Eltűnt és megkerült festmények – A sikoly

Az egyik leghíresebb norvég festő, az expresszionista Edvard Munch Sikoly című festményével vélhetőleg már mindenki találkozott. Azt azonban kevesebben tudják, hogy ennek az alkotásnak négy változata ismert, két festett és két pasztell. Ebből kettő az oslói Nemzeti Galériában tekinthető meg, a Munch Múzeum pedig egy festett és egy pasztell verziót őriz. Arról viszont még kevesebbeknek van ismerete, hogy ezen képek valamelyikét kétszer is ellopták, de szerencsére minden alkalommal visszakerült méltó helyére.

 

A természet kiáltása

A kultikus képsorozat darabjait Munch 1893 és 1910 között festette. A kép hátterében az Oslo fjord található a naplementében. Munch egy sétára indult két barátjával, mikor kissé lemaradva felpillantott és egy furcsa, megmagyarázhatatlan szorongás lett úrrá rajta a tájt nézve. A festmény keletkezéséről a következőt nyilatkozta: “Egy este épp egy gyalogúton sétáltam, amikor a város az egyik oldalon volt, míg a fjord alatta. Fáradtnak és betegnek éreztem magam. Megálltam és elnéztem a fjord fölött, – a Nap éppen lemenőben volt, amikor az ég vérvörössé változott. Úgy éreztem, hogy egy sikoly préselődik ki a tájból és úgy tűnt számomra, mintha hallanám a sikoltást. Megfestettem a képet és a vérvörös felhőket. A színek szinte sikoltottak. Ez vált A sikollyá.”

 

A rejtélyes felirat

Az egyik festmény bal felső sarkában egy komor, nyomasztó mondat bújik meg, melynek felírójával kapcsolatban sokáig a homályban tapogatóztak a művészettörténészek és grafológusok. A mondat így hangzik: “Csakis egy őrült festhette!” A feliratot ceruzával biggyeszthették rá, és egészen napjainkig azt gondolták, hogy egy vandál írt megjegyzést az alkotó mentális állapotára. Azonban az infravörös technológia vívmányát kihasználva  a kézíráselemzők összehasonlították a szöveget Munch írásképével. Ezen eljárás alapján minden jel arra mutat, hogy a felirat írója maga a hányattatott sorsú művész volt. A megjegyzés vélhetően szarkasztikus és Munch egy melankolikus pillanatban, esetleg alkoholos befolyásoltság alatt írhatta saját festményére. Ismert ugyanis az az incidens, hogy egy nyilvános vitán, melyen a Munch is részt vett, egy fiatal orvostanhallgató arra célzott, hogy a művész felkavaró festményei bebizonyították, a festő nem épelméjű. A vádtól mélységesen megbántott Munch valamiért rögeszmésen ragaszkodott az incidenshez, leveleiben újra és újra felelevenítette. Ugyanakkor ismert tény, hogy a festő családjában halmozottan jelen volt a depresszió, édesapja és lánytestvére is küzdött a démonaival, de Munch is kórházi kezelést igényelt egy idegösszeomlást követően 1908-ban.  A betegségektől, az elmebajtól, és a haláltól egész életében szorongott Munch, ez az életművén is meglátszik.

 

A rablók csodafegyvere: a létra

1994. február 12-én az egész világ Norvégiára figyelt, hiszen aznap volt Lillehammerben a Téli Olimpia megnyitója. Az ünnepség éjszakáján két férfi egy létrát támasztott a Nemzeti Galéria oldalára, amin felmásztak a második emeletig. A kamerafelvételek tanulsága szerint nem voltak gyakorló éjszakai létramászók, ugyanis az első próbálkozásnál leestek a létráról. Mikor végre feljutottak, betörtek egy ablakot, bejutottak az épületbe, elvágták a drótot, amivel az 1893-as festményt a falhoz rögzítették, majd távoztak. Mindezt nagyjából ötven másodperc alatt. Az időből még arra is tellett tolvajoknak, hogy szemtelen üzenetet hagyjanak a festmény helyén: Köszönet a vacak biztonsági rendszerért.

Kalandos nyomozás

A norvég nyomozók nem maradtak segítség nélkül.  Brit kollégák és a kaliforniai Getty képtár szakemberei siettek a segítségükre a festmény visszaszerzésében. Mint egy detektívregényben, a brit nyomozók inkognitóban érkeztek Norvégiába, műkereskedőnek adták ki magukat, és igyekeztek minél több alvilági figurával elhitetni, ők vevők lennének A sikolyra. Közöttük volt Charles Hill is, aki végül a képtolvajok nyomára bukkant. Hill így számolt be a kép megtalálásának körülményeiről: “Egy kis nyaralóhoz mentünk, ahol a konyhában, a szőnyeg alatt volt egy csapóajtó. Keskeny lépcső vezetett a pincébe, azt mondták, a festmény odalent van. Mondtam, hogy én le nem megyek oda, mert rám zárják az ajtót, és ülhetek ott jövő karácsonyig. Erre az egyikük lement, majd visszatérve letette a festményt a konyhaasztalra.(…) Kétségtelen volt: ez az eredeti mű. Visszamentem Oslóba, szóltam, hogy megvan a kép, aztán elbarikádoztam magam a hotelszobámban. Egy óra múlva értesítettek, hogy vége, megvan a festmény és az elkövetők is.”

Végül hosszas tárgyalások után 4 embert ítéltek el a képrablás miatt. Köztük volt Pål Enger is, aki közismerten nagy rajongója volt Munchnak, hiszen 1988-ban is elítélték a festő A Vámpír című képének ellopásáért. A sikoly miatt hat és fél évet kapott, de három évvel később meg tudott szökni a börtönből. Tizenkét napig élvezhette a szabad levegőt, akkor kapták el, mikor parókát  napszemüveget viselve egy Koppenhágába szóló vonatjegyet igyekezett vásárolni.

 

Tíz évvel később újabb rablás történt

Másodszorra 2004-ben rabolták el A sikoly egyik verzióját az osloi Munch Múzeumból. Ezúton fényes nappal ragadta magához két maszkos, fegyveres alak a képet Munch egy másik híres festményével, a Madonnával egyetemben. A rablás körülményeiről nem sokat tudni, a norvég rendőrség 2 évvel később jelentette be, hogy a festményeket megtalálták. A képek minimális sérüléssel megúszták a kalandot. Az eset után a Munch Múzeumot hónapokra bezárták, hogy felülvizsgálják a biztonsági rendszerét.

Amennyiben kedvet kaptál egy szép képhez a faladon, bízd a profikra magad! Természetesen nem a képrablókra gondoltunk, hanem a KreatívLiget Élményfestő Stúdió instruktoraira, akik segítenek neked az általad kiválasztott kép megfestésében. Ez azért jóval stressz mentesebb és költséghatékonyabb módja az otthoni dekorálásnak, mint a nagypályás műkincsrablókkal való szövetkezés… Válassz helyszíni élményfestő alkalmaink, vagy otthoni élményfestő szettjeink közül!

Blog

Élményfestés – Levendulamező

A levendula méltán népszerű gyógy-, fűszer-, és dísznövény, mely élénk lila színével és nyugtató illatával kényezteti érzékeinket. Európában a rómaiak által jelent meg, az ókori szépségápolás egyik meghatározó alapanyaga volt. Illatát használták nyugtató fürdőhöz, szappan készült belőle, virágát földre szórva illatosították a szobákat. A görögök a levendula illatával próbálták csillapítani isteneik dühét, az egyiptomiak a balzsamozás során használták, Angliában pedig a pestisjárvány idején csuklóra kötve reméltek védelmet tőle.   A levendula hazánkban   Magyarországon a középkor óta van jelen, de csak kolostorok gyógy- és fűszernövény ültetvényein volt megtalálható. Az 1920-as évek közepén Bitter Gyula, korának neves gyógynövényszakértője telepítette az első levendulaültetvényt. A tihanyi apátságtól bérelt ehhez területet, s a szaporítóanyagot egyenesen Franciaországból hozta. Ez lett az első ipari célú levendulaültetvény-telepítés, ami olyannyira jól sikerült, hogy a Tihanyban aratott levendula illóolaj tartalma magasabb volt, mint a franciáé. Ezen sikeren felbuzdulva Bitter Gyula 100 hektárra növelte a telepítés nagyságát. Az, hogy a levendula ennyire jól érzi magát Tihanyban, a hely speciális, félsziget-jellegének köszönhető. Az egyik leggazdagabb hely Magyarországon a napsütéses órák számát tekintve, míg a csapadékmennyiségéről pont az ellenkezője mondható el. Ez a fél-mediterrán éghajlat, a déli tájolás és a vulkáni alapkőzet teszi a helyet oly ideálissá a levendulák számára. Ezen tényezők

Olvass tovább »

Élményfestés – Világítótorony

Amióta az emberek a vizekre merészkedtek és elkezdtek hajókkal közlekedni, felmerült az igény azokra az irányjelzőkre, amelyek segítettek visszatalálni a kikötőkbe, illetve elkerülni a kiálló szirteket és zátonyokat. A világításról kezdetben tűzzel, a modern korban elektromos lámpákkal gondoskodtak. Világítótornyok már az ókorban is épültek, amelyek közül a legismertebb pharoszi (vagy más néven alexandriai) világítótorony. Magasságát nehéz megbecsülni, de az biztos, hogy 100 méternél magasabb volt. Még az is elképzelhető, hogy a 130 métert is elérte, ezzel a gízai nagy piramis és a Hafré-piramis után a világ harmadik legmagasabb épülete volt akkoriban. Az ókori világ hetedik csodájaként is szokás emlegetni. A torony fontosságát az ókorban jelzi az is, hogy a képe szerepelt a római pénzérméken, ahogyan napjainkban is szokás a forgalomban levő bankjegyeket, érméket híres épületekkel vagy jelentős személyek arcképével díszíteni.   A világítótornyok romantikája és rémtörténetei A világítótornyok alapvető feladata a navigáció segítése, amivel néha életeket is mentenek. Vannak azonban köztük olyanok, amelyek ennél is többet nyújtanak, és a turisták kedvelt célpontjai. Romantikus helyszínek, ahol évről évre érdeklődő emberek ezrei fordulnak meg és készítenek csodálatos fotókat a naplementében. Nagyon sok olyan világítótorony van, amelyhez valamilyen történet is kapcsolódik, ezáltal még vonzóbbá téve a helyet. Előfordulnak kedves és romantikus történetek, de

Olvass tovább »

Alkotni nem csak a vászonra lehet – Julian Beever

A legtöbb embernek az aszfaltkrétáról a gyerekek jutnak eszébe. Az ugróiskolák, az írni tanuló gyerekek feliratai, a lábunk előtt heverő jellegzetes gyerekrajzok. Azonban létezik egy szűk -művészekből álló- réteg, akik meglátták a fantáziát ebben a rajzeszközben és észrevették a  “vásznat” az aszfaltban, vagy útburkolatban. Ezen alkotók témái az utcán hevernek – jelen esetben szó szerint is. Egyik leghíresebb aszfaltrajzoló az angliai Julian Beever, aki bizonyos szögből nézve a torzulás miatt térhatású képeket alkot a járókelők örömére – vagy épp ijedelmére.   Julian titka: az anamorfózis  A görög ana- (vissza-) és morphosis (változás)  szavakból alkotott kifejezést először egy Gaspar Schott nevű német jezsuita  használta az 1650-ben megjelent Magia Universalis c. könyvében. A perspektivikus anamorfózis azokat a felismerhetetlenné torzított képeket jelenti, amelyek csak egy különös nézőpontból válnak láthatóvá. Julian Beever a “street art” egyik jeles képviselőjeként ezt az ábrázolásmódot használja alkotás közben.   Beever, a tehetséges életművész Julian Beever 1959-ben született Anglia kellős közepén, egy Cheltenham nevű településen. Két éves volt, mikor  Melton Mowbrayba költözött a Bevver család egy szép, 1920-as években épült házba, amelyet gyönyörű kert és gyümölcsös ölelt körül. Itt alakult ki benne a természet és a vadon iránti élénk érdeklődés. Állami iskolákba járt, majd művészetet tanult az angliai Leeds

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü