Festők fordulatos élete – Hugo van der Goes

A mai cikkünkben egy középkori flamand festő, Hugo van der Goes életét és fő művét mutatjuk be. Sok tekintetben volt újszerű a munkássága, szinte megszállottan törekedett arra, hogy elődeit meghaladja, a festészetet megújítsa. Mint oly sok zseninek, neki sem adatott meg a kiegyensúlyozott lelkiállapot, élete vége felé egyre többet küzdött démonaival. Művei azonban inkább géniuszának állítanak emléket. Képeinek realizmusa, részletgazdagsága, az emberi testbeszéd és mimika jól eltalált finomságai mind-mind kiemelik őt kortársai közül.

 

A korai éveiről nem sokat tudunk

Születésének, halálának pontos időpontját nem tudjuk,  annyi bizonyos, hogy a 15. században élt és alkotott. 1435-1440 között születhetett Gentben, halála pedig Brüsszelben következett be 1482 környékén. A genti festő céh megbecsült tagja lett és Gent város művészeti életében vezető szerepet töltött be. A mesteri címet 1467-ben nyerte el. Az irányú törekvése, hogy az adott kor festészeti sémáit meghaladja, fényesen sikerült neki.

 

Kolostorban lelt menedékre, de lelki nyugalmát itt sem találta

A mesteri címe megszerzése után 10 évvel a Brüsszel melletti Ágoston rendi Vörös kolostorba vonult el egyre gyakoribb őrültségi rohamai miatt. Az itt töltött idejéről egy szerzetes részletes írásos megemlékezései tudósítanak bennünket. Kezdetben folytatta a festést és a barátai látogatásait is fogadta, 1480-ban még Habsburg Miksa is tiszteletét tette nála. Időközben azonban felerősödött benne az a rögeszméje, hogy ő elkárhozott és öngyilkos gondolatokat forgatott a fejében. Az szerzetes elöljáró zenehallgatással próbált segíteni ingadozó kedélyállapotán. Végül 1482-ben hunyta örök álomra szemét, zavaros elméje végleg nyugalomra lelt.

 

Nagy újító volt

Már az egyik első művén, a Krisztus siratása című alkotáson a finom festési mód jelenik meg, amely arányos kompozícióban, világos rajzban, térhatás érzékeltetésében jelenik meg. Mindez az alakok lelki világának differenciált ábrázolásával párosul. Ennek a képnek egy másolata a Szépművészeti Múzeum képtárában fellelhető, de jelenleg nincs kiállítva.

Festési technikájának fejlődését és az embertípusok ábrázolásának képességét jól mutatja nagy oltárképe, amely jelen cikkünk borítóképe. Ez az okirattal is hitelesített műve, a firenzei Uffizi-ben található szárnyas oltár. Ezt 1470 körül rendelte meg tőle Tommaso Portinari firenzei származású bankár a firenzei Santa Maria Nuova kórház temploma számára. A Portinari oltárkép nagy középső képén az újszülött Jézus imádása látható, mellette édesanyja, Mária, valamint a hódolatukat kifejező pásztorok. Flandriában, majd Itáliában is csodálatot váltott ki ez a három elemből álló kép. A képet olyan neves olasz festők tanulmányozták és méltatták, mint Filippo Lippi és tanítványa Boticelli, így van der Goesnak közvetlen hatása is volt az itáliai festészetre.

 

A Portinari oltárkép szimbolikája

Ez az oltárkép azért újító szemléletű, mert  előtte nem lehetett találkozni olyan Madonna-ábrázolással, amely ennyire nőies, kifinomult, egyszerű, és nem utolsó sorban teljes egészében érzelmeket sugárzó lett volna. Lenyűgöző a hódolatát kifejező három pásztor együttese, akiknek minden egyes alakja külön jellemmel bír  Van der Goes ábrázolásában. Az idős ember mosolya édesen ragyog fel az évek dúlta arc vonásain. A hátrébb álló fiatal pásztor arca kétséget tükröz, a középkorú pásztor rajongása pedig szinte határtalan.

Az oltár középső képének előterében egy gyönyörű csendélet található, mely a vallási szimbólumokat jelképezi. A két vázában lévő virág mögött található köteg búza az utolsó vacsora szimbóluma, ahol Jézus megtörte a kenyeret.  Az egyik vázában a fehér írisz a tisztaság jelképe, a vörös liliom a vérre utal, a másik vázában a lila írisz a Szűzanya hét bánatát jelképezi, a szegfű pedig a Szentháromság szimbóluma. A képen nagyon sok rejtett részlet található, többek között bal fent a várandós, szállást kereső, szamáron ülő Mária alakja, akit József vezet. A középső képen jobb oldalon fent pedig a pásztoroknak hírt adó angyali jelenést festette.

Ezen a képen, és a további képein is kitűnik egyéni felfogású ábrázolása. A festmények alakjai kitűnő jellemábrázolások, így Hugo van der Goes tartalmas alkotásaival messze kiemelkedett a Van Eyck-testvéreket követő kortársak közül. Széles ecsetkezelésével, naturalisztikus ábrázolásmódjával, nagy formátumú képeivel jócskán meghaladta az egész ó-németalföldi festészet miniatúraszerű kötöttségeit.

 

Ha te is kedvet kaptál az alkotáshoz, válassz helyszíni élményfestő alkalmaink, vagy otthoni élményfestő szettjeink között kedvedre valót. Profi instruktoraink bevezetnek a festés varázslatos világába, hogy te is átélhesd a vászonra alkotás örömét.

Blog

Festészeti stílusok, irányzatok – 2. rész

Ez a második része a festészeti stílusokról és irányzatokról szóló cikkünknek. Az első részben sorra vettük a legjelentősebbeket a X. századtól, amelyek több művészeti ágban és így a festészetben is megjelentek és értékes művek születtek az égiszük alatt. Ebben a fejezetben az irányzatok bemutatásával a XIX. század második felétől indulunk, amikor annyi új és egymásból ugyan következő, de merőben eltérő stílus alakult ki, hogy nem is győzzük felsorolni őket. Lesz egy harmadik rész is, amelyben bemutatjuk a XX. században kialakult legújabb kori irányzatokat.   Stílusok a festészetben (XIX. század) A realizmus Az elnevezés a latin ’realis’, azaz valós szóból ered és a valóság átfogó, hű, és a jellemző vonásokat kiemelő ábrázolására törekvő művészeti irányzatot jelenti. A kialakulása az 1850-es évekre tehető, amikor elérkezett a kapitalista társadalomból és annak a kedvenc ábrázolásmódjából, a romantikából való általános kiábrándulás időszaka. A realizmus a pillanatnyi jelenségekkel, a felszínes és tünékeny dolgok ábrázolásával szemben a valóság lényeges elemeit hangsúlyozza. A lényegi összefüggések megmutatása céljából elkerüli a véletlenszerű elemek ábrázolását és a mondanivalót tömöríti, egyszerűsíti. A tájfestésben részletmentesen, összefogott ecsetkezeléssel, nagy egységekben adja vissza az eléje táruló valóságot, inkább megpróbálkozik a belső lényeg érzékeltetésével is. A realista ábrázolás elfordult a romantikában meglévő történelemszemlélettől is. A hősi

Olvass tovább »

A legtöbbször lefestett emberek – Kiki de Montparnasse

Mai cikkünkben egy nagyon sokoldalú, sok művészt megihlető nőt mutatunk be. Kiki de Montparnasse Alice Ernestine Prin néven született francia kabaré-előadóművész, festőművész és művész múzsa. Az első világháború utáni szabados Párizs sokakat inspiráló személyisége volt.  Billy Klüver és Julie Martin, Kiki életrajzírói úgy jellemezték, hogy ő volt az évszázad egyik első valóban független nője. Egy másik híres francia múzsa, Suzy Solidor után ismerjük meg Kiki de Montparnasse-t.   Alice-nek fiatalon kellett felnőnie Prin egy fiatal egyedülálló anya gyermekeként született egy vidéki francia kisvárosban, Châtillon-sur-Seine-ben 1901-ben. Nagymamája nevelte, mivel édesanyja Párizsba költözött, hogy szerencsét próbáljon és új életet kezdjen. A kis Alice 12 évesen követte anyját a fővárosba, ahol folytatta tanulmányait. Egy év múlva felhagyott a tanulással, hogy ő is pénzkereső lehessen, kezdetben boltokban, pékségekben dolgozott kisegítőként. 1917-ben úgy döntött, hogy szerény keresetét szobrászoknak való meztelen modellkedéssel egészíti ki. Ez konfliktushoz vezetett édesanyjával, aki dühében kitagadta és az utcára tette az akkor 16 éves lányt.   Hajléktalan lányból ünnepelt modell  Az utcán élve felfedezte a Montparnasse-t, az akkori Párizs bohém művésznegyedét és hamarosan összebarátkozott Chaim Soutine művésznővel. Ő volt az, aki bevezette az ottani művész társadalomba, s Alice hamarosan olyan alkotók barátságát élvezte, mint Maurice Utrillo, Jean Cocteau, Moïse Kisling, Fujita

Olvass tovább »

Élményfestés – őszi táj

Az ősz a tavasz mellett a legszínesebb időszaka az évnek, a zöld színüket elvesztő levelek számtalan színben tudnak pompázni. Akár még egy fa lombján belül is találkozhatunk egyszerre több színárnyalattal, amely sajátosság előkelő helyre emeli az őszi tájat és erdőt a festészeti témák sorában. Amikor elérkezik az évnek a hűvös idővel, korai sötétedéssel és gyakori esővel járó időszaka és mindenki inkább meleg takarókra, puha párnákra és forró teára vágyik a hosszú erdei séták helyett, a lelkünknek azért jót tesz a természet színváltozásának látványa, mait akár egy festmény formájában is az otthonunkba csempészhetünk. Az már csak hab a tortán, ha ezt a festményt saját magunk készítjük el egy élményfestés foglalkozáson.   Az ősz festői Az ősz különlegessége minden korszakban megfogta a képzőművészeket. A meleg árnyalatú színek kavalkádján kívül számtalan témát szolgáltattak az alkotáshoz az ilyenkor érő gyümölcsök, a szőlő és a belőle készülő bor, az eső, az erdő és állatai és az ebben az időszakban zajló mezőgazdasági munkák. Magyar és külföldi festők egyaránt szívesen választották és választják mostanában is témának az őszt, igazán nincs nehéz dolgunk, ha remek példákat szeretnénk felsorolni.   Claude Monet Az élményfestés foglalkozásaink egyik legnépszerűbb alkotója Claude Monet, akit közvetve az impresszionizmus, mint művészeti irányzat névadójaként is

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü