Festészeti stílusok, irányzatok – 3. rész

Ez a harmadik része a festészeti stílusokról és irányzatokról szóló cikkünknek. Az első részben sorra vettük a legjelentősebbeket a X. századtól, amelyek több művészeti ágban és így a festészetben is megjelentek és értékes művek születtek az égiszük alatt. A második részben az irányzatok bemutatásával a XIX. század második felétől indulunk, amikor annyi új és egymásból ugyan következő, de merőben eltérő stílus alakult ki, hogy szinte nem is győztük felsorolni őket. Ez pedig a harmadik rész, amelyben bemutatjuk a XX. században kialakult legújabb kori irányzatokat.

 

Stílusok a festészetben (XX. és XXI. században)

A fauvizmus (1905-től 1907-ig)

A ’fauves’ francia szó jelentése magyarul vadak, amely úgy lett egy festészeti irányzat elnevezése, hogy Louis Vauxcelles műkritikus ezzel a jelzővel illette az 1905-ös párizsi Őszi Szalon tárlaton a 7-es számú teremben kiállított képeivel bemutatkozó festőcsoportot.

A Henri Matisse francia festőművész köré szerveződő új irányzat azt tartotta a legfontosabb küldetésének, hogy az erős és kifejező színek használatával újra meg tudja érinteni a szemlélőt, mert nézetük szerint a XX. századra a festészet kifejezőereje megkopott, eszközei kimerültek, arra van szükség, hogy visszatérjenek az alapokhoz. Vincent van Gogh és Paul Gauguin ábrázolásmódja is hatott a művészetükre.

A vadak új művészeti irányzata kedvező fogadtatásra talált Párizsban, a körbe tartozó festők egymás után szervezhették a kiállításokat és élénk társasági életet éltek, összejárva a kor több meghatározó művészével.

Henri Matisse 1908-ban saját művészeti akadémiát alapított, amely lépés eredményeként a vadak művészeti csoportja nem működött tovább, még abban az évben feloszlott.

 

A futurizmus (1909-tól)

A XX. század elején Olaszországban kibontakozott művészeti irányzat, melynek követőit lenyűgözte a kor technikai fejlődése. A közlekedés, a távközlés és a városok erőteljes fejlődése hatott a művészetre is, így alakult ki a futurizmus irányzata.

Alakulására hatással volt a kubizmus, de a futurizmus esetében a fő hangsúly a mozgáson van, amivel a futurista festők igyekeztek kifejezni a modern élet dinamikáját és előszeretettel (ki)használták a fény okozta optikai illúziókat is az ábrázolásban. Eszköztárukban megtalálhatjuk a mozgásábrázolás azon módját, amikor a mozgás több, egymás utáni fázisa egy képre kerülve tudja érzékeltetni azt, illetve a mozgás vagy a dinamikus történés közben fellépő erő iránya vonalakkal ábrázolt.

A futurizmus Nyugat-Európában a fasizmus ideológiájához került közel, a Szovjetunióban pedig a kommunizmushoz. A múltat elutasító, csak a jövőben gondolkodó művészeti irányzat stílusjegyei megfelelően illeszkedtek az abban a korban megerősödő ideológiákhoz és segítették annak kifejeződését a művészet eszközeivel.

 

A konstruktivizmus (1913-tól)

Ez az irányzat Oroszországból indult hódító útjára és mint a futurizmus esetében itt is arra a törekvésre találunk, hogy a múltban gyökerező, hagyományos művészetet felülírja a modern technológia, illetve az abban alakuló formák és folyamatok. A konstruktivista művészet ezeket hivatott utánozni és „leképezni”.

Kassák Lajos fogalmazta meg a legátfogóbban az irányzat hitvallását, miszerint „Nem tudunk többé elhelyezkedni az adott keretek között sem a társadalomban, sem a művészetben. Nem akarunk a régiből újat komponálni. A mi korunk a konstruktivisták kora. Művészet, tudomány, technika egy ponton érintkeznek. Az új forma az architektúra.”

A konstruktivista irányzatba tartoznak a mértani elemekből építkező, dinamikus mozgáson alapuló művek a koruktól függetlenül is, tehát akár napjainkban is készülnek ilyenek.

 

A metafizikus festészet (1914-től)

A futurizmushoz hasonlóan ez az irányzat is Olaszországban alakult ki, névadó művésze Giorgio de Chirico, aki már az 1910-es évek elején festett olyan képeket, amelyeket később a metafizikus festészet néven határoztak meg.

De Chirico egy futurista festőművésszel, Carlo Carra-val közösen indította útjára ezt az új irányzatot, melynek főbb jellemzői a torzított perspektíva, a túlhangsúlyozott fény-árnyék hatások, az ember és más élőlények nélküli terek. Sokban hasonlónak láthatjuk a szürrealizmus alkotásaihoz a metafizikus festményeket, azonban azoktól eltérően szigorú szabályok szerinti kompozícióba rendezi az ábrázolni kívántakat és az élettelen tárgyak álomszerű ábrázolásával eléri, hogy egy erősen melankolikus hangulat uralkodjon el a szemlélőn.

 

A bauhaus (1919-től)

A konstruktivizmus irányzatával rokon, eredendően az építészet modernizálására létrejött weimari Bauhaus iskolát 1919-ben Walter Gropius német építész alapította és azt afféle tanműhelynek szánta, egyszerre képző- és iparművészeti területen. A XX. századi alkotóművész képzést muszáj volt megújítani, a gazdaságilag és technikailag megváltozott külső feltételekhez új pedagógiai módszerek kidolgozására, új tantárgyak bevezetésére is szükség volt.

Gropius ezt felismerve haladó szellemű tanárokat keresett az általa alapított iskolába, így került a tanári karba Paul Klee, Vaszilij Kandinszkij, Lyonel Feininger, Johannes Itten, Oskar Schlemmer. Az avantgárd céljait értő személyiségeket hívta meg az iskolába, nemzetiségtől függetlenül. Így került a neves iskolába a magyar származású Moholy-Nagy László, aki aztán 1923-tól vezette a kétszemeszteres alapképzést. A bútortervező, leginkább hajlított csőbútorairól ismert Breuer Marcell és Molnár Farkas építészmérnök is tanult és dolgozott a Bauhausban.

Gropius úgy vélte, hogy a képzőművészeknek, iparművészeknek és építészeknek úgy kell tevékenykedniük, mint a régi idők kézműveseinek, közös műhelyekbe tömörülve, a megvalósított műveik pedig praktikusak és olcsók lesznek ezáltal. A Bauhaus iskola köré szerveződő festők, építészek, keramikusok, szobrászok, textilművesek és formatervezők közös műhelymunkában vettek részt, hasonlóan, mint annak idején a reneszánsz kézművesek. A Bauhaus stílusát az egyszerűség és a kifinomultság jellemzi, valamint előszeretettel alkalmazzák a geometrikus formákat.

 

A szürrealizmus (1920-tól)

A művészeti irányzat elnevezése a francia ’surréalisme’ szóból ered, melynek jelentése realizmus felettiség. A követői azt vallották, hogy a művészet és az alkotás segítségével felszínre kell hozni az emberi elme és lélek legmélyebb, tudatalatti rétegeit, mert éber állapotban nem lehet valódi értékkel bíró alkotásokat létrehozni.

A szürrealizmuson belül két fő irányzatot különböztethetünk meg. Az egyiknek a legjelentősebb alakja Salvador Dalí, aki által nagy ismertségre tett szert a fényképszerű pontossággal megfestett, de ugyanakkor képtelen víziókat, elsőre összefüggéstelennek tűnő álmokat és fantáziákat ábrázoló szürrealista festészet. A másik irányzat pedig nonfiguratív festészet, a képeken mitikus jelképek és a tudatalattiból előtörő ősi formák jelennek meg. Ezeket láthatjuk Paul Klee, Joan Miró vagy akár Yves Tanguy képein.

André Breton francia író szavaival élve a szürrealizmus művészetének célja nem más, mint hogy “feloldja az álom és a valóság között korábban feltételezett ellentmondást”, amely gondolat a festészetben remekül megvalósítható volt a már említett művészek vásznain.

 

Az op-art (1960-tól)

Az irányzat neve egy rövidítés az ’optical art’ kifejezésből, amely optikai, azaz a látáson és az emberi szem becsaphatóságán alapuló művészetet jelent.

Az op-art legfőbb jellemzője, hogy a festő olyan alkotásokat (festményeket, kollázsokat, szobrokat) hoz létre, amelyek az optikai illúzión alapulva vibrálnak és pulzálnak. Az alkalmazott színek és mértani formák, illetve ezek összessége a mozgás optikai illúzióját keltik a szemlélőben.

Ez az irányzat nem jöhetett volna létre a konstruktivizmus mintegy fél évszázaddal korábbi létezése és eszközeinek használata nélkül.

Kiemelkedő képviselője Victor Vasarely (Vásárhelyi Győző) magyar származású festő, grafikus, aki 1930-ban Franciaországba emigrált és kezdetben sokáig reklámgrafikusként dolgozott. Csak az 50-es évektől kezdett optikai és kinetikai alapú ábrázolásokba, először átlátszó üvegre és plexire készült rajzokat helyezett egymásra, majd utóbb kettős mozgó szerkezeteket készített fehérben és feketében.

A sokak által ismert tipikus Vasarely képeket a 60-as évektől készítette és tette szinte bárki számára elérhetővé azzal, hogy viszonylag nagy példányszámban előállítható szerigráfiákat nyomott. A szerigráfia a szitanyomatnak egy olyan változata, amikor a művész maga készíti el a sablont és alá is írja az elkészült példányokat, ezzel hitelesítve a mű eredetiségét.

Vasarely alkotásait meg lehet tekinteni Pécsett és Budapesten a róla elnevezett múzeumokban, valamint Franciaországban Aix-en-Provence-ban, az általa alapított múzeumban.

 

A festészeti stílusok bemutatásának ezennel a végére értünk, de várunk sok szeretettel a KreatívLiget Stúdióban egy élményfestésre, ahol gyakorlati tapasztalatokat is szerezhetsz a különböző festészeti irányzatokról. Tarts velünk! A megfesthető képeket az ’Események’ menüpontban találod.

Blog

Élményfestés – Martin Beaupré

Amikor festményeket választunk az élményfestés foglalkozásokra, kiemelt figyelemmel vagyunk a kortárs festészet és annak képviselői felé. Így találtunk rá arra a kanadai festőművészre is, akinek több képét is megtalálhatják érdeklődőink a KreatívLiget Élményfestő Stúdióban aktuálisan megfesthető művek között.   Amit Martinról tudni lehet Martin Beaupré Quebecben, Kanadában született 1961-ben. Az évek során megtalálta az egyensúlyi pontot azáltal, hogy a művészetét az energiával társította és főállású festőként tud dolgozni. Az elkészülő festményei sok esetben a saját belső világát tükrözik, amellyel harmonikus életvitelét is tükrözi. A képein keresztül egy zen utazásra visz minket nézőket, amely a szépség és a harmónia keresését tárja elénk tompa tónusokkal, vagy akár derűs és zsúfolt kompozíciókkal. 1995-ben Martin megalapította a Médit’Art műhelyt, ahol modern és intuitív festészetet tanít az arra fogékony érdeklődők számára. Rendszeresen moderált művészetterápiás műhelyeket hirdet meg amatőr és profi festők számára, amelyeket az eredeti otthonától távol, az Egyesült Államok sivatagaiban és Hawaii trópusi környezetében tart meg.   Martin Beaupré festményei A képeit a világ minden tájáról érkező magán- és vállalati gyűjtők vásárolják. Ők úgy találják, hogy Martin kortárs vásznai katartikusak, mert mély érzelmeket keltenek a szemlélőben. A festmények az energiát és a dinamizmust a nyugalommal ötvözik, briliáns módon. Martin különféle anyagokkal dolgozik, amelyeket szívesen

Olvass tovább »

Alkotni nem csak a vászonra lehet – Street art Budapest utcáin

Az utcaművészet vagy köztéri művészet – univerzális nevén a street art – nagyon közel áll ugyan a graffitihez, amely ugyan része a street artnak, de nem tévesztendő össze vele. Ez egy városban előforduló művészi forma, amelynek nem más a célja, hogy művészet az utcákra költözzön, és a közösségi tereket nyitott galériává alakítsa. A műfajon belül egyaránt megtalálhatók a házfalakra festett graffitik, grafikák, kihelyezett matricák, vetített videók, köztéri installációk, valamint szobrok. Fontos szempont, hogy az alkotás utcán legyen, és ne reklámként, kereskedelmi céllal jöjjön létre. Művészi önkifejező formaként a 90-es években kezdte meghódítani a világot.   A street art célja, hogy a művészet az utca emberéhez is eljusson Nem áll tőle messze a humor, az irónia és a társadalomkritikus szemlélet sem, ugyanakkor sokszor fontos társadalmi üzeneteket hordoznak az alkotások, reflektálva a világ történéseire. Fontos különbség, hogy amíg a graffiti inkább az illegális és anonim, addig a street art alkotók profi és elismert művészek, akik vállalják a nevüket. Ezek rendszerint művésznevek, és az alkotók arra is figyelnek, hogy zömmel engedélyezett köztéri helyszíneken készítsék el műveiket. Ezzel igazából minden városlakó jól jár, akiben egy kicsi nyitottság is van: egy szép, szellemes falfestmény gyönyörködtet és elgondolkodtat, mellesleg öltözteti a csupasz, omladozó falakat. Arról, hogy

Olvass tovább »

Tavaszi programajánló – Hieronymus Bosch kiállítás a Szépművészeti Múzeumban

A  festőművészet kedvelőinek egy igazi csemegében lehet részük most a Szépművészeti Múzeumban. Ugyanis az utóbbi 50 év legjelentősebb Hieronymus Bosch tárlatát lehet megtekinteni Budapesten, idén áprilistól egészen július közepéig. A kiállítás közel 90 műalkotás megcsodálására ad lehetőséget és hihetetlen szervezési munka áll mögötte. Hiszen a főváros legjelentősebb képtárába mintegy 50 köz- és magángyűjteményből érkeztek remekművek, olyan nívós helyekről, mint a New York-i Metropolitan Museum of Art, a párizsi Musée du Louvre, az amszterdami Rijksmuseum, a londoni The National Gallery, a Los Angeles-i J. Paul Getty Museum, a The Morgan Library & Museum, New York, vagy a madridi Museo Nacional del Prado.   A fennmaradt Bosch életmű fele Budapesten van Bár a kiállítás közel  90 műalkotást vonultat fel, ebből 10 eredeti Bosch mű. Ugyanis Hieronymus Bosch-tól összesen húsz festmény és hasonló mennyiségű rajz maradt fenn, ezért ez a 10 kép is hatalmas eredmény, hiszen az életmű fele Budapesten van. A mester saját kezű festményei és rajzai mellett a kiállításon az életmű előzményeihez kötődő alkotások, valamint műhelyének és követőinek legjellegzetesebb remekművei is láthatók. A kiállításon bepillantást nyerhetünk a Bosch-t körülvevő korszak, művészeti miliő, a németalföldi festészet hangulatába. Az összegyűjtött műalkotások és irodalmi források kontextusba helyezik ennek a páratlan alkotónak a szemléletmódját,  utánozhatatlan

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü