6 híres gyümölcsös festmény

Frida Kahlo: Viva La Vida

Gyümölcsöket festeni nem csak csendéleteket ábrázoló képekre lehet, bár kétségtelenül ezek a leginkább magától értetődő témák. Amikor festményeket kerestünk ehhez a válogatáshoz, találtunk pár igazán különlegeset és nem annyira megszokott megoldást is, amelyek jó messze visznek az egyszerűen csak szemet gyönyörködtető látványtól.

A XX. század festészete már nem csak a szemünkre szeretne hatni, hanem komolyan megdolgoztatja az agyunkat és a gondolatainkat is, valamint az érzelmi vetület sem maradhat ki.

 

Frida Kahlo: Viva La Vida

A festőnő utolsó festménye ez, amelyen hosszú hónapokig dolgozott és a ’Viva la Vida’ feliratot úgy tudjuk, hogy a halála előtt nyolc nappal festette a képre. Olyanok a betűk, mint valami kiáltvány, ami az életről szól. Jelentése: Éljen az élet.

A szimbolika azért is érdekes, mert Mexikóban a görögdinnye a halottak napjához kötődő gyümölcs, de a mexikói halottak napja inkább az öröm ünnepe, vidámsággal, találkozásokkal, lakomákkal gazdagított és eseménydússá tett ünnep. A görögdinnye gazdag, buja zöld és vérvörös színei pont azt hirdetik, hogy az élet mindig győzedelmeskedik a halál felett.

 

René Magritte: Az ember fia

Ez a festmény tulajdonképpen egy önarckép. A képen egy alacsony fal előtt állva látjuk a festőt, elegáns kabátban és kalappal a fején, az arcát pedig majdnem teljesen eltakarja egy lebegő zöld alma, csak a szeme látható az alma szélénél.

Az alkotó maga így vall a kép keletkezéséről és értelméről: „A látszólagos arc, az alma elrejti a személy látható, de rejtett arcát. Ez valami olyasmi, ami folyamatosan történik. Minden, amit látunk, egy másik dolgot rejt magában, amit mindig is szeretnénk látni. Ami rejtve van, és amelyet a látható nem mutat nekünk. Ez egy meglehetősen intenzív érzés lehet, egyfajta konfliktus.”

Magritte tökéletesen megfestett munkái gyakran jelenítenek meg egyszerű tárgyakat szokatlan összefüggésben, új jelentést kölcsönözve a megszokott dolgoknak. A tárgyak reprezentációs használata, másként, mint aminek látszanak, tipikus, visszatérő motívum nála.

 

Salvador Dalí: Gránátalma körül röpködő méhecskétől kiváltott álom, egy pillanattal ébredés előtt

A festmény címe önmagáért beszél, de maga Salvador Dalí egy hosszabb magyarázattal is a szemlélő segítségére siet, hogy megmagyarázza, mit láthat a képen.

“Első ábrázolása ez Freud felfedezésének, amely szerint az álom-történetet a felébredés előtti pillanatban váltja ki valami. Ha az alvó nyakát pálcával érintik, az érintés fölébreszti őt, ám egyúttal hosszú álomjelenet sort indít meg, amely a guillotine lezuhanásával végződik; hasonlóképpen a méhecske zümmögése a képen a bajonett hegyének álomképét váltja ki, amely Galát felébreszti. Az egész kreatív biológia a megnyílt gránátalmából ömlik elő. A háttérben Bernini elefántja: a hátán obeliszk a pápai jelvényekkel.”

 

Paul Cézanne: Egy kosár alma

Többféle gyümölcsös csendéletet is festett Cézanne, amelyek hol almákat, hol körtéket és barackokat is ábrázolnak, esetenként kancsókkal és tálakkal is tarkítva a mozgalmasnak épp nem mondható témájú festményeket.

A művészete pedig korszakalkotó volt, amit manapság a művészettörténészek posztimpresszionista művészetnek neveznek, az vele kezdődött. Sőt, még azt is kijelenthetjük, hogy ő maga a posztimpresszionizmus, hiszen az utána következő időszakban már nem voltak olyan egyértelmű stíluskorszakok.

 

Édouard Manet: A citrom

A kép különlegessége abban rejlik, hogy semmi más nem szerepel a képen, mint egy szép, formás citrom egy tálon.

Az 1860-as évektől Manet csodálatos csendéleteket is festett a sok más témájú kép mellett, amelyeken komplett reggeliző asztalt vagy éppen gyümölcsöket és zöldségeket ábrázolt. A reggeliző asztalán felszolgált többféle módon elkészített omlett, lazac, és tenger finomságai és egyéb ételek szinte megelevenednek a képein. Készített képet egy darab sonkáról, egy köteg spárgáról és egy citromról is.

A modern festészettel és a plein air szellemével kacérkodó Manet mindvégig megőrizte a realista festői hagyományokat. Két korszak és két stílus határán állva a művészetének egyediségével a legnagyobb európai festők sorába illeszkedik. Saját munkásságáról így vallott: „Azt festem, amit látok, nem pedig azt, amit mások látni akarnak”.

 

Caravaggio: Gyümölcskosár

A kép különlegessége az, hogy teljesen élethűen ábrázolja a gyümölcsöket, semmi idealizálás. Az alma és a körte kissé benyomódott, már-már rohadásnak indult, a barack leveleit valami szétrágta, a fügelevél sem túl egészséges, a füge pedig láthatóan túlérett. Caravaggio végre pont olyannak festette ezeket a gyümölcsöket, amilyenek voltak és a művész abbéli meggyőződését fejezik ki, hogy az élettelen világ legalább akkora hatással van a szemlélőre, mint az emberalakok és az arcok, emiatt pedig a gyümölcsök és a virágok élethű megfestése sem kíván kevesebb tudást, mint mondjuk egy portré megfestése.

 

Egy-egy ilyen inspiráló festmény alkotásra ösztönöz kicsiket és nagyokat egyaránt. Ilyenkor az élményfestés az egyik legjobb kreatív tevékenység, amit végezhetünk. Ahogy közelednek a hidegebb napok és már korán sötétedik, egyre kevésbé vágyunk hosszú sétákat tenni és kint tartózkodni a szabadban. A szabadidő eltöltése áthelyeződik a belső terekbe és elmélyült alkotás kezdődik. Gyere el hozzánk egy élményfestésre és töltsük el együtt a hosszú estéket!

Az aktuális festményeket az Események menüpontban tudod megnézni és kiválasztani. Szeretettel várunk!

Blog

Élményfestés – Lótuszvirág

A KreatívLiget Élményfestő Stúdióban elkészíthető Buddha képeken is jellegzetes motívum a lótuszvirág. Ismerjük meg együtt ennek a csodaszép növénynek a szimbolikus jelentését és a különböző vallásokban betöltött szerepét!   A különleges lótuszvirág A lótuszok vízi–mocsári növények. Nagy méretű leveleik a víz felszíne fölé emelkednek, pajzs alakúak, szélük ép, felületük erősen viaszos, erezetük pedig villás. A lótuszvirág az iszapig lenyúló gyökerei segítségével minden éjszaka belemerül a vízbe, a következő reggelen pedig újra kivirágzik. Minden nap megcsodálhatjuk a gyönyörű virágait, aztán este újra a sötét vízfenéken tér nyugovóra. A szirmok viaszos védőrétegének köszönhetően szépsége soha nem változik. Így amikor minden reggelente kivirágzik, ugyanolyan szép lesz, mint ahogy azt az előző nap is láthattuk. A lótusz a vízbe merüléssel majd az ezt követő újjászületési képességével igencsak meglepte az embereket. Nem csoda, hogy máshogy magyarázni nem tudták a létezését így már az ókortól fogva a vallási szimbolikához kapcsolták.   A lótuszvirág a kultúrában és a vallásban A lótuszvirágot számos különböző kultúrában, illetve legfőképpen a keleti vallásokban a tisztaság, a megvilágosodás, a szellemi megújulás és az újjászületés szimbólumaként tartják számon. A tulajdonságai alapján elmondható róla, hogy az iszapos környezet ellenére is képes csodálatosan szép virágokat produkálni és tisztának maradni, mint akár egy tiszta lelkű ember.

Olvass tovább »
Frida Kahlo: Viva La Vida

6 híres gyümölcsös festmény

Gyümölcsöket festeni nem csak csendéleteket ábrázoló képekre lehet, bár kétségtelenül ezek a leginkább magától értetődő témák. Amikor festményeket kerestünk ehhez a válogatáshoz, találtunk pár igazán különlegeset és nem annyira megszokott megoldást is, amelyek jó messze visznek az egyszerűen csak szemet gyönyörködtető látványtól. A XX. század festészete már nem csak a szemünkre szeretne hatni, hanem komolyan megdolgoztatja az agyunkat és a gondolatainkat is, valamint az érzelmi vetület sem maradhat ki.   Frida Kahlo: Viva La Vida A festőnő utolsó festménye ez, amelyen hosszú hónapokig dolgozott és a ’Viva la Vida’ feliratot úgy tudjuk, hogy a halála előtt nyolc nappal festette a képre. Olyanok a betűk, mint valami kiáltvány, ami az életről szól. Jelentése: Éljen az élet. A szimbolika azért is érdekes, mert Mexikóban a görögdinnye a halottak napjához kötődő gyümölcs, de a mexikói halottak napja inkább az öröm ünnepe, vidámsággal, találkozásokkal, lakomákkal gazdagított és eseménydússá tett ünnep. A görögdinnye gazdag, buja zöld és vérvörös színei pont azt hirdetik, hogy az élet mindig győzedelmeskedik a halál felett.   René Magritte: Az ember fia Ez a festmény tulajdonképpen egy önarckép. A képen egy alacsony fal előtt állva látjuk a festőt, elegáns kabátban és kalappal a fején, az arcát pedig majdnem teljesen eltakarja egy

Olvass tovább »

Élményfestés – Levendulamező

A levendula méltán népszerű gyógy-, fűszer-, és dísznövény, mely élénk lila színével és nyugtató illatával kényezteti érzékeinket. Európában a rómaiak által jelent meg, az ókori szépségápolás egyik meghatározó alapanyaga volt. Illatát használták nyugtató fürdőhöz, szappan készült belőle, virágát földre szórva illatosították a szobákat. A görögök a levendula illatával próbálták csillapítani isteneik dühét, az egyiptomiak a balzsamozás során használták, Angliában pedig a pestisjárvány idején csuklóra kötve reméltek védelmet tőle.   A levendula hazánkban   Magyarországon a középkor óta van jelen, de csak kolostorok gyógy- és fűszernövény ültetvényein volt megtalálható. Az 1920-as évek közepén Bitter Gyula, korának neves gyógynövényszakértője telepítette az első levendulaültetvényt. A tihanyi apátságtól bérelt ehhez területet, s a szaporítóanyagot egyenesen Franciaországból hozta. Ez lett az első ipari célú levendulaültetvény-telepítés, ami olyannyira jól sikerült, hogy a Tihanyban aratott levendula illóolaj tartalma magasabb volt, mint a franciáé. Ezen sikeren felbuzdulva Bitter Gyula 100 hektárra növelte a telepítés nagyságát. Az, hogy a levendula ennyire jól érzi magát Tihanyban, a hely speciális, félsziget-jellegének köszönhető. Az egyik leggazdagabb hely Magyarországon a napsütéses órák számát tekintve, míg a csapadékmennyiségéről pont az ellenkezője mondható el. Ez a fél-mediterrán éghajlat, a déli tájolás és a vulkáni alapkőzet teszi a helyet oly ideálissá a levendulák számára. Ezen tényezők

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü