Festők fordulatos élete – Leonid Afremov

Ha a helyszíni élményfestő alkalmaink, vagy az otthoni élményfestő szettjeink között válogattok, egyaránt találhattok Leonid Afremov képet. A festő élénk színhasználata, impesszionista stílusa és lelket nyugtató témái olyan sajátos stílusjegyekké váltak, amely alapján messziről ki lehet szúrni, ha egy Afremov festményt látunk. Nem véletlenül népszerűek alkotásai, melyek közül jópárat nálunk is elkészíthetsz. Ismerjük meg jobban ezt a milliók életére hatással lévő művészt.

 

Orosz-zsidó gyökerek

A kis Leonid 1955-ben látta meg a napvilágot a fehéroroszországi Vitebskben, zsidó szülők gyermekeként. Szülei munkások voltak, apja cipészként, anyja egy közeli gyárban kereste a kenyerét. Hamar kiderült, hogy az átlagnál sokkal jobban rajzol, szülei támogatták a fejlődésben, így miután felcseperedett, grafikus szakra ment egyetemre. Itt szeretett bele a 19. századi francia impesszionizmusba, valamint különösen nagy hatással voltak rá Chagall, Picasso, Dalí és Modigliani alkotásai. Egyetemi tanulmányai idején rendezte első kiállítását, ahol néhány képet sikerült is értékesítenie.

 

A szerelem hamar rátalált

Fiatalon, 20 évesen házasodott meg Inessa Kagannal, és hamarosan családdá váltak fiuk érkezésével. Kezdetben Afremov családját abból tartotta el, hogy címkéket tervezett a helyi likőrgyár termékeinek. Később színházi díszleteket festett, propaganda posztereket készített, kommunista ünnepek falfestményeit alkotta meg.

Habár egyértelműen tehetséges volt, zsidó származása miatt nem vették be helyi művészeti szervezetekbe, így képeit sem tudta értékesíteni. Tetőzte a család gondjait, hogy a csernobili atomkatasztrófa lakhelyüktől néhány száz kilométerre történt, a sugárzás pedig Afremov kisebbik fiának, Borisnak egészségére is hatással volt. Nem csoda hát, hogy amikor Gorbacsov lehetővé tette az emigrációt Izraelbe, a család nem habozott élni a lehetőséggel.

 

Akadályokkal teli élet Izraelben

Izraelben 1990-ben kezdtek új életet, ahol először egy reklámügynökségnél dolgozott Afremov, majd egy galériában kapott munkát. Itt megtanult képkeretet készíteni és itt ismerte meg a festőkéssel alkotó technikát, amelyet az évek során tökélyre fejlesztett.

A festést itt sem hanyagolta, különböző galériákba kopogtatott alkotásaival. De mivel Izraelben orosz bevándorlóként tekintettek rá, képeit nagyon nyomott áron vették meg, majd akár tízszeres, olykor százszoros áron értékesítették. Ez a tény – bár mélyen érintette – nem vette el a kedvét az alkotástól, és serényen festette akrillal és vízfestékkel készült képeit.

16 éves fia, Dmitry felajánlotta, hogy a szomszédságban házalva megpróbál értékesíteni néhányat apja képeiből. A fiatal fiú igen ügyes kereskedőnek bizonyult. Hamarosan az  általa eladott képek bevételéből Afremov saját galériát nyitott. Annak érdekében, hogy festményei kelendőbbek legyenek, Afremov háttérbe szorította saját művészi ötleteit és a megrendelők által kedvelt témákat festette meg. Azonban a helyi közösség továbbra sem fogadta be és támogatta a tehetséges fiatal művészt. A galériába többször betörtek és még a helyi újságban sem jelenhettek meg a galériát népszerűsítő hirdetések.

A szélesebb körű ismertséget és az elfogadást végül egy rövid ideig tartó barátság hozta meg neki. Megismerkedett Leonid Ptashka izraeli jazz zenésszel, aki felkérte Afremovot, hogy készítsen képeket zenész társairól. Ezen képek, melyek már festőkéssel készültek,  kiállításra kerültek a Nemzetközi Jazz Fesztiválon.

 

Irány Amerika, a lehetőségek hazája

2001-ben nagy csapás érte az addig is sok megpróbáltatást átélt festőt. Galériája vandalizmus áldozata lett, képei nagy része megsemmisült, festő eszközeit ellopták. Ez adta meg a véső lökést Afremovnak, hogy felszámolja izraeli életét és új fejezetet nyisson Amerikában. A család kiköltözése előtt közel 100 képét eljuttatta Brooklynban élő testvérének. Így kiköltözésük után Afremov – fia kíséretében – nyakába vette a New York-i galériákat. Itt azt tapasztalták, hogy  főleg a zsidó témájú képek és a muzsikusokat ábrázoló alkotások iránt volt érdeklődés. Ezen felismerés hatására  továbbra sem a saját művészi ötleteit valósította meg, hanem olyan képeket festett, ami a piaci igényeket kiszolgálta.

Bár egészen jól megélt már New Yorkban, az itt lévő klímát nem bírta a szervezete. Egy gyermekkori vesefertőzés következtében megmaradt magas vérnyomás betegsége, ízületi fájdalmai felerősödtek a nagy hőingadozásban. 2002-ben Fort Lauderdale-ben telepedtek le, az itteni galériákban is népszerű témájú képek eladásával foglalkozott.

 

Az első festő, akit az internet emelt igazán magasra

2004-ben kisebbik fia, Boris az érettségije után kezébe vette apja kép eladásainak menedzselését. Meghirdette a képeket az Ebay-en, ahol meglepően nagy érdeklődéssel fogadta Afremov alkotásait az internetes vásárló közönség. Méltó összegekért kerültek új tulajdonosukhoz a festmények, és a művésznek végre nem kellett kreativitását korlátok közé szorítania a megélhetésért.

Az interneten való aktív jelenlétének hála Afremov Amerika-szerte egyre ismertebbé vált és temérdek műsorba hívták szerepelni, interjúkat adni. Azonban a nagy pörgésnek ára volt, az akkor 49 éves festő szíve kezdte felmondani a szolgálatot. Orvosai javaslatára felhagyott a szerepléssel és az értékesítéssel. Szerencséjére fiai kiváló üzleti vénával voltak megáldva, így rájuk bízhatta az eladásokat.

Annak ellenére, hogy mind zsidó, mind orosz származása miatt bőven érte diszkrimináció élete során, Afremov festményei politikailag semlegesek. Nem céljuk konkrét célközönség kielégítése és nincs semmilyen rejtett tartalmuk. Érzéseket, pillanatokat örökítenek meg, a nézőre bízva, hogy belőle ez mit vált ki. Nyugalmat, békességet sugároznak a képek, ennek jótékony hatását felismerve számos orvosi rendelő falát díszíti Afremov kép.

Nehézségekben, újrakezdésekben, optimizmusban és fantasztikus alkotásokban gazdag élete 2019. augusztusában ért véget egy váratlan szívroham következtében mexikói otthonában. Képei örök emlékeztetői annak az életszemléletnek, amely szerint élt és alkotott: “A szépséget, a harmóniát, a lélek gazdagságát igyekszem ábrázolni a képeimen.”

 

Ha te is szívesen látnál a faladon egy Afremov festményt, mi segítünk az elkészítésében. Szeptemberben a következő képeket tudod nálunk megfesteni: Táncoló pár, Séta a tónál, Csók az esőben, Hajnali szarvasok.

Akkor se búslakodj, ha nem tudsz eljönni hozzánk. Afremov képei az otthonodban is elkészülhetnek. Otthoni szettjeink között megtalálhatod a művész következő alkotásait: Esti séta a parkban, Táncoló pár és Séta a tónál.

Blog

élményfestés terápia

Élményfestés mindenkinek

Hosszú idő telt el úgy, hogy csak az online térben találkozhattunk a szeretteinkkel, a barátainkkal, személyesen nem. Sok embernek a munkatársaival való találkozás lehetősége is megszűnt, vagy azért, mert otthoni munkavégzésre kényszerült, vagy rosszabb esetben elveszítette a munkáját a megváltozott helyzetben. A kapcsolataink és a szabadidős tevékenységeink leegyszerűsödtek, térben és időben is beszűkültek, amint életbe léptek a kijárási korlátozások.   Tervezés és várakozás A KreatívLiget Élményfestő Stúdióban is leállt az élet, ami a foglalkozásokat illeti, de az első pillanattól vártuk és terveztük az újraindulást. Képeket válogattunk, eszközöket rendszereztünk. Eközben pedig minden eddiginél jobban tudatosult bennünk, hogy az élményfestés egy olyan műfaj, amihez elengedhetetlen az alkotó személyek jelenléte. Ez egy olyan közös élmény, amelyet szinte lehetetlen átemelni az online térbe, így ezt meg sem próbáltuk kivitelezni. Ehelyett inkább vártuk, hogy eljöjjön az a nap, amikor nagy örömmel bejelenthetjük Nektek, hogy újra nyitva vagyunk.   Az élményfestő stúdióban újraindul az élet Ahogy érkeztek a jó hírek és a korlátozások feloldásra kerültek, eldöntöttük, hogy mi is újra kinyitjuk a stúdiót és minden eddiginél nagyobb lelkesedéssel várjuk az élményfestés alkalmainkra jelentkezőket. Már az első hónap képei között találhatsz párosan festhetőket, és olyanokat is, amelyeket leginkább szülő és gyermek közös alkotásának javaslunk. Csökkentett létszámmal indulunk

Olvass tovább »

Élményfestés – Nagyvárosok

Városban élni nem mindenki szerint a legjobb dolog a világon, de vitathatatlan tény, hogy azért van jó pár előnye. A modern életvitel minden vívmánya és szükséges eleme elérhető közelségben van és jó esetben rendelkezésre állnak az elvonulás, a kikapcsolódás és a természetjárás lehetőségei is. Ha tudományosan vizsgáljuk, akkor megállapíthatjuk, hogy a város az emberi településformák legmagasabb szerveződési szintje. Az ember számára a város az egyetlen olyan élőhely típus, ahol számban és sűrűségben élnek a benne szereplő egyedek, és mint ilyenek lényegében természetesen vannak jelen.   A városok történelme Az első állandó emberi települések és a letelepedett életmód a sikeres mezőgazdasági technikai fejlődés egyeneságú következményei voltak. Mintegy 9000 évvel ezelőtt az egyre hatékonyabbá váló földművelési módszerekkel – az emberiség történetében először – tartósan felesleg keletkezett az élelmiszerek területén. Ez a változás aztán lehetővé tette más munkaformák, más tevékenységek fejlődését is. Az állandó települések sikere abban állt, hogy bennük egyszerre több, egymást kiegészítő tevékenység koncentrálódott. Ez pedig a fejlődő kézműipar és a kereskedelem fokozódását is lehetővé tette. Nem mellékes tény, hogy városok fejlődésén át vezetett a kereskedelmi útvonalak, így a kereskedő városok hálózatának kialakulása is. A városok és a falvak közti különbség azonban nem pusztán azok méretében vagy az ott lakók számában

Olvass tovább »

Eltűnt és megkerült festmények – Alvó nő fekete vázával

Új cikksorozatunkban olyan eltűnt festményeket mutatunk be, melyek kalandos módon kerültek elő. Évekig, de akár évtizedekig rejtély volt a hollétük, s mindegyiknek megvan a maga fordulatos története. Elsőként egy nagyra becsült magyar festő, Berény Róbert 90 éve eltűnt festményének nem mindennapi felbukkanását mutatjuk be.   Berény Róbert, a zenész festő Valószínűleg már valamennyien vetettünk egy pillantást Berény legismertebb grafikájára a történelemkönyvünkben. Ő rajzolta ugyanis az ikonikus Fegyverbe, fegyverbe! című plakátot a Tanácsköztársaság megbízásából 1919-ben. A Párizst és Berlint is megjárt, itthon a Nyugatban is publikáló művészt, Berény Róbertet (1887-1953) a magyar Vadak közé sorolják. Tagja volt a Nyolcaknak, a harmincas évektől pedig a nagybányai művésztelep festői is nagy hatással voltak rá, a magyar avantgárd egyik legsokoldalúbb képviselője. Expresszionista, kubista stílusjegyek figyelhetők meg alkotásain, a grafikai munkássága is számottevő. 1934-től Zebegényben talált otthonra, nyaranta festőiskolát működtetett. Az itt található műterme a második világháború végén elpusztult, számos művével egyetemben. Képzett zenész és zeneszerző volt, kiválóan zongorázott, akár a zenei pályán is sikeres életutat járhatott volna be. Gyakran ült össze egy kis kamarazenélésre régi iskolatársával, a zeneszerző Weiner Leóval és az Ady-verseket megzenésítő Reinitz Bélával. Olyannyira értett a muzsikához, hogy rendszeresen írt zenekritikákat a Nyugatba. Az elsők között ismerte fel Bartók és Kodály

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü