A legtöbbször lefestett emberek – Kiki de Montparnasse

Mai cikkünkben egy nagyon sokoldalú, sok művészt megihlető nőt mutatunk be. Kiki de Montparnasse Alice Ernestine Prin néven született francia kabaré-előadóművész, festőművész és művész múzsa. Az első világháború utáni szabados Párizs sokakat inspiráló személyisége volt.  Billy Klüver és Julie Martin, Kiki életrajzírói úgy jellemezték, hogy ő volt az évszázad egyik első valóban független nője. Egy másik híres francia múzsa, Suzy Solidor után ismerjük meg Kiki de Montparnasse-t.

 

Alice-nek fiatalon kellett felnőnie

Prin egy fiatal egyedülálló anya gyermekeként született egy vidéki francia kisvárosban, Châtillon-sur-Seine-ben 1901-ben. Nagymamája nevelte, mivel édesanyja Párizsba költözött, hogy szerencsét próbáljon és új életet kezdjen. A kis Alice 12 évesen követte anyját a fővárosba, ahol folytatta tanulmányait. Egy év múlva felhagyott a tanulással, hogy ő is pénzkereső lehessen, kezdetben boltokban, pékségekben dolgozott kisegítőként. 1917-ben úgy döntött, hogy szerény keresetét szobrászoknak való meztelen modellkedéssel egészíti ki. Ez konfliktushoz vezetett édesanyjával, aki dühében kitagadta és az utcára tette az akkor 16 éves lányt.

 

Hajléktalan lányból ünnepelt modell 

Az utcán élve felfedezte a Montparnasse-t, az akkori Párizs bohém művésznegyedét és hamarosan összebarátkozott Chaim Soutine művésznővel. Ő volt az, aki bevezette az ottani művész társadalomba, s Alice hamarosan olyan alkotók barátságát élvezte, mint Maurice Utrillo, Jean Cocteau, Moïse Kisling, Fujita Tsuguji és Modigliani.

1918 táján viszonyba kezdett egy Maurice Mendjisky nevű lengyel származású művésszel, úgy tartják, tőle származik a Kiki becenév. A kapcsolat alatt  Mendjisky számos portrét festett Kikiről. Pár éven belül Kiki szinte minden említésre méltó férfi avantgárd művész múzsája lett.

1921 -ben Kiki egy modell munka kapcsán ismerkedett meg Man Rayel, akivel mindent elsöprő  szerelembe esett, amely 1929 -ig tartott. Ray 1923 -as filmjében, a   Le Retour à la raison című alkotásban Kiki is szerepet kapott. Olyannyira megtetszett neki a film világa, hogy  az Egyesült Államokba utazott színészi karriert építeni. Azonban ott nem jött össze a gyors siker, így visszatért  Párizsba. Nem maradt munka nélkül, számos avantgárd filmben kapott szerepet. Ő maga is festeni kezdett, továbbra is modellt állt művészeknek és kabaréjátékban szerepelt a Montparnasse-i Le Jockey Clubban.

Kikiről készült leghíresebb kép egy szürrealista fénykép, amelyet Man Ray készített 1924-ben. A kép  Le Violon d’Ingres címet viseli és Kiki csupasz hátát mutatja, melyre utólag felrajzolták a vonós hangszereken fellelhető f-alakú nyílást, így úgy tűnik, mintha Kiki maga lenne a hegedű.

 

Kiki, a Montparnasse Királynője 

1927-ben jött el a pillanat, hogy Kiki, mint festőművész bemutatkozzon. Egy párizsi galériában megrendezett kiállítása nagy sikert aratott. Két évvel később, alig 28 évesen közzétette visszaemlékezéseit, amelyhez Ernest Hemingway írt bevezetőt. A memoár betekintést enged az 1920-as évek Montparnasse-jának bohém mindennapjaiba. 1930-ban angolul is kiadták a művet, de néhány pikáns részlet miatt betiltották az Egyesült Államokban.

Annak ellenére, hogy sokat küzdött démonaival, mindig megmaradt optimista attitűdje, pozitív életszemlélete. Így nyilatkozott: “Minden, amire szükségem van, az a hagyma, egy kis kenyér és egy üveg vörösbor. Én pedig mindig találok valakit, aki mindezzel megkínál.”

Kiki továbbra is gyakran feltűnt filmekben és kabaréjátékokban Montparnasse-ban, sőt az 1930-as és 40-es években több dalt is felénekelt. Az idővel észrevehető súlygyarapodása ellenére kedvelt modellje maradt a fotósoknak, szobrászoknak és festőknek. Moise Kisling alkotásain nagyon gyakran feltűnik Kiki alakja, Pablo Gargallo is több szobrot mintázott róla, a magyar származású Constant Detrének (Diettman Szilárd Eduárd) is állt modellt. Modigliani készített róla portrét, Gustaw Gwozdecki lefestette arcmását, Julian Mandel fotósnak szívesen állt akt modellt. Kikit rendkívül változatos módon örökítették meg, s mint ahogy a Man Ray fotó sugallja, minden művész a maga módján játszott Kiki testének megjelenítésével. Hiszen ahány művész veszi kezébe ugyanazt a hegedűt, annyiféleképpen szólal meg.

 

A fényes életút vége 

Sajnos őt is utolérte a hírnévvel és művész élettel járó önromboló életmód, mint sokakat abban a korban és közegben. Ivott és kokainozott, bár folyamatosan küzdött ellene. A kokainfogyasztás miatt többször is letartóztatták (1939 és 1946) és 1939 -ben rövid időre le is csukták miatta.

A második világháború kezdetekor a német megszállástól tartva elhagyta Párizst, ahová aztán soha többet nem tért vissza. 51 éves korában távozott az élők sorából, több betegségtől sújtva. Személyisége, külseje, jelenléte örök nyomot hagyott a huszadik századi Párizs avantgárd művészvilágában.

 

Ha te is kedvet kaptál ahhoz, hogy ecsetet ragadj és kipróbáld magad festőként, vágj bele bátran! Nem kell Párizsig utaznod egy inspiráló, támogató közegért, elég csak ellátogatnod hozzánk műhelyünkbe. Válassz helyszíni élményfestő alkalmaink közül kedvedre valót, de ha otthonodban szeretnéd megélni az alkotás örömét, annak sincs akadálya.

Blog

Anyák napjára élményfestés? Igen.

Az édesanyánkkal való viszonyunk egész életre meghatározza az érzelmi kötődéseinket, az önértékelésünket, a világhoz való kapcsolódásunkat.  Ideális esetben biztonságos és szerető környezetben növünk fel, amely biztos iránytűt ad a kezünkbe az életen való átevickéléshez.   Kapcsolat az anyukánkkal Sokaknak azonban terhelt a viszonya az édesanyjával, nekik iránytű helyett csak egy nehéz csomag jut, tele fájdalommal, önbizalomhiánnyal, bizalmatlansággal a világ felé. Az anyákkal való kapcsolat természetesen nem ennyire végletes. A tökéletes viszony és a teljes elhanyagolás között ezerféle árnyalat van, azon belül azonban csak nagyon ritka esetben hiányzik teljesen a szeretet. Sok szülő úgy okozhet érzelmi traumát a gyerekének, hogy közben nagyon szereti, csak nem tud átlépni a saját felmenőitől kapott mintáin, sérülésein. Ne felejtsük el, hogy a ma gyerekeket nevelő szülők szüleit olyanok nevelték, akik súlyosan traumatizálódhattak az első és második világháborúban. A transzgenerációs szorongások és traumák jelenlétét mára már elfogadottá tette a pszichológia tudománya. Az anyák napja jó lehetőség arra, hogy a terhelt viszonyok esetében a sérelmek a háttérbe kerüljenek és megkeressük magunkban az édesanyánkhoz fűződő hála és a szeretet érzését. Aki pedig az anyjával való harmonikus viszonyt kapta ajándékul az élettől, szintén kifejezésre juttathatja ezen a napon (is) köszönetét és megbecsülését.   Már majdnem száz éve… Magyarországon 1925-ben

Olvass tovább »

Élményfestés – Fess nyulat húsvét alkalmából!

A kereszténység legnagyobb ünnepére, a húsvétra hangolódva sokan díszítik otthonukat az ünnepkör jelképeivel. A tojás és a nyúl szinte minden háztartásban megjelenik, de megtalálhatóak az üzletek polcain csokifigurák képében is. Ismerkedjünk meg a húsvét egyik szimbólumának eredetével, a húsvéti nyúl háttértörténetével.   A tavaszi napéjegyenlőség mindig ünneplésre késztette az emberiséget Mint oly sok más keresztény ünnephez kapcsolódó szimbólum és az ünnep időzítése is a kereszténység előtti időkből gyökereztethető. A tavaszi napéjegyenlőség idején a világ minden táján a legkülönbözőbb vallású emberek összegyűlnek ünnepelni. A tavaszi ünnepnek több ezer éves hagyománya van, hiszen a természet ébredése és az egyre hosszabb nappalok az embereket az újjászületés és a fény megünneplésére sarkallták.   A nyúl szimbólum eredete  Mivel Jézus keresztre feszítésének és feltámadásának ideje nagyjából  egybeesett a pogány újjászületéssel kapcsolatos szokásokkal, a korábbi vallási elemek és szokások beépültek a keresztény ünnepbe. Az angol ‘Easter’ és a német ‘Ostern’ szavaknak is pogány eredetük van, mivel az ősi kelta napéjegyenlőségi ünnepre, az Ostarára (Eostréra) utalnak. Úgy tartják, hogy Ostara, a kelta termékenység istennő szent állata a mezei nyúl volt, így az egyik magyarázat az, hogy a jelkép a pogány ünneppel együtt került át a keresztény húsvétba. A nyúl szimbólum elterjedését segíthette, hogy a középkorban úgy vélték,

Olvass tovább »

Élményfestés – A kis herceg

Az egyik legismertebb mesekönyv a világon, amelynek nem népmesei motívumok az alapjai és ismerjük az íróját, ’A kis herceg’ című regény. 1943-ban jelent meg először, Antoine de Saint-Exupéry francia író könyveként, azóta pedig 345 különböző nyelvre fordították le és a 80 millió eladott példánnyal bekerült a világ 50 legolvasottabb könyve közé. Ez a könyv egy nagyon fontos mű, az emberi társadalom elé tart görbe tükröt, ugyanakkor több dologra is figyelmezteti az olvasót, úgy, mint az ősi bölcsek tanításának örökké tartó igazságára, amelyet sokszor azóta is semmibe vesz az emberiség.   A kis herceg története A könyv az ajánlás szerint gyermekeknek íródott, a felnőttek számára is jelentős üzenetet hordoz, ráadásul a számukra már sokkal inkább befogadható és értelmezhető is ez az üzenet. A történet szerint a könyv írója balesetet szenved, lezuhan a repülőgépével és ájultan álmodik, amiről tájékoztatja az olvasót. Ebben persze végig nem lehetünk teljesen biztosak, hogy álom vagy valóság mindaz, ami történik. Az író a baleset bekövetkezése után találkozik a kis herceggel a sivatagban, egy apró, törékeny, aranyhajú kisfiúval, aki rendkívüli módon érdeklődő és kíváncsi természet. Addig kérdez, amíg nem kap a kérdéseire megnyugtató választ. A kis herceg szemén keresztül feltárul előttünk a világ egy másik látásmódja, amelyet a

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü