Híres női festők – Sonia Delanuay

Sonia Delanuay azon úttörők közé tartozott, akik úgy vélték, hogy a művészetet érdemes lenne a ruhákon, a divat által megmutatni és népszerűsíteni. Elsősorban festő volt, de a legtöbben a divat világából ismerik a munkásságát. Férje, Robert Delanuay is rendkívül ismert és népszerű festő volt, de árnyékából kilépve Sonia is egy nagyon kreatív, produktív és elismert életpályát épített fel.

 

Sonia gyermekkoráról nem sokat tudni

Sonia Delaunay Sarah Stern néven született 1885-ben Ukrajnában. Gyermekkoráról keveset árult el, ezt a korszakot önéletrajzában is csak vázlatosan ismertette. 1890-től anyukája bátyjánál, Henri Terknél nevelkedett Szentpéterváron. Nagybátyja sikeres és gazdag zsidó jogász volt, aki idővel örökbefogadta a kislányt. Ezután Sarah Szonja Terk néven folytatta az életét. A nagybácsi kitűnő neveltetésben részesítette: a legjobb iskolákba járatta, a nyarakat Finnországban töltötte, beutazta vele egész Európát, ahol a legnevesebb képtárakat is meglátogatták.

Tizennyolc éves korában akkori tanára javaslatára Németországba, Karlsruhéba ment tanulni egy művészeti iskolába. 1905-ig maradt ott, majd a művészet fővárosába, Párizsba vette az irányt.

 

Első házassága hamar véget ért

Kezdetben  a Montparnasse-i  Académie de la Palette-be járt, de mivel  az iskola módszerei nem igazán voltak ínyére, inkább a párizsi műkereskedéseket, galériákat járta. Ezeken a helyeken ismerkedett meg a kor festészeti törekvéseivel, a posztimpresszionista művészek – többek közt Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Henri Rousseau Henri Matisse és André Derain – alkotásaival.

1908-ban kiállítása volt Wilhelm Uhde galériájában, akihez még ebben az évben férjhez ment. A házasság azonban nem szerelemből, hanem baráti szívességből történt, hiszen Uhde köztudomásúlag homoszexuális volt. De mivel Sonianak francia állampolgárságú férje lett, nem kellett hazamennie Oroszországba, ezentúl a kiállítás és Uhde révén ismertségre és új kapcsolatokra tett szert.

 

Gyermeke születése új utakra terelte

Első férje volt az, aki később bemutatta élete igazi nagy szerelmének, Robert Delanuay-nak. Hamarosan békében és barátságban el is vált Uhdétól, hogy 1910 novemberében összekösse az életét Delaunay-val, akinek a gyermekét már a szíve alatt hordta. Fiuk 1911 januárjában született, akinek Sonia készített patchwork technikával egy geometrikus mintákból álló színes paplant. A darab ma a Musée National d’Art Moderne tulajdonában van, mert ezt tartják művészetében az első olyan alkotásnak, amelyben elszakadt a természettől és a perspektívától.

Kezdetben férje kubista stílusát követte, de csakhamar kialakult saját kifejezésmódja.  Azt az irányt vitte tovább, amit Apollinaire orfizmusnak nevezett: a fény és a színek előrébb valóságát hirdető stílust. A színeket olyan geometriában és párosításban alkalmazta, amely módon a színek ellentéteikkel fokozták egymás hatását, egyben vibráló érzetet keltenek. Ezt a jelenséget Sonia Delanuay szimultanizmusnak nevezte el.

Kezdetben fiának készített játékokat, fadobozokat, könyvborítókat, de magának és férjének is tervezett ruhákat, melyben mulatni jártak a párizsi éjszakába. Idővel újra visszatalált a festészethez, az Elektromos prizma című alkotása új irányzatának mintegy védjegyévé vált.

 

Sonia Delanuay az első művész, aki a művészetet divattá tette

Az első világháborút  Spanyolországban és Portugáliában vészelte át a Delanuay család. Az itteni napfény még több inspirációt szolgált neki  fény és a színek ábrázolásához.

Az orosz balett egyik képviselőjével, Gyagilevvel való találkozásuk nyomán kosztümöket tervezett a Kleopátra című balett számára, a díszleteket pedig Robert Delaunay tervezte és festette.

1917-ben pedig Madridban és Barcelonában megnyitotta első design ruha boltjait, amelyek nagyon hamar népszerűek lettek. A boltok kínálata és helyszíni adottságai lehetővé tették, hogy olyan nagy múltú divatmagazinok, mint a Vouge fotósai és modelljei otthonra találjanak nála. Hamarosan hírességek, filmsztárok is a törzsvásárlói lettek, tervezett ruhákat filmekhez is. Egyszer egy divatfotózáshoz egy Citroent is ő “öltöztetett fel”.

Nem csak ruhákat tervezett, hanem használati tárgyakat, dísztárgyakat, cipőket is. Alkotói tevékenységére egész karrierje során jellemző volt, hogy inspirálódott és együttműködött kortárs irodalmi alkotókkal. A világgazdasági válság Delanuay vállalkozását sem kímélte, hét év parkolópályára kényszerült alkotói tevékenysége.

 

Élete végéig sikeres volt

1936 táján azonban új lendülettel vágott bele az alkotásba és a párizsi világkiállításra három hatalmas, színes vászonképet készített, amelyek a francia technológia vívmányait voltak hivatottak bemutatni. Repülőgép motorok, propellerek, pilótafülkék inspirálták a művésznőt.

Szeretett férjét 1941-ben veszítette el. Onnantól fogva az alkotásnak élt és számos szakmai és közönségsikert zsebelt be. 1964-ben ő lett az első kortárs nő, aki külön kiállítást kapott a Louvre-ban. 1975-ben megkapta a Francia Becsületrendet munkája állami elismeréseként. Hosszú és rendkívül tartalmas élete 1979-ben, Párizsban ért véget 94 éves korában. Munkái számos művészt inspiráltak, többek között Mondriant és Andy Warholt.

Ha kedvet kaptál te is ahhoz, hogy kipróbáld magad a festészet világában, de nincs ötleted hogyan fogj hozzá, jó helyen jársz! Nézz körül helyszíni élményfestő alkalmaink között, vagy válogass kedvedre otthoni videós szettjeinkből. Profi instruktoraink megtanítják neked a festés alapjait és garantált sikerélményhez juttatnak. Szeretettel várunk!

Blog

Élményfestés – Lombos fa

Tele van az életünk és a mindennapjaink szimbólumokkal, de valószínűleg nem is vesszük ezeket észre vagy nem gondoljuk végig sosem, hogy egy közlekedési tábla, egy név, egy szokás, de akár egy egyszerű növény is lehet szimbolikus jelentésű. Napjainkban pedig sok mindent már csak szimbólumok használatával is ki tudunk fejezni, anélkül, hogy egy betűt is le kelljen írnunk vagy ki kelljen ejtenünk a szánkon. Gondoljunk csak az okostelefonokon futó chat alkalmazások szimbolikus karakterei, az ún. emotikonokra vagy rövidebb nevükön emojikra. Carl Gustav Jung svájci pszichológus szavaival élve “a szimbólum olyan kifejezés, név vagy kép, amely a köznapi életben ismerős lehet, szokásos és kézenfekvő értelmezése mellett azonban mégis sajátos, másodlagos jelentéssel bír. Valamilyen homályos, ismeretlen, rejtett jelentést is magában foglal.” Ez már elég izgalmasan hangzik, ezért is szentelünk a témának egy külön bejegyzést, külön kiemelve a fákat, mint jelképeket, és persze azért, mert a szimbólumok ábrázolása, lerajzolása vagy megfestése jelentősen túlmutat egy semmitmondó rajzocska elkészítésén. Egy szabad kézzel készített rajz vagy festmény szimbolikusabb erejű lehet, mint a kézírás, pedig azt még külön tudomány – a grafológia – is elemzi. A rajzolás vagy a festés szín- és eszközhasználata ugyanis sokkal inkább megmutatja a tudatalattinkat, a rejtett emlékképeinket, a vágyainkat és a korábban nem

Olvass tovább »

Híres női festők – Margaret Keane

A napokban bejárta a világhálót a hír, hogy 2022. június 26-án, 94 éves korában elhunyt Margaret Keane, a híres amerikai festőnő, aki a nagy szemű gyerekeket ábrázoló portréiról volt híres. Ki is volt ő?   Korai évek Peggy Doris Hawkins néven látta meg a napvilágot 1927-ben. Két éves korában egy elrontott műtét következtében maradandó halláskárosodást szenvedett, emiatt ő sokkal figyelmesebben szemlélte az emberek arcát, szemét beszéd közben. Valószínűleg ez is erősen közrejátszott abban, hogy a nagy szemű portréiról lett híres. 10 évesen festette első olajfestményét két kislányról, melyen az egyik sír, a másik nevet. A képet a nagymamájának adta ajándékba. Az 1950-es években kezdetben ruhákat és babaágyakat festett, majd belekezdett a portréfestésbe. Főként gyerekeket, nőket és állatokat ábrázoló képei születtek.   Találkozása Walter Keane-nel Margaret már házas volt, és volt egy gyermeke is, amikor találkozott az ingatlanértékesítéssel és hamisított képek eladásával foglalkozó Walter Keane-nel.  A férfi úgy mesélte el találkozásuk történetét, hogy amikor megpillantotta őt egy jól ismert north beach-i bisztróban, a nő nagy szemei szinte mágnesként vonzották. 1955-ben házasodtak össze.   A férj, mint csaló Walter a sajátjaként kezdte árulni felesége képeit. Egyre nagyobb népszerűségre és haszonra tett szert. Míg ő tündökölt a dicsfényben, felesége otthon festette a képeket,

Olvass tovább »

Élményfestés – Világító festékkel

Festeni már önmagában is nagy élmény, de vannak eszközeink, amelyek további értéket adnak ehhez az nagyszerű kikapcsolódási formához. Azon kívül, hogy sokféle festményből lehet válogatni nálunk, amelyeket megfesthetők a foglalkozásainkon, időről időre beiktatunk az eseménynaptárba olyan alkalmakat is, amikor a már megszokott akrilfestéken kívül más anyagokat is kipróbálhatnak a résztvevők. Ilyen anyag például a világító festéknek is nevezett foszforeszkáló festék, amellyel igazán különleges hatásokat érhetünk el az elkészített festményen.   Foszforeszkáló festék Ha ilyen festéket is használunk az akrilfestéken kívül, akkor az elkészült kép nagyon látványos lesz, mert a felvitt foszforeszkáló festék nappali fényben feltöltődve sötétben világítani fog. Egészen különleges hatásokat érhetünk el ezzel a technikával. Nappal csak egy szép festménynek látszik az ezzel a technikával elkészített képed, aztán amikor leszáll az éj és sötét lesz a helyiségben, ahová elhelyezted, akkor a különleges festékkel dekorált részek világítani fognak. Használható a technika azon részek kiemelésére, amelyek egy éjszakai tájképen tényleg a legfényesebbek, ilyenek például a Hold és visszatükröződése mondjuk egy vízfelületen, a csillagok az égen vagy a messziről látszódó házak belső fényei, de játszhatunk azzal is, hogy váratlan helyekre viszünk fel foszforeszkáló festéket vagy készítünk egy feliratot a képre, amit ajándékba adunk és amit az ünnepelt csak esti fényviszonyok mellett fog

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü