Élményfestés – Csontváry Kosztka Tivadar

Talán az egyik legkülönösebb és legkülönlegesebb magyar festőművész Csontváry Kosztka Tivadar, aki 1880 őszén – már évek óta patikusként dolgozva – egy amolyan isteni sugallatra fordult a festészet felé. Egyre erősödő hivatástudata sem a gyógyszerész szakma felé terelte, bár még hosszú éveket töltött el tanult szakmáját gyakorolva, hogy elegendő pénzt gyűjtsön a későbbi tanulmányaira és utazásaira.

 

Csontváry festészete

Egyes véleményekkel szemben Csontváry nem volt autodidakta festő, több helyen és mesternél tanult Németországban, Olaszországban, valamint Párizsban. Az 1890-es évek második felétől folyamatosan úton volt és mindenhol festett. Ebben az időszakban készültek azok a több négyzetmétert lefedő tájképei, amelyek az örökösei „jóvoltából” az enyészeté lettek volna mind, mert a jó minőségű vászon alapra készített képeket anyagárban, kocsiponyva céljára akarták értékesíteni.

Szerencsére jókor volt jó helyen Gerlóczy Gedeon építész, aki végül 1919 őszén nemcsak a festményeket, de Csontváry írásait, jegyzeteit, feljegyzéseit is megvásárolta, ezzel megmentve a hagyatékot az utókor számára és megteremtve az alapjait egy majdani múzeumnak, amely végül Pécsett valósult meg, több mint fél évszázaddal később.

 

Csontváry világszemlélete és stílusa

Korát jóval megelőzve volt az egészség és a szervezetet károsító anyagoktól mentes élet lelkes híve, amely szemléletet a saját cselekedeteiben is megmutatta. Alkohol, gyógyszerek (kábítószerek) és hús fogyasztása nélkül élte le életének utolsó harmadát.

Kevesen tudják róla, de gondolatait és világnézeti, vallási fejtegetéseit irodalmi igényességű művekben fejtette ki, amelyek közül több nyomtatásban meg is jelent.

Festészete nem igazán sorolható be egy festészeti stílusba vagy irányzatba sem, önmagát a „napút festőjeként” határozta meg, amely egy maga alkotta kifejezés. A napút festőjének lenni nagyjából azt jelenti, hogy a fény és a levegő egyszerre történő megjelenítését tartja szem előtt, mint ahogy teszi ezt a plein air festészet, tehát végső soron azzal rokon az ábrázolásmódja és a módszerei.

A képein jellemző színhasználat segítségével jelenítette meg a nap (fény) és a környezet állandó kölcsönhatását, ahol a fény egy áramló energiaként van jelen, életre keltve mindent, amire rávetül. Az energiaáramlás intenzitását a színekkel érzékeltette, az erőteljes árnyalatok használatával felerősítette képei fő motívumát.

További eszköze volt a felvitt festékréteg vastagsága, amellyel még hangsúlyosabbá tudott tenni fontos részleteket, plasztikusan kidomborítva és ezzel előtérbe helyezve azokat.

 

Csontváry anyaghasználata és technikája

Bár a művészettörténészek álláspontjai nem teljesen egyeznek abban a kérdésben, hogy pontosan milyen festéket használt a festő a képeihez, hogy azok a mai napig is csodás színekben ragyognak,  abban azért biztosak lehetünk, hogy Csontváry, mint képzett patikus, gyógyszerész, magas fokú kémiai ismeretekkel rendelkezett, és mint ilyen szakember, egyáltalán nem valóságtól elrugaszkodott elképzelés, hogy a festékeit egytől egyig saját maga keverte ki magának.

Az általa kikevert és felhasznált festékek nem tartalmaztak olajszármazékokat, ezért is lehetnek a színei a mai napig olyan ragyogók. Az olajfestékek köztudomásúan lassan száradnak és az évek alatt egyre sötétebbé válnak, de Csontváry egyedi módon anilin alapú festékeket használt, melyek alapanyagát az alapként szükséges vásznakhoz hasonlóan a Gácsi Posztógyárból szerezte be. Az ő idejében itt működött Közép-Európa egyik legnagyobb textilüzeme, amely az 1800-as évek végén bekövetkező gazdasági visszaesés és kereslet csökkenés miatt valószínűleg potom pénzért vált meg a felhasználásra nem került festékpor készleteitől.

A posztógyár festékporai lettek tehát az alapanyagai Csontváry maga kevert festékeinek, amelyekkel elkészíthette első képeit, és mivel ezek hosszabb távon is jónak bizonyultak, később sem cserélte le azokat. Így képei könnyen azonosíthatóvá váltak a kutatók számára, hiszen elég csak a vászonra felvitt festék anyagának vizsgálata az azonosításhoz.

Az általa kevert festék jó fedőképességgel rendelkezett és a sűrűségét a felület nagyságához mérten tudta változtatni. Az általa alkalmazott festési technika hasonlított a freskófestéshez, annyi különbséggel, hogy ő vászonra vitte fel ecset és festőkés segítségével a festékrétegeket.

Csontváry színkeverése egészen egyedi. A sárga, vörös és kék alapszínek és a fehér-fekete kontrasztok professzionális használatával elérte, hogy az emberi szem számára érzékelhető színeket a lehető legjobban vissza tudja adni a vásznain.

 

Élményfestés a KreatívLigetben Csontváry Kosztka Tivadar stílusában

Az összetéveszthetetlen karakterű Csontváry képek sajátságos stílusa festésre csábít mindenkit és arra, hogy egy kicsit átlényegülve pár órára a „napút festőjévé” váljon.

A KreatívLiget Élményfestő Stúdióban a következő Csontváry képekből választhatsz:

  • Castellammare di Stabia
  • Magányos cédrus

Gyere el hozzánk Te is egy élményfestés alkalomra és fejleszd magadat és a tudásodat instruktoraink segítségével! A festhető képek közül az Események menüpontban tudod kiválasztani a Neked kedves festményt és aztán jelentkezni az időpontok valamelyikére. Szeretettel várunk!

Blog

Élményfestés – Húsvét

A tavaszi időszak, sőt talán az egész esztendő legjelentősebb keresztény ünnepe a húsvét. A Biblia szerint Jézus – pénteki keresztre feszítése után – a harmadik napon, vasárnap feltámadt. A kereszten elszenvedett halálával nem szabadította meg a világot a szenvedéstől, de megváltotta minden ember bűnét, feltámadásával pedig győzelmet aratott a halál felett. A vallási vonatkozáson túl ez az időszak a tavaszvárás, a tavasz eljövetelének ünnepe is, amelyet minden évben március vagy április hónapban (a Hold állásának megfelelően) tartanak. A húsvét egybeesik a tavaszi nap-éj egyenlőség idején tartott ókorból származtatható termékenységi ünnepekkel is, amelynek fő motívumai szintén a feltámadás és az újjászületés.   A név eredete A katolikus kereszténységben böjtnek nevezett, valójában „húshagyó” táplálkozási időszak után ezen a napon szabad először húst enni. Erre utal a magyar húsvét szó, a hús magunkhoz vételének első napja. Az angol Easter szó eredete a német Ostern szóval együtt keresendő. A kifejezés egy germán istennő, Ostaranak, a tavasz keleti (angolul East, németül Ost) úrnőjének ünnepére vezethető vissza, amely a tavaszi napéjegyenlőség idején volt. Ostarához kapcsolódik a tojás szimbólum eredete is. Dél-Németországból ismert az a húsvéti népszokás, hogy (elsősorban) a felnőttek tojásokat rejtenek el a fűben, amelyeket a gyerekeknek kell megtalálniuk.   Húsvéti népszokások Magyarországon Húsvétvasárnap Ehhez

Olvass tovább »

Fess velünk Gustav Klimt stílusában!

Klimt nevét és néhány alkotását általában még azok is ismerik, akiket egyáltalán nem, vagy csak felületesen foglalkoztatnak a képzőművészettel és a művészeti stílusokkal kapcsolatos ismeretek. Sokak számára pedig az ő neve összeforrt az osztrák szecesszióval. Tényleg nem függetleníthető tőle, de tudni érdemes, hogy munkássága ennél sokkal összetettebb és teljesen egyedi mintázatot mutat. Érthetjük ezt szó szerint is, hiszen a Gustav Klimt képeken megjelenő motívumok, anyaghasználat és ábrázolásmód összetéveszthetetlenül jellemzi a festőt. Persze akadtak és akadnak követői és másolói mindig, de azt a tudást és látásmódot, ami neki megadatott, nem lehet csak úgy lemásolni. A szecesszió, mint művészeti irányzat Klimt munkássága szempontjából is érdekes. Ezért pár mondatban összefoglaltuk, hogy mit érdemes tudni róla.   A szecesszió Az impresszionizmus mellett a szecesszió a másik olyan művészeti irányzat, amely a XIX. és a XX. század fordulóján az akkori akadémikus művészettől való tudatos elfordulást, a hazugnak gondolt neogótikus, neoreneszánsz és neobarokk stílusoktól való elszakadást jelenti, visszatérve a természetből elleshető motívumokhoz. Jellemző a stílusra a növényekből inspirált és a geometrikus mintákra épülő ornamentika. A hangsúlyos, élénk színek használata és az organikus formák előtérbe helyezése a szigorúan egyenes vonalak vagy a szabályos díszítőelemek helyett. A szecesszió építészei a lágy vonalvezetést és a lekerekített formákat alkalmazták a

Olvass tovább »

Élményfestés a gyerekkel

Lassan a végéhez közeledik a nyár, de még maradt pár nap, hogy az iskola- és óvodakezdés előtt feltankoljunk élményekkel. A gyermekpszichológusok egyetértenek abban, hogy csemetéinknek többet adunk azzal, ha drága játékok helyett intimitást és élményt biztosítunk. A nyári szünetben szülőként több lehetőségünk nyílhat arra, hogy a nap ne csak az intézménybe való reggeli rohanásról, a fáradt hazaútról, a gyors vacsoráról és fürdésről, a sebtiben elmondott esti meséről és jó éjt pusziról szóljon. Természetesen a hétköznapok szoros üteméről nem tehetünk, de ebbe is bele lehet csempészni élményeket és sok meghitt pillanatot.   Élmények a mindennapokban Nem kell képzett animátornak lennünk, hogy a megszokottan induló napokon is történjen valami élményszámba menő esemény. Összegyűjtöttünk nektek néhány ötletet a hétköznapok élménydúsabbá tételéhez. Aszfaltkrétával titkos jeleket, üzeneteket írni a járdára a később hazaérkező családtagnak izgalmas elfoglaltság. Ez egy olyan kis családi titokká válhat, amire később jólesően gondolunk vissza valamennyien. Krétát egyébként mi magunk is készíthetünk egy ráérősebb hétvégén a kölykökkel. Különösen akkor érdemes belefogni a kréta készítésbe, ha óvodás gyermekünket nem igazán lehet egyébként rajzolós tevékenységbe bevonni. Egy saját maga által készített krétát viszont szinte biztosan ki fog próbálni. A gyurma főzés sem egy nagy ördöngösség, néhány otthon is fellelhető, filléres alapanyagból nagyon jól formálható

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü