Mitől lett igazán híres a Mona Lisa festmény?

Ha száz embert megkérdeznének, hogy melyik a világ leghíresebb festménye, valószínűleg a többségük egyből rávágná a választ, hogy a Mona Lisa. Teljesen jogosan egyébként, mert Leonardo da Vinci portréja a sejtelmes mosolyú hölgyről, a köré épülő legendákkal egy olyan jelenséget alkotnak, amelyet nagyon sokan ismernek.

Ma már nehéz elképzelni, de ez nem mindig volt így. Bár az igazi műértők mindig nagy becsben tartották ezt a festményt, a nagyközönség évszázadokon át alig ismerte. Az 1860-as években kezdték el a művészettörténészek a reneszánsz festészet kiemelt alkotásai között emlegetni, de a laikus közönséghez ez az információ nemigen ért el. Karl Baedeker, a híres német útikönyvszerző Párizs nevezetességeit bemutató kötete 1907-ben konkrétan két mondatban emlékezett meg a festményről. Csak mellékesen lett megemlítve a Louvre kiállításainak igazi sztárjai, a Milói Vénusz és Szamothrakéi Niké szobrok mellett.

 

A Mona Lisa festmény eltűnése

1911-ben aztán a kép eltűnt a helyéről. Jellemző az akkori biztonsági körülményekre, hogy másfél napig ez fel se tűnt senkinek. A Louvre-ban kiállított műtárgyakat ugyanis éppen akkoriban egy nagyszabású projekt keretében egyesével lefotózták. A Mona Lisa hűlt helyét pedig mindenki azzal magyarázta, hogy biztosan éppen elvitték fényképezni. A Louvre teljes biztonsági személyzete akkoriban 150 őrből állt. Ez ezer helyiségre és 250 ezer műtárgyra egyáltalán nem volt elegendő.

Nem sokkal a festmény elrablása előtt egy francia újságíró zárás után egyszerűen elbújt a múzeumban, és egész éjszaka szabadon mászkált az épületben. Aztán pedig egy nagy botrányt keltő cikkben számolt be arról, milyen csapnivaló a Louvre biztonsága. Napjainkban egyébként 1200 biztonsági őrt alkalmaz a múzeum.

 

Az évszázad műkincsrablása

Bár a Mona Lisa akkoriban nemhogy az egész Louvre-ban, de még a saját kiállítótermében sem számított a leghíresebb festménynek, a rablásból azért gigantikus botrány kerekedett. A Louvre-t egy hétre bezárták a nyomozás miatt, de még Franciaország határait is lezárták egy időre, nehogy a tolvaj külföldre menekülhessen.

A legvadabb pletykák és összeesküvés-elméletek kezdtek el keringeni, sokan a nagy művészetkedvelő amerikai milliárdos bankár JP Morgant vádolták, hogy az ő megbízásából lopták el a festményt. Ez beleillett volna abba a Franciaországban akkor népszerű narratívába, hogy az újgazdag amerikaiak felvásárolják a francia nép örökségét. Az első világháború előtt éleződő francia–német ellentét miatt még II. Vilmos német császár is a megfejtések között volt, hogy ki lehetett a rablás megbízója. Ugyanilyen népszerű elmélet volt az is, hogy az egészet a francia kormány rendezte meg titokban, hogy a nyugat-afrikai gyarmatokon zajló lázadásokról elterelje a figyelmet. Sőt az is felmerült, hogy restaurálás közben végzetesen megrongálódott a festmény, és maga a Louvre rendezte meg az álrablást, hogy arra hivatkozva eltüntethesse a képet.

 

Picasso is gyanúsított?

Volt egy teória, ami még az előbb felsoroltaknál is meredekebb volt. Mégpedig az, hogy a 20. század egyik legnagyobb festője, Pablo Picasso állna a rablás mögött. Picasso akkoriban Párizsban élte a kor művészeinek bohém életét. A baráti társaságába tartozott többek között Guillaume Apollinaire, a híres francia költő. Apollinaire-nek volt egy büntetett előéletű ismerőse, bizonyos Honoré-Joseph Géry Pieret, aki néha intézett ezt-azt a költőnek és baráti társaságának. 1907-ben például szerzett két antik ibériai szobrot Picassónak, aki 50 frankot fizetett értük, és az Avignoni kisasszonyok című festményéhez használta őket modellnek és inspirációnak. Pieret nem kötötte Picasso orrára az információt, hogy a kérdéses szobrokat valójában a Louvre-ból lopta el.

Amikor aztán négy évvel később kitört a Mona Lisa eltűnése körüli botrány, Pieret ment is a rendőrségre, hogy a nyomravezetőnek, vagy bármilyen értékes információ átadójának járó pénzjutalom fejében feldobja a két híres művészt. Azt sugallván, hogy akiknek a Louvre-ből lopott műtárgyak vannak a birtokában, az rögtön gyanússá teheti őket a képrablásban is.

Picasso és Apollinaire bepánikoltak, először megpróbáltak megszabadulni a lopott szobroktól, de végül nem vitte rá őket a lélek, hogy a felbecsülhetetlen értékű, kétezer éves alkotásokat a Szajnába dobják. Végül Apollinaire feladta magát, Picassót pedig a rendőrök vitték be kihallgatni. A kihallgatáson Picasso megpróbálta letagadni, hogy ismeri Apollinaire-t, összevissza beszélt, és a végén zokogásban tört ki.

A nyomozók végül elvetették azt a lehetőséget, hogy a két művésznek köze lehet a Mona Lisa eltűnéséhez. A festmény azonban ettől még nem került meg, viszont rövid úton ikonikus remekmű lett belőle a nagyközönség szemében. Az emberek tízezrével tódultak a múzeumba megnézni, honnan lopták el a „világ leghíresebb festményét”.

 

Az igazi tolvaj

Egy Vicenzo Peruggia nevű olasz fickó mindeközben a lakása álmennyezete mögé rejtette el a képet. Azt várta, hogy kicsit elüljön a botrány, hogy aztán eladhassa a festményt. Peruggia egyébként a Louvre-ban dolgozott karbantartóként. Egy este egyszerűen leemelte a Mona Lisát a falról, a kabátja alá rejtette, és hazasétált vele. Később azt mondta a rendőröknek, hogy olasz hazafiként a patriotizmus vezette. Csak vissza akarta juttatni Itáliába a Mona Lisát, ahonnan Napóleon jogtalanul eltulajdonította.

Peruggia eszerint nem lehetett túl jó művészettörténetből. A festményt ugyanis maga Leonardo Da Vinci vitte Franciaországba 1516-ban. A frissen megkoronázott francia király, I. Ferenc invitálta meg, sőt, még egy kastélyt is adott neki ajándékba. Az idős mester itt, a Château du Clos Lucé kastélyban fejezte be a festményt, majd itt is halt meg 1519-ben. Hogy a Mona Lisát viszont-ajándékként adta-e a királynak a kastélyért, vagy a király egyfajta örökségként tette rá a kezét Da Vinci halála után, máig nem tisztázott. Mindenesetre azóta Franciaországban volt, és a francia állam a tulajdonosa. Amúgy Napóleon egy rövid időre tényleg kivitte a Louvre-ból a képet, hogy a saját hálószobájában akassza ki a falra.

Több mint két évvel a rablás után Peruggia elérkezettnek látta az időt, hogy megpróbáljon túladni a festményen. A próbálkozással azonban rögtön le is bukott. Egy firenzei műkereskedőt szemelt ki vevőként, aki azonnal kihívta a rendőrséget, miután meggyőződött róla, hogy eredeti a festmény.

Peruggiát Firenzében bíróság elé állították, ahol aztán előadta a már említett hazafias indítékait. Olyan nagy sikerrel, hogy végül az olasz rendőrök csak pár hónapra zárták börtönbe. Az elítélése után pár nappal aztán kitört a(z első) világháború, ami ki is söpörte a sajtóból az ítélet hírét. Miután kiszabadult, festőként dolgozott. 1925-ben halt meg, a 44. születésnapján. Ironikus módon a halálhíréről nem számolt be a sajtó, mert a szabadulása után új nevet vett fel. Végül 22 évvel később, tévedésből, egy névrokona halálakor jelent meg Európa-szerte a lapokban a nekrológja.

A Mona Lisa természetesen visszakerült a Louvre-ba, és ez a történet a sokszorosára növelte az érdeklődést iránta. Innentől már tényleg a világ leghíresebb festménye volt. Azóta sokkal jobban vigyáznak rá és nagy becsben tartják.

Blog

Élményfestés – Szarvasok

Az évnek a hűvösebb felében, a karácsony közeledtével valahogy mindig több figyelem irányul a szarvasokra. A szarvasbőgés és az egymásnak csapódó agancsok zaja már az őszi erdő csendjét felverik. Télen pedig, az ünnepek közeledtével a szarvasok a Mikulás érkezése és a karácsony kapcsán is felbukkanó szereplők, dekorációként, hangulatelemként is sok otthonnak válnak díszévé ebben az időszakban.   Tudnivalók a szarvasokról A szarvas a párosujjú patások közé tartozó emlősállat. A szarvasok legtöbb faja az őzekkel együtt a szarvasfélék családjába tartozik. Egyes nyelveken egyazon szó jelöli a szarvast és az őzet is. A magyar nyelvben a szarvasmarhához hasonlóan a szarvas hímjét bikának, a nőstényét tehénnek, a kicsinyüket pedig borjúnak nevezzük. A szarvasbika legfeltűnőbb testi jellegzetessége az agancsa. A rénszarvasnál a tehénnek is van agancsa, a többi szarvasfajnál pedig csak a bikának. A Kárpát-medencében ma élő két szarvasfaj közül csak a gímszarvas őshonos. A dámszarvas (vagy más néven dámvad) betelepítéssel került a régióba, amely esemény pontos időpontja vitatott. Európa, Ázsia és Amerika északi vidékein él a hatalmas termetű jávorszarvas és a háziállatként is tenyésztett rénszarvas. Indiában a pettyes szarvas, az amerikai földrészen pedig a fehérfarkú szarvas a leggyakoribb.   A szarvasok agancsa Az agancsokat minden évben levetik, és helyette újat növesztenek. Az agancs

Olvass tovább »

Élményfestés – Akrilfestés tippek

A KreatívLiget Élményfestő Stúdióban akrilfestékekkel dolgozunk, mert ez az a festéktípus, amely a leginkább megfelel a céljainknak és a legjobban alkalmazható az olyan kezdő művészek számára is, akik még csak ismerkednek a vászonra való festés lehetőségeivel. Egy korábbi blogbejegyzésben részletesen írtunk arról, hogy milyen szempontok alapján lehet eldönteni, hogy az adott munkához akrilfestéket vagy olajfestéket válasszunk-e, javasoljuk ezt a bejegyzést is elolvasni, hogy helyére kerüljenek a részletek mindenki fejében a témával kapcsolatban.   Az akrilfestékről Ez a festéktípus egy műanyag alapú diszperzió, amely festéskor vízzel hígítható. A száradási folyamat során nem csak a benne lévő vizet párologtatja el, hanem erős keresztkötéseket hoz létre a molekulái között. Ezt a folyamatot térhálósodásnak is szokták nevezni. Az akrilfesték fedőképessége ideális, matt és fényes változatokban is kapható. Hobbi felhasználásra ideális választás lehet. Az olajfestékeknél jelentősen kedvezőbb áron hozzájuthatunk és a munkához használt eszközöket (ecsetek, festőkés, rongyok) a festék száradásáig vízzel könnyedén kimoshatjuk, takaríthatjuk, így nem kell az egészségünkre esetenként veszélyes oldószereket alkalmaznunk. Az akrilfesték előnye, hogy nagy felületekre is használható, gyorsan szárad, ez némely esetben hátrány is lehet, utóbbi akkor, ha még javítani szeretnénk valamit a festményen, vagy össze szeretnénk dolgozni a különböző részeket vagy árnyalatokat. Az okosan felépített és tervszerűen kidolgozott képeknél ilyen

Olvass tovább »

Élményfestés – Repülő lámpások éjszakája

Az egyik legnépszerűbb festmény, amely időről időre felbukkan a KreatívLiget Élményfestő Stúdió megfesthető képei között a kínálatban a ’Repülő lámpások éjszakája’ című. Ez egy olyan kép, amely nagy kedvence lehet mindenkinek, aki a távol-keleti kultúrát közel állónak érzi magához.   A repülő lámpások eredeti szerepe A festményen is ábrázolt papírballonokat repülő lámpásnak, azaz Tiang Dengnek, vagy más néven kívánság lámpásnak is nevezik, eredetük pedig több száz évvel ezelőttre nyúlik vissza. A Távol-Keleten kora egyik legismertebb katonai stratégájaként, Kong Ming (más néven Zhuge Liang, ejtsd Csu-ko Liang, élt: i.sz. 181-234) katonai információk eljuttatására használta a repülő lámpásokat, amelyek segítségével sokkal távolabbi pontokra is elértek a hírek, mint addig bármikor. Liang nem csak kiváló stratéga, hanem neves politikai tanácsadó, valamint gépészeti és matematikai zseni is volt, amely tehetségekkel megáldva korának kiemelkedő személyiségévé tudott válni.   A repülő lámpások másodlagos szerepe A későbbi időkben a falvak egyszerű, polgári lakossága is felfedezte magának a lámpásokat, mint kommunikációs eszközöket. Mivel szinte nem volt semmilyen más lehetőségük a távolabb élő rokonaikkal érintkezni, a repülő lámpások segítségével küldték el személyes üzeneteiket. Ha nem volt konkrét üzenet, idővel akkor is rendszeresen eresztettek fel repülő ballonokat. Abban bíztak, hogy ezzel a szokással a családjukat és a szeretteiket így megóvhatják

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü