Élményfestés – Lombos fa

Tele van az életünk és a mindennapjaink szimbólumokkal, de valószínűleg nem is vesszük ezeket észre vagy nem gondoljuk végig sosem, hogy egy közlekedési tábla, egy név, egy szokás, de akár egy egyszerű növény is lehet szimbolikus jelentésű. Napjainkban pedig sok mindent már csak szimbólumok használatával is ki tudunk fejezni, anélkül, hogy egy betűt is le kelljen írnunk vagy ki kelljen ejtenünk a szánkon.

Gondoljunk csak az okostelefonokon futó chat alkalmazások szimbolikus karakterei, az ún. emotikonokra vagy rövidebb nevükön emojikra.

Carl Gustav Jung svájci pszichológus szavaival élve “a szimbólum olyan kifejezés, név vagy kép, amely a köznapi életben ismerős lehet, szokásos és kézenfekvő értelmezése mellett azonban mégis sajátos, másodlagos jelentéssel bír. Valamilyen homályos, ismeretlen, rejtett jelentést is magában foglal.”

Ez már elég izgalmasan hangzik, ezért is szentelünk a témának egy külön bejegyzést, külön kiemelve a fákat, mint jelképeket, és persze azért, mert a szimbólumok ábrázolása, lerajzolása vagy megfestése jelentősen túlmutat egy semmitmondó rajzocska elkészítésén. Egy szabad kézzel készített rajz vagy festmény szimbolikusabb erejű lehet, mint a kézírás, pedig azt még külön tudomány – a grafológia – is elemzi. A rajzolás vagy a festés szín- és eszközhasználata ugyanis sokkal inkább megmutatja a tudatalattinkat, a rejtett emlékképeinket, a vágyainkat és a korábban nem is sejtett képességeinket, mint bármilyen írás.

 

Szimbólumok régen és most

Az ősi civilizációk széles körben használtak szimbólumokat a művészetükben, a vallási rítusaikban és a mindennapokban is. Korunk is kezdi újra felismerni a régi korok jelképeinek értékét és jó esetben arra törekszik, hogy feltárja azok jelentését, megértse az összefüggéseit.

A szimbólumok az emberi gondolkodás, a vallás és a világlátás mély és összetett kifejeződései. A különböző jelképek és azok jelentése együtt formálódott az adott kultúra életével. A régi időkben élt emberek az őket körülvevő természeti elemekhez, jelenségekhez, az állatokhoz és a hitvilágukban szereplő misztikus lényekhez egyaránt társítottak szimbolikus jelentéstartalmat. Mindennek megfigyelték a tulajdonságait, a viselkedését, a hozzá kapcsolódó gondolatokat és érzelmeket. Azután pedig ezek alapján jelentést társítottak hozzá. Ezek a jelentés társítások a mai napig fennmaradtak és használjuk is őket.

Egyes szimbólumoknak nem csak önmagukban van jelentése, hanem összefüggésben vannak más jelképekkel is, így együtt alkotnak egy szimbólumrendszert. A világ fejlődése során minden ősi kultúra megalkotta a saját szimbólumrendszerét, amit aztán generációról generációra adtak tovább.

 

A fa az élet és a halál szimbóluma

Ez a jelkép nagyon összetett, sokan és sokféleképpen próbálták már kielemezni és megfejteni minden aspektusát. A fa magát az életet szimbolizálja, törzse jelenti az összeköttetést az alsó és a felső világok között, az élet és a halál között, a gyökerek és az ágak között. Szimbóluma az örök fejlődésnek, a növekedésnek, a változásnak és a megújulásnak, de az örökzöldek révén az öröklétnek és az állandóságnak is.

Ha megfigyeljük egy fa felépítését és életciklusait, akkor végképp egyértelművé válnak az emberi élettel párhuzamba állítható részletei. A növekedés, a virágzás, a termés megérlelése, majd az elmúlás éppúgy jellemző változások, amiket mindannyian megélünk.

A régi szokások is sokszor összefüggtek a fáknak tulajdonított különleges jelentőséggel. Egy gyermek születésekor fát ültettek, ráadásul természetfeletti kapcsolatot feltételeztek a személy és a fája között. Ha nem tudtak semmit a távol lévő családtag felől, akkor a születésekor ültetett fa állapotából próbáltak következtetni a hogylétére.

Egy fa anyagából pedig egyaránt készíthető bölcső és koporsó is. A fa szimbólum tehát erősen kapcsolódik nem csak az élethez, de a halálhoz is. Anyaga egy halotti máglya tüzét is táplálhatja vagy kopjafa lehet a temetőben, emléket állítva ezzel az elhunyt személynek.

 

A fa megjelenése a különböző kultúrákban és vallásokban

Az ősi kultúrákban az ég felé törekvő fa jelképezi a földi élet vágyódását felfelé, az öröklét felé. A gyökérzet pedig a föld alatti világgal való kapcsolatot szimbolizálja. Így a fa tulajdonképpen a földalatti és az égi világot köti össze.

A Bibliában szerepel a jó és a rossz tudásának fája, melynek gyümölcse után sóvárog az ember az édenkertben. Aztán fogyaszt is belőle, amely cselekedetének az lesz a következménye, hogy kiűzetik a paradicsomból.

Létezik egy olyan fogalom, hogy életfa vagy világfa a magyar mondákban is. Ez egy nagyon összetett jelentésű szimbólum. Az örök fejlődésre, a növekedésre, a folytonos megújulásra utal.

A buddhizmus egyik legrégebbi jelképe a Bódhifa, amely egy hatalmas méretűre nőtt, öreg fügefa volt és arról nevezetes, hogy az árnyékában meditálva érte el Gautama Sziddhárta a megvilágosodás állapotát és vált Buddhává.

A kelták fakultusza legendás. Ők egyenesen azt vallották, hogy a fák az emberek ősei. Legfontosabb fának a tölgyet nevezték ki és a kultikus helyeiket is a tölgyes erdőkbe helyezték. A kelta ábécé betűi is fákról lettek elnevezve. A keltáknál minden törzsnek volt egy fája és ez alatt avatták az uralkodóikat. Ez a fa a törzs területének közepén állt, jelképezve az egységet, a biztonságot és az összetartozást. Nem véletlen, hogy a mai napig ismert és a köznyelvben is alkalmazott kifejezés a családfa.

 

A fa megjelenése a mesékben, mondákban

Az égig érő fa megmászása a mesékben elsősorban a hősiesség próbáját jelenti. A fa a felsőbb világok lakóival való kommunikáció segédeszközévé válik. Segítségével el lehet jutni a legfelső szintig, elérve a végső bölcsességet. Ezt a bölcsességet megszerezve aztán könnyen teljesíthetővé válnak a földi kihívások, amelyek végén egy boldog élet várhat a mesehősre.

A mesebeli sűrű erdő szolgál menedékül az üldözöttnek, de akár el is tévedhetnek benne a szereplők, később persze szerencsésen megúszva a kalandot, de tanulságokat szolgáltatva az olvasó számára.

Az európai mesék történetszálai gyakran még akkor is az erdőkhöz és a fákhoz kötődnek, amikor a szereplők be sem teszik a lábukat a rengetegbe. Favágók szerepelnek bennük, a főhős erdei állatokkal találkozik vagy rőzsegyűjtő öregasszonnyal, de az is előfordul, hogy valaki fává változik vagy fák segítik az útján gyümölcsökkel, esetleg varázslatos tárgyakkal.

 

Élményfestés a fák bűvöletében

Az egyik legnépszerűbb motívum a festészetben is a fák ábrázolása. Ez alól a Kreatív Liget Élményfestő Stúdió foglalkozásai sem kivételek. Mindig találhatsz a kínálatunkban többféle lehetőséget is, ami a fák megfestését illeti. Egyénileg vagy párban is lehet hozzánk jönni és elkészíteni az élményfestés alkalmak 3 órája alatt egy csodálatos képet, amelyet aztán azonnal haza lehet vinni.

Nézz körül az Események menüpontban, találd meg a kedvedre való képet és jelentkezz az élményfestésre! Szeretettel várunk!

Blog

Mesterséges intelligencia – Műalkotáselemzés a jövőben

A jövőben arra számíthatunk, hogy egy mesterséges intelligencián alapuló gép fogja elmagyarázni az érdeklődőknek, hogy mit érdemes tudniuk egy-egy műalkotásról. Vagy legalábbis arról, hogy milyen stílusba sorolhatók be és mire hasonlítanak. Az új fejlesztéseknek azonban sokkal fontosabb felhasználási területei is lehetnek, például a hamisítványok kiszűrésében.   Kutatás a képzőművészeti alkotások összehasonlításával Történt, hogy az MIT (Massachusettsi Műszaki Egyetem) egyik hallgatója egy kiállításon felfigyelt rá, hogy két művészeti alkotás mennyire hasonló jegyeket hordozhat annak ellenére is, hogy egyébként nincs köztük semmilyen kimutatható összefüggés. A kurátorok tudatos választása következményeként az informatikus hallgató egymás mellett láthatta Francisco de Zurbarán Szent Serapion című festményét és Jan Asselijn Fenyegetett hattyú című képét. Ennek az élménynek a nyomán pedig elkezdte vizsgálni azokat a rejtett kapcsolatokat, amelyek felfedezhetők lehetnek a művészettörténet tanulmányozásával. A kutatás egészen odáig jutott, hogy egy saját kutatócsoportot toborzott, aztán pedig a Microsoft támogatását is elnyerve próbálta algoritmizálni a felfedezéseket. A kutatás célja a képkereső technológiák továbbfejlesztése a napjainkig a világon keletkezett több millió festmény feldolgozásával, illetve a lehetséges párhuzamok feltárásával azok témái, motívumai és vizuális jellegzetességei között. A kidolgozott rendszer jelenleg a New York-i Metropolitan Művészeti Múzeum és az amszterdami Rijksmuseum adatbázisával dolgozik, és mostanra már annyira hatékony, hogy egy adott képet, festményt vizsgálva könnyen behatárolja a

Olvass tovább »
Élményfestés fejleszthető kreativitás

A fejleszthető kreativitás

A kreativitás fejlesztése egyáltalán nem lehetetlen dolog. A legtöbb ember nem úgy születik, hogy magáénak tudhatja a szárnyaló kreativitást, de ahogy cseperedik és fejlődik gyermekkorában, úgy tudatosan terelgethető és tanítható arra, hogy más szemszögből is vizsgálja az elé kerülő helyzeteket és feladatokat. A kreativitás megléte vagy magas szintű mivolta nem feltétlenül azt jelenti, hogy valaki képes teljesen új dolgokat kitalálni és létrehozni, vagy egy rendkívüli és megismételhetetlen produktumot létrehozni, ami majd biztosan híressé teszi. A kreatív gondolkodás a mindennapi életben sokszor egyszerűen abban nyilvánul meg, hogy képes vagyunk máshogy látni a dolgokat, máshogy hozzáállni egy problémához és más (végső soron jobb, hatékonyabb vagy egyszerűbb) megoldást találni valamire, amire addig, a „szokásos” gondolkodásunkkal még nem sikerült. A kreativitás eszerint tehát nem csak a művészek, tudósok és zsenik kiváltsága, hanem mindenki lehetősége egy teljesebb életre, és ami a legjobb hír vele kapcsolatban az, hogy még felnőttkorban is lehetőségünk van a fejlesztésére. Mit érünk vele, ha fejlesztjük a kreativitásunkat? A kreativitás segítségével egészen egyszerűen jobban fogunk élni. A jobb minőségű élet pedig azt is jelenti, hogy jobban fogjuk magunkat érezni a bőrünkben azáltal, hogy hatékonyabban tudunk dolgozni és feladatokat megoldani, ettől sikeresebbnek, különlegesebbnek érezzük majd magunkat, ez pedig az életünk más területein is

Olvass tovább »

Hírességek, akik festenek is – Jim Carrey

Karácsony közeledtével egyre több karácsonyi témájú film megnézésére van lehetőségünk. A tv adók és az online streaming szolgáltatók már novemberben kínálják tálcán az ilyen témájú alkotásokat. Az egyik megkerülhetetlen film a Dr Seuss regénye alapján adaptált Grincs című mű. Ennek nem más a főszereplője, mint Jim Carrey, aki nem csak a filmvásznon bizonyítja ezerarcú tehetségét, hanem a festővásznon is. Új sorozatunkban olyan alkotókat mutatunk be, akik a festés mellett más területen is magas színvonalon űzik munkájukat. Meglepően sok ismert színész ragad ecsetet, így a már fentebb említett Jim Carrey is, akinek festői munkásságát ismertetjük  jelen cikkünkben.   Gyerekként imádott középpontban lenni, de magányosan alkotni is Carrey Kanadában, egy Newmarket nevű városban látta meg a napvilágot 1962-ben egy négy gyermekes család legkisebb tagjaként. Hamar megmutatkozott komikus tehetsége, egyszerre volt benne erős vágy a szereplésre és az elvonulás iránti igényre. Az I Needed Color  (2017) című rövid dokumentumfilmben, mely Carrey festő arcát mutatja be, így nyilatkozott erről: “Az a fajta gyerek voltam, aki a fél életét a nappaliban töltötte, hogy szórakoztassa az ott lévőket. A másik felében a szobámban voltam és rajzoltam, vagy verset írtam. Engem nem lehetett azzal büntetni, hogy a szobámba parancsoltak. Az számomra maga volt a menny.”   Korán

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü