A textil nagyon régóta jelen vannak a festményeken, mint ruhanemű és úgy is mint a háttér része, drapéria, függöny vagy bútorkárpit formájában. Sokféle felületű, struktúrájú és mintájú lehet egy textil, nem beszélve arról az esetről, amikor redőkbe rendeződve a színe is több árnyalatban köszön vissza, mert a különböző fény- és árnyék hatásokat a szemünk így érzékeli.
A felsorolásból is láthatjuk, hogy nincs könnyű dolga annak, aki élethű vagy legalábbis plasztikus textil ábrázolást szeretne „elkövetni” az általa készülő képen vagy rajzon. Ebben is szeretnénk segíteni a hozzánk fordulóknak, amikor élményfestésre invitáljuk őket.
Textilek és drapériák a festészetben
A gótika idején a festészet túlnyomórészt az egyház szolgálatában állt, de azért fokozatosan komoly átalakuláson ment keresztül. Az ábrázolásokon lassanként eltűnt az alakokat szegélyező vastag kontúrozás, amelynek hatására oldódni látszott a képek addigi merevsége. Megjelent a természethű ábrázolásmódra való törekvés, az érzelmek megjelenítése és a környezet fontosságának hangsúlyozása. A mozgás és a drapéria ábrázolása is finom vonalvezetést és lágy festőiséget igényelt.
A ruhaneműk sokasága, redőzöttsége, színei és fény-árnyék játékai ugyanúgy jelentősen hozzátettek a festmények képi világához, mint az ábrázolt alakok dinamikája. A színek használatával ráadásul sok mindent ki lehetett fejezni, amely lehetőséget a festők előszeretettel használták is.
A reneszánsz idején már erőteljes hangsúllyal megjelentek a mindennapi élet történéseit, a hétköznapi, de inkább tehetősebb embereket bemutató festmények. Ezeken a képeken már minden textilnek kultúrtörténeti jelentősége van, hiszen következtethetünk belőlük sok mindenre. Az ábrázolt emberek korára, társadalmi és anyagi helyzetére, a kor divatára és a textilszövési és festési eljárásokra is akár. Csak értő szemmel és részletekbe menő érdeklődéssel kell vizsgálnunk egy-egy festményt és az mesélni fog nekünk.
A selyem története
Az egyik legkülönlegesebb és legszebb fényű anyag a selyem, amely a festményeken is gyakran megjelenik, főleg, amikor gazdag emberek portréját ábrázolták az alkotók.
A selymet először az ókori Kínában használták és árusították. Értéke volt már akkor is, sőt abban az időben főleg. Már a rómaiak is drágán vették: 1 font kínai selyemszövetért 1 font aranyat fizettek. Halálbüntetés járt a gubócsempészetért, hiszen a Kínában igen komolyan vették a privilégiumukat a selyem előállításában és a kereskedésben. A selyem feldolgozásának titkát hosszú évszázadokon keresztül őrizték, és a kész termék csak a híres kereskedelmi útvonalakon, az ún. Selyemúton keresztül juthatott ki az országból.
Végül azonban, mint minden jónak, Kína monopol helyzetének a selyemkereskedelemben is vége szakadt. A selyemhernyó tenyésztés elterjedését egy ideig akadályozhatták ugyan, de teljesen megállítani nem tudták. Valószínűleg leleményes kereskedők, és szülőföldjüket elhagyó kínai telepesek közbenjárásával és segítségével terjedt el a selyem először a környező országokban, majd Európában is.
A selyem tulajdonképpen a hernyóselyem, amely az állat selyemgubójából készül. A selyem, mint anyag szövéséhez szükséges szálat erről a gubóról nyerik. A folyamat áldozata a gubóban lakó hernyó, akinek a kikelése nagyban károsítaná a közel 1000 méteres selyemszálat. Az eljárásban a selyemgubó szálait összefésülik. Az így kialakuló szálfinomságok nagyon változatosak lehetnek: foghatunk durvább, egyenetlenebb, csomósabb selyemtípusokat (pl. santung), és majdnem tükörsima felületűeket (pl. szatén).
A hernyó tápláléka az eperfa levele, és nem is lehet átszoktatni másra, ezért is olyan értékes a selyem. Hiszen selyemhernyót csak ott lehet tenyészteni, ahol eperfák nőnek. Ráadásul nem is akármilyen eperfák. A szennyezett, poros, vagy valamilyen betegségben szenvedő fa leveleit a hernyó nem eszi meg.
Természetesen Magyarországon is kísérleteztek ezzel az ágazattal, sőt, a századfordulón Európa harmadik legnagyobb selyembeszállítóvá váltunk. Az itthoni selyemtenyésztés vége az 1970-es évekre tehető, és az ágazatot sajnos azóta sem sikerült életre kelteni. Napjainkra már csak a vidéki útszélekre telepített eperfák néhány hátramaradt sora emlékeztet erre a gazdagon virágzó iparágra.
Élményfestés a KreatívLiget Stúdióban
Nagyon sok olyan képet találhatunk a festészetben, amelyen vannak textilek és azok ábrázolása hozzátesz az egész festmény hangulatához, karakteréhez. Ez alól a Kreatív Liget Élményfestő Stúdió foglalkozásai sem kivételek. Mindig találhatsz a kínálatunkban többféle lehetőséget is, ami a textilek, drapériák megfestését illeti. Egyénileg vagy párban is lehet hozzánk jönni és elkészíteni az élményfestés alkalmak 3 órája alatt egy csodálatos képet, amelyet aztán azonnal haza lehet vinni.