A 3D festészet a gyakorlatban

3D festészet

Amikor azt olvassuk vagy halljuk, hogy a festészet is lehet 3D, akkor elsőre lehet, hogy valami virtuális valóságban végzett alkotó tevékenység jut eszünkbe, amit az emberek a jövőben fognak végezni, speciális szemüvegben. Biztosan van ilyen kezdeményezés is, de amiről ebben a bejegyzésben szó lesz, az egy kicsit nagyobb hagyományokkal rendelkező technika, mint a 21. század futurisztikus elképzelései.

Valójában a 3D festészet évszázadok óta létező dolog, ráadásul nem is egyféle technika létezik, amelyek a segítségével elérhetjük, hogy a kétdimenziós vászonból a festményünk bizonyos részei kiemelkedjenek és az alkalmazott színekkel, valamint a felhasznált anyagokkal elérjék azt, hogy a képet valóságosan is három dimenzióba tudjuk helyezni.

 

A modellpasztás technika

A technika lényege az, hogy nem festékrétegeket visz fel vastagon a vászonra, hanem struktúrpasztával (más néven modellpasztával) dolgozza ki a kép kiemelkedő részeit.

A struktúrpaszta egy olyan sűrű állagú, apró szemcsés és általában fehér színű massza, aminek a segítségével a kétdimenziós festővásznon tudunk kialakítani térből kiemelkedő területeket, struktúrákat. Az anyag szilárdulás után festhető bármilyen festékkel.

Virágszirmok vagy tengeri hullámok kiemelésére nagyszerűen alkalmazható, de akár absztrakt képek még érdekesebbé tételére is remekül használható.

 

A festőkéses technika

Ennél a technikánál a festék felvitelét a vászonra nem ecsettel, hanem ún. festőkéssel végzik. A festőkés a modern kori festészetben előszeretettel használt eszköz, ami lényegében olyan, mint egy  egy spatula. Többféle méretben és formában is lehet kapni a nagyobb művészkellék boltokban. A festőkéses technikával készült képek vibrálóan mozgalmasak és a foltszerűen felvitt festék miatt messzebbről nézve érvényesül jól a látványuk. A festésnek ezt a fajtáját folttechnikának is nevezik.

A technika lényege, hogy egy képet úgy alkotnak meg, hogy nem készítenek pontos ecsetvonásokat, hiszen nem is ecsettel dolgoznak, hanem a foltok különböző színeinek variálásával érzékeltetik a képen elhelyezett alakokat, a tájat és a fényeket. Napjainkban ezen technika alkalmazásának jeles képviselője az orosz-izraeli származású Leonid Afremov, akinek több képét is megtalálod a KreatívLiget Stúdióban elkészíthető festmények között.

A korábbi festészeti korszakokban a festőkéses folttechnika legnevesebb képviselői kétséget kizáróan az impresszionista és posztimpresszionista időkből kerültek ki. Claude Monet, Édouard Manet, Pierre-Auguste Renoir, Paul Cézanne és Alfred Sisley képei között is találhatunk bőven inspirációt, ha a festőkéses technikát szeretnénk tanulmányozni.

 

Az impasto festőtechnika

Ez egy olyan festészeti eljárás, amely a vászonra felvitt festék minél sűrűbb állagú alkalmazásán alapul. Az alkalmazott festék lehet olaj, de lehet akár akrilfesték is.

Az technika fő jellemzője, hogy az így készült képek erős textúrájúak, szó szerint jól láthatóvá vállnak az ecsetvonások. A felvitt festéket gyakran az egész vászon felületén nagyon vastagon alkalmazzák egészen a festési folyamat kezdetétől a végéig.

Az olajfesték azért nagyon jól használható anyag az impasto technikához, mert vastagon felvihető, kellően sűrű és lassan szárad. Az impresszionisták általában úgy hozták létre a műveiket, hogy nagy mennyiségű festéket helyeztek az ecsetre, és rövid, egyirányú ecsetvonások sorozatával festették meg az egész képet. A sűrű festékanyagot csak erős, a szokásosnál merevebb és strapabíróbb eszközökkel lehet a vászonra fölhordani. Az ecsetek közül a merevebb szőrű, sertésszőrből készült, ún. sörte ecsetek alkalmasak leginkább ehhez a technikához.

A technika lehetővé teszi a festő számára, hogy jobban ellenőrizze munka közben a fény hatását, a textúrák és a háromdimenziós hatása segíti az impresszionisták által használt kifejezésmódot, amelyben a fény hatása erősen hangsúlyos a festményeken, főleg a tájábrázolásoknál. A rövid ecsetvonásokkal vastagon felhordott erőteljes színek a festmény tárgyának a lényegét ragadják meg és nem vesznek el a részletekben, mivel a technika ezt nem is teszi lehetővé.

Ezt a festőtechnikát a történelem legnagyobb művészei már az impresszionisták kora előtt is előszeretettel alkalmazták. A Rembrandt van Rijn holland festőnek tulajdonított híres Aranysisakos férfi című festmény az impasto festőtechnika alkalmazásának egyik legszebb történelmi példája, ami ugyan nem biztos, hogy a nagy mester keze munkája, de biztosan az 1600-as években készült.

A 19. század végén pedig Vincent Van Gogh az impasto festőtechnika alkalmazóinak egyik leghíresebb képviselője. Van Gogh festői pályafutásának (és életének) utolsó éveiben nagyon markáns, erőteljes festési technikát használt. Egyes képein teljesen olyan, mintha a vastagon felhordott sűrű festékrétegekbe direkt árkokat vájt volna a merev szőrű sörteecsettel. Az alkalmazott technika lehetővé tette a számára, hogy a – napjainkban már az ő nevével fémjelzett – markáns, rovátka szerű felületek létrejöjjenek a vásznon, ezzel érzékeltetve a harmadik dimenziót és egyfajta sajátos térbeliséget adva a képeknek.

A KreatívLiget Élményfestő stúdióban több Vincent van Gogh kép közül is választhatsz, köztük van a Csillagos éj (vagy másképpen Csillagos égbolt) című kép is, amelynek eredetije az impasto festési technikával készült és a művész a halálát megelőző évben, 1889-ben festette.

Gyere el hozzánk egy élményfestésre és éld át az alkotás semmihez sem hasonlítható érzését Te is!

Blog

Élményfestés, mint baráti összejövetel

Az utóbbi bő egy év a koronavírus árnyékában valamennyiünk életében lemondásokkal teli volt. A legtöbbünknek a barátokkal, tágabb családdal való találkozások elmaradása okozta a legfájóbb hiányt. S bár egy darabig az online térben szervezett “találkozások” valamelyest kielégítették a társaság iránti vágyunkat, azért mostanra újra eljött az ideje a közös élményeknek, melyek a barátságokat tartósabbá tehetik. A családi kapcsolatok mellett a barátok jelenléte különösen fontos, mivel rokoni kapcsolatainkkal ellentétben, a barátainkat szabadon választhatjuk meg. Márpedig energiát és időt szentelni a barátságok elmélyítésére olyan beruházás, amely többszörösen megtérül.   Milyen hatásai vannak a baráti kapcsolatoknak? Az MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont munkatársai Albert Fruzsina és Dávid Beáta szerint a minőségi emberi kapcsolatok az emberek testi-lelki jólétéért felelnek. Védelmet és támaszt nyújtanak a betegség, a magány, de akár a szegénység ellen is. A személyes kapcsolatok a hosszú élet nem elhanyagolható előrejelzői, mivel azok, akiknek stabil és támogató a kapcsolatrendszerük, jobb fizikai és pszichés egészséggel rendelkeznek. A körülöttük lévő barátok a nehéz helyzetekben erősítik a megküzdési képességeket és feszültségoldó hatással is vannak. A kapcsolatokon keresztül elérhető támogatás nagyban hozzájárul a boldogság érzetünkhöz. A nagyon szoros családi és közeli baráti kapcsolatok érzelmi, de akár anyagi jellegű támaszt tudnak nyújtani, de nem elhanyagolhatóak a lazább barátságok sem, hiszen

Olvass tovább »

Híres magyar festők – Orlai Petrich Soma

Márciusi nemzeti ünnepünk táján egészen biztosan találkozunk a szabadságharc és forradalom lánglelkű költőjének, Petőfi Sándornak a portréjával. Azonban a híres kép készítőjét alig ismerik, pedig egy rendkívül szorgalmas és tehetséges magyar festő volt, aki az akkori irodalmi élet ismert alakjaival is jó barátságot ápolt. Ismerjük meg Orlai Petrich Somát, a történeti festészet jeles alakját.   Jogászból lett festő Felvidéki gyökerekkel rendelkező  evangélikus családba született Mezőberényben 1822-ben. Anyai ágon rokonságban állt Petőfi Sándorral, aki a másod-unokatestvére volt. Középiskolai tanulmányait Mezőberényben, Szarvason és Sopronban végezte, később Pápán szerzett jogi végzettséget. Tanulmányai egy részét Petőfivel és Jókaival töltötte, az ő hatásukra maga is írogatott. 1846-tól fordult az érdeklődése a festészet felé, kezdetben Bécsben, majd Münchenben, később Rómában és Párizsban is tanulta a szakma csínját-bínját. Európai tanulmányútjáról hazatérve egy ideig arcképfestésből kereste a kenyerét Debrecenben,  majd ismét Bécs lett lakhelye. Végül 1955-ben költözött haza Pestre, miután megalakult a pesti állandó műtárlat. 1851-től kezdte használni az Orlai nevet, de csak 1853-ban vehette fel hivatalosan. 1854-ben kötötte össze életét Névery Annával, akit  Ninának becézett. 1861-től munkája elismeréseként az Országos Magyar Képzőművészeti Társulat igazgató-választmányi tagja lett, mégpedig olyan neves festők társaságában, mint Barabás Miklós, Zichy Jenő, vagy Than Mór.   Mindenkit elveszített, akit szeretett A szakmai sikerek

Olvass tovább »

Élményfestés – Vízililiomok

A virágok sokfélesége a természetben lenyűgöző. Mint látvány és mint ihletadó vagy „alapanyag” a legszebb festményekhez. Minden kornak és stílusnak megvoltak a maga virágcsendéletei vagy más olyan alkotásai, amelyeken valamilyen formában megjelennek a virágok. Ebben a bejegyzésben a vízililiomokat, azaz a tavirózsákat mutatjuk be részletesebben és képzőművészeti szempontból.   Vízililiom vagy tavirózsa? Mindkét név használatos, sőt még van egy harmadik is, a tündérrózsa. A tavirózsa vagy más néven tündérrózsa (Nymphaea) nemzetség a tündérrózsafélék családjába tartozik, világszerte elterjedt növény, mintegy 45 különböző fajt számlál, amelyek közül többet dísznövényként tartanak, illetve kimondottan termesztenek is. A tavirózsák hínárnövények egy tómeder alján, az iszapban kúszó gyöktörzzsel. Leveleik a víz színén kiterülnek, virágaik nagy méretűek, feltűnőek, kétivarúak, a vízfelszínen úszva díszítik a tavakat. Tavasztól egészen ősz végéig virágzik, nem szükséges kiszedni a tóból tél előtt sem, ugyanis a vízben sikeresen áttelel a növény. Ősszel sem kell tenni vele semmi különöset, a hideg idő beálltakor a levelei többsége elhal, de a növény ettől még túléli a telet és tavasszal újra magához tér. A lótuszhoz hasonlóan különleges és érdekes növény, amely az iszapig lenyúló gyökerei segítségével minden reggelen újra és újra kivirágzik, tavasztól őszig minden nap megcsodálhatjuk a gyönyörű virágait.   Hazai vonatkozású érdekesség a tavirózsáról Lovassy Sándor 1898-ban sikerrel próbálkozott az indiai vörös tündérrózsa hosszúvirágú alfajának, a latinul Castalia rubra

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü