A legtöbbször lefestett emberek – Viktória királynő

Kétszázkét éve, 1819. május 20-én látta meg a napvilágot “Európa nagyanyja”, a leghosszabban uralkodó brit királynő, Viktória. A korán megözvegyült, apró termetű, mindössze 150 cm magas királynő a kor legtöbbször lefestett uralkodója volt. Nevével és személyiségével egybefonódtak a viktoriánus korszak puritán eszméi, az iparosítás, az imperializmus.

Az ő uralkodása idején lett elterjedt  a fényképezés is, ezért a rengeteg festmény mellett számos fénykép is megőrizte élete fontos pillanatait. Intelligens nő lévén, hamar felismerte, hogy a róla készült ábrázolások fontos szerepet játszhatnak az alattvalóival való kapcsolatában. Egyesek úgy tartják, hogy ő volt az eső uralkodó, akik felismerte a fényképezésben rejlő potenciális erőt és politikai fegyverként fel is használta azt. Ismerjük meg jobban ezt a nem mindennapi asszonyt!

 

Aranykalitkában töltött gyermekkor

A kis Viktória egész gyermekkorában szinte ki sem tette a lábát a Kensington-palotából, ahol rendkívül szigorú, poroszos nevelésben részesült. A 19. század elején Martin Archer Shee (1769–1850) készített róla portrét, melyen Viktória egészséges, rózsás arcú gyermekként jelenik meg, aki vadvirágokat tart. Viktóriát azonban szinte sosem engedték szabadon és vadul szaladgálni a természetben. Tudjuk, hogy gyermek évei szigorúan felügyelet alatt, többnyire a palota zárt ajtaja mögött teltek.

Kora gyermekkorából származik az anyjával készült közös festmény is, melyet William Beechey (1753-1861) alkotott. Apja, Edward herceg tüdőgyulladásban halt meg, félárván hagyva az akkor 8 hónapos Viktóriát. Így neveléséért anyja, Mária Lujza Viktória és annak tanácsadója Sir John Conroy felelt. Nevelőnőjét Louise Lehzen bárónőt szerette. Ő volt az, aki közölte vele, hogy ő lesz Anglia új uralkodója. Pedig erre nem volt sok esély, csak az ötödik volt az öröklődési sorrendben. A hír hallatán így reagált: “Nagyon jó leszek.”

 

A nagykorúság nagy feladattal járt

Victoria néhány héttel a tizennyolcadik születésnapja után, 1837 júniusában lett királynő. Trónra lépése véget vetett a több mint egy évszázados férfi hannoveri uralomnak. Apja és annak három idősebb testvére halála vezetett ehhez. A koronázási szertartást a Westminster-apátságban tartották. A svájci művész, Alfred Edward Chalon (1780–1860) festette a királynő portréját ünnepélyes koronázási ruhájában. A romantikus festő, John Martin (1789-1854) magát a ceremóniát festette le.

Miután királyné lett, gyorsan megszabadította magát anyja és annak tanácsadója, Conroy befolyásától. Később Conroyt „megtestesült démonnak” nevezte.  Röviddel ezután a Buckingham-palotát tette a londoni hivatalos királyi rezidenciává. Amikor a Parlament 385 000 fontos járadékot biztosított neki, a világ leggazdagabb nőjévé vált. A csinos, fiatal és szűz királynő rengeteg levelet kapott rajongóitól és számtalan házassági ajánlatot.

 

Szerelmi házasság luxusa megadatott Viktóriának

A házasságot nem siette el, bár ez jelentette a végső megoldást anyja és annak tanácsadója felügyelete alól. Alberttel, első unokatestvérével való második találkozása során kölcsönös vonzalom alakult ki a fiatalok között. Öt nappal Albert érkezése után, Viktória házassági ajánlatot tett a férfinak, aki ezt nagy örömmel fogadta el. Az esküvőt 1840. február 10-én tartották meg a Szent Jakab-palota királyi kápolnájában Londonban. Mivel a királynő erősen grafomán volt, naplójában részletesen beszámolt magánéletét érintő kisebb és nagyobb eseményekről. Innen tudhatjuk, hogy az ifjú házasok kölcsönös szerelemmel, rajongással és szenvedéllyel szerették egymást.

Albert valóban jó választásnak tűnt, nem ivott, nem lépett félre, nem vadászott, mint a többi nemes férfiú. Viktória és Albert nyugodt családi életet élt, amelyet nem tarkítottak botrányok. Kilenc gyermekük született, akik negyvenkét unokával ajándékozták meg őket. Közülük huszonhatan a kontinens uralkodó- és nemesi családjaiba házasodtak be, innen ered, hogy Viktóriát Európa nagymamájának is szokták nevezni.

 

Viktória, a szigorú anya

A békés családi idill látszata mögött sok frusztráció és indulat volt. Viktória, aki már gyerekkorában biztos volt benne, hogy nagyszerű királynő lesz majd, nehezen viselte, hogy a terhességei miatt átmenetileg ugyan, de át kellett adnia feladatainak és hatalmának jelentős részét férjének. Albertnek ez a szerepkör nagyon tetszett, intellektusa és habitusa is alkalmassá tette a feladatra. Ugyanakkor ez rengeteg vitát generált a pár életében. Viktória szenvedélyes természet lévén, gyakran rendezett őrjöngő nagyjelenetet.

Gyermekeivel rendkívül szigorú volt, de eleve nem hozott túl pozitív mintát a saját gyermekkora anya-gyermek kapcsolatából. Nem volt kifejezetten odaadó anya, az újszülötteket csúnyának tartotta és a szoptatástól viszolygott, undorító dolognak érezte. Feltehetőleg a szülés utáni depresszió sem kímélte őt. Albert valamelyest érzelmesebb szülője volt gyermekeiknek, de ő is a poroszos nevelést és szigorú oktatást tartotta célravezetőnek.

 

Uralkodás özvegyként

Férjét 1861-ben vesztette el, amely viszonylag váratlanul érte. Igaz, Albertnek egy ideje gyomorpanaszai voltak, a tünetek alapján úgy tartják, hogy Crohn-betegséggel küszködhetett. Ugyanakkor hirtelen bekövetkező halála, melyet hastífusznak tudtak be, nagyon lesújtotta a királynőt. Élete végéig viselte fekete gyászruháját, ragaszkodott a “windsori özvegy” státuszhoz. Fekete ruhás alakja még inkább a szigorú, prűd viktoriánus erkölcsök szimbólumává vált. Férjének mauzóleumot építtetett és felbérelte Marochettit, a szobrászt, hogy faragja ki kettejüket, ahogy egymás mellett nyugszanak. Negyven év elteltével csatlakozott élete szerelméhez a windsori temetőben.

Kevesen tudják Viktóriáról, hogy maga is egészen ügyesen festett és rajzolt. Pedig fennmaradtak vázlatai, grafikái, amelyek arról tanúskodnak, hogy egészen tehetséges festő is válhatott volna belőle, ha a sorsa nem királynőnek szánja. Viktória kilenc gyermeke és uralkodása mellett szánt időt az alkotásra, naplóírásra. Ha mást nem is, azt mindenképpen érdemes eltanulnunk tőle, hogy szánjunk időt saját hobbijainkra.

Amennyiben a festésben próbálnád ki magad, a kezdő segítséget meg tudjuk neked adni. Válassz helyszíni, vagy otthoni élményfestő szettjeink közül és engedélyezz magadnak pár óra énidőt!

Blog

A szivárvány színei

Színesnek nevezzük a fényt, ha különböző hullámhosszokon eltérő intenzitása van, a nem átlátszó felületeket, ha különböző hullámhosszokon más és más mértékben verik vissza a fényt és az átlátszó vagy áttetsző anyagokat is, ha különböző hullámhosszokon különböző mértékben bocsátják át a rájuk vetülő fényt. Összességében azt mondhatjuk tehát, hogy a szín nem más, mint a szemünkbe érkező fénynek az a tulajdonsága, hogy különböző hullámhosszúságú összetevői más intenzitásúak.   A színek hatása A színeknek kiemelkedő szerepük van az életünkben és az erre a témára irányuló vizsgálatok szerint egyes érzelmek sokkal jobban társíthatók egy adott színhez, mint bármely másikhoz, amely társítások ráadásul a világ nagy részén egyformán működnek. Ilyen szín-érzelem társítás például az, hogy a depressziós vagy szorongó állapotot legjobban a szürke szín fejezi ki, a vidámságot pedig a sárga szín jeleníti meg. A színválasztásaink legtöbbször tükrözik az életünk aktuális helyzeteit, állapotát és az ezek miatt kialakuló hangulatunkat is, de ne feledjük, hogy ez a jelenség akár meg is fordítható. Ha vidámabb, pozitívabb hangulatra ösztönző színekkel vesszük körül magunkat, azt az életünk minden területére hatni fog. Az otthonunkban lévő színek befolyásolják hangulatunkat és viselkedésünket. A körülöttünk lévő színek le tudják csillapítani az elménket vagy fel is tölthetnek energiával. A színek hatással vannak a

Olvass tovább »

Munkácsy 180 – Kiállítás ajánló

Munkácsy Mihály a 19. századi magyar képzőművészet legismertebb alakja, a realizmus megújítója, a modern kiállítási technikák alkalmazásának egyik úttörője, életformájában pedig valóságos nagypolgár. A mester születésének 180. évfordulója alkalmából a Szépművészeti Múzeum nagyszabású emlékkiállítást rendez a tiszteletére. Több mint félszáz műalkotás, archív fotók, dokumentumok és kultusztárgyak segítenek feltárni Munkácsy életét, sikereit és páratlanul gazdag életművét.   Munkácsy 180 éve született A Párizsban élő művész elsősorban a Krisztus élettörténetét bemutató óriásképeivel vált nemzetközileg ismertté. Ő maga köztiszteletnek örvendő közéleti személyiség volt, akit már életében mérhetetlen nagyrabecsülés és hódolat övezett. Kiemelkedő mesterségbeli tudása mellett hírnévéhez legalább annyira hozzátartozott a művész-személyiség tudatosan felépített képe, a szegény árvaságból a társadalmi ranglétra csúcsára jutó művész fejlődéstörténeti legendája is. A kiállítás Munkácsy jól ismert főbb művei mellett a kevésbé ismert, idehaza ritkán vagy szinte sosem látott alkotásaiból is válogatást ad. A magángyűjteményekből és külföldről kölcsönzött, rejtőzködő remekműveken keresztül világítja meg azokat a társadalom- és kultúrtörténeti tényezőket, amelyek hozzájárultak hírnevéhez és a máig töretlen Munkácsy-kultusz kialakulásához.   Munkácsy leghíresebb festményei Ásító inas Munkácsy Ásító inas című képe Düsseldorfban készült. A stílusában az életképfestészet és erős realista hatások érződnek. A festmény kiválóan adja át az ébredés utáni nyújtózkodás és ásítás pillanatait, szépítés nélkül mutatja meg a fáradt arc

Olvass tovább »

Élményfestés – Színpompás madárka

Kékes árnyalatú, zömök testalkatú, látványos és karakteres madárka a jégmadár. Első ránézésre nem néznénk ki belőle, hogy nagy vadász. A kis halakat leginkább a víz fölé nyúló ágakról veszi észre és választja ki magának. Egy-egy kiálló száraz ág legvégére telepedik, és türelmesen, mozdulatlanul ülve lesi a vizet és a benne úszkáló halakat. Amint egy pisztráng vagy más hasonló hal közel úszik a víz felületéhez, a jégmadár lecsap rá és késéles csőrével megragadja a prédát, aztán lerázza róla a vizet, újból egy ágra ül és elfogyasztja a zsákmányt. Rendkívül gyors az emésztése, a szálkákat, a pikkelyeket és az úszóhólyagot pedig kiöklendezi. A jégmadár tarka színe a védekezést és a megtévesztést egyaránt szolgálja. A hasoldal olyan színű, mint valami száraz levél, a halak nem is veszik észre, amikor a fán ülve várakozik. A hátoldala pedig olyan, mint a csillogó kék víztükör, ezért felülről nem vehető észre olyan könnyen a ragadozó madarak számára.   A madarak ékszere Ez a 16 cm hosszúságú madár egyike a világ legszínpompásabbjainak, nem hiába szokták úgy is emlegetni, hogy a madarak ékszere. Könnyű felismerni a jégmadarat, és aki egyszer már látott élőben, annak biztosan élesen az emlékezetébe vésődött a látványos megjelenése. A jégmadárnak mintegy 4 cm hosszú, fekete

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü