig egyenesen a párizsi Centre Pompidou – Musée national d’art moderne termeiből érkeztek hozzánk.  A több mint 100 művet magába foglaló  kiállítás  a művész életművének minden meghatározó szakaszát bemutatja: a fauve periódustól egészen a késői gouache papírkivágatokig.

A tárlaton gyönyörködhetünk a művészre jellemző könnyedséggel ábrázolt ragyogó szín-, fény- és formaharmóniákban. Emellett  kirajzolódnak az életműnek a tér és a sík, az enteriőr és az alak, továbbá a szín és a vonal kapcsolatára vonatkozó alapkérdései is. A kiállítás végigkíséri, ahogy Matisse életművében folyamatosan megújuló színakkordokként és vonalritmusokként ölt formát a gondolatok színe.

A tárlatra nemcsak festmények, hanem szobrok is érkeztek, emellett Matisse egyedi, sokszorosított és alkalmazott grafikai munkái is megtalálhatók. Igazi csemege a Matisse rajongóknak, hogy a gouache papírkivágásokkal megtervezett és saját kézírású szövegével együtt közreadott Jazz (1947) című művészkönyve is Budapesten van.

 

Matisse jogászból lett művész

Henri-Emile-Benoît Matisse 1869. december 31-én látta meg a napvilágot Észak-Franciaországban. Szülei kereskedők voltak, saját kisboltjukban dolgoztak, gabonafélék és festéket árulásából keresték kenyerüket. Henri gyermekkorában nem utalt semmi jel arra, hogy  különleges tehetsége lenne bármihez is, az alkotás iránti vágy fiatal felnőttkorában ébredt fel benne.

Szülei jogi pályára szánták, ez ellen Henri Matisse-nek se volt kifogása kezdetben, így Párizsban jogi végzettséget szerzett, majd ügyvédbojtár lett. Azonban gyomorbántalmai miatt kényszer szünetet iktatott be jogi karrierjében, állapotából adódóan majdnem egy évig ágyhoz volt kötve. A kórházban a mellette lévő ágyon lábadozó férfi tájképek festésével ütötte el az időt, ez pedig nagyon megtetszett Matisse-nak. Édesanyja nem sokat teketóriázott, a  következő látogatása alkalmával festőkészlettel lepte meg fiát. Innentől nem volt megállás, a festés Matisse szenvedélyévé vált.

 

Élénk színeivel robbant be a művészvilágba

1891-ben döntött úgy, hogy végleg felhagy a jogi pályájával, majd több évnyi kitartó próbálkozás után végül 1895-ben vették fel az École des Beaux Arts-ba. Matisse apránként felfedezte és igen megszerette az impresszionizmust, festményeit a műfaj stílusjegyei és az élénk színhasználat határozták meg a későbbiekben is. Műveit – vélhetően a nem mindennapi látás- és ábrázolásmódjának köszönhetően- sokan kritizálták. Olykor tanárának, Moreau-nak is sok volt az újítás, ugyanis ő inkább a szimbolizmust kedvelte, ennek ellenére védelmére kelt ifjú tanítványának, mikor bírálták és támadták.

A “vadak” központi figurája lett

Matisse 1898-ban otthagyta a főiskolát, majd feleségül vette az akkor már 4 éves kislányának Marguerite-nek édesanyját, Amélie Prayre-t, akitől még két gyermeke született a következő években Jean (1899) és Pierre (1900). A művészeti intézményt elhagyva kis időre Londonba mentek, ezt követte Korzika. Itt több mint fél évet töltött, a hely pedig fellobbantotta benne a dél iránti szenvedélyt. Tájképeket, csendéleteket és enteriőröket is festett ott tartózkodása idején. Ez az utazása művészetére is nagy hatással volt, a Földközi-tenger látványának és a fények játékának hatására  ábrázolásmódja sokkal színesebb lett, később nem véletlenül nevezték sokan a színek mesterének őt.

Végül 1905-ben érkezett meg saját stílusához, ugyanis az ő nevéhez fűződik a fauvizmus, ami a párizsi Salon d’Automne kiállításán bemutatkozott festőcsoportot fogta össze. A fauvok (ami azt jelenti: vadak), Matisse köré csoportosultak, és a francia festészet kolorista irányzatát teremtették meg. A koloristák a színek erőteljes használatát tartották lényegesnek a kép egyéb elemeivel szemben. Mindössze három évig működtek, 1908-ban ugyanis feloszlottak.

 

Kényszer szülte stílusváltás

Henri 1920-ban papírkivágásokat kezdett készíteni, 1943-tól pedig fő technikája lett a kollázs. Nemcsak újítás volt számára a kubisták (Georges Braque és Pablo Picasso) alkotásai hatására népszerűvé vált irányzat, hanem romló egészségügyi állapota  mellett – kerekesszékbe kényszerült – ezt a technikát tudta kivitelezni kényelmesen. Ő maga csak így jellemezte az új módszert: „ollóval való rajzolás”. Picassóval egyébként 1910-ben ismerkedett meg és kötött barátságot. Ez egy rivalizálással, de kölcsönös tisztelettel átitatott kapcsolat volt. A két férfi igyekezett egymás művészetét a lehető legmélyebben megismerni, gyakran egymás alkotásaira készítettek „válaszfestményeket”.

Tartalmas és produktív élete 1954-ben ért véget Nizzában, amikor szívroham következtében elhunyt. Halála pillanatáig dolgozott a 20. század egyik legmeghatározóbb francia festője.

 

Ha kedvet kaptál az alkotáshoz, de nincs ötleted, hogyan kell az ecsettel és vászonnal bánni, akkor se keseredj el. Helyszíni élményfestő alkalmainkon bevezetünk a festés és alkotás világába. Ha otthoni élményfestő szettjeink valamelyikét választod, akkor is minden fontos információt és gyakorlati teendőt megtudhatsz profi instruktoraink videójából. Szeretettel várunk!

Blog

Híres női festők – Georgia O’Keeffe

A mai cikkünkben Georgia Tottoeanocomita O’Keeffet mutatjuk be, aki amerikai festőnőként élete második felében Mexikóban találta meg a nyugalmat és inspirációt. Festményei főként mexikói tájképek, absztraktba hajló virág ábrázolások, sajátos stílusban festett amerikai felhőkarcolók. O’Keeffe-re sokszor úgy hivatkoznak, mint az amerikai modernizmus anyjára.   Magyar származású nagyapjáról nevezték el Georgia 1887. november 15-én látta meg a napvilágot egy tejüzemi farmon Sun Prairie-n, Wisconsin-ban. Szülei, Francis Calyxtus O’Keeffe és Ida Totto O’Keeffe, a farmon dolgoztak. Anyai nagyapja egy magyar bevándorló volt, aki a George Totto nevet használta Amerikában, édesanyja pedig apja iránt érzett tiszteletből választotta lányának a Georgia nevet. Lakóhelyükből adódóan a kis Georgia első vizuális élményei a határtalan kukoricamezőkhöz kötődtek. A végtelen táj, az ég bárányfelhőkkel tarkított változó színű kéksége, a természet ereje olyan meghatározó élménnyel bírtak, ami O’Keeffe  egész életművében megjelent. A természettől sosem szakadt el, még abban az életszakaszában sem, mikor városban élt, hiszen még a várost is tájnak látta. A felhőkarcolók számára varázslatos erővel bírtak, mint az égbolt felé nyújtózkodó mamutfenyők. Tehetsége hamar megmutatta magát, tanulmányai során mindenhol kitűnt tehetségével és hamar eltökélte, hogy festő lesz belőle. Azonban mire befejezte tanulmányait, a reklámiparba szegődött grafikusnak, mert nem hitt benne, hogy festőként el tudná magát tartani. Később rajztanárként

Olvass tovább »

Kevésbé ismert festők – Gellért Imre

Elérkezett minden idők legfurcsább, legnagyobb körültekintéssel szervezett olimpiája. Minden szem Tokióra szegeződik, és megkezdődik a küzdelem a ötkarikás játékokon. A résztvevő sportolók közül sokaknak van civil szakmája is magas szintű sportkarrierjük mellett. Mi magyarok, egy tornában és festészetben is egyaránt sikeres sportolóval, Gellért Imrével büszkélkedhetünk ebből a szempontból. Grünfeld Imre néven született 1889. július 24-én Budapesten. Később, 1915-ben magyarosította nevét Gellértre. Amerikában Emery Gellert néven vált ismertté, a mai napig igen népszerűek festményei az amerikai aukciós oldalakon.   A bohém tornász Az 1912-es – Stockholmban rendezett – olimpiára 121 fővel érkezett a magyar csapat. Végül 8 éremmel tért haza a küldöttség, ebből 3 arany volt. Különösen emlékezetes év volt ez a magyar tornasportnak, hiszen ebben az évben állhatott először dobogóra magyar tornászcsapat olimpián. Akkor még más volt a kerete a versenynek, öt nemzet 91 sportolója vágott neki a megmérettetésnek, ahol a magyar csapat szerezte meg a történelmi ezüst érmet Olaszország mögött, Nagy-Britannia előtt. Ezen csapat tagja volt a művészlelkű Gellért Imre is, aki háromszor nyert magyar bajnokságot 1909-ben, 1911-ben és 1912-ben. Többek között a Postás és az MTK sportolója volt, egyik klubtársa, Dückstein Zoltán ezt nyilatkozta róla: “Gellért festőművész, bohém, művészhajlamú ember, egész tornászásában kifejezésre juttatta ezt a jellemvonását. Egy-egy

Olvass tovább »

Élményfestés – Francia bulldog

A kutyák már nagyon hosszú ideje közel kerültek az emberhez és ezáltal bekerültek a festményeken ábrázolt témák közé. Régebben elsősorban vadászat közben mutatták be a kutyákat vagy egy tekintélyt sugárzó emberalakot ábrázoló képen abszolút mellékszereplőként. Azóta ez a helyzet már régen megváltozott és egy festmény főszereplője is lehet kutya, a kutyabarát művészetek iránt rajongók legnagyobb örömére. Ebben a bejegyzésben egy különleges, bohókás kutyáról lesz szó, amely sokak kedvencévé vált az elmúlt időszakban és mint ilyen, bekerült a KreatívLiget Élményfestő Stúdió festmény kínálatába is.   A francia bulldog története A 19. század végén jobb megélhetést remélő csipkeverők települtek át Angliából Normandiába, és magukkal vitték a már akkor is kis méretű bulldogjaikat. Míg a fajta a szigeten hanyatlásnak indult, a család francia ága felvirágzott, és Párizs környékén sok rajongója volt. Ott terrierekkel és griffonokkal keresztezték őket, és olyan új típust alkottak meg, amely temperamentumában és küllemében is egyértelműen elkülönült az addig ismert bulldogoktól. A fajta hivatalos elismeréséig azonban még hosszú volt az út, mert a denevérfülű, alacsony testű, előreugró állkapcsú kutyák tenyésztésével Párizs egyszerű emberei foglalkoztak: kézművesek, utcai árusok és szolgálók. A „bouledogue français” csak akkor vált „szalonképessé”, amikor VII. Eduárd brit király is vett egy ilyen kutyát magának.   Milyen kutya

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü